lakritsi ja salmiakki kielto raskaana oleville naisille. Mitä mieltä?
Kommentit (62)
Keskustelu muodostui jo pitkäksi, eikä kukaan tiedä kuka tämän kiellon takana on. :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valmistusaineina on suolahappo ja ammoniakki, niin ei kovin terveelliseltä kuulosta.
No suolahappoa sulla on mahalaukussa jo valmiiksi :D
Sinun ei tarvi sitten muuta kuin ottaa huikka ammoniakkia niin massussa onkin salmiakkia.
Onko ammoniakin nauttimista ylipäätään edes kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu muodostui jo pitkäksi, eikä kukaan tiedä kuka tämän kiellon takana on. :D:D:D
THL kieltää
Yhyyyyy. Mulla on tosi matala verenpaine, myös raskauksien aikana, ja kova pahoinvointi. Tämän vuoksi salmiakki on ollu mun pelastus. Olen kyllä tähänkin mennesaä niitä rajoittaen syönyt kun eihän tämä mikään uusi asia ole. Nyt ne vaan kieltää sen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
No verenpainetta se kyllä nostaa mikä ei oo hyväks raskauden aikana
Alapeukuttajien mielestä verenpaineen nousu on hyvä asia? Vai eivätkö muka tiedä, että väite on täysin totta ja helppo testata itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan paikallaan, kuten kaikenlainen makean syönti.
Naiset turpoavat raskauden aikana ja sen jälkeen muodottomiksi möykyiksi, kun on niitä mielihaluja jotka sitten oikeutetaan ja toteutetaan sen raskauden varjolla.
Kaikki makea myrkkylistalle, niin se itsekuri on "heikossa tilassa" oleville naisille helpompaa?
Näin juuri. Noissa mielihaluissahan on sitä paitsi loppupeleissä kyse siitä, että kroppa kaipaa jotain (esim. kalkkia, rautaa jne). Ilmettelen, että eikö ihmiset osaa tuon vertaa kuunnella kehoaan ja miettiä, että mistä nuo mielihalut kertovat. Sen sijaan että ruvettaisiin syömään vaikka kalkin tai kalsiumin puutteeseen vaikka enemmän juustoja, jogurttia, ostetaan iso pursotuspurkki kermaa ja pursotetaan sitä suoraan suuhun. Näin eräs ystäväni teki kun teki kuulemma mieli kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan paikallaan, kuten kaikenlainen makean syönti.
Naiset turpoavat raskauden aikana ja sen jälkeen muodottomiksi möykyiksi, kun on niitä mielihaluja jotka sitten oikeutetaan ja toteutetaan sen raskauden varjolla.
Kaikki makea myrkkylistalle, niin se itsekuri on "heikossa tilassa" oleville naisille helpompaa?
Näin juuri. Noissa mielihaluissahan on sitä paitsi loppupeleissä kyse siitä, että kroppa kaipaa jotain (esim. kalkkia, rautaa jne). Ilmettelen, että eikö ihmiset osaa tuon vertaa kuunnella kehoaan ja miettiä, että mistä nuo mielihalut kertovat. Sen sijaan että ruvettaisiin syömään vaikka kalkin tai kalsiumin puutteeseen vaikka enemmän juustoja, jogurttia, ostetaan iso pursotuspurkki kermaa ja pursotetaan sitä suoraan suuhun. Näin eräs ystäväni teki kun teki kuulemma mieli kermaa.
Siis, mitä se on syönyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä verenpaineen nousu on hyvä asia? Vai eivätkö muka tiedä, että väite on täysin totta ja helppo testata itsekin.
En alapeukuttanut, mutta ne nostavat verenpainetta suurissa määrissä syötynä. Aikaisemminhan se suositus oli jotain 50 g päivässä, eikä tuosta vielä verenpaine heilu. Toisekseen, se onko verenpaineen nousu hyvä vai huono asia, riippuu ihan siitä lähtöverenpaineesta. Jos se on tosi matala, niin pieni nouse tekee vain hyvää.
Niin eihän se liian korkea verenpaine oo kellekään hyväks.
THLn kielto perustunee vuonna 2009 Katri Räikkösen tekemään tutkimukseen/väikkäriin missä seurattiin 8 vuoden ajan yli tuhatta äitiä ja lasta ja todettiin odotusaikana salmiakkia syöneiden äitien lapsilla 30%(?) enemmän oppimis- ja keskittymishäiriöitä kuin verrokkiryhmällä. Googlesta löytyy tutkimus englanniksi ja tiivistelmiä suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
No kaikkee kans. Kohta ei saa syödä mitään. Ei 50v sitte ollu tollasia rajoituksia.
Mua aina ihmetyttää nää kommentit että "ei tollasta ollut 50 vuotta sitten". Etkö tosiaan ymmärrä sitä että näiden suositusten ja kieltojen myötä myös lapsikuolleisuus, vammat, kehityshäiriöt sun muut ovat vähentyneet radikaalisti.
salmi akki kirjoitti:
THLn kielto perustunee vuonna 2009 Katri Räikkösen tekemään tutkimukseen/väikkäriin missä seurattiin 8 vuoden ajan yli tuhatta äitiä ja lasta ja todettiin odotusaikana salmiakkia syöneiden äitien lapsilla 30%(?) enemmän oppimis- ja keskittymishäiriöitä kuin verrokkiryhmällä. Googlesta löytyy tutkimus englanniksi ja tiivistelmiä suomeksi.
http://www.pronutritionist.net/lakritsi-ja-salmiakki-eivat-ole-hyvasta-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikkee kans. Kohta ei saa syödä mitään. Ei 50v sitte ollu tollasia rajoituksia.
Mua aina ihmetyttää nää kommentit että "ei tollasta ollut 50 vuotta sitten". Etkö tosiaan ymmärrä sitä että näiden suositusten ja kieltojen myötä myös lapsikuolleisuus, vammat, kehityshäiriöt sun muut ovat vähentyneet radikaalisti.
Siinähän ihmettelet. Näitä kieltoja ja tutkimuksia on suuntaan jos toiseen. Joku väittää et on hyväksi ja toinen kieltää kokonaan. Esim tää punaviinistä vouhkaaminen. Eka sanotaan et pieni määrä iltaisin tekee terveydelle hyvää ja viikon päästä sanotaan että älä vaan juo sitä ku siitä saa syövän.
pöh sanon minä! kun odotin toista lasta, ainoa lääke hirvittävään pahoinvointiin oli salmiakkiaakkoset.
jotain maalaisjärkeä nyt tähän(kin) touhuun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lakritsin syöminen sikiöö tapa tai tee siitä vammasta. Onhan se hyvä et on suosituksia jne mut että iha radikaalisti vähentynyt? :D eiköhän noi päihteet oo se kaiken pahin joka tappaa sikiön tai et tulee vammasia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
No itse söin turkinpippureita molemmissa raskauksissa aivan alkuviikoilla. Niiden imeskely auttoi pahimpaan pahoinvointiin. Lisäksi minulla on matala verenpaine joka vielä laski raskauden alussa niin että yläpainekin oli alle 100 mmHg ja käytännössä aina kun nousin seisomaan niin huimasi. Joten joskus ihan hyvä vaan jos ne paineet EES hitusen nousee...
esikoisella on oppimisvaikeuksia ja mahdollinen ADD, enkä edes pidä salmiakista! lakuakin syön hyvin vähän..
että kenenkäs/minkäs piikkiin tämä nyt sitten menee?
lapsella on myös astma ja eläinallergia, vaikka eläinten pitäisi suojata allergioilta! no, eipä auttanet ne kolme kissaa ja koira jotka meillä oli vauvan syntyessä....
Mulla oli alkuraskaudessa niin matalat paineet, että huimas usein. Söin tarkoituksella välillä salmiakkia ja kyllä se vähän oloon auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse söin turkinpippureita molemmissa raskauksissa aivan alkuviikoilla. Niiden imeskely auttoi pahimpaan pahoinvointiin. Lisäksi minulla on matala verenpaine joka vielä laski raskauden alussa niin että yläpainekin oli alle 100 mmHg ja käytännössä aina kun nousin seisomaan niin huimasi. Joten joskus ihan hyvä vaan jos ne paineet EES hitusen nousee...
Nii tarkotin nyt et jos liikaa nousee nii ei oo hyväks. Mut onhan se hyvä et salmiakista on ollu apua :)
Onkohan tutkimuksessa huomioitu muut yhteydet. Voisi ajatella, että jos odottaja ei kykene pysymään suositusten mukaisessa salmiakkimäärässä vaan vetää pussikaupalla niin hänellä voi olla impulssikontrollin ongelmaa. Ehkä voi olla piirteitä aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöstä. Eli jos äidillä on neuropsykologista häikkää, voi hänellä olla vaikeuksia pysyä raskausaikaisissa ravintosuosituksissa, mutta voi esim. ADHD periytyä ilman salmiakkiakin. Miten paljon mahtaa olla ylipäätään tutkimusmateriaaliksi salmiakkia ahmivia odottajia? Esim. tupakoijia on edelleen paljon ja etenkin ennen oli, joten suuresta aineistosta saa selkeämmin tutkimusdataa, josta voi vetää syy ja seuraussuhteita tupakoinnin vaikutuksesta sikiön terveyteen.