Ottaa aivoon, kun kaupat myy eioota
Ihan sama mitä lähden ostamaan, se olisi pitänyt ostaa jo monta kuukautta sitten! Kaupat ovat nettikauppoja myöten tyhjänä kunnon talvitakeista (jotka eivät maksa 1000 euroa), talvikengistä, luistimista jne. ja tuntuu, ettei enää edes ruokaa ole kaupan hyllyissä tarpeeksi, että sitä riittäisi kaikille.
On turhauttavaa mennä esimerkiksi Prismaan, koska yllättäen haluamasi tuotteet on myyty loppuun jo ennen iltaa. Yksikin ilta ajattein ostaa kurkumaa (hei oikeesti, eihän kurkuma voi olla loppu ikinä) ja mitäs, kurkuma oli Prisman kokoisesta kaupasta loppu. Sitten kävelen leipähyllylle ostaakseni kauraleipää - ei ainuttakaan kauraleipää jäljellä. Sitten siirryin katselemaan luistimia. Ei yhtään aikuisten kokoa jäljellä. Kysyttyäni asiaa sain kuulla, ettei niitä ole missään muuallakaan enää.
Äsken yritin etsiä itselleni lämmintä talvitakkia, joka ei maksaisi maltaita. Selasin kaikki maailman nettikaupat läpi, eikä mistään löytynyt mitään kohtuuhintaista, hyvännäköistä ja käytännöllistä minun koossani. Mikä tätä maata vaivaa? Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis et osta talvivaatteita alkutalvesta vaan lopputalvesta ja sitten itket kun ne on loppu? Ja syytät kauppaa? :D kaikkia idiootteja sitä tähän maailmaan syntyy. Maalaisjärkikin sen jo sanoo että ei sinne enään lopputalvesta talvitakkeja jne tilata kun niitä olisi jäljellä keväällä ja mallit ja kuosit muuttuu ensi talveen mennessä, joten ei kannata enää sillon laittaa esille + vie turhaa tilaa varastosta.
Jep ja talvihan loppuu tammikuussa, luisteluakaan tuskin kannattaa enää aloittaa. Olisihan se pitänyt aloittaa kuivaharjoittelulla jo silloin lokakuussa, kun satoi vaan vettä taivaalta?
Aikuinen ihminen osaa ennakoida. Jos tahtoo luistella heti, kun ne jäät tulee niin ostaa ne jo hyvissä ajoin. Ei aikuisen jalka muutu muutaman kuukauden sisällä. Ja joka talvi ne kylmät säät tulee ennemmin tai myöhemmin, joten ostaa sen takin alkutalvesta valmiiksi.
Mulla ei ainakaan ollut rahaa ennen joulua ostaa luistimia, kun joululahjoihin meni useita satasia. Tammikuussa oli taas rahaa. Uutena vuotena ei ollut vielä edes jäitä ulkona ja silti oli jo luistimet loppu!
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että kauppa on vilkastunut viime vuodesta, niin ne ei ole osannut tiauksissa varautua. Mutta tyhmempikin kauppias tajuaisi tilata lisää, jos loppuu. Ja tosiaan joku kurkuma säilyy pitkään, niin ei haittaa, vaikka tilaisi sitä vähän liikaakin.
Mä olen ihmetellyt varsinkin pienissä ruokakaupoissa, kun hyllyt on viime viikkoina olleet puoltyhjiä. Etenkin leipähyllyt. Ei se mua haitta, kun en sieltä usein osta kuin vain yhtä tuotetta, mutta vähän kummastuttaa. Eihän joulun, uudenvuoden ja loppiaisen pitäisi enää olla sotkemassa toimituksia? Yhtenä päivänä oli herkkusienet loppu kaikista kaupoista. Mutta ehkä niiden kasvattamisessa oli jotain ongelmaa.
Monesti on ollut oma lempikahvini loppu (ei edes tarjouksessa), pakastemustikat loppu, feta-juusto loppu, korianteri loppu (ihan kaikkialta), tomaattimurska loppu, kardemumma loppu, possun suikaleet loppu ymymym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis et osta talvivaatteita alkutalvesta vaan lopputalvesta ja sitten itket kun ne on loppu? Ja syytät kauppaa? :D kaikkia idiootteja sitä tähän maailmaan syntyy. Maalaisjärkikin sen jo sanoo että ei sinne enään lopputalvesta talvitakkeja jne tilata kun niitä olisi jäljellä keväällä ja mallit ja kuosit muuttuu ensi talveen mennessä, joten ei kannata enää sillon laittaa esille + vie turhaa tilaa varastosta.
Jep ja talvihan loppuu tammikuussa, luisteluakaan tuskin kannattaa enää aloittaa. Olisihan se pitänyt aloittaa kuivaharjoittelulla jo silloin lokakuussa, kun satoi vaan vettä taivaalta?
Aikuinen ihminen osaa ennakoida. Jos tahtoo luistella heti, kun ne jäät tulee niin ostaa ne jo hyvissä ajoin. Ei aikuisen jalka muutu muutaman kuukauden sisällä. Ja joka talvi ne kylmät säät tulee ennemmin tai myöhemmin, joten ostaa sen takin alkutalvesta valmiiksi.
Mitä hyötyä on ennakoinnista, jos tuotetta ei silti riitä kaikille? Matikkasi ei oikein täsmää.
Myyjä tilaa tuotetta tietyssä koossa määrän x lokakuussa. Ihmisiä, jotka voisivat ostaa tuotteen koossa x on yhteensä 2x. Puolet ihmisistä ennakoi ja ostaa tuotteen heti lokakuussa ja puolet ei. Puolet saa varmasti oman koon tuotteen, toiset puolet ei saa omaa kokoaan ollenkaan.
Toinen vaihtoehto: kaikki ennakoivat tai kukaan ei ennakoi ja silti vain puolet potentiaalisista ostajista saa tuotteen.
Eli pointti ennakoimisessa oli vain oman perseen pelastaminen, eikö?
Mikäli tuotteet loppuu jo alkutalvesta niin kauppias tilaa kyllä lisää. Joulun jälkeen kauppiaat alkavat tilata kevätkamppeet. Yleensä suurin osa talvitavaroista menee ennen joulua ja sen jälkeen kauppa niiden osalta hidastuu.
Et selkeästi osaa maalaisjärkeä käyttää, kun et nyt yhy nyyh saanut mitä sinäsinäsinä halusit just sillä sekunnilla kun sen halusit.
Ja mitä tulee joululahjojen ostoon niitäkin voi ennakoiden ostaa pitkin vuotta tai säästää.
Käykää kaupassa sovittamassa, kuten muutenkin tekisitte, ja sitten kotiin tilaamaan. Ei silloin mitään tartte palauttaa.
Mahtava aihe, ap. Luulin että olen ainoa, joka valittaa samasta. Ostan jo nyt suuren osan tarvitsemastani ulkomailta tai ulkomaisista nettikaupoista, koska Suomessa sopviai laadukkaita tuotteita ei vain ole.
Jos joskus tarvitsen jotain heti ja annan tilaisuuden suomalaisille kaupoille, ja asun kumminkin pääkaupungissa, niin lopputulos on se, että saa ravata jalat kipeänä päiväkausia etsimässä jotain tavallisa tuotetta, koska sitä ei vaan ole kaupoissa. Aina on vähintään puuttuu väri tai koko tai joku osa.
Ihmettelen todellakin että elämmekö kulutusyhteiskunnassa jossa logistiikkaa hoidetaan tietotekniikan avulla? Miten jotkut ihan tavalliset asiat vaikkapa päivittäistavarakaupasta voivat loppua?
En vaan tajua.
Etsipä sitten jotain vähän erikoisempaa niin se on kuin Kadotetun aarteen metsästys.
Vierailija kirjoitti:
Käykää kaupassa sovittamassa, kuten muutenkin tekisitte, ja sitten kotiin tilaamaan. Ei silloin mitään tartte palauttaa.
Olen tehnyt tätä, mutta usein on oma koko loppu kaupasta. Sitten pitää vain arvioida, josko sopisi se koko vai ei. Juurikin tilasin netistä talvikengät, ihan suomalaisen kaupan verkkosivuilta. Netissä oli kokoja mielin määrin, mutta itse kaupassa niitä ei ollut enää minun koossani. Huvittavinta oli se, että netissä kengät olivat tarjouksessa, mutta itse kaupassa eivät.
Jotain on pielessä, jos pääkaupungissa ei löydä sopivan kokoisia luistimia tammikuun puolessa välissä keskustassa käymällä (jossa on kuitenkin muutamia kauppakeskuksia) ja kävelemällä vielä sen jälkeen läpi kolme eri kauppakeskusta (Helsinki, Espoo, Vantaa-akselilla). Onneksi Vantaalta löytyi. Tragikoomista.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi sovittaa kokoa, jota ei ole?
Meidän Lidlistä oli eilen viilit, kermajuusto ja appelsiinit loppu. Vähän kyllä harmitti, vaikka nuo olikin helppo korvata muilla tuotteilla.
Lastenvaatteissahan tää on jo klassikko, syksyllä ei saa syysvaatteita eikä talvella talvikenkiä. Monet ihmiset valittaa tätä samaa, mutta joka vuosi sama vanha tarina.
Huomannut olen myös sen, että isostakin kaupasta (esim. juuri Prisma) saattaa olla loppu joku ihan perustuote, vaikkapa leipä tai kurkku. Minusta se on käsittämätöntä, että kaupasta ei saa leipää, vaikka ei olisi laadulla tai merkillä edes niin väliä. Lähi-Siwastakin saattaa olla maito loppu joinakin kertoina. Ja minusta tämä on aika uusi ilmiö.
Sporttidivareista saa ihan hyviä luistimia edullisesti. Urheiluvälineliike voisi myös olla hyvä vaihtoehto, kuten myös sen talvitakin hankintaan. Ei Prismalla ole tilaa varastoida isoa määrää luistimia.
Olen huomannut saman asian. Mitä tahansa tarvitsee, sitä ei kaupasta löydy. Alkutalvesta etsin lapselle kunnollista talvihattua. Kaikki hatut olivat vauvojen kokoa ja isompaan päähän oli tarjolla vain tekokuituisia pipoja. Yli 130cm poikien vaatteet ovat jatkuvasti loppuneet...
Ruokakauppojen hyllyt ovat täälläkin tyhjän näköisiä. Miksiköhän niihin ei tilata lisää tavaraa.
Itse olen alkanut ennakoimaan ja tilaamaan ulkomailta. Kesävaatteita saa talvellakin ja talvivaatteita saa kevääseen asti.
Voi olla, että kauppa on vilkastunut viime vuodesta, niin ne ei ole osannut tiauksissa varautua. Mutta tyhmempikin kauppias tajuaisi tilata lisää, jos loppuu. Ja tosiaan joku kurkuma säilyy pitkään, niin ei haittaa, vaikka tilaisi sitä vähän liikaakin.
Mä olen ihmetellyt varsinkin pienissä ruokakaupoissa, kun hyllyt on viime viikkoina olleet puoltyhjiä. Etenkin leipähyllyt. Ei se mua haitta, kun en sieltä usein osta kuin vain yhtä tuotetta, mutta vähän kummastuttaa. Eihän joulun, uudenvuoden ja loppiaisen pitäisi enää olla sotkemassa toimituksia? Yhtenä päivänä oli herkkusienet loppu kaikista kaupoista. Mutta ehkä niiden kasvattamisessa oli jotain ongelmaa.