Epäonnistunut selkäydinpunktio
Onko täällä kenelläkään muulla selkäydinpunktio epäonnistunut? Siis silleen ettei koko näytettä saatu.
Annoitteko yrittää toisen kerran uudestaan ja jos annoitte niin onnistuiko?
Kommentit (18)
Kerrottiinko sinulle mistä epäonnistuminen johtui, oliko kenties kokenut apulaislääkäri tekemässä toimenpidettä? Lääkärin vaihtaminen voisi tässä tapauksessa auttaa.
Minua tökki kertaalleen neurologi, kolmas yritys onnistui. Jouduttiin oksentelun takia paikkaamaan. Mutta näyte otettiin! Miten se voi jäädä kesken???
Näytteen ottajana oli yliopistollisen sairaalan kokenein neurologi. Ei vaan päässyt sinne oikeaan tilaan. Pisti kahdesti ja tönki ja tonki ja runnoi selkä muttei onnistunut.
Käski hoitajan antaa uusi aika jollekkin toiselle lääkärille. En uskalla mennä toista kertaa. Koski sen verran ja oli hyvin ahistava tilanne 😢
AP
Itse jättäisin välistä, jos ei ole pakollinen toimenpide. Itselläni epiduraali rusautettiin väärin ja ikuiset selkäkivut jäi. Röntgenissä huomattiin, että selkänikamien väliin oli rusautettu väärin ja sinne jäi kolo
Ettet olisi Tyks:ssä ollut:)? Se oli brutaalia menoa. Olen hoikka, eli ranka näkyi mutta ... Se oli pakko saada. Ja tulehdusta sieltä sitten löytyikin, sain avun. Mitään peruuttamatonta ei jäänyt. Mutta järkky olo oli kyllä vkon. Kaikki kaaressa ulos ja pää kuin Haminan kaupunki. Edes veripaikat eivät korjanneet. Käy vaan, kyllä se ehkä hyvä varmistaa mitä nestettä keskushermostossasi on! Ei kuole!
Multa on useamman kerran ollut likvornäyte vaikeaa saada, ja kerran jäi näyte saamatta kokonaan. Mun kohdalla (olen pitkäaikaissairas, siksi on monta kertaa ronkittu) homma rupesi toimimaan helpommin kun otettiin pidempi neula käyttöön.
Ei ole kivaa se ronkkiminen, joskus olen tunnin ollut pistettävänä että on näyte saatu. Siinä kun tulee niitä ihme tuntemuksia milloin jalkoihin, milloin pakaroihin, auh. Mutta olen yrittänyt vaan luottaa siihen että mitä rauhallisempi itse olen, sitä helpommin kaikki kuitenkin sujuu.
Paljon tsemppiä. Itse olen hus :in asiakas.m
11 vielä lisää että anestesialääkäri saattaisi olla neurologia kokeneempi pistäjä?
Minulla ärtyi iskiashermo, hirveän kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuulema kuin diapamin 😦
AP
Minä en saanut yhtään mitään kivunlievitystä. En hoksannut kysyä eikä kyllä tarjottukaan. Kivuliasta oli, mutta aika nopeaan lääkäri sai sen otettua. Aivokalvotulehdusta epäiltiin ja se sitten varmistuikin näytteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kuulema kuin diapamin 😦
AP
Minä en saanut yhtään mitään kivunlievitystä. En hoksannut kysyä eikä kyllä tarjottukaan. Kivuliasta oli, mutta aika nopeaan lääkäri sai sen otettua. Aivokalvotulehdusta epäiltiin ja se sitten varmistuikin näytteestä.
Eikä tullut mitään vaivoja siitä. Olin siis ilmeisesti onnekas.
Diapamihan ei ole kipulääke vaan rauhoittava.
Anestesialääkäri tosiaan näytteen paremmin ottaa kuin neurologi.
Meillä neurolla osaston puolella annetaan tarvittaessa Diapamia niin paljon että potilas käy uniseksi ja rennoksi. Ja tosiaan pyydetään vaikka anestesialääkäri pistämään jos ei muuten saada.
Mutta oikeasti lääkärin vaihto auttaa yleensä aina. Toiset nyt vaan on parempia pistäjiä, jotenkin on parempi tuntuma siihen hommaan.
Eli kannustan sua menemään sinne näytteenottoon. Otat kaikki Diapamit mitä annetaan ja voit pyytää myös ihon puuduttamista Emla-voiteella niin ettei ihon läpäisy tunnu niin kipeältä. Mahdollisimman rentona ja kippurassa.
Ja pakko viilata pilkkua: se ei ole selkäydinpunktio :) Se on joko lumbaalipunktio, selkäydinnestenäytteen otto tai likvor-näytteen otto; nämä ovat oikeita termejä. Näytteen otossa ei olla lähelläkään selkäydintä vaikka se selästä otetaankin...
T: Sh neurolta
Saisitko sen humautuksessa, jos sitä on vaikea saada? Jos etsitään jotain akuuttiasairautta, niin haluaisin sen uudelleen. Anteeksi, minulle ei ole itselle ollut ajankohtainen aihe.