Olen pilannut meidän 1 vuotiaan hampaat!
Neljä hammasta ylhäällä ja kaksi alhaalla. Ylös on muodostunut jotain keltaruskeaa töhnää. Harjataan 2 kertaa päivässä, joista toinen aikuisten hammastahnalla vanhemman "avustaessa"(=väkisin) ja toinen kerta niin että saa itse enemmän harjata. Ei olla IKINÄ tarjottu mitään samasta lusikasta tms. Joskus juhlana on saanut palan piparkakkuja tms. Syö 4-5 ateriaa päivässä, juo vettä aterioiden ulkopuolella. Yöllä saa aika usein tissiä että joskus nukkuisi edes vähän. Harmittaa TODELLA paljon!!! Onko sillä nyt huonot hampaat koko elämän...? :'(
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täysin normaalia! Ei syytä huoleen! Luulen että kyse on vaan bakteeripeitteestä. Kyllä se lähtee kun hellävaraisesti hinkkaa pois, saattaa viedä monta hammaspesua
Jos ap:n lapsi on 9 vuotta sitten ollut yksivuotias, niin eiköhän hänellä nykyisin ole jo rautahampaat?!
Hammaslääkäriin heti. Vanhemmat on saaneet Suomessa rikostuomioita tuhottuaan lastensa hampaat.
Oisko hammaskiille menny, silloin kaikki tarttuu hampaan pintaan herkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täysin normaalia! Ei syytä huoleen! Luulen että kyse on vaan bakteeripeitteestä. Kyllä se lähtee kun hellävaraisesti hinkkaa pois, saattaa viedä monta hammaspesua
Jos ap:n lapsi on 9 vuotta sitten ollut yksivuotias, niin eiköhän hänellä nykyisin ole jo rautahampaat?!
Tai muoviset. https://yle.fi/a/3-12498875
Liialla fluorinkäytöllä saat ne hampaat pilattua. Se aiheuttaa kiillehäiriöitä https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/tvk/kuva11.40.jpg
Aloitus vuodelta 2016. Tuossa kyse usein toistuvasta tissittelystä yöllä, jolla saa lapsen hampaat kyllä pilattua ruskeiksi ja reikäisiksi. Maitohampaat on vielä paljon pehmeämpää ja huokoisempaa ainesta, joka värjäytyy helpommin.
Valkeako pitäs olla, mikä rassismi, musta hammas paras hammas, ruskea juuri ja juuri kelppa.
Ette todellakaan käytä aikuisten hammastahnaa. Se kirvelee ihan hemmetisti. Osta lasten hammastahnaa, jonka kanssa vanhemmat harjaa lapsen hampaat 2x päivässä. Käykää myös hammaslääkärissä neuvonnassa.
Liikaa fluoria?
Lapselle sellainen hammastahna, joka on hänen ikäisilleen tarkoitettu.
Mutta ihan ekaksi, käytä se lapsi suuhygienistillä, niin selviää, onko ongelma todellinen, ja saat asianmukaiset ohjeet lapsen hampaiden hoitoon.
Maitohampaat reikiintyvät nopeammin kuin rautahampaat. Töhnä voi olla reiän sijasta myös plakkia tai värjäymää. Suosittelen vaihtamaan kuitenkin kokonaan lasten tahnaan, jossa on 1100 ppm fluoria. Aikuisten tahnoissa voi olla turhia ainesosia, sekä ne sisältävät liikaa fluoria lasten tarpeeseen nähden. Harjoittele hampaiden pesua sinnikkäästi aamuin illoin lapsen kanssa. Anna lapsen ensin pestä itse hetki ja pese sitten itse huolellisesti sen jälkeen vielä uudelleen. Näin toimien lapsi saa harjoitella päivittäin harjausta, mutta kun aikuinen pesee myös jokaisella kerralla tulee hampaat paremmin puhdistettua ja lapsi tottuu rytmiin. Hampaiden harjaus ei ole lasten kanssa aina helppoa, mutta rutiinit tuovat asiaan hiljalleen helpotusta. Pesu kannattaa myös suorittaa ennen kuin lapsi on liian väsynyt. Tsemppiä pesukertoihin! Voit ottaa mukaan myös musiikkia taustalle, joku mieluisa laulu soimaan, niin lapsi voi keskittyä siihenkin sillä välin kun aikuinen pesee. Lisää hyvästä suuhygieniasta ja muuta mielenkiintoista löytyy osoitteesta https://rautahammas.fi/hyva-suuhygienia/
Lapset viedään hammasLÄÄKÄRILLE. MAKSUTONTA.