Niin paha olla. Menetetty ystävyys? Mikä auttaisi?
Rakas ystäväni sairastui pahaan masennukseen, mutta salasi sen minulta. Hän oireili syytämällä kaiken pahan olonsa, vihansa ja katkeruutensa minun niskaani. Elämäni oli muutenkin vaikeassa tilanteessa ja hän tiesi asioista. En kerta kaikkiaan jaksanut auttaa häntä, ottaa vastaan hänen pahaa oloaan. Oma elämäni vaikeutui vielä lisää, en jaksanut pitää häneen edes yhteyttä.
Ystäväni on toipunut masennuksestaan jo hieman. Minut hän on heivannut ulos elämästään. Yhteisiltä ystäviltäni kuulen hänen kuulumisiaan. Hän on kovin pettyneen ja katkeran oloinen. Sairauden tultua jyvät kuulemma erottui akanoista eikä hän olisi koskaan uskonut keitä ovat parhaita ystäviä. Ennen hän sanoi avoimesti minun olevan bestiksensä. Minusta tuntuu todella epäoikeudenmukaiselle ja pahalle hänen katkerat syytöksensä miten minä hylkäsin hänet heti heikolla hetkellä. Kaipaan häntä. Ihan kuin minun elämäni olisi vaan ollut odottamassa hänen toipumistaan enkä olisi elänyt läpi todella raskaita aikoja. Mitä tässä vielä on tehtävissä, kun toinen on täynnä vihaa, katkeruutta ja pettymystä minua kohtaan?
Kommentit (28)
33 ja vielä kerran pojat: masentuneelle ei välttämättä tavallinen selitys mene jakeluun, hän kun on sairaana mieleltään eikä osaa suhtautua muihin ihmisiin niin kuin terveenä suhtautui.
Ajattelisin et vois olla lahkuja mennä jakeluun nyt, terveempänä.
Ap kyllä sanoi jotenkin et on _vähän_ tervehtynyt, joten...
37, ei tuossa tekstissä aliarvioitu lainkaan fyysistä sairautta. Pitääkö nyt kilpailla siitä, kuka teki eniten väärin ja missä ja kumman sairaus oikeutti enemmän mihin?
Jos haluaa korjata ystävyyden, on pakko ymmärtää, että toinen tuntee olonsa hylätyksi myös. Miten kaikki tuomion airuet täällä taas ajattelevat, että on olemassa ratkaisu kaikkiin ongelmiin ja se ratkaisu on se, että etsitään syyllinen jota lyödään ja toista osapuolta korotetaan jalustalle.
En minä näe toimintaani kauhean pahantahtoisena. Ap kertoi, että hänellä on hylätty ja surkea olo, koska ystävä ei halua enää ystävyyttä. Hän kertoi, että ystävä tuntee samoin hänen suhteensa. Minähän vain yritän tässä selittää, että ap ei voi juuttua ajatukseen siitä, että häntä on kohdeltu väärin, jos haluaa jatkaa ystävyyttä. Samoin on tämän ystävän laita. Hänelle selittäisin ihan samat asiat ja ehdottaisin, että voi pyytää anteeksi.
Eihän tässä jutussa sen enmpää ap kuin ystäväkään ole toiminut _tahallaan_ väärin toista kohtaan. Joskus niin vain käy, että loukkaa toista, eikä kykene näkemään sitä helliessään omaa loukkaantumistaan.
Ok, molemmat voivat tahoillaan odottaa anteeksipyyntöä lopun elämäänsä ja surra menetettyä ystävyyttä. Tai he voivat molemmat ymmärtää, että joutuivat hankalan tilanteen uhriksi, kun olivat molemmat sairaana samaan aikaan eivätkä voineet auttaa toisiaan.
Pitäisikö minun olla jommankumman puolella voidakseni kirjoittaa tänne? Ap:n kenties?
Kirje kuulostaa hyvälle, mutta miten saisi varmistetuksi, että hän ylipäätään sen lukee eikä heitä suoraan pois nähdessään keneltä se on...
Mene hänen luokseen ja sano, että sinulla on ikävä ja hän on sinulle rakas.
Katso mitä tapahtuu...
Menkää psykologille, kun elämä oikein mättää. Ei ole kovin viisasta pitää terapeuttinaan masentunutt ihmistä. Hän ei siihen kykene.
Vierailija: