Voiko nainen laittaa hautajaisiin mustat housut?
Vai onko pakko laittaa musta hame kun sopisi housut paremmin?
Kommentit (12)
Ei tietenkään ole pakko olla hame. Kunhan on siistit, ei mitkään farkut.
Totta kai voi laittaa. Suomalainen juhlaetiketti on jotenkin omituinen; siinä pitää palata jonnekin 50-luvulle käytöksessä ja pukeutumisessa. Esimerkkinä juuri se, että naisilla pitää olla mekko tai hame ja korkokengät, vaikka nämä olisivat kuinka epämukavat, kylmät ja epäergonomiset. Eipä ihme jos juhlapukeutuminen helposti stressaa.
Hautajaisissa tärkeintä on asiallinen, hillitty vaatetus, paitsi lapset voi pukeutua ihan miten vaan. Mut se vaatetus voi olla sitten millainen vain, kunhan se on tummaa. Monilla iäkkäämmillä on erikseen "hautajaisvaatteet" eli valkoinen paitapusero, musta jakku ja mustat housut, aivan pätevä setti.
Tietenkin voi. Kunhan on mustaa. Ja kunhan ei tee kuten minä nuorena ja tyhmänä - olin kyllä mustissa, mutta erittäin voimakkaassa ja värikkäässä meikissä. Suvun vanhemmat naisihimet vähän paheksuivat kun "tyttö on kuin tansseihin menossa, hautajaisissa", ja näin jälkeenpäin ajatellen syystä.
Ei voi. Jeesus ja jumala iskee salamalla jos et ole pukeutunut niinkuin kirkkolaissa käsketään. Musta vähintään polvipituinen hame ja musta huivi päähän, ei meikkiä, ei koruja. Haloo, herätys!
Minulla ainakin on ollut, eikä ole pois potkittu eikä edes nokkaa nyrpistetty.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa tärkeintä on asiallinen, hillitty vaatetus, paitsi lapset voi pukeutua ihan miten vaan. .
Tätä en täysin allekirjoita. Ei lapsetkaan voi pukeutua "ihan miten vaan", mutta lasten ei tarvitse pukeutua mustaan. Siististi olisi hyvä pukeutua enkä itse ainakaan mitään riemunkirjavaa pukisi lapsellekaan.
Mulloli viimeksi mustat henkkamaukan legginsihousut, siistimpi musta toppi ja musta jakku sekä ballerinat. Eikä täti edes kääntynyt haudassaan...
Mulla oli pari viikkoa sitten musta housut, musta bleiseri, jonka alla valkoinen toppi. Ihan kai ok asu hautajaisiin, vaikka musta alkaa olla väistymässä. Eniten näkyi sinistä ja harmaata.
totakai voi, huoh