**LOKAMASUJEN keskiviikko**
Miten te juhlitte ystävänpäivää eilen?
Me käytiin miehen ja pojan kanssa syömässä ja sitten kierreltiin shoppailemassa Myyrmannissa ja poika sai ajella sellaisilla eurolla toimivilla autoilla. Voi sitä reimua, kun pikkumies pääsee autonrattiin :o)
Olipa kiva lukea aikaisemman pinon uutisia! Meitä on kyllä tooosii monta ja moni oli jo nähnyt pikkuisen sykkeen ultrassa :o) Meillä on ultraan aikaa vielä pari viikkoa, mutta jos sieltä tulee hyviä uutisia niin odottaminen on kyllä sen arvoista.
Mulla suuremmat oireet on oikeastaan hävinneet. Esikoisesta ei ollut mitään oireita ja nyt näyttää käyvän samalla tavalla. Uskotteko muuten, että samanlainen raskaus tietää samaa sukupuolta olevaa? Meille olis täysin tervetullut niin tyttö kuin poikakin! Tyttö olis siitä ihana, kun toinen on poika ja poika siitä ihana, kun pojalle tulis toinen poika kaveriksi :o)
Mutta mukavaa päivän jatkoa!
Goblin rv 5+3
Kommentit (29)
Minullakin on lokavauva odotuksessa, siksi on tullut seurattua lokakuisten kirjoittelua. En vain ole vielä saanut aikaiseksi itse liittyä virallisesti tähän joukkoon, on ollut suuren luokan saamattomuutta viime päivinä.
Kovasti huhuilisin sinua art, oltiin samassa porukassa tuolla vauvakuumepuolella vähän aikaa. Mitä sinulle kuuluu? Minulla tärppäsi ensimmäisestä clomi-kierrosta. Rv on nyt noin 5 ja todella ikävä pahoinvointi alkoi jo rv 4. Aiemmissakin raskauksissa on ollut pahoinvointia, mutta ei vielä ihan näin varhaisilla viikoilla. Siksi jännittääkin ihan kamalasti onko masussa kenties yksi vauva vai enemmän!?! Olen menossa alkuraskauden ultraan rv7 että pääsen tästä jännityksestä.
Esittelen itseäni paremmin ja liityn virallisesti joukkoonne lokakuisiin kunhan tältä suurelta saamattomuudeltani saan aikaiseksi. Kotikin on ihan kauheassa sotkussa kun kaksi pientä poikaa täällä piipertää ja kuvotus on ollut nyt parina päivänä niin lujaa, että on ottanut todella koville selviytyä viikareiden hoitamisesta.
Meillä vietettiin ystävänpäivää vain lahjoin. Sain nallen ja suihkusaippuaa. Nalle tulee kuulemma pinnasänkyyn, jolle on ahkerasti mittailtu paikkaa makkarissa. Meillä on aika pieni asunto, joten ongelmia voi tulla tilan kanssa. No, asennetta vaan peliin:)
Mä olen viikolla 7+3 ja lueskelin teidän monien tekstejä, että olette menossa ultraan jo viikolla 6 esimerkiksi. Menettekö yksityiselle vai neuvolan kautta? Paljonkohan se ultra maksaa yksityisellä? Asun Tampereella eli neuvolasysteemit Treen seudulla kiinnostaa.
Aadakin tuossa kirjoitteli, ettei mitään oireita ole. Ei mullakaan. Vatsan nipistelyä vähän ja rinnat on kipeet, muuten ei juuri mitään. Mua pelottaa kanssa se tuulimuna. mut joku tossa jo kirjoitteli, että oireet tai niiden puuttuminen ei kerro tuulimunasta. Jotenkin sitä haluaisi mennä siihen ultraan jo aiemmin, että saisi vähän mielenrauhaa, jos eka ultra on normaalisti vasta viikolla 11-12... Siihen tuntuu olevan ikuisuus.
Kaiken lisäksi luen kaikki mahdolliset keskenmenokirjoitukset, ja aina alkaa ahdistaa enemmän ja enemmän. Pitäis välttää noita kirjoituksia, ettei ala ihan hysteeriseksi mennä tämä touhu. Kai tästä pitäisi saada vähän nauttiakin:)
Mies antoi mulle äsken puhelimen, kun puhui äitinsä kanssa. Mä sain kunnian kertoa anopille tulevasta lokavauvasta:) Se oli ihan innoissaan, eikä kuulemma nuku ensi yönä. Meidän tulevalle vauvalle nimittäin tulee sitten serkku syyskuussa. Et anopilla onkin sitten hommaa:)
No, tulipa tarinoitua. Iloista loppuviikkoa kaikille lokamasuille!!
Uskottamatoomalta tuntuu vielakin, etta oikeasti olen raskaana.=). Jotenkin aina luulin, etta se olisi minulle ehka vaikeaa, kun on ollut tuhruttelua ja epamaaraista vuotoa aina ennen menkkoja ja ikaakin jo 35 ja ensimmainen tulossa. Mutta yllattavan nopeasti tuo sitten tarppasikin (toisesta kierrosta). Rinnat tuli todella aroiksi ja pullahtivat reilusti pari paivaa ennenkuin tein plussatestin ja nyt on pari paivaa juilinut vatsaa. Ehdin jo vahan huolestumaan ja soitinkin suomeen neuvolatadille ja sain ajan sinne rv 8. Ollaan ensi viikolla lahdossa Suomeen pariksi kuukaudeksi ja kiva saada siella neuvolat ja muut aluilleen ja jatkaetaan sitten siita taalla USAssa. Aika lohdullista kuulla, etta muitakin huolettaa mahdollinen tuulimuna tai km tai joku muu mika voi menna pieleen.... Luulin olevani ainoa hysteerikko joka luulee jokaisen nipistelyn tarkoittavan keskenmenoa. Onneksi terkkari oli aikas ihana ja ymmartava ja kertoi, etta nippailut ja julimiset ja jopa pieni tiputtelu kuuluu asiaan, rauhoittti kummasti mielta. Nyt tietysti huolettaa tekeeko tuo lentomatka jotain.... En muistanut neuvolasta kysya, mutta kaipa terkkari olisi sanonut jotain kun kerroin olevani suomeen tulossa...?
Niin, kyselin joskus kaveriltani, joka on äitiysneuvolassa töissä, että voiko matkustaa, niin se sanoi,että voi koko ajan matkustaa, paitsi ihan lopussa, koska silloin on riski alkaa synnyttää koneessa. Jotain tän tapaista kertoi. Mutta varmista vaan neuvolatädiltä, että onko asiassa monia mielipiteitä! Kertokaahan muutkin jos olette kuulleet muuta. Me nimittäin oltaisiin lähdössä matkalle rv 17. Et kiinnostais tietää, voiko lentää turvallisin mielin!
t.Alisa78
Moi Alisa,
Voit matkustaa rv 17 vielä ihan turvallisin mielin eikä mitään erityisselvityksiä lääkäriltä tarvita. Jotkut lentoyhtiöt alkavat vaatia erityisselvitystä raskauden riskittömyydestä kohtalaisen aikaisin, mutta sekin on vasta joskus rv 25 tienoilla. Suurin osa lentoyhtiöistä vaatii lääkärintodistusta vasta rv 30+. Selvittelin näitä itse esikoista odottaessa reilu vuosi sitten, joten on tuoreessa muistissa :)
Coe
Joku kyseli kotitöistä /saamattomuudesta. Mä en todellakaan jaksa tehdä nyt kotitöitä ja sen kyllä huomaa, villakoirat pyörii nurkissa ja kaikki astiat likaisina, vaikka astianpesukone löytyy. Ulkoilla olen sentään jaksanut, koska siellä tosiaan piristyy ja onhan se lastenkin kannalta terveellistä :)
Sukupuolesta: ei aiota ultrassa kysyä kuten ei ekassakaan raskaudessa kysytty. Onpahan sitten yllätys! Toivon tyttöä, koska poika meillä jo on, mutta yhtä rakas se toinen poikakin tulee olemaan, jos niin käy :)
Ystävänpäivää ei varsinaisesti vietetty mitenkään, annnoin miehelle kortin ja arkarreltiin hoitotytön kanssa hänen vanhemmilleen kortti, samoin kuin meidän poika (11kk) isälleen.
Tänään nukuin yli 2h päikkärit lasten kanssa, mutta silti väsyttää ja ajoissa on nukkumaan mentävä. Aina venyy nukkumaan meno, vaikka kuinka yrittäisi klo 23 mennessä mennä.
Muita oireita mulla ei väsymyksen lisäksi oikeastaan olekaan kuten ei ollut aiemminkaan. Ultraan vieläkin melkein pari viikkoa, ärsyttää kun sitä vaan laskee. Oltiin ajateltu olla kertomatta raskaudesta kenellekään ennen np-ultraa, mut nyt kun ollaan menossa alkuraskauden ultraan, niin ehkä kerrotaan sitten joillekin. Miehellä on ollut jo nämä 1,5vk olla hiljaa. Ekassakin raskaudessa kertoi kaikille, vaikka oli luvannut olla kertomatta...
Kati 7+3
Vähään aikaan ei ollakaan pidetty yhteyttä, harmittaa oikein. Mä kirjoittelen yhä pääasiassa Joulumammoihin 2003, siellä kun on kaikki niin tuttuja, mut olis kiva tavata myös kasvotusten teitä Turku-mammoja. Kaikilla on vaan niin kiire nykyään, että tapaamiselle pitäis oikein tekemällä tehdä aikaa.
Onnea teille vielä kerran! Kiva, kun on joku, jonka kanssa jännätä ;)
Ja onnittelut uusille plussanneille! Täällä on edelleen jatkuvaa kuvotusta ja väsymystä. Ei meinaa millään olla voimia touhuta lasten kanssa. Ystävänpäivääkään ei tullut juhlittua mitenkään. :(
Tuosta lentämisestä. Ei alkuraskaudessa lentämisestä ole mitään haittaa sikiölle. Tässä suoraan Finnairin sivuilta:
28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.
Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka. Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.
Itse tulen lentämään paljonkin nyt raskausaikana (seur. kerran n.3vkon kuluttua) koska joudun käymään Suomessa tenttien vuoksi. Tarkoituksena on lentää sitten rv36 Suomeen synnyttämään. Lento kestää 8h joten ei onneksi ole mikään mahdottoman pitkä aika. Ai niin muuten, raskausaikana, varsinkin sitten kun masu jo alkaa olla näkyvillä, kannattaa käyttää tuki-/lentosukkia ettei vain pääse tulemaan veritulppia ja että muutenkin veri kiertää paremmin jaloissa.
-MaryJ ja möykky 6+5
Eipä kauheasti ole oireita täälläkään. Väsyttää ja välillä vähän kuvottaa, mutta ei muuta. Ei kyllä ollut esikoisestakaan juuri mitään oireita. Ultra aikakin on vasta 21.3, kauhean pitkä aika odottaa, että onko masussa mitään. Omalle äidille oli pakko paljastaa tämä odotus, kun en millään malttanut olla kertomatta.
Ystävänpäivää ei vietetty mitenkään erityisesti. Lähetettiin joitakin kortteja ja tekstareita.