Miten kotityöt kuuluisi jakaa silloin, kun isä käy kokopäivätöissä ja äiti on kotona?
Kommentit (34)
Siten että molemmille jää yhtä paljon vapaa-aikaa. Kumpikin tekee työpäivän aikana omaa työtään, toinen kotona ja toinen kodin ulkopuolella, ja sen jälkeen kotona tehtävät hommat jaetaan.
No minä teen päivällä kotihommia ja illat melkein kuluu sitten lasten touhuissa ja harrastuksissa molemmilla. Viikonloppuna tehdään yhdessä tai sitten viikonloput menee peleissä ja kyläillessä. Paikkaan kotitöissä sitten maanantaina.
Niinkuin perhe parhaaksi näkee. Meillä minä teen suurimman osan, eikä miehelle juuri jää mitään satunnaisen imuroinnin ja viikkosiivouksessa auttamisen lisäksi.
Ja jos on valvottavia pieniä lapsia, molemmilla vanhemmilla tulee olla oikeus nukkua välillä hyvin. Ei niin, että isä saa nukkua hyvin joka yö, eikä äiti koskaan.
Pitäisi myös määritellä, mitä ovat kotityöt. Onko asuinkiinteistöstä, pihasta, kulkuvälineistä jne. huolehtiminen kotityötä? Vai onko se vain miesten hommia, joita ei oikeastaan voi työksi laskea ollenkaan?
Ongelmahan on siinä, että kun nainen tekee kaikki kotityöt ollessaan kotona, niin sama meno jatkuu naisen palattua töihin.
Minä teen meillä ihan kaiken, vaatteiden silityksestä lähtien, tulisin hulluksi jos ei olisi tekemistä:)
Kun palaan töihin, pidän perjantain vapaapäivänä että voin tehdä kotona viikkosiivouksen. En halua meille siivoojaa:)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi myös määritellä, mitä ovat kotityöt. Onko asuinkiinteistöstä, pihasta, kulkuvälineistä jne. huolehtiminen kotityötä? Vai onko se vain miesten hommia, joita ei oikeastaan voi työksi laskea ollenkaan?
Me asutaan kerrostalossa, autot hoitaa huoltoliike eikä remonttiakaan ole tehty kuin kymmenisen vuotta sitten. Itse tankkaan oman autoni, käytän katsastuksessa ja huollossa. Renkaatkin vaihdatan liikkeessä, se ei maksa kuin kolmekymppiä.
Täälläkin monet naiset sanovat, että heillä työt menevät tasan, kun nainen hoitaa sisähommat ja mies ulkotyöt, mutta he asuvatkin omakotitalossa. Minusta nyt satunnainen autopaikan kolaaminen ei riitä miehen osuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen meillä ihan kaiken, vaatteiden silityksestä lähtien, tulisin hulluksi jos ei olisi tekemistä:)
Kun palaan töihin, pidän perjantain vapaapäivänä että voin tehdä kotona viikkosiivouksen. En halua meille siivoojaa:)
Meillä siis kotona 1 ja 3 vuotiaat
Työpäivä on 8 tuntia, siitä vähennetään tauot. Ehkä pitäisi myös lisätä työmatkaan kuluva aika. Esim. työmatka 30 min, ruokatauko 30 min, 2 kahvitaukoa yht. 20 min. Sitten lasketaan kuinka paljon kotitöitä ehtii tehdä 7 tunnissa 40 minuutissa. Jos töitä jää yli, ne tehdään yhdessä. Jos kotitöihin menee aikaa alle 7 tuntia 40 minuuttia, silloin kotiin jäävä tekee niitä myös viikonloppuna. Ei pitäisi olla kenelläkään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on siinä, että kun nainen tekee kaikki kotityöt ollessaan kotona, niin sama meno jatkuu naisen palattua töihin.
Näin!
Varokaa ihan oikeasti tuota, siskot! Miehet ovat siitä hyvin inhimillisiä, että kun he oppivat tietylle passaamisen tasolle, siitä poisoppiminen on hyvin vaikeaa sitten, kun elämäntilanne muuttuu eli vaimo palaa takaisin töihin.
Olen itse kokenut tuon. Mieheni on ihan tasa-arvoon uskova ja fiksu mies, mutta silti oli aika taisto siinä, kun palasin töihin ja miehen piti alkaa kantaa myös vastuuta siitä, että asiat tulevat hoidetuiksi.
Vieläkin suurin vastuu on minulla ja mies on apulaisen roolissa eli odottaa työtehtävien jakoa minulta.
Samanlaisia kokemuksia on kaikilla, siis ihan kaikilla äiti-ystävilläni! On siis hyvin yleinen sudenkuoppa tuo.
Jos nyt jäisin kotiin, lähtisin siitä, että kotona päiväaikaan minä hoidan lapset ja ruokin heidät. Hyvällä omallatunnolla ottaisin lasten kanssa päikkärit. Illalla sitten siivotaan ja pyykätään YHDESSÄ miehen kanssa. Lastenhoito on työtä, joten siinä saa pitää tauot siinä missä muussakin työssä. Ja kodinhoito kuuluu myös miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä on 8 tuntia, siitä vähennetään tauot. Ehkä pitäisi myös lisätä työmatkaan kuluva aika. Esim. työmatka 30 min, ruokatauko 30 min, 2 kahvitaukoa yht. 20 min. Sitten lasketaan kuinka paljon kotitöitä ehtii tehdä 7 tunnissa 40 minuutissa. Jos töitä jää yli, ne tehdään yhdessä. Jos kotitöihin menee aikaa alle 7 tuntia 40 minuuttia, silloin kotiin jäävä tekee niitä myös viikonloppuna. Ei pitäisi olla kenelläkään valittamista.
Jos kotona on pieniä lapsia, myös heidän kanssaan vietetty aika kuuluu tuohon. En ainakaan minä pystynyt tekemään yhtään mitään silloin, kun olin lasten kanssa päivittäin kerran pari ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin!
Varokaa ihan oikeasti tuota, siskot! Miehet ovat siitä hyvin inhimillisiä, että kun he oppivat tietylle passaamisen tasolle, siitä poisoppiminen on hyvin vaikeaa sitten, kun elämäntilanne muuttuu eli vaimo palaa takaisin töihin.
Olen itse kokenut tuon. Mieheni on ihan tasa-arvoon uskova ja fiksu mies, mutta silti oli aika taisto siinä, kun palasin töihin ja miehen piti alkaa kantaa myös vastuuta siitä, että asiat tulevat hoidetuiksi.
Vieläkin suurin vastuu on minulla ja mies on apulaisen roolissa eli odottaa työtehtävien jakoa minulta.
Samanlaisia kokemuksia on kaikilla, siis ihan kaikilla äiti-ystävilläni! On siis hyvin yleinen sudenkuoppa tuo.Jos nyt jäisin kotiin, lähtisin siitä, että kotona päiväaikaan minä hoidan lapset ja ruokin heidät. Hyvällä omallatunnolla ottaisin lasten kanssa päikkärit. Illalla sitten siivotaan ja pyykätään YHDESSÄ miehen kanssa. Lastenhoito on työtä, joten siinä saa pitää tauot siinä missä muussakin työssä. Ja kodinhoito kuuluu myös miehelle.
Meillä on jo isommat lapset, eli perushoitoon ei aikaa kulu. Se, että teen kotitöitä päivällä, mahdollistaa sen, että voimme illat touhuta lasten kanssa ja harrastaa. Enemmän minä kerkeän istua kuin mies koko päivän aikana.
Silloin kun lapset olivat pieniä, tein päivällä jotain kotitöitä mitä kerkesin, ja illalla teimme yhdessä. Eipä silloin ollut tätä harrastusrumbaakaan.
Sehän on pariskunnan vapaasti päätettävissä oleva asia. Meillä minä tein hommat(kaksi pientä lasta oli ), jotta yhteinen aikamme oli hauskoja asioita varten. Työssäkäyvänä tiedän mitä se on. Nykyaikaisilla apuvälineillä kahden lapsen perheen kotiäidin elämä oli mielestäni lomaa.
Riippuu todella paljon lasten iästä, mahdollisesta sairastamisesta jne. Jotkut tilanteet/ikävaiheet ovat raskaita ja vaativat molemmilta paljon, kun taas vähän isompien terveiden lasten kanssa kotona oleva osapuoli ehtii usein tehdä suurimman osan kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on pieniä lapsia, myös heidän kanssaan vietetty aika kuuluu tuohon. En ainakaan minä pystynyt tekemään yhtään mitään silloin, kun olin lasten kanssa päivittäin kerran pari ulkona.
Tietysti kuuluu. Mutta tuo "työ" on (kai?) itsellekin niin mukavaa, että siinä pitäisi neuvotella jos toinen haluaa myös tehdä sitä. Jos esim. siivoukseen, pyykkiin ja ruokaan menee se 7 h 40 min ja lasten ulkoilutukseen 2 h, niin olisi reilua sitten laittaa vaikka 1 tunti molemmille lasten kanssa ja kotona oleva hoitaa nuo työ-työt. Eri asia sitten tietysti, jos noita ikävämpiä töitä ei riitä koko päiväksi. Neuvottelukysymyksiä, jotka jokainen selvittää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kerrostalossa, autot hoitaa huoltoliike eikä remonttiakaan ole tehty kuin kymmenisen vuotta sitten. Itse tankkaan oman autoni, käytän katsastuksessa ja huollossa. Renkaatkin vaihdatan liikkeessä, se ei maksa kuin kolmekymppiä.
Täälläkin monet naiset sanovat, että heillä työt menevät tasan, kun nainen hoitaa sisähommat ja mies ulkotyöt, mutta he asuvatkin omakotitalossa. Minusta nyt satunnainen autopaikan kolaaminen ei riitä miehen osuudeksi.
Minusta lumityöt kuuluvat sille, joka tykkää ulkoilusta. Eli meidän perheessä naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kuuluu. Mutta tuo "työ" on (kai?) itsellekin niin mukavaa, että siinä pitäisi neuvotella jos toinen haluaa myös tehdä sitä. Jos esim. siivoukseen, pyykkiin ja ruokaan menee se 7 h 40 min ja lasten ulkoilutukseen 2 h, niin olisi reilua sitten laittaa vaikka 1 tunti molemmille lasten kanssa ja kotona oleva hoitaa nuo työ-työt. Eri asia sitten tietysti, jos noita ikävämpiä töitä ei riitä koko päiväksi. Neuvottelukysymyksiä, jotka jokainen selvittää itse.
Lapsiin menee kyllä huomattavan paljon enemmän mitä pelkkä ulkoilu. Pesemiset, pukemiset, riisumiset, syöttämiset, nukuttamiset, leikkimiset ja lukemiset, niihin menee aikaa. Eikä noita oikein rivakasti voi hoitaa, kun lapsi voi olla eri mieltä asiasta.
Ja sitten väännön oheen yllytän kokeilemaan satunnaisesti tätä:
"Herää aamulla ja mieti yksi asia minkä voit tehdä puolisosi puolesta, jotta hän tulee iloiseksi!"
Saat varmasti panostuksesi tuplana takaisin!
Jos joku tekee tänään, kuittaa tähän ketjuun, niin saat palkkioksi mainetta ja kunniaa + virtuaaliaplodit!
Niin kuin jokainen perhe omassa tilanteessa parhaaksi näkee. Jokaisen perheenjäsenen mielipide huomioonottaen.