Hei te FB-kirpputorien ostajat ja myyjät!
Meidän alueella on aktiivinen FB-kirpputori ja päätin minäkin alkaa myydä siellä joulusiivouksen jäljiltä vaikka mitä.
Viisi ensimmäistä ja viimeistä kauppaani:
1. Laitoin myyntiin tavaran. Minuutin päästä tuli av. Kysyin, haluaako kysyä jotain lisätietoja, kun laittoi alustavan varauksen. Vastasi, että 'otan'. Laitoin yksityisviestin, jossa kerroin osoitteeni ja että voi tulla hakemaan milloin vain ja että milloinkas sopisi nouto. Ei vastausta. Laitoin seuraavana päivänä toisen viestin. Ei vastausta. Laitoin alkuperäiseen myynti-ilmoitukseen tägäyksen, että sinulle on viesti. Ei mitään.
2. Laitoin myyntiin tavaran. Heti tuli av. Ja jono. Ja jono. Ja seitsemän muutakin jonoon. Vielä jonon hännillä oli joku epätoivojonossa. Av:n tehnyt laittoi yksityisviestin ja kysyi, milloin voi tulla hakemaan. Kerroin osoitteen ja sanoin, että voi tulla milloin vain. Sanoi tulevansa tunnin päästä. Ei tullut. Kysyin viestillä, miksei tullut. Ei vastannut. Seuraavana päivänä laitoin jonossa seuraavalle. Vapautti. Seuraavalle. Vapautti. Seuraavalle. Vapautti. Seuraavalle, joka sanoi juuri lähteneensä lomalle ja tulee kahden viikon päästä. Halusin nopeamman noudon ja laitoin seuraavalle, joka haki sitten lopulta tavaran. Ennen kuin poistin ilmoituksen, av:n tehnyt tuli räyhäämään ja mesoamaan, että miksi olen myynyt tavaran toiselle, kun se oli hänelle. Laitoin kaikille näkyviin vastaukseksi, että hän oli tehnyt oharit, eikä ollut ilmoittanut mitään ja siksi meni eteenpäin. Sain vastaukseksi 'h***** v****!'.
3. Laitoin myyntiin tavaran. Yksi kiinnostunut kysyi mittoja. Mittasin. Värisävyä. Kerroin. Kysyi, saisiko kuvaa vielä sieltä ja täältä. Sanoin, että tavaraa voi myös tulla katsomaan (hinta oli 2€, enkä sen eteen olisi jaksanut enempää mittailla ja kuvailla). Kysyi, postitanko. Vastasin, että postittaminen maksaa kaksi kertaa enemmän kuin tavara itsessään, eli onko varma, että haluaa postituksen. Ei halunnutkaan. Kysyi vielä tavaran ikää. En muistanut. Tavarasta kiinnostunut kertoi jäävänsä harkitsemaan asiaa. Ilmoitti kolmen päivän päästä, ettei ota (kun kysyin).
4. Laitoin tavaran myyntiin. Se oli *OMG* Muumi-muki. Minulle pelkkä muki muiden joukossa, mutta ilmeisesti jollekin tärkeämpi kuin elämä. Minulle kerrottiin, että sen arvo oli kuulemma jopa 30€, vaikka minä pyysin siitä 10€. Kysyin, haluaako ostaa sen 30€:lla. Ei halunnut, kertojalla oli se muki jo, eikä halua trokata. Toinen kiinnostunut kysyi, oliko se käyttämätön ja tarrallinen. Ei tietenkään, käyttömuki. Kolmas halusi kuvaa korvan alakohdasta, pohjasta, sisäpohjasta, reunasta, lasitteesta ja kuvasta. Sanoin, etten ala kuvata kahvimukia enempää. Saa tulla itse katsomaan, jos sen meinaa keräilykappaleeksi ostaa. No se tuli katsomaan ja halusi tingata 10€:sta vielä 2€ pois. En olisi suostunut, mutta se oli ylipäätään ottanut mukaan vain 8€.. Sinne meni.
5. Laitoin myyntiin tavaran. Se oli ilmainen. Se oli hyväkuntoinen. Siihen tuli varaus ja yksityisviesti noudosta. Toinen kommentoi, että se kannattaisi laittaa hyväntekeväisyyteen pakolaisille. Kolmas oli samaa mieltä. Neljäs kirjoitti, ettei pakolaisille, vaan suomalaisille vähävaraisille. Viides oli neljännen kanssa samaa mieltä. Kuudes tuli jonoon muuten vain. Seitsemäs sanoi, että on lähdössä Viipuriin katsomaan kodittomia, voi ottaa sen mukaan sinne. Ensimmäinen varaaja oli jo hakenut tuotteen, mutta keskustelu jatkui. Kirjoitin, että kiitos kiinnostuksesta, tavara on jo haettu. Kolmas kirjoittaja kommentoi, että olisi mennyt parempaan käyttöön pakolaisilla.
Mä luovutan. Ja pistän loput tavarat UFFille, roskiin tai mihin vain, kunhan ei tarvitse enää näitä ihania kirppistelijöitä tavata!!
Kommentit (16)
AP, sinulla on loistavat kirjoittamisen lahjat. En voinut kuin nauraa lukiessani. Totta kuitenkin,että minä en myöskään myy missään käytettyjä tavaroitani. Syyt hyvin pitkälle kirjoitit :)
uffiin vaan, taikka oikeaan nettikirppikseen eli huuto.netiin
fb-kirppikset on pirun keksintö
Päivän paras.. . Elämää tärkeämpi muumimuki.
Mä yleensä myyn postituksella vaatetta sun muuta ja postitan ku rahat tilillä. Ei tarvii mitään treffejä sopia. Tietty jos joku kallis tuote niin face to face sitten.
Muutosta jäi säilytystilojen puutteesta johtuen keräilytavaraa. Epäkurantit mutta siistit vaatteet jo jouduin laittamaan suoraan roskiin kun muutossa tuli kiire. Yhden laatikon käyttökelpoista tekniikkaa vein kaverille niin saa myydä eteenpäin. Nyt nämä lahjaksi saadut käyttöesineet lähtee suoraan roskiin, ei jaksa säätää kuten ap.
Juuri näistä mainituista syistä jaksoin kirppistellä kuukauden. Meni niin totaalisesti hermo kaikkiin, että lopetin. Enää vain ostan, en todellakaan myy mitään. Ja jos ostan, en laita mitään av-pelleilyjä, vaan ihan vaan OSTAN. Haen myös heti, enkä tee ohareita.
Suosi vanhoja kunnon itsepalvelu-kirppiksiä! Ne on parhaita. Romut sinne vaan ja kauppa käy.
Tuttua touhua. Facebook on huono paikka myydä, mutta mahtava paikka ostaa, niin että itse tekee ilmoituksen ,mitä on vailla 😊
Torissa saa paremmin tavarat myydyksi. Ja face to face kirpparit on hyviä, niissä voidaan vielä neuvotella hinnoista yms.
Tuli jostain eteen tämän vuoden vanha kirjoitus. Edelleen ajankohtainen ja hauska :D
Opit virheistä. Seuraavaan ilmoituksen en hyväksy av.ta ilman kysymystä ja nopein hakija kiilaa kaikki hölmöt kysymykset esim kysyn mieheltäni onko meillä varaa ostaa tätä 2 euron juttua.
Eikö vuodessa ole edelleenkään opittu mitään?
Samaa toimintaa vuodesta toiseen?
Minä myin paljon tavaraa alueeni fb-kirppiksellä. Kaupat sujuivat niin, että tuotteista oli hyvät kuvat ja mitat jo ilmoituksessa. Mainitsin ilmoituksessa myös kadun ja summittaiset ajat, jolloin nouto sopisi. Noin 98% kaupoista sujui erittäin kätevästi parilla viestillä ja vain noin 2% ostajista katosi tai teki oharin. Kukaan ei räyhännyt tai ollut epäasiallinen. Toki esitettiin lisäkysymyksiä ja tingittiin. Niihin vastaaminen oli vaivatonta.
En myynyt mitään alle 5€:n, siinä olisi ollut liikaa vaivaa. Suurin osa myydyistä tavaroista oli 5-25€. Halvemmat kannattaa kipata ilmaiseksi kierrätykseen, huonot suoraan jätteeseen eikä muiden riesaksi.
Valtavilla fb-kirppiksillä (Kallio kierrättää, Keskusta kierrättää) joilla on kymmeniä tuhansia käyttäjiä tehdään paljon ohareita. Pienemmät kaupunginosakirpparit toimivat paljon paremmin.
Ostajana itsekin kysyn tuotteista tarkkoja tietoja ja mittoja. En halua hutiostoksia tai väärän kokoisia vaatteita, ihan sama onko hinta 2€ vai 20€. En myöskään lähde muuten vaan katsomaan nettikirppisostoksia, vaan haluan tiedot etukäteen. Livekirppis on eri asia.
Omat kokemukset sekä myyjänä että ostajana oman asuinpaikan fb-kirppiksestä ovat erittäin positiivisia!
Täälä pelkästään hyviä kokemuksia fb-kirppareista :O Kukaan ei ole ikinä tehnyt ohareita ja kaikki olleet mukavia ihmisiä! Tavarat menee paremmin kaupaksi kuin Torissa, mutta haku-toiminto on paljon huonompi.
Ainoa asia mikä häiritsee on, että vain todella harvat alentavat hintojaan, jos ei mene kaupaksi. Vaikka ei se tietenkään mikään velvollisuus ole : )
Hei älkää lopettako kirppis-toimintaanne, eettisistä ja ekologista hommaa on! :D
Jep tosi ärsyttävää. Itelläki käyny niin että laitan ilmotuksen ANNETAAN, siihen tulee av yv, annan osoitteen ja kerron että voi tulla hakemaan mihin aikaan vaan. Vastaa että ehkä tänään ei kerkeä. Odottelin pari päivää ja lähetin viestin että kiinnostaako enää, vastas vaan että "ei". Ärsyttäviä nämä hupivarailijat kenellä ei ole mitään aikomusta ottaa. Ja muutenkin, aloittajan kertomukseen viitaten, miten jotkut kehtaa olla tuommosia :D
Ilmanenki tavara pitäis vissiin ite kulettaa toisen kotiovelle, kun ei itse voi tulla edes kilometrin päästä hakemaan.
Olipa mukava avautua :D
Paras oli hupivarailija, joka sanoi ostavansa minulta ilmoittamani tavaran. Yritin usealla viestillä tiedustella, milloin hän mahdollisesti suvaitsisi tulla hakemaan esineen. Lopulta vastaukseksi tuli "En tiedä. Minulla on RIPULI."
Jaa. Eikö voi vain sanoa, että kiitos, mutta perunkin varaukseni....
Mä kuulun vain sellaisiin kirppisryhmiin, jossa ei ole tuota typerää alustavaa varausta. Joko ostetaan tai ei osteta.