Huhtikset keskiviikkoon!
En huomannut aloitettua pinkkaa, joten taidan olla eka koneella tänään! Eiliseen pinoon vielä iltamyöhällä kirjoittelin maanantaiset neuvolakuulumiset, eli Sf-mitta 34 cm ja painoa 2vko/200g lisää. Mä en ole saanut mitään kokoarviota millään neuvolakäynnillä! Muilla tuntuu olevan aika tarkkaakin tietoa. Vauva siis istuskelee perätilassa ja jos ei ensiviikkoon mennessä ole kiepsahtanut ympäri, niin sitten mennään polille kääntöön. Mites muilla, onko vauvelit miten päin?
Peppinetta 33+2
Kommentit (26)
Täällä kiirettä pitää, isompi oli vähän kuumeinen ja mummulan väliä ollaan radottu. Tänään menivät hoitoon sitten vasta. En raaskinnut pienempääkään viedä yksikseen, olivat sitten mummun hermopinteinä (varmaankin). Oudoksesta varmaan kamalaa, kun kaksi alle 4v. pitää " vähän" meteliä.
Napa voi hyvin, pudonnut toi mun masu on kovasti, saas nähdä mitä tästä oikein seuraa. Nivusissa tuntuu käsien huitomiset, joten laskeutunut todellakin alas on ja tietty raivotarjonnassa silloin. Mutta pakko tästä kiitää töihin takas..
P.s.Hyvää eilistä ystävänpäivää teille, ollaan näitä nettiystäviä sentään. En kerennyt vaan pinoileen.
Lumo 33+2 ???
Eilen iltapäivällä minullakin neuvolakäynti, eli lääkärineuvola. Jostain syystä olin saanut päähäni, että tällä kerralla jo olisi synnytystapa-arvio, mutta eihän toki, minä hätähousu... ;)
No, kaikki oli hyvin. Hemppa oli noussut kolmen viikon takaisesta 113 -> 122, verenpaineet 110/60, ja mamman painokin oli noussut maltillisesti 333g viikko. Yhteensä kiloja tullut 8. Sf mitta 30, eli yläkäyrällä melko tasaiseen on noussut. Lääkäri kuuli sydänäänet hyvin, päälle 130 ja tunnustelun sekä sykkeen löytöpaikan perusteella vaavi olisi kääntynyt raivotarjontaan.
Olemme nyt uumoilleet että hienoiset tyttö (ja pikkusisko) haaveet saattavat jäädä tällä kertaa toteutumatta, kun nuo sykkeet ovat nyt laskeneet alle 140. Ensimmäiset olivat 145/146 (vko15), sitten 130 (vko 27, tosin terppari epäili vasta heränneeksi kun laskua ihmettelin) ja nyt tosiaan 132/136 (vko 30). No, oli tyttö tai poika, vaaleansininen ja keltainen ym on aina hyviä värejä. Pinkkiä ei ole tullut ostettua (edes heikoimpina hetkinäni...), väritraumoja ei siis luvassa kumpaisenkaan sukupuolen edustajalle, hih. Ja tyytyväisinä otamme vastaan oman pikku käärömme.
Eilen olisi pitänyt palauttaa esitietolomake, mutta hups, emme olleet muistaneet nimiehdotuksia keskustella. No, eilen mietimme asiaa ja tänä iltana voidaan sitten palauttaa lomake kun on toinen perhevalmennus.
No, nyt töihin...
Hauskaa päivää kaikille!
Huliana ja nupero rv30+2
Ei ole tullut tietoa minullekaan, en tosin ole kysynyt mutta olin vähän sitä odottanut. Meidän terveysasemalla ei kylläkään ole ultraa, joten ehkä johtuu osin siitä?
Hulina
Ja myöhästyneet ystävänpäiväonnittelut. Viimeistä viikkoa viedään töissä ja kiirettä tuntuu pitävän, olen ollut ihan vieroitusoireinen kun en ole päässyt pinoutumaan vähään aikaan.
Eilen oli neuvola, joten kuulumisia sieltä. Minulle ei ole tehty mitään kokoarviota (enkä usko että tehdäänkään, ultraankaan en enää kai pääse). Esikoisen kanssa th kysyi joskus viikoilla 36 että minkä kokoinen luulet itse tämän olevan. Olin ihan huuli pyöreänä, kun ei kyllä ollut ensisynnyttäjällä mitään käsitystä minkä kokoinen tyyppi masussa voisi olla (eikä kyllä ole nytkään.)
Terveydenhoitajan mukaan vauva olisi kääntynyt perätilasta raivotarjontaan, mutta itse epäilen vähän asiaa, kun liikkeet tuntuu kyllä melko alhaalla. 2 viikon päästä neuvolassa mietitään uudestaan, ja jos näyttää olevan perätilassa, saan lähetteen ä-polille ultraan.
Ajattelin kyllä käydä tarkastuttamassa asian yksityisessä ultrassa jos epäilen edelleen tuolloin terveydenhoitajan arviota...
Sf-mitta oli 26cm, eli alakäyrällä mennään. Painoa oli tullut kamalat 800g per viikko (mitä mä oikein olen syönyt???), tosin kokonaisuudessaan lähtötilanteesta sitä on tulut 6.5kg.
Sykkeitä ei minullekaan ole kerrottu kertaakaan, sanottu vaan että hyvät on. Tosin ultran mukaan tiedän sukupuolen, joten ei tarvitse veikkailla sykkeen perusteella.
Mullakin on maha valahtanut alaspäin ja muuttanut muotoaan, mitä sitten tarkoittanee... Ja liitoskivut on kyllä aikamoiset, eritysesti esikoista (14kg) kantaessa tuntuu että oikea lonkka muljahtaa pois paikoiltaan, ja häpyluuta pakottaa!
Tulipas pitkä juttu, toivottavasti joku jaksoi lukea!
Lala76 31+4
Täällä neljän tunnin hiljaiselo menossa, kun poikakin on hoidossa tytön eskarin ajan. Ajattelin ensin, että yrittäisin vähän nukkua, katsotaan nyt ehdinkö, kun piti tähän koneelle taas tulla :) Ja sitten alkaa puoli kahdeltatoista urheilu, ja sitten yhdeltä haen lapset kotiin. Viime yönä en muistaakseni käynyt vessassakaan kuin viisi kertaa... Tosin väsymyksestä johtuen noissa lukumäärisä on kyllä virhemarginaali +-1.
Kokoarviosta sen verran, että olen viimeksi ollut lääkärissä 3. päivä perjantaina, silloin ultralla saatiin arvioksi 2000g. Mikä oli aika paljon, kun viikkoja tuolloin oli 30+4. Lääkäri kyllä sanoi, että jos yksikin mitta on vähänkään pielessä, niin arvio heittää heti jonkin verran. Seuraavasta kokoarviosta ei ole tietoa koska tehdään, mahdollisesti vasta 24. maaliskuuta kun menen sopimaan sektiopäivän. Ellen tuota ennen joudu polille jostakin muusta syystä, toivottavasti en.
Tai on tässä välissä kai neuvolalääkäri, en vain ole aikaa vielä saanut. Ensi tiistaina on neuvolakäynti, katsotaan sitten onko seuraava taas lääkärille.
Minulla on supistukset lähes tulkoon loppuneet, taisi olla tehokasta se lääke mitä olen kolme viikkoa syönyt. Ja vaikka olen määrää/pvä vähentänyt, niin hyvin on pysyneet supistukset poissa. Ihanaa, koska se lääke teki minulle niin kokonaisvaltaisen huonon olon, että nyt jaksaa taas muutenkin paljon paremmin :)
Masussa riittää edelleenkin vilskettä, koko vatsa vaan heiluu, huojuu ja muljahtelee joka suuntaan, kun pikku rumpalipoika pistää parastaaan :)
Nyt pienille torkuille, hauskaa päivää kaikille!
Eusenia 32+2
Yritän tässä päästä eroon päänsärystä. Panadoliakaan ei ole kaapissa,enkä jaksa apteekkiin lähteä,kun koirankin kanssa pitää eka lähteä lenkkeilemään. Olo on tänään kuin olis krapula:päätä jomottaa ja hartiat jumissa! No jospa se tästä menisi ohi...
(.) kasvaa ja potkii ihanasti. Raivotarjonnassa on vauveli viihtynyt jo tosi pitkään. Rakenneultrassakin oli jo raivotarjonnassa. Mussukka on löytänyt niin hyvän lempiasennon,että mitäs sitä turhia vaihtamaan!
Kokoarviota on tehty ja terkkari arveli,että syntymäpaino tulee olemaan 3 kilon luokkaa. Terkkari laskee aina pikkuisen sykkeet,jotka on ollut 145-150. Sukupuoltahan me ei tiietä,jännää...
Lala76: Mulla oli rv 31+4 just sama sf-mitta,kuin sulla!! Jännä yhteensattuma. Ja painoa oli silloin tullut 6,9kg. Tosi samoissa lukemissa siis mennään! Sanoit,että tiedät sukupuolen..kerrotko kumpi teille on tulossa? On kiva vertailla mennäänkö samoissa lukemissa koko loppuraskaus,vai mitä?
Maha ei ole vielä valahtanut alas,vaan pömpöttää tossa edessä. Mulla on sellanen maha,että sitä ei näy takaapäin ollenkaan!
Minkä muotoisia mahoja teillä muilla on?
Nyt pitää viedä koira lenkille...jospa se päänsärky lähtisi pois tuolla pakkasessa.
simsku rv 32+4
Sainpas tänään " mukavan" herätyksen.
Naapurin 14-vuotias poika pamautti 9 aikaan stereot aivan täysille ja musiikkina sellaista ihanaa hardcore technoa.Ja tuntuupa tuo edelleen tuolla pauhaavan.
Kyllähän musiikkia toki kuunnella saa ja pitääkin,mutta kyllä sillä äänen voimakkuudella täytyy olla jokin raja.
Vauvallekkin on tiedossa rauhallisia päkkärihetkiä,tuo musiikin huudattaminen on meinaan täällä päivittäistä.
Tai sitten jos seinänaapurissa on joskus hiljaista,niin yläkerrassa puuha-pete poraa ja hakkaa.Nyt siellä on porattu reilu viikko päivittäin ja toisinaan se jatkuu aina ilta puoli 10 saakka.
Voisi luulla,että siellä on paikat ihan päreinä,kun noin paljon löytyy rempattavaa.
Noh," villi veikkaus" ,että naapurien rauhalliset yöunet ovat uhkaavasti vaakalaudalla..Musiikin huudattamisesta ja liiallisesta remontoinnista,kun voit aina valittaa,jos haluaa...Meneppä valittamaan vauvan itkusta,ei taida mennä millään isännöitsijällä lävitse=)
Oma maha on ollut tänään toooosi hiljainen.Lienevätkö eiliset supparit väsyttäneet pienenkin kokonaan.
Eilen tosiaan supisteli niin mojovasti,että ihan pelästyin,että eikai nyt jo tämä sintti ole ulos tuloillaan.
Vähänkään,kun kävelin esim. keittiöön tahi vessan,niin heti alkoi masu kovettumaan ja repimään alavatsalta.
Alkuyöstä vielä oli kovat " menkkakivut" ,mutta onneksi ne rauhoittuivat
ettei tarvinnut lähteä yötä vastaan mihinkään polille.
Eilinen kävely kaupoilla ja neuvolaan ei tosiaankaan tainnut olla ihan paras mahdollinen ratkaisu.
En kyllä tosin ollut liikkeellä,kun parisen tuntia ja sitten menin neuvolaan ja bussilla kotia.Nähtävästi se pari tuntia kauppojen kiertelyä riitti.
Tänään pitäisi lähteä uudelleen ostoksille isännän kanssa.
Taidanpa menää ihan hissun kissun,jospa tänä iltana sitten ei supistelisi.
Millaisen peiton olette ajatelleet laittaa vauvalle?Äp-peitto?
Minä ekana ajattelin sitä pakkauksessa tullutta peittoa,mutta sitten mieleen tuli,että eikai se ole liian kuuma?Tuskinpa....
Täältä jostain ketjusta luin,että jos vauvalla on liian kuuma,niin se saattaa altistaa kätkytkuolemalle.
Huih,kaikkea sitä antaakin itsensä lukea ja vielä ottaa niistä " onkeensa" ,pitäsi olla jonkinlainen filtteri=)
Nyt päiväkaffille!
Niksu 33+4
(Eiliseen kirjoitukseen oli jäänyt vanhat päivät)
Meille on tulossa toinen tyttö 16-viikon rakenneultran mukaan. Onhan siinä pieni erehtymisen mahdollisuus, kun se on katsottu ihan tavallisella ultralla eikä kolmiulotteisella, mutta kätilö oli kyllä hyvin vakuuttunut asiasta.
Aika hauskaa tosiaan että samoissa mitoissa mennään!
Minun maha on myös aika lailla eteenpäin tuleva, sivuilta näkyy jonkun verran (ainakin omasta mielestä...)
Mulla ei ole muuten tässä raskaudessa tullut ollenkaan sitä linea negraa, esikoisen kanssa oli alhaalta napaan asti ja tosi tumma!
Lala
Heipähei!
Sairasloman myötä liittyisin jutun juurelle, kun ei enää työt rasita. Supistelut olivat kuulemma verottaneet vauvelin ulostuloväylää, että nyt sitten levon kannalta.
Ja tiistaina olis sitten se Haikaranpesän synnytysvalmennus. Tuonne toisaalle jo vastailinkin viestiin. On näköjään muitakin täältä sinne tulossa. Saa nähdä onko tupa täynnä!
Olikos täällä ketään Tampereelta päin? Sinne ollaan muuttamassa toukokuun tienoilla.
tipuemo 32+2
Neuvolalääkärillä on nyt sitten käyty ja loppuaika, kolme viikkoa, on sairaslomaa. Helpotti omaa oloa, kun ei tarvii pähkäillä pitäiskö jaksaa käydä töissä.
Mitoista: sf mitta oli 27, eli keskikäyrällä, mutta pienempi kuin terkan tekemä mittaus. Riippuu kaiketi hyvinkin paljon kuka mittailee. Paineet oli 126/79 ja paino ei ollut noussut ollenkaan. Kaikenkaikkiaan paino on noussut nelisen kiloa, mikä on ihan hyvä ottaen huomioon lähtöpainon. Vkolla 36 pääsen vielä keskusneuvolaan ultraan, jossa katsotaan vauvan koko ja tarjonta. Lääkärin arvio tänä aamuna oli, että vauva on poikittain. Ei siis ihme, että vatsaan välillä sattuu tosi kipeesti.
Kerta saikulla ollaan, niin aion nyt keskittyä täysin oman voinnin kohentamiseen. Synnytyksen jälkeenkin on elämää, vaikka siitä ei vielä neuvolassa paljoa puhuta.
Pelargonia 32+1
Kiitos Lala vastauksesta! :) Saas nähdä kumpi meille on tulossa, pian se selviää. Aika menee TOSI nopeasti!
Mulle on tullu linea negra, joka ulottuu vahvempana navasta rintoihin ja heikompana alhaalta napaan asti.
Niksu kyseli vauvan peitosta: olen ajatellut ostaa unipussin,kun sitä on niin paljon kehuttu. Sitä pidetään turvallisena,koska siihen ei vauva pysty sotkeutumaan ja on lämpimässä kuin kohdussa.
nyt syömään! Päänsärky muuten helpotti lenkillä ollessa,jee!
simsku
Neuvolasta soitettiin tuossa aamupäivällä, että ovat lääkärin kanssa päättäneet jatkaa sairaslomaa äitiysloman alkuun asti. Tuli vaan sitten mieleen, että alunperin oli tarkoitus pitää talviloma ennen äitiyslomaa, mutta kerta nyt on kirjoitettu sairaslomaa suoraan ä.loman alkuun niin maksetaankohan se talviloma minulle rahana. Ei kait sitä voi sinne ä.loman loppuunkaan siirretä? Onko kellään tietoa.. No, kysyn tuota meidän palkanlaskijalta, kun perjantaina menen viemään lääkärintodistuksen ja hoitamaan työasiat kuntoon, jotta voin hyvillä mielin jäädä kotiin.
Sen verran kauan kuitenkin tullut käytyä töissä, että on tosi outoa ajatella, että menen mahdollisesti vasta vuoden kuluttua takaisin, kai sitä jossain vaiheessa tajuaa. Vielä on jotenkin epätodellinen olo, kun luulin vielä aamulla meneväni ens viikolla vielä kokeilemaan jaksaisinko vielä sen kaksi viikkoa mitä olis jäljellä. Mutta lääkäriä on uskominen, kai tähän kotona oloon tottuu. Vielä kuitenkin 9 vkoa laskettuun aikaan..
Joku (sori nimimerkki unohtui..) kyseli vauvan peitosta.. Itse eilen mietin samaa asiaa, kun ajattelin nukuttaa pienen ensin ä.pakkauslaatikosta tehtyy ensisänkyyn, mutta ä.pakkauksen peitto on mielestäni liian iso. Kaapista sitten löysin pienen vauvan viltin ja 2 pientä puuvillapeittoa (ei täkkejä) joille teen/ostan pienet pussilakanat. Ovat kätevämpiä sekä vaunuihin että siihen ensisänkyyn. Uskon, että ovat tarpeeksi lämpimiä sisällä käytettäviksi. Myöhemmin kun siirrän vaavin pinnikseen niin voi ottaa varsinaisen ä.pakkauksen peiton käyttöön. Tokihan sitäkin voisi kaksinkerroin pitää, mutta onkohan se liian kuuma.. Mietityttää, kun esikoinen tulossa, kaikki aivan uutta ;) Kertokaa kokeneemmat vinkkejä.
Toinen asia mitä mietin, kun alan pyykkämään noita vauvan vaatteita, Bio Luvilin hajusteetonta pesuainetta ajattelin käyttää, mutta onko huuhteluaine tarpeen? Sekin lienee kyllä ihan makuasia ;)
Ourait, minäkin lähden päiväkaffin keittoon ja sitten imuroimaan ja apteekkiin.
Heipparallaa!
Kävelin juuri 5 km:n lenkin! Meinasi viimeisen ylämäen kohdalla alkaa hyytymään. Tänään tuleekin käveltyä tosi paljon. Kun olen illalla kotona, matkaa on kertynyt yhteensä 10 km!!! Huuuh, huomenna ei sitten varmaan pääse sängystä ylös!
No mutta päättöharjoittelu on nyt sitten ohi ja siinä mielessä hyvä mieli, kun taas yksi juttu vähemmän hoidettavana. Äsken kävin yhden opettajan juttusilla loppukevään ohjelmasta kyselemässä. Yksi kurssi kun jäisi vähän ikävästi kesken tämän vauvelin takia. Noh, kovasti opettaja vakuutteli, että ei saa jäädä kurssin suorittaminen siitä kiinni, että pitää kehittää vaikka jotain portfolioo tai muuta semmosta... Noh, ei mitenkään kamalan miellyttävä vaihtoehto, mutta pääasia ettei jää roikkumaan mitään puoliksi käytyjä kursseja.
Te ketkä olette käyneet jo sokerirasituksessa!!! Neuvottiinko teitä syömään rasitusta edeltävinä päivinä jotenkin eri tavalla?! Minä en saa syödä viimeiseen 12 tuntiin mitään, mutta sen lisäksi terkka kehotti välttämään pari päivää ennen rasitusta mandariineja ja viinirypäleitä piilosokerin takia ja välttämään muutenkin hiilihydraattipitoisia ruokia. Vähän jäin nyt miettimään, että mites normaalin ruoan kanssa, kun leipä, puurot, kasvikset, hedelmät ja kaikki " terveellinen" sisältää runsaasti hiilihydraattia. Joutuuko tässä nyt sitten jotenkin syömään eri tavalla? Tietenkään mitään kovin makeaa en aio syödä, mutta kai nyt tavallista ruokaa voi kuitenkin ihan normaalisti nauttia?! Ootteko te muut saaneet jotain erityisiä ohjeita sokerirasitusta varten?!
Noh, nyt pitää kiirehtiä luennolle! Mukavaa päivän jatkoa kaikille huhtimasuille!
Hmar 31+2
... minä jouduin reilu kuukausi ennen sokerirasitusta (narahdin sokereista tosi aikaisessa vaiheessa, olisko ollut vko 20 tai jotain) ' sokerittomalle' dietille jota noudatin rasitukseen asti. Siis kaikki karkit ja kahvileivät, tuoremehut, kiisselit yms. pois ja 3-4 hedelmää päivässä. Samoin kaikki ' turhaa' rasvaa sisältävät kuten sipsit, ranskalaiset jne. Minun ohjeeni oli että 15 viinirypälettä on yksi hedelmä, samoin 2 mandariinia. 1 omena, päärynä, appelsiini oli yksi hedelmä ja banaani vastasi 2 hedelmää. Muuten sai syödä normaalisti.
Noudatin tätä diettiä sitten rasitukseen asti, mutta kun arvot olivat normaalit, saan nyt syödä kontrolloimattomasti (ja sen huomaa...), vaikka sokeria onkin aina pissassa kahdella plussalla.
Lala
Heipähei,
Pitkästä aikaa ajattelin minäkin pinoutua. Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. Terkka ei osannut sanoa vauvan asennosta juuri muuta kuin, että ei ainakaan pää alaspäin ole, luultavasti hieman viistottain köllöttelee.
Kyselin samalla hänen mielipidettään raskauteni etenemisestä, kun appivanhemmat alkavat olla sitä mieltä, että minun pitäisi jo lopettaa liikunta ja töissäkään (joita olen tehnyt max 6 h päivässä) ei olisi hyvä olla joka päivä. Tiedän kyllä itsekin, että raskaus on mennyt varsin hyvin, kun mitään ongelmia ei kerta ole ollut. Onpahan nyt joku ammattilaisen " lausunto" , jos appivanhemmat alkavat taas neuvomaan.
Meillä oli eilen synnytysvalmennus ja jotenkin siitä jäi kovin levoton olo, joka liittyi lähinnä epiduraaliin. Jostakin syystä olen ollut kovin epäileväinen epiduraalin suhteen eikä tuo eilinen yhtään helpottanut oloa. Ensi viikolla täytyy muistaa kysyä lääkäriltä, että vaikuttaako hepariini, jota pistän, epiduraalin saantiin, kun muistan lukeneeni, ettei epiduraalia silloin välttämättä saa. Olisi selvä peli, jos epiduraalia ei tilanteessani saisi ja voisin lopettaa senkin miettimisen. Kuulostaa varmaan hullulle, että ajatus epiduraalista tuntuu vieraalle... =)
Mutta napaa kuuluu siis hyvää, vilkas vesseli siellä majailee. =) Nyt päiväkahveille. =)
Elliina 31+3
Onpas tullut monta juoksevaa asiaa hoidettua pois alta tänään. Kävin jopa hakemassa esikoiselle kh-tukea, virkailija meinasi että sitä perusosaa (294e) saa siihen saakka kunnes vauva syntyy, sen jälkeen meillä tulojen takia ei tulekaan sitten mitään varmaan. Ihmeellistä, kun aikaisemmin soitin kelaan ja sieltä sanottiin että tuskin saadaan mitään. Mutta tulipahan ainakin haettua, päättäkööt siellä, ja eipä sieltä ikinä ole mitään yksiselitteisen ymmärrettävää päätöstä muistaakseni tullutkaan.
Eilinen neuvolakäynti sujui ihan hyvin, kaikki lukemat oli vähän nousseet paitsi hemppa, joka oli laskenut 130>115. Painoa tullut (ikävä kyllä!) 950g/viikko kahden viikon aikana :/ josta syyn otan kyllä täysin itselleni, karkkihimo on hillitön ja kotonaollessa tulee vähemmän liikuttua. Sf-mitta oli 30. Vauva on ollut ainakin viikon pää alaspäin, toivottavasti pysyykin niin päin. Huomaan kyllä yltyvistä liitoskivuista, että siellä sitä pää on ilmeisesti jo kuopissa vaikkei ihan alhaalla kumminkaan...
Vauvan peitosta sen verran, että itse en (eikä esikoinenkaan) tykännyt äp:n peitosta. Se taisikin toimia lähinnä makuualustana.... Nyt ostin tulokkaalle minimunduksen villafleecen, eli ohkaisen viltin suomeksi sanottuna. Ajattelin että se menisi sitten aika moneen tarkoitukseen ja olisi ennenkaikkea ohuempi mutta kuintekin ihan lämmin.
Pitkähihaisen unipussin ompelin myös collegekankaasta. Jos vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, niin voisin harkita samanlaisen tekemistä vauvafleecestä, mutta tähän hätään sitä en olisi jaksanut lähteä 100km päästä kangaskaupasta ostamaan...
Mutta nyt ehdin vielä juuri torkahtaa ennenkuin mies kolistelee kotiin. Huominen olisi vielä lepopäivä ja perjantaina esikoinen on taas kotona joten urheilua riittää.
Tervetuloa vaan uusikin huhtimasu mukaan :)
eikkuli, 33 viikkoa tänään tasan - ja tähän mennessä pisin viikko ohi :D
ps. enpäs ehtinytkään, mies juuri kolahti ovesta sisään...
että suosittelen erisanin hajusteetonta nestemäistä pesuainetta. Huuhteluaineena itse käytän lirauksen (n.0.5dl/koneellinen) etikkaa, tai joskus lv:n hajusteetonta huuhteluainetta.
Ajattelin sinnitteleväni vikat 1,5 viikkoa töissä, mutta tänään oli pakko todeta että pakko hellittää. Viimeiset yöt ovat olleet niin rankkoja kun lonkkia sattuu sikana ihan joka asenossa ja uni tulee pienissä pätkissä. Aamupahoinvointikkin iski kuukausien jälkeen ja laatoitin heti noustuani. Sitten kun vielä kädet puutuvat ja hengästyttää pelkkä istuminen, olo ei todellakaan ole auvoisa :-(
Kävinkin pelkopolin jälkeen neuvolassa hakemassa loppuviikon lepolomaa, ensi viikolla ajattelin olla töissä sen verran kun pystyn ja tarvitaan, että saan hommat jaettua pois.
Pelkopoli NKL:llä oli loistava. Tunti aikaa kysellä kaikennäköistä ja kätilö oli tosi kiva ja asiantunteva. Mun suurin " peikko" oli se, että viime synnytyksessä kipu tuntui vain luissa mistä johtuen en oikein itse osannut helpottaa oloani mitenkään. Nyt olen sitten lukenut kaiken maailman artikkeleita hengityksestä, vedestä jne. ja kehittänyt itselleni kauhean syyllisyydentunteen siitä, että makasin koko synnytyksen kuin lahna ja huusin lisää lääkkeitä ;-) Ilmeisesti kuitenkin kuulun siihen pieneen vähemmistöön, jonka supistukset tuntuu lähinnä luissa, ja etenkin reisissä, joten se a) luultavasti toistuu nyt, ja b) siihen ei paljon hengittäminen, jumppapallot yms. tehoa. Epiduraali tehosi loistavasti, ja nyt sovittiinkin, että se laitetaan alemmas ja heti vähän enemmän niin ei tarvitse kärvistellä ihan hulluna. Sopii mulle :-)
Suuri epiduraalin kannattaja siis täällä!!
Nyt vain omaa napaa, sorry.
Pipsukka 33+3
Mutta miten teidät laitetaan niin aikaisessa vaiheessa polille kääntöön?? Mulla kun pikkunen vielä pyörii miten sattuu ja sanottiinkin että saattaa kääntyillä perätilasta raivotarjontaan ja päinvastoin vielä pitkään. Hyvin huomaa itsekin miten päin vauvi milloinkin majailee, kun pieni pylly tuntuu läpi=)
Siskolla on muuten aikoinaan poika kääntynyt oikeinpäin synnytystä edeltävänä iltana. Ponteva poika vielä kaiken lisäksi...ilmeisesti lapsivettä sen verran paljon että pääsi keikauttamaan itteään,mutta melkoinen muljahdus oli,kuulemma=D!
WcANkka 33+4
Minäkään en ole koskaan saanut minkäänmoista kokoarviota, vaikka lääkäriltä jopa viime kerralla kysyinkin. Kuvittelin itseasiassa olevani ainoa! Samoiten koskaan ei ole sanottu vauvan sykkeistä mitään. No huomenna mulla onkin neuvola, ja ajattelin siellä ainakin ne sykkeet kysyä. Painoarviota ei varmaankaan saa. Saas nähdä mitä terkkari saa sf-mitaksi tällä kertaa, kun edellisellä tuli 2cm liikaa.. Epäilen, että painoa on tullut rutkasti, joten vaa´alle nouseminen hieman kammoksuttaa. Hempat on hyvä tietää, josko ne olis lähteneet nousuun, kun on rautaakin tullut popsittua. No mutta ne on vasta huomisen asioita!
(.)on muutaman hiljaisemman päivän jälkeen taas ollut melskeessä:) Hauskasti tuntuu vauvan reisi aina vatsan läpi, kun työntää jalkojaan. Ajatella kuinka pieni ihminen siellä vatsassa köllii!! Kun sitten ei mene OIKEASTI kuin hurahdus, ja lapset on 2 ja 5 vuotiaat! Se on muuten ihan totta, mitä sanotaan, että " vauva-aika on TOSI lyhyt" .
Muutoin ei sille suunnalle mitään uutta. Napa mulla on vasta nyt pullahtanut pinnalle niin, että näkyy paidan lävitte.
Meillä ei ole tänäänkään lasten kanssa suurempia suunnitelmia. Naapurinlapsetkaan eivät tänään ole pihassa, joten taidamme ottaa rattaat ja käydä lenkittämässä koiran.. Josko vaikka kolmen vartin lenkki riittäisi tänään. Luulen, että esikoinen haluaa vielä sitten hiihtämäänkin. Meillä onneksi latu alkaa tuosta takapihalta, niin on mukava lähteä käyttämään (itse kylläkin ihan vain kävelen ja vedän pulkalla nuorimmaista ladun reunassa!) =)
Kivaa keskivikkoa kaikille!
tilda ja tirriäinen 30+3