***SYYSKUISTEN KESKIVIIKKO***
Kommentit (33)
Min-sku: En kai minä mitään erikoista tee, kun harjoitellaan pullosta juomista... ;) Laitan pulloon velliä, annan pullon pojalle ja pitelen itse kiinni pullon pohjasta ja seuraan, ettei kaveri tukehdu! :) Meillä ei siis kuitenkaan onneksi taistella pulloa vastaan, vaan poika mielellään muljuttelee sitä suussaan ja jyrsii... Ja välissä muutama imemis-liikekin tulee suoritettua, joten toivoa on! ;) En osaa oikeen sua neuvoa... Jos kerran vauva saa raivarin pullosta, niin ehkä kokeilisin jotain nokkamukia esim. Meillä kakkonen jätti pullon kokonaan välistä ja alkoi juomaan heti Tupperwaren nokkiksesta. Tietty harjoittelun jälkeen siis! :) Tsemppiä kovasti!!!
Noista menkoista... Ei täälläkään ole kuulunut niitä. Tosin jo jonkin aikaa olen niitä odotellut, oireet on ollu semmoset. Mutta toivoisin, ettei niitä tulisikaan, vaan alkaisin odottaa! ;) Tästä vauvakuumeesta ei pääse minnekään, oikeesti! Tai sit haluaisin ne menkat kuitenki, niin tuntis taas olevansa " normaali" ... :) En tiiä.
Ja noita " raskaus" kiloja mullakin riittää, saisin kymmenen pudottaa että olisin tyytyväinen! :( Mutta tuo makeanhimo on kummallinen juttu, kun se ei lopu! Olen kuitenkin onnellinen, että pystyn olla syömättä ja ostamatta karkkia! :) Mutta pitäis vielä muutkin herkut jättää pois... Mulla kun imetys ei oo koskaan " laihduttanut" , vaan paino on ja pysyy paikallaan... :( Plääh! No, ehkä minä joskus vielä olen tyytyväinen omaan kroppaani?! Olen kuitenkin aloittanut jumpan ja jatkanut säännöllistä lenkkeilyä. Eli aivan en sohvaperunana ole :) Kun päivisin ei voi haaveillakaan reippaista vaunulenkeistä tms. kun on kolme muuta pikkuvipeltäjää mukana :) No, joskus... ;)
Nasu
Pikaisesti pinoon vauva sylissä...
Jee, vauvajumpassa käyty ja koti siivottu tänään. Ehkä hetken on siistiä taas. No pölyt ainakin poissa.
Meillä syödään kaksi soseateriaa päivässä hyvällä menestyksellä ja 100ml velliä illalla vaihtelevasti. Porkkana otettiin uutena makuna käyttöön ja tuli poskiin punaiset läikät.
Kokonaisen yön nukkui neiti su-ma yönä ekan kerran, mutta siihen taisi jäädä...
Makeannälkää on ja mussutettua tulee, mutta paino on pudonnut niin paljon ettei se haittaa. Painan vähemmän kuin ennen raskautta ja imetys tuntuu vievän kaiken ylimääräisen energian.
Hyppykiikussa kokeiltiin eilen pari minuuttia ja kova riemu oli päällä. Syöttötuolissa on ruokailujen ajan istunut jo pari viikkoa.
Noista vaatteista, esikoinenkin kun on " merkkiä tyttö" , niin ei tartte paljon uusia ostella. Mutta esikoisen kohdalla olen ottanut opikseni ja aina joulun jälkeen ostan seuraavaksi talveksi alehaalarin.
Nyt tytöt kutsuu äitiä, joten sinne...
Gerbera
En kerenny lukeen tän päivän pinoo vielä (oli niin kovasti jo juttuja), kun juuri tultiin kaupoilta. On hyvä mieli, kun sai tehtyä lenkin siinä samalla. Mutta luen sen saatika tuo mies kotiutuu ja on sitten pojan kaa, niin on aikaa syventyä.. että kirjottelen luultavasti vie uudestaan ;)
Lähinnä tulin kiittään MUJERITAA kauniista ruususta, tuoksukin oli aivan valloittava :) Piristi tätä äitsykkää kummasti! Ja puurotiedoista myös *kiittää ja kumartaa*
Kun ei siltä mieheltä sitten tullut kukkia niinkun arvelinkin ja illalla, kun asiasta vihjasin, niin tokas vaan, että tyhmiä tommoset kaupalliset juhlapäivät.. että se siitä romantikosta sit..
Sit vie nopeesti kysäsisin, kun ostin äsken muksun riisipuuroa pojalle ja siinä oli alotusikä 5-6 kk, mut sit taas toisessa eri merkkisessä riisipuurossa oli 4-6 kk ja siinä oli makeutuksena jotain hedelmiä.. Joten otin sen pelkän riisipuuron, mut voinko siis antaa sitä yhtälailla, kun olisin sitä toistakin voinut.. Eli siis onko niissä vaan jotain tiettyjä ikäsuosituksia laitettu, että eikös ne kummatkin luulis aikaslailla samaa tavaraa olevan?
Kiitos etukäteen jos joku jaksailis vastata, vaikka olikin vähän hankalasti kirjotettu, mut eiköhän siitä saa selville haetun asian.. ehkäpä..
Nyt meen seurusteleen hiukan tuon pojan kaa, kun tuosta vierestä kuuluu semmonen älämölö :D
Emmuli ja poitsu 4kk + päivää vajaa 2 vkoa
Onpas ollut hiljaista iltapäivästä alkaen.. kai mie tääl yksin höpäjän, lukeekohan kukaan ees näitä, nyyh.. No kirjotanpa kuitenkin, kun oon innostunu tästä..
No mutta siis nyt sain pinon luettua ja kommentoin hieman jotain..
Mun piti kans ostaa haalari enstalveks, mut en sit oo saanu aikaseks.. no jos vie tulis jotain loppurysäyksiä talvivaatteista, ainakin sit keväällä.. toivotaan! Oiskohan 86 cm hyvä koko?
Menkat alko täällä eilen illalla ja nyt on plasmat ihan sekasin.. kauheeta pitkästä aikaa. Oli pakko tietty ostaa iso säkki karkkiakin, KOSKA menkat alko :) Piti kyllä juuri alkaa vähentää tätä mässäilyä, mut kun.. mut kun.. No alotetaan sitten karkkilakko, kun näistä päästään *lupaa*! Ainakin yritys hyvä kymppi..
Eli nyt on imetyskin siis kokonaan tyssänny. Oon täs noin kolmisen viikkoa imettäny silleen krt/vrk, mut nyt ei tuu mittään.. ja ne menkat sit alko heti muutaman päivän päästä.
Sori taas tulee hirveesti tekstiä..
Mut vie NASUlle semmosta, kun oon kuullu et tuosta denivitistä tulisi ilmavaivoja ja jekovitistä ei.. et ne suosii sitä jossain neuvoloissa sen takia mieluummin.. Muita kokemuksia??
Mä meinaan juuri tänään ostin pojalle jekovittia, kun luulin et se olis parempaa ja meillä on nyt ollu ilmavaivoja ja voisin aatella sitä denivittiä, mistä on tullu tai sitten noi kiinteet.. ollaan kolmisen viikkoa maisteltu. Oisko voinu tulla kiinteistä, kun en oo kyl ottanu uutta makua mukaan, mut lisänny määriä?
Illanjatkoa pikkuisten pirpanoitten kanssa kaikille!!
Emmuli
Meillä matkustettu jo pari viikkoa HTS besafe izi kid. Halusin tukiraudallisen istuimen ja tykästyin tuohon, onhan hinta hieman suolanen ( 399 e ) mutta ukkelin pitäs matkustaa siinä n.4 vuotiaaksi.
Palataan taas :)
Outi ja Viljami
Ja pikaisesti nytkin, kun tytteli kaipaa näin iltaisin aika paljon seurustelua...
Muistaakohan mua edes enää kukaan??
Eli täysimetyksellä meilläkin mennään (olikos se k@uno kun ihmetteli) ja hienosti on tyttö kasvanut. Kysyisinkin muuten ihan mielenkiinnosta vain, että miksi ihmiset täällä ei imetä 6 kk? Siis OIKEESTI vain mielenkiinnosta (muiden ratkaisut ei mulle kuulu, enkä tod tuomitse). Eli onko neuvolasta käsketty aloittaa kiinteät? Onko imetys ollut vaivalloista? Haluttu pidentää yöunia? Kiinnostaa siksi, että musta toi imetys on niin ihanan helppoa, että kauhulla odotan sitä 6 kk jälkeen alkavaa soserumbaa :-)
Juu, meillä kääntyillää, varpaat löytyi 2 viikkoa sitten ja kovasti pyritään ryömimään (siinä vielä onnistumatta). Nautin kovasti vauvan kanssa kotonaolosta! Toivottavasti ei tarvitse mennä vielä' kesällä töihin, mutta asia riippuu monesta seikasta, mm miehen työt.
Menkoista: mulla alkoi jo tammikuussa, vaikka täysimetän!! Hassua... No, toinen on tervetullut pian, mutta ei miellään ihan vielä :-)
Vielä pakko hehkuttaa tosta imetyksestä sen verran, että painan nyt saman verran kuin YLÄASTEELLA! En ole laihduttanut, mutta mitat meni näin: ennen raskautta paino 59 kg, viimeinen neuvola 75 kg, synnärillä punnitsin 65 kg ja nyt painan 55 kg! Ihanaa :-)
Jaahas - taas täällä vaaditaan omaa osuutta huomiosta, gotta go...
syyskeiju ja tyttö melkein 5 kk
Noista kiinteiden aloituksesta: Me aloiteltiin, kun neuvolasta sanottiin, että voi aloitella. Poika kun on kyllä kasvanut " riittävästi" ja tasaisesti koko ajan ja maitoa tulee, mutta kun on tuollainen hoikkamallinen ollut koko ajan. Mitat siis syntyessä 53 cm, 3460 g ja 4kk 68 cm, 6595g. Rintaa poika söi päivisin noin 2 tunnin välein ja yölläkin alkoi syömään tunnin kahden välein. Neuvolatäti arveli, että poika voi vaan tarvita hieman tuhdimpaa kamaa, kun kasvaa niin vauhdilla (vaikka maitoa siis edelleen tulee reippaasti). Olisin voinut vielä yrittää täysimettää 6kk asti, mutta ajattelin, että kun poika on niin hoikkeliini, niin aloitellaan kiinteät jo. Tällä hetkellä siis 1 soseateria ja illalla velli. Kohta iltavelli korvataan puurolla, totuttelun jälkeen. Muuten syö rintaa. Huomenna on sitten neuvola, että saapi nähdä onko painoa tullut reippaammin. Ainakin tuntuu paaaljon painavammalta :).
tuiskuneiti79 + poika 5kk ++++
syyskeiju:
Eli täysimetyksellä meilläkin mennään (olikos se k@uno kun ihmetteli) ja hienosti on tyttö kasvanut. Kysyisinkin muuten ihan mielenkiinnosta vain, että miksi ihmiset täällä ei imetä 6 kk? Siis OIKEESTI vain mielenkiinnosta (muiden ratkaisut ei mulle kuulu, enkä tod tuomitse). Eli onko neuvolasta käsketty aloittaa kiinteät? Onko imetys ollut vaivalloista? Haluttu pidentää yöunia? Kiinnostaa siksi, että musta toi imetys on niin ihanan helppoa, että kauhulla odotan sitä 6 kk jälkeen alkavaa soserumbaa :-)
Syyskeijulle; aloitin tytölle kiinteät tasan 4 kk iässä ilman neuvolan ohjeita/lupaa. Siihen asti täysimetyksellä. Aloitin sen vuoksi, kun 3 kk jälkeen iltaisin tyttö söi puolen tunnin tai tunnin välein neljästä yhdeksään siis. Kuukauden jaksoin sitä imetysrumbaa, mutta se oli kaukana helposta. Yöt meni silloinkin kyllä parilla herätyksellä eli ei ollut yöunien pidennyksestä kyse. Lisäksi vauva oli kasvanut huonosti eli kulkee -7 käyrillä ja tyttömme on kokoajan ollut pienikokoinen muutenkin (4 kk oli 60 cm ja 5800 g). Ja vielä, että imetys oli taistelua tuolloin 3-4 kk, kun söi niin tiiviisti -> rinnat ei ehtineet täyttyä ja tyttö hermostui kun maito ei herunut tarpeeksi nopeasti = olisi vaatinut " tyhjiä imuja" ja nälkäisenä ei malttanut.
Korviketta en silloin voinut antaa, kun oli maitoallergiaepäilys päällä.
Ajattelin, että rupean antamaan iltaisin yhden soseaterian niin saan edes yhden syöttövälin illalla pidemmäksi. Näin tein, aloitin maissilla ja hyvin sujui. Sen jälkeen imetyskin on ollut taas mukavaa ja helppoa ja illat sujuivat rauhallisesti ilman itkuja. Nyt 5 kk jälkeen on siirrytty toiseen soseateriaan. Imetän edelleen ja se sujuu siis kivasti. Soseiden antamista en ole ollenkaan kokenut hankalaksi, vauva pitää käsiään pöydällä ja aukoo suutaan sopivaan tahtiin :)T.Gerbera
ps. kyllä sinut muistan syyskeiju odotusajalta ainakin :)
vielä vastailen noista vaatehankinnoista, joka on mun suosikkilaji näin mammalomalla.
Ostin alesta toppahaalarin ensi talveksi, Reimatecin kokoa 80 cm. No nyt poitsu otti kasvuspurtin ja toinen alkutalveksi aiottu Reimatec on kokoa 74 ja onkin nyt aika sopiva, vain vähän reilu. Vaikka poitsulla ei pituutta ole enempää kuin 66 cm, niin on hirveen pitkäselkäinen ja bodeissa on käytössä jo koot 70-74 cm. Kevääksi ostin myös tammikuun alesta (ihme kyllä - löysin Prismasta alesta) Reimatecin välikausihaalarin kokoa 74 cm, ajattelin että tämä mahtuu sitten vielä syksyllä kun kävelee ja touhuaa ulkona. Mutta saas nähdä miten käy. Vaatteita oon ostellu kokoa 70-80 cm, osa on vielä reiluja mutta osa jo ihan ok kokoisia. Toi on oikeaa tiedettä, kun eri valmistajilla vaatteet on niin eri kokoisia. On käytössä 3-6 kk, 9 kk ja 12 kk sekä 12-18 kk kokomerkinnän omaavia vaatteita. Kaikkea en toki uutena osta, olen innokas HuutoNetin käyttäjä. Siellä tekee välillä tosi kivoja löytöjä ja rahaakaan ei pala niin paljon & ei tule ns. heräteostoksia. Pieneksi jääneet vaatteet oon myös saanut siellä hyvin kaupaksi. Niklas kun jäänee meillä kuopukseksi.
Välillä kyllä iskee törkee vauvakuume, mutta mies aina muistuttaa mitä tohtorit sanoivat synnytyksen jälkeen. Eli ei suositella enää neljättä raskautta, riski sekä äidin & lapsen terveyttä ajatellen on liian suuri. Mutta eiköhän meillä nämä kolme riitä ja voin olla jo mummu 10 vuoden päästä:) (jos nyt 13vuotias tytär yhtään äitiinsä tulee)
Autoista vielä jatkan, meillä tuli miehelle uusi auto maanantaina ja nyt olen opetellut ajamaan sillä. Hieman vaatii totuttelua nuo automaattivaihteet ja auton koko, meille tuli Chrysler Voyager ja on se aika paljon isompi kuin edellinen iso farkku. Tänään illalla irroteltiin penkkejä kun mietittiin miten penkit asetellaan kun lähdetään hiihtolomareissulle Ruotsiin lauantaina. Niin ja ähellettiin suksiboxi katolle - ei ollutkaan auton omat taakkatelineet sopivat tuohon boxiin, joten huomenna kauppaan ostamaan uudet taakkatelineet - ja boxi ähellettiin pois katolta... Onneksi alettiin tänään laittamaan arkkua katolle, ois ollut pinna aika kireellä lauantaina kun olis huomattu ettei sovikkaan...
Tunnustan myös että minulla on makeanhimo. Mutta yritän olla lujana enkä osta kauheasti karkkia/pullaa. Annan itselleni luvan ostaa yhden lakun jos oikein tekee karkkia mieli. Sillä saa hyvin pahimmat makeanhimot katoamaan. Painoa täälläkin on ihan liikaa, vaikka raskauskilot onkin jo saatu pois, mutta sitten on tuota muuta mikä pitäisi kadottaa. Vaunulenkit on mun yritys pudottaa painoa. Ensi viikolla Ruotsissa kun mies ja isommat lapset on mäessä mä vaunuilen " tunturia" ympäri. Ja sitten kun pääsen mäkeen tai ladulle lasken/sivakoin hiki hatussa (ainakin se on tavoite)
Tänään oltiin neuvolassa ja meillä oli uusi neuvolatäti. Oli ihan mukava. Mitat olivat 66cm, 7200g ja pipo 45.8 cm. Pitkä ja hoikka poika. Istumisesta kyselin siellä ja sanoi, että vasta 6 kk katsotaan noi refleksit. Niklas kyllä seisoo jo tosi tukevasti.
Nyt tuli taas ihan liikaa tajunnanvirtaa, käyn vielä päivittämässä nuo neuvolakuulumiset ja menen nukkumaan.
t. Kaisastiina & Niklas 5 kk ja risat
Vieläköhän minäkin ehdin tähän pinkkaan... tosin jää kirjoitus taas varmaan viimeiseksi ja niitähän ei kukaan lue ellei kukaan linkitä huomiseen pinoon. Ehdin kyllä päivällä lukemaan kirjoituksianne mutta en ehdi itse useinkaan kirjoittamaan ja sitten kun illalla olisi aikaa (yleensä kympin jälkeen) niin en viitsi kun ajattelen että jäävät kuitenkin lukematta kun kaikki järkevät mammat on jo nukkumassa eikä surffaile yömyöhään niinkuin eräät :)
Meillä on alettu herään jo kasilta tai aiemminkin, huh pakko alkaa kohta menemään itsekin ajoissa nukkuun että jaksaa. Yöllä kun syöttää kahden tunnin välein niin onhan se aika katkonaista..
Minä alotin kiinteät myös neuvolan kehoituksesta kun tyttö oli painokäyrän alapuolella. No olin sitä myös itsekin miettinyt kun yöt ovat niin katkonaisia. Tyttökin on niin kova liikkumaan ja touhuamaan (oppihan kääntymään jo 7 viikkoisena) että lisäravinto tekee hyvää. Mutta maitoakin menee vielä erittäin runsaasti ja minä tykkään kyllä imettää ja nyt jo (!) haikeana mietin sitä kun se aikanaan loppuu.. On jotenkin niin ihanan läheistä se imetys...
Uh, huomenna viimeinen rokotus rokotetutkimuksesta. Vähän hirvittää että mitä oireita tulee kun viimeksi oli kuumetta päivän verran ja ärtyisyyttä monta päivää...
Ääntelyistä.. Meillä kiljutaan ja kovaa!!! Ja monella eri tavalla, on kyllä melkoista mekkalaa täällä päivät pitkät :) Kun oikein innostuu niin kiljuu sisäänpäin, jos tiedätte mitä tarkoitan.. kuulostaa kivalta..
En ole mitään vaatteita hankkinut ennakkoon kun en osaa sitä kokoa arvioida... Oliskohan sitten 86 cm. Travallen myymälästä löysin alle 20 eurolla nykyisen toppahaalarin ja siellä voisi kyllä taas poiketa jos löytyisi taas edullisesti, olen tosta kyllä tykännyt kovasti. JA ensi talvenahan haalarin täytyy jo kestää vähän kulutustakin että ei voi ihan mitä tahansa ostaa.. Sokoksella tais olla tällä viikolla vauvaviikot, sielläkin vois poiketa jos olis yllätyksiä.
No niin, eipä muuta tällä kertaa.
Koitan ehtiä huomenna jo päivällä pinoon mukaan :)
Hyvää yötä!
äiti + tyttö (4½kk)
Meilläkään ei minja kääntyile vielä, hidasta hämäläistä verta tainnu isältä periä :)
meillä syöttäminen ihan kauheeta rumbaa :( Soseitten kans ihan kaameaa :( Olenkin siitä jo niin monasti valittanu etten jaksa enää valittaa. Masentaa :(
T:Neiti21
Tulinpa vain pinoutumaan sen vuoksi, että viimeiseksi kirjoittaneet + Emmuli tietävät, että kirjotukset on luettu =))) Usein vielä illalla hetken surffaan, Idan mentyä nukkumaan, mutta kun mitään asiaa ei ole niin ei viitti jatkuvasti pinoutua ettei nyt ihmiset vallan minuun tympäänny ;))
Syyskeiju, minäkin muistan sinut, kiva että tulit kertomaan kuulumisiasi!! Meilläkin mennään vielä rintamaidolla ja hyvin on kasvettu (n. 7900g), vaikka neuvolassa kehotettiin sekä katkonaisten öiden että ummetuksen vuoksi aloittamaan sekä vellit että luumusoseet...No jatkamme nyt kuitenkin näin vielä, kun en usko öiden huonouden nälästä johtuvan.
Neitonen ollut jo 1,5 tuntia unten mailla, mutta eiköhän se ilo lopu heti kun minä menen nukkumaan...;))
Hyvää yötä!!!
maaly
P.S Neidille jaksuja sosetaistelussa!!!!!
Tytöt nukkuu, joten hetken ehdin kirjoittaa. Meillä molemmat flunssassa, vauvaa piti nostaa ylös aamuyön, kun ihan yökkäili limaa ja meinasi tukehtua. Siis oli kamala yö! Esikoisen astma kiusaa...
Autoista oli puhe. Me ei ilman farkkua pärjättäisi. On meinaan melkoinen urakka " tunkea " tuonkin kokoiseen autoon kaksosten matkarattaat :) Esikoisen istuin on etupenkillä ja minä istun takana vauvan kanssa, näin meillä. Ja Britax eclipse plus istuin on meillä vauvaa odottamassa. Alkaa todellakin kaukalo käydä ahtaaksi.
Soseiden syönti takkuaa meilläkin. Nyt hiljalleen alkaa sujua, harjoiteltu on 3 viikkoa. Vieläkään ei avaa suuta, vaan hassusti imee ( jos maku miellyttää ) soseen lusikasta. Ilmoittaa kyllä itkulla kun ei enää ota ja suu napsahtaa kiinni. Ainoat mitkä maistuu on Bonan tai siis Nestlen kasviksia-sose ja piltin mango-sose. Velliä en saa menemään, koska pulloa ei huoli.
NASU; Miten harjoittelet pulloruokintaa?? Meillä ei ime ja alkaa itku samantien.
Mutta niinhän se on, että rintaruokitulle vauvalle riittää 1 - 3 soseateriaa vuorokaudessa vuodenikään asti. En siis ota asiasta paineita.
Makeanhimo yllättää täälläkin. Nyt olen ryhdistäytynyt ja aloittanut lenkkeilyn ja tänään aloitan aerobicin. Huomenna olen siis kipeä... Vielä olis raskauskiloja 2 - 3 jäljellä.
Kovasti meillä käännytään selältä vatsalleen molemmilta puolilta. On käännytty kuukauden ajan. Pyllyä myös nostaa vatsallaan ollessa, mutta etupää ei nouse, vaikka kovasti jaloilla työntääkin. Akselinsa ympäri kyllä kääntyy.
Mutta nyt esikoinen pyytää palapeliä rakentamaan, joten menoksi!
Minsku ja tytöt