Kävin alessa. Kaupat täynnä polyesteri ja akryylirytkyjä!
En siis ostanut mitään. Saako mistään enää kunnollisia vaatteita, jotka puuvillaa, villaa tai edes viskoosia? Mistä ? Muovikuituja en halua ostaa, ovat hirveitä laadultaan ja käyttöominaisuuksiltaan. Lindexin, Kappahlin, Seppälän, Cubuksen, Vilan, H&M:n yms vaatevalikoima törkeän laadutonta! Mistä löytää kunnon vaatteita?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Uniqlo
Loistava vaateketju, harmi vaan kun ei ole Suomessa.
Vaatteiden laadun muutoksen huomaa siitä, että äitini on ostanut Marimekosta 90-luvun alussa vaatteita minulle ja siskolleni. Nyt siskoni lapsi käyttää niitä ihan samoja vaatteita, pääasiassa raitapaitoja, ja ne ovat pesussa pehmeäksi kuluneita, mutta eivät erityisemmin nukkaisia. Uusissa Marimekoissa nukkaa tulee melkeinpä ensimmäisessä pesussa, saumat kiertävät ja ommelten lähelle tulee todella helposti pieniä reikiä.
Puuvillan hintahan on noussut viime aikoina radikaalisti, joten luultavasti aiemmin laadukasta puuvillaa käyttäneet yrityksetkin ovat osaltaan siirtyneet bulkkipuuvillaan, joka käsitellään jotenkin huonommin kuin vähän laadukkaampi.
Kävin kirpparilla. Ralph Lauren-neule 100% Kashmir 2€.
Pyörin juuri kaupungilla etsimässä jotain yläosaa, joka olisi vähän parempi vaate. Monissa ym. kaupoissa oli enimmäkseen vain polyesteriä, myös Cosissa ja Halosella.
Cosissa useimmat mustat vaatteet olivat jo rekissä täynnä karvoja, hiuksia ja pölyä. Tarkistin lapusta, että joo, 100% polyesteriä. Olin yllättynyt, koska netissä näyttää että COSin vaatteet olisivat enimmäkseen puvillaa ja viskoosia.
Olen aikaisemmin ostanut Indiskasta, nyt on vaikeampi löytää enää mitään puuvillaista. Viskoosikin voi olla huonolaatuista.
Nyt ostan enimmäkseen ulkomailta ja koitan ostaa luomupuuvillaa, jos sitä saa. Mutta eräs kiva verkkokauppa Briteissä, jossa muutama vuosi sitten suurin osa oli puuvillaa ja brändi oikein luotu puuvillalle on sekin alkanut käyttää polyesteriä yms.
Ostin viime kesänä ulkomailta pari laadukkaasta puuvillasta tehtyä vaatetta, ihan varmuuden vuoksi säästöön ensi kesäksi. Kertoo paljon tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
En siis ostanut mitään. Saako mistään enää kunnollisia vaatteita, jotka puuvillaa, villaa tai edes viskoosia? Mistä ? Muovikuituja en halua ostaa, ovat hirveitä laadultaan ja käyttöominaisuuksiltaan. Lindexin, Kappahlin, Seppälän, Cubuksen, Vilan, H&M:n yms vaatevalikoima törkeän laadutonta! Mistä löytää kunnon vaatteita?
Kunnollisia vaatteita löytää noista esim. Lindexiltä ja H&M:ltä. Ei tietenkään koko heidän valikoimansa ole laatua, mutta siellä roskan seassa on todellisia helmiä. Pitää vaan osata katsoa ja etsiä, ihan kuin Halosellakin (jossa kyllä on hyviäkin juttuja, mutta ei sielläkään koko valikoima hyvä ole).
Cubukselta sen sijaan en ole koskaan löytänyt yhtään laadukasta vaatetta.
Toki jos lompakko kestää (ja asut sopivassa paikassa) kannattaa mennä Sokokselle tai Stockalle, siellä on saman katon alla niin monen merkin tuotteita että todennäköisyys löytää jotain priimaa kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne on. Puuvillakin on monesti tosi huonolaatuista, johon tulee heti reikiä. Mitenhän hyvin niistä lampaistakaan huolehditaan...
Niin lampaistahan se puuvilla saadaan.
Mikäs puupää siellä huutelee? Ei tuossa sanottu mitään siihen viittaavaakaan että puuvilla tulisi lampaista.
- sivullinen
Olen kyllä järkyttynyt ruotsalaisketjujen neuleiden nykylaadusta. Ostettiin tytölle kolme neuletta, ja kaikki ovat parin käyttökerran jälkeen törkeän nyppyyntyneitä. Ennen ketjuvaatteetkin sentään kestivät kohtuullisesti. Itse ostankin nykyään vaatteet kirpputorilta ja tarkastan materiaalit.
Vierailija kirjoitti:
Indiskan vaatteista minullakin ihan hyviä kokemuksia. Vrt. ostin viime kesänä samoihin aikoihin sekä H&M:stä että Indiskasta viskoosiopin, jonka rintamustassa on pitsiä. H&M:n paidan selkämys nyppyyntyi kahden(!!) käyttökerran jälkeen, Indiskan versioon on vasta nyt alkanut ilmestyä nyppyjä. Lisäksi kaapissani on useampi puuvillamekko Indiskalta, ihanan paksua ja pehmeää puuvillaa.
Mutta tuo paitavertailu oli kyllä melkoinen "wake up -call". Ostin sen jälkeen menkkahaukasta peruspitkähihaisen, johon repesi hihaan reikä myös parin käyttökerran jälkeen. Ja toisaalta niinpä, mitä muuta voi halpisvaatteilta odottakaan. Mutta ennen henkkamaukastakin sai edes jonkinlaista laatua, vaikka halpaa olikin. Minulla on vieläkin kaapissa H&M:n perustoppeja ja -pitkiksiä lähes seitsemän vuoden takaa, eivätkä vieläkään näytä kulumisen merkkejä.
Päätinkin jo kesällä satsata vastedes laatuun, teettää vaikka ompelijalla vastedes vaatteeni. Kalliiksihan se tulee, mutta toisaalta tuleepahan osteltua vähemmän. Ei noita juuri ja juuri navan alapuolelle ulottuvia nykyrytkyjä tee enää mieli edes ostaa, kun tietää että mokomat kippanat nyppyyntyvät, reikääntyvät ja ratkeavat jo seuraavalla viikolla.
En mitenkään jaksa käsittää tätä niin hämmentävän yleistä kommenttia. Miten se ompelija muka taikoo niistä huonoista kankaista laadukkaita? Kun sitä ihan tasan samaa roskaa myydään kangaskaupoissa pakoissa kuin kaupoissa valmiiksi tehdyissä vaatteissa...
Vaikka materiaali lapun mukaan olisi laadukasta, ei se sitä välttämättä ole. Esim. puuvilla voi olla hyvää että paskaa. Riippuu monista asioista...
Itse käyn nykyään vain Sokoksella, sielläkin vain muutamalla merkillä on laadukkaampia materiaaleja. Nyt oli esimerkiksi kashmir -70% alessa, siis ihan tavallisia neuleita ja vielä hyvissä väreissä!
Tilaan nykyään t-paidat, neuleet yms. nettikaupoista, esim. boozt.com. Hinnat on toki kalliimmat kun H&M:llä ja lindexillä, mutta laatu parempaa ja kestävämpää. Tietty nettikaupoissakin joutuu valikoimaan ja tutkimaan materiaalit tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan nykyään t-paidat, neuleet yms. nettikaupoista, esim. boozt.com. Hinnat on toki kalliimmat kun H&M:llä ja lindexillä, mutta laatu parempaa ja kestävämpää. Tietty nettikaupoissakin joutuu valikoimaan ja tutkimaan materiaalit tarkkaan.
Miltä merkeiltä löytyy siis laadukkaita?
Haluan vanhanajan paksuja lakanoita. Ei myydä missään.
No mutta! Kiitos tuosta Wooloversista vinkkaajalle! Täältä lähtee heti tilaus :) Osaatko arvioida kauanko toimitus yleensä kestää? Mainitsit myös että koot ovat hieman reiluja, jos siis normaalisti ostaa kokoa M, olisiko S nyt parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne on. Puuvillakin on monesti tosi huonolaatuista, johon tulee heti reikiä. Mitenhän hyvin niistä lampaistakaan huolehditaan...
Niin lampaistahan se puuvilla saadaan.
Ap kysyi mistä saa vaatteita missä on puuvillaa, VILLAA tai edes viskoosia. Siis sitä mietin että missä oloissa ne lampaatkaan on, joista halpoihin vaatteisiin villaa saadaan.
Mä voin suositella Peter Hahnilta tilaamista. Valtavat valikoimat ja laatu on huippua. Näin on ainakin olleet kaikki, mitä mulla on tuolta. Mulla on paljon Peter Hahnin omaa merkkiä ja muitakin heidän myymiään merkkejä (Basler, Brax jne.) ja kaikki on olleet hyviä ja taatusti hintansa arvoisia,
Neuleet on mun suosikkeja. Tykkään käyttää luonnonkuituisia vaatteita ja tuolta niitä löytyy taatusti joka makuun. Hinta on toki kovempi, kuin noissa halpisketjuissa, mutta kestävät tosi hyvänä pesusta pesuun, vuosikausia aivan uuden veroisina. Mun vanhimmat Peter Hahn -neuleet on jo ainakin viis vuotta vanhoja ja edelleen uuden näköisiä. Ja mä olen käyttänyt niitä paljon ja pesen koneessa villaohjelmalla.
Halvemmaksi tulee nuo kalliit, hyvälaatuiset villaneuleet kuin halpisketjun akryylilumput, jotka on jo ostettaessa huonon ja halvan näköisiä. Ennemmin mä ostan yhden kunnollisen vaatteen, kuin 10 halpisrytkyä.
Voisin ostaa Gudrunin vaatteita mutta kuosit on aivan hirveitä. Miten voi olla uskottava tuollaisissa peppi pitkätossu-vaatteissa?
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa Gudrunin vaatteita mutta kuosit on aivan hirveitä. Miten voi olla uskottava tuollaisissa peppi pitkätossu-vaatteissa?
Itse olen ostanut yhden Gudrunin puuvillatunikan, oli kallis, mutta laatu yllättävän heikko: siinä parin kuukauden käytön jälkeen kankaan kuviot hankautuivat pois kohdista jossa käsivarret hiertävät ja myös rinnan koohdalta missä laukkuni hihna kulkee.
Puuvillakankaat eivät ole välttämättä laadukkaita enää nykyään kuten joku jo totesi. Gudrunissa ongelma oli tuo kankaan kuvion värjäys, mutta liikkeellä on onnettoman heikkotasoista puuvillatrikoota. Kun katsotte puuvillavaatetta kaupassa, nostakaa kangas valoa vasten ja näette että monet ovat hyvin ohuita, kankaassa on ikään kuin raitoja, jotka ovat paksumpaa kangasta, ja niiden välissä läpinäkyvää. Materiaali on hyvin pehmeää ja miellyttävää iholla, mutta kestää pesua ja käyttöä erittäin huonosti.
On todella turhauttavaa etsiä hyvälaatuisia vaatteita, sitten käykin ilmi, että eivät kestä käytössä ja sama rumba alkaa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Uniqlo
Voisikohan Galleria Esplanad (siis ent. Kämp Galleria) yrittää houkutella Uniqloa siihen H&M:n tyhjäksi jättämään valtavaan liiketilaan Aleksilla? Olisi varmasti menekkiä sille tavaralle, ja ainoa tilan täyttävä firma.
No mitä odotit noilla hinnoilla? Helsingissä Filippa K., Max Mara, Peak, Boss, Cos, Maranello... Kyllä näistä löytyy hyviä luonnonmateriaaleja, mutta hinta onkin enemmän kuin 4,95e. Alessa tosin ihan ok hinnat näissäkin, kun tulee lisäalet kohta.