Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitta täynnä univaikeuksia. Vai olenko laiska?!

Vierailija
16.01.2016 |

On rauhoittavaa ja nukahtamislääkettä. Käytän vain pieniä annoksia kun tuntuu että pakko, eli päässä pörrää. Herätys arkena klo 5.15. Kahdeksan tunnin unet pitäisi nukkua, tiedetään. Olen mennyt toisinaan sänkyyn ennen klo 21. Nukahdan, herään klo 02 tai klo 03. Pitkä päivä tulee. Menen nykyään sänkyyn klo 22.30. Nukahdan viimeistään klo 23. Herään puoli kolme, vähän jälkeen kolme, neljältä ja puoli viideltä, sitten kellon soittoon.

Taistelen jokaisen päivän läpi. Olen niin väsynyt, että yksinkertaisesti itken vain jos en voi nukkua päiväunia. Nukun tunnin, olen koomassa kaksi. Koomassa teen ruoan ja "kommunikoin" lasten kanssa. Iltahommat, menot, lasten unille laitto - olen virkeä nyt, klo noin 20. Ysin jälkeen alkaa väsymys tulla. Mutta jos menen sänkyyn ja nukahdan, herään silloin klo 2 tai 3.

Jos jätän päiväunet pois, menen nukkumaan samaan aikaan kuin lapset- klo 20 ja herään taas kahden aikaan.

Olen 27v, bmi 19, liikuntaa kahdesti viikossa harrastava, en juo enkä polta, syön kasviksia sen 200g yhdellä aterialla (tv:n mainos : Syötkö 200g kasviksia ja hedelmiä päivässä? , ja kyllä olen punninnut ).

Käykö pää niin kovilla vai mikä tässä on? Liikunta ei auta, elämäntavat niin kunnossa ettei kohta paremmaksi voi pistää, rukoili ei auta, seksi eo auta - lääkkeet auttaa melko hyvin, sekö on loppuelämä?

Useat sanoneet että olen liian tarkka ja vaativa. Mitä sille sitten tehdään? Siitäkö se heräily johtuu?

Onko kukaan käynyt unitutkimuksissa? Katselin hintoja, ei halpaa lystiä. Ja mitä hyötyä huonoista tuloksista olisi?

Tunnen olevani laiska ja väännön arkea näin että tuntisin etten ole. Oletteko te muut näin väsyneitä myös? Näen kovia painajaisia myös, huudan ja mies sanoikin, että jos kovin usein alkaa olemaan niin pitää mennä lääkäriin. Toivoo myös toisinaan että otan lääkkeen yöksi, että hänkin saisi nukkua.

Maailma tuntuu niin mustalta aamuisin klo 5.15-10, ennenkuin kunnolla virkistyn päivään.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse unettomuudesta jo yli 20 v. kärsinyt ja sen hyväksynyt. Tiedän tilanteen karmeuden (vaikka tietoisesti sen yritänkin joka hetki unohtaa), joten jotakin "luonnollisia" vinkkejä tässä:

1. Syö illalla suurin ateriasi (älä ähkyksi asti kuitenkaan) - huomasin itse että lounaan jälkeen töissä aina väsytti hulluna, no siirsin kaikki tukevammat syömiset iltaan. Ei pelkästään proteiinia, hiilarit tuovat hyvin unta myös.

2. Syö kun heräät yöllä - auttaa kumman usein itseäni.

3. Harrasta seksiä illalla ennen nukkumaanmenoa ja/tai yöllä herätessäsi - varma rentoutuskeino, auttaa lähes aina.

4. Tee mitä tahansa muuta sellaista, joka rentouttaa. Läpi päivän, illan ja yön.

Vierailija
22/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kannabis. Siihen ei jää koukkuun ja auttaa hyvin saamaan unta. Harmi että Suomessa se on epävirallisesti laitonta vielä ja sen lääkkeeksi saaminen on mahdotonta vaikka meillä lääkekannabis laillista onkin niin lääkärit eivät uskalla myöntää sitä lääkkeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja nuo uniongelmat, vuosia kärsin samasta kuin ap, kunnes totaalisesti kyllästyin siihen stressiin, ahdistukseen ja lääkeriippuvuuksiin, mitä se unettomuus toi tullessaan ja tein radikaalin ratkaisun lopettaa kaikki lääkkeet ja sen stressaamisen. Jos valvon, niin valvon ja lähden vaikka yölenkille.

Toimiihan tää. Tosin oon huomannut, etten nuku lähellekään sitä suositeltua kahdeksaa tuntia, mutta en kanna siitäkään enää huolta. Ilmeisesti tämä vähempi unimäärä riittää, kun olo on terve ja jaksava muuten ( fyysinen työ, opiskelut, kuntosalia 4xvko, lenkkeilyt ), paljon pirteämpi olen kuin silloin, kun lääkittynä nukuin, silloin se uni ei ollut tippaakaan virkistävää ja se ahdistus siitä unettomuudesta väsytti entisestään. Ja koko päivän oli semmoinen pöhnä niistä lääkkeistä.

Sitä tuijotti kelloa ja mietti vaan, että olen nukkunut vasta kolme tuntia, miten sitä päivästä selviän. Nykyään ajattelen, että toki selviän, ja se kolme tuntia voi olla jopa riittävästi. Uskon, että osa ihmisistä ei kertakaikkiaan tarvitse niin paljon unta kuin suurin osa, ja sitten tulee ongelmia, kun väkisin yrittää pyrkiä siihen kahdeksaan tuntiin, vaikkei sitä unta riittäisikään.

Vierailija
24/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin unettomuuteen sellanen lääke ku zyprexa. Nukun sen kanssa 12 tuntisia yöunia eli puree varmasti. On sen verran jämäkkä lääke. Vie myös stressin ja ahdistuksen pois eli vois olla sulle hyödyllinen. Tasottaa myös mielialoja ja rauhoittaa. Ei myöskään menetä tehoaan pitkällä käytöllä eikä aiheuta riippuvuutta. Oon kokenu erittäin hyväks.

Vierailija
25/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäkestoinen terapia voisi tehdä hyvää. Saisit käsiteltyä niitä stressitekijöitä mitkä sun unettomuuden takana on.

Vierailija
26/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle määrättiin unettomuuteen sellanen lääke ku zyprexa. Nukun sen kanssa 12 tuntisia yöunia eli puree varmasti. On sen verran jämäkkä lääke. Vie myös stressin ja ahdistuksen pois eli vois olla sulle hyödyllinen. Tasottaa myös mielialoja ja rauhoittaa. Ei myöskään menetä tehoaan pitkällä käytöllä eikä aiheuta riippuvuutta. Oon kokenu erittäin hyväks.

Käytkö töissä? Illalla nukkumaan jo klo 18, että heräisi klo 6?

Vierailija
27/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jätä vaan nuo ehdotetut neuroleptit (ketipinor ja zyprexa) kokeilematta! Tai jos haluat kokeilla, lue edes pakkausseloste tarkkaan ja mieti pari kertaa haluatko syödä unettomuuteen sellaista kuraa.

Vierailija
28/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole itse kokenut pitkäkestoista vaikeaa unettomuutta, niin siitä ei kyllä ymmärrä yhtään mitään. Eli ehdotan, että jätät kaikkien muiden mielipiteet ja mutuilut omaan arvoonsa. Ja varovasti lääkäreiden kanssa, ihan jokaista lääkettä ei tosiaankaan kannata alkaa syömään. Parasta olisi löytää sellainen lääkäri, joka tietää uniasioista ja uupumuksesta jotain ja jolla on paljon kokemusta niiden menestyksekkäästä hoidosta. Voit ihan suoraan kysyä lääkäriltä, miten hän on hoitanut vastaavia ongelmia ja mistä muut ovat saaneet merkittävän avun. Luontaistuotteet toimivat joillain, mutta kaikilla ei- nekään eivät ole mitään taikapillereitä. Kokeilemisen arvoisia voisivat olla melatoniini, magnesium (sitä saa myös iholle levitettävänä ja jauheena), tryptofaani, inositol ja jotkut ovat saaneet avun apeekin valmisteesta nimeltä sedonium. Ja ihan ensimmäiseksi, ala olla armollinen itsellesi. Jokainen tarvitsee unta, kenenkään kroppa ja mieli eivät toimi ilman sitä.

Vierailija
29/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zyprexaa ei käytetä unettomuuden hoitoon. Sitä käytetään skitsofreniassa ja kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä.

Vierailija
30/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda heti työhön jossa herätys myöhemmin. Kaikki eivät koskaan totu heräämään noin aikaisin ha turhaan pilaat elämäsi työn vuoksi. Olin kerran kuukauden kesätöissä, jonne piti herätä viideltä ja minulla oli juuri tuollaista kuin sinulla. Sen jälkeen lupasin itselleni, etten koskaan suostu sellaiseen työhön, jossa pitää herätä ennen kahdeksaa.

Vierailija
31/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi 7,5 mg mirtatzapiinia unettomuuteen. Mirtatzapiini on mielialalääke jota käytetään myös unettonuuden hoidossa pieninä annoksina. Alkoi auttamaan aika nopeasti ja nyt olen kuukauden nukkunut 8 h yössä. Suosittelen, auttaa myös lievittämään stressiä.

Vierailija
32/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla kokeilit melatoniinia? Se ei toimi siten, että napsitaan yksi mg jotain laatua eikä kaksikaan milligrammaa tai kolme. Tiesitkö, että melatoniinia on lyhyt ja pitkävaikutteista. Lyhytvaikutteinen auttaa nukahtamaan j apitkävaikutteinen auttaa saamaan unen päästä kiinni ja pitämään paremmin unessa muutenkin yön aikana. Ota vaikka 3 mg lyhytvaikutteista sekä 2 mg pitkä vaikutteista. Jätä se stillnocht pois ja ala pienentämään samalla sitä oxamin annosta, kuinka suurta annosta syöt. Tai sitten jätät oxaminin pois ja otat tuota stillnochtia. Onko sinun pakko herätä noin aikaisin, voitko mennä myöhemmin työvuoroon tai eri vuoroon. Jos alat käyttämään tuota melatoniinia niin sinun täytyy pimentää makuuhuone kunnolla ja käyttää vaikka silmälappuja sinun täytyy vakauttaa nukkumisolosuhteet, muuta vaikka sinne vierashuoneeseen ja tee siitä oma lepohuoneesi, sisusta se sillä tavalla, että viihdyt siellä. On erittäin tärkeää saada nukkua kunnolla.

Tuota lyhytvaikutteista saat vaikka reseptillä apteekista tai marketista, ja pitkävaikutteista saat ainakin Tokmannilta Leaderin pitkävaikutteista 1mg, sitä saa reseptillä cIrcadin nimellä 2mg joka on kallista reseptillä, mutta paljon edullisempaa Leaderin versiona 1mg noin 12 euroa 100 kpl, ciecadin on noin 20 euroa 30 kpl ,ihan ryöstöhinta, sitä  Leaderin pitkävaikutteista saa myös Cittareista.

Kerro tästä lääkärille, jos alta käyttämään lyhyt- ja pitkävaikutteista koska pitäisi seurata labroja, mulla labrat ok vaikka olen syönyt monta vuotta yhdistelmään. Itse ole nukkunut vuosien huono-unisuuden jälkeen tuolla em.melatoniiniyhdistelmällä, monilla se ei toimi koska heillä saattaa olla väärä annostus, liian pieni, he kokeilevat liian vähän aikaa. Tietenkin jos välillä ahdistaa niin se unen tulo on vaikeampaa, mutta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, ja puhun pitkästä, ainakin 20 vuoden kokemuksesta unettomuuteen, nukahtamiseen, valvomiseen liittyen, ja nyt oikeasti nukun. Vaikka joskus ei väsyttäisi niin silti olen huomaamattani nukahtanut juuri melatoniinin avulla, lisäksi vaikka nukkuisinkin kevyemmin niin silti olen semmoisessa horteessa, että huomaan olevani levännyt yöllä. Ota melatoniin jo klo 20, mutta viimeistään klo 23, joskus aamulla saattaa väsyttää, mutta menee aika äkkiä ohi ja se aamupöhnä on aivan erilaista kuin unilääkkeiden käytön jälkeen. Melatoniinilla nukahtaminen illalla ei ole sellainen nuijanukutus kuin uni tai nukahtamislääkkeillä, mutta joskus kyllä alkaa todella makeasti nukuttamaan. Miehesi on aika ymmärtämätön jos ajaa sinua pois, mutta jos molemmat nukkuu huonosti, siitä ei tule mitään joten hän on toisaalta oikeassa ja mikä siinä on niin kauheaa jo snukut eri huoneessa.

----------------------

Juuri näin, eli kokeile melatoniinia uudelleen ja vakauta kaikki nukkumistilanteeseen liittyvät rutiinit (mm. aina sama kellonaika, tietty huone koko yön, ei raskaita ruokia ja iltapaloja enää myöhään, ei valoisaa eikä älylaitteiden valonäyttöjä pariin tuntiin ennen unta, ym). Unohda kaikki kolmiolääkkeet, ellet halua tulla pikkuhiljaa lopuksi ikääsi lääkeriippuvaiseksi. Lisäksi suosittelisin vahvasti Mindfulness-harjoituksia, siihen löytyy nykyään paljon videoita netistä. Opettelet siis rauhoittamaan mielen ja ajatukset, ja keskityt vain olemaan. Se auttaa suunnattomasti yöllä, kun uni katkeaa ja ahdistus nousee ja ajatukset lähtevät kiitämään. Ja kyllä, itsekin etsisin työn, jonka rytmi noudattaa omaa luonnollista uniaikaa: jos sulle luonnollisinta on nukahtaa ja herätä vasta myöhemmin aikaan, pyri saamaan töitä joita voit tehdä iltapainotteisesti, jne. Tsemppiä! 

Vierailija
33/36 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri määräsi 7,5 mg mirtatzapiinia unettomuuteen. Mirtatzapiini on mielialalääke jota käytetään myös unettonuuden hoidossa pieninä annoksina. Alkoi auttamaan aika nopeasti ja nyt olen kuukauden nukkunut 8 h yössä. Suosittelen, auttaa myös lievittämään stressiä.

Paljonko painosi on noussut? Mulla nousi 2 vuodessa 35 kiloa, en jaksanut välittää kun olin niin masentunut. Masennukseen sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Vierailija
34/36 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täysin sama ongelma kuin sinulla. Olen nyt reilun neljä vuotta nukkunut tosi huonosti ja välillä en ollenkaan. Aina kun stressi lisääntyy, niin alan heräilemään aikaisin (noin klo 01). Itselläni on taustalla vaikea masennus ja psykooseja. Minulla valvominen johtaa aina psykoosiin. Nyt ollaan lääkärin kanssa sovittu, että jos tilanne menee pahaksi, niin ottavat minut osastolle ja lääkitsevät siellä niin, että kierre katkeaa ennen kuin tilanne on todella paha.

Vierailija
35/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä ainakaan paino noussut mirtatzapiineistä, ruokahalu on kyllä lisääntynyt mutta yritän silti syödä niinkuin ennen. Pari viikkoa turvotti mutta se on laskeutunut tai sitten olen tottunut siihen. :D

Vierailija
36/36 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä ainakaan paino noussut mirtatzapiineistä, ruokahalu on kyllä lisääntynyt mutta yritän silti syödä niinkuin ennen. Pari viikkoa turvotti mutta se on laskeutunut tai sitten olen tottunut siihen. :D

T. 31

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi