Terve lapsi, vaikkei kävele 1,5 vuotiaana?
Onko kenelläkään ollut lapsi terve ja normaali, vaikkei ole tuon ikäisenä vielä kävellyt?
Oma 1,5 vuotias lapsi ei kävele. Hyvä hienomotoriikka, ymmärtää puhetta hyvin, pari sanaa löytyy, lääkärin mielestä terävän oloinen lapsi, mutta ei kävele kuin tukea vasten ja on myös arka seisomaan ilman tukea.
Muut ovat luottavaisia, mutta minä en.
Kommentit (32)
Lapset oppivat kävelemään keskimäärin 1v 3 kk ikäisenä. Moni oppii jo yksivuotiaana tai ennenkin, moni sitten taas kaksivuotiaana vasta tai sen jälkeen. Meidän lapsi oli juuri tuon 1v 3 kk, kun opetteli kävelemään (eikä syynä todellakaan ollut se, ettei olisi annettu olla lattialla ja liikkua). Nyt lapsi on 2,5-vuotias ja vasta harjoittelee puhumaan. En ole lainkaan huolissani. Ja te, jotka sanotte heti, ettei ihme, jos lapsi ei vielä puhu, kun varmaan ei ole yhtään luettu satuja ja loruteltu ja laulettu ja oltu muutenkaan jutteluyhteydessä, niin sanonpa teille että joo-o, me kuiskimme täällä kotona, ettei lapsi vain kuule yhtään sanaa, kirjat ja levyt poltimme raskausaikana ja lapselle laitetaan silmälaput aina, kun ohitamme kirjaston (ylinopeudella, tietty).
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Olen itse huomioinut, että hänellä jalkaterät sojottavat kävellessä ulospäin.
Niin sojottaa vieläkin miehelläni, joka on jo yli 50-vuotias. Hän kyllä oppi kävelemään suunnilleen 1-vuotiaana. Mitään vammaa miehelläni ei ole, ja ammatiltaan hän on professori.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Olen itse huomioinut, että hänellä jalkaterät sojottavat kävellessä ulospäin. Seistessä selvästikin varoo kaatumista ja laskeutuu itse äkkiä alas, hetken seistyään. Lapsi ei ole mitenkään rämäpää vaan harkitsevainen oloinen, ei ole telonut itseään. Tasapainossa ei sinänsä vaikuttaisi olevan häikkää, hän pienenä jo laskeutumaan itse sohvalta ja katsomaan, mistä kannattaa mennä. Ja hienomotoriikka on tarkkaa.
Meillä perheessä on kaikki älykkäitä eikä tämäkään lapsi nyt tunnu siinä suhteessa erilaiselta. Neuvolatäti ja lääkäri tulkitsivat kuukausi sitten, että lapsi on vain varovainen. Nyt pitäisi varata aikaa fysioterapeutille, kun 1,5 v tullut täyteen. Tutkimuksiin ollaan siis menossa.
Itseäni tilanne mietityttää ja siksi kyselenkin muiden kokemuksia.
Oletko kokeillut käyttää kenkiä sisälläkin? Meillä toinen lähti kävelemään heti kun sai ensikengät käyttöön, sitä ennen ei yrittänytkään.
Meillä yksi sukulainen oli yli 1,5-vuotias, mutta ihan normi ja mm. koulussa pärjää hyvin. Kovin liikunnallinen ei kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Olen itse huomioinut, että hänellä jalkaterät sojottavat kävellessä ulospäin. Seistessä selvästikin varoo kaatumista ja laskeutuu itse äkkiä alas, hetken seistyään. Lapsi ei ole mitenkään rämäpää vaan harkitsevainen oloinen, ei ole telonut itseään. Tasapainossa ei sinänsä vaikuttaisi olevan häikkää, hän pienenä jo laskeutumaan itse sohvalta ja katsomaan, mistä kannattaa mennä. Ja hienomotoriikka on tarkkaa.
Meillä perheessä on kaikki älykkäitä eikä tämäkään lapsi nyt tunnu siinä suhteessa erilaiselta. Neuvolatäti ja lääkäri tulkitsivat kuukausi sitten, että lapsi on vain varovainen. Nyt pitäisi varata aikaa fysioterapeutille, kun 1,5 v tullut täyteen. Tutkimuksiin ollaan siis menossa.
Itseäni tilanne mietityttää ja siksi kyselenkin muiden kokemuksia.
Oletko kokeillut käyttää kenkiä sisälläkin? Meillä toinen lähti kävelemään heti kun sai ensikengät käyttöön, sitä ennen ei yrittänytkään.
Enpä ole tuota kokeillut, mutta voisi katsoa auttaako. Kiitos vinkistä!
Ap
Olen itse oppinut kävelemään juuri ennen kuin täytin kaksi. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia esimerkiksi liikunnallisesti ja jalkaterätkin osoittavat ihan oikeaan suuntaan :)
Oletteko kokeilleet laittaa lapselle esimerkiski kypärää päähän? Tutun lapsi lähti kävelemään vasta kun sai kypärän päähän. Ikää oli lähemmäksi kaksi vuotta.
Meillä ainokainen lähti kävelemään vasta puolitoistavuotiaana. Sai kyllä vapaasti touhuta lattialla yms. Puhumaan oppi jo varhain, samoin lukemaan ja nyt on jo hyvin pärjäävä alakoululainen. Erityisen liikunnallinen ei kyllä ole mutta pyöräilyt, luistelut ym. on oppinut ajallaan.
Mulla on 4 tervettä, älykästä ja urheilullista lasta jotka on lähteneet kävelemään 18kk iässä. Tukea vasten nousseet 10kk. Ensimmäiset sanat n vuoden iässä, 2 sanan lauseet ennen kävelyn oppimista. Hyvä vaan, säästyivät kolhuilta ja kohellukselta.
1v 6kk on ihan normaali ikä lähteä kävelemään.
Kyllä. Meillä kolmesta eka oppi kävelemään 12kk, toinen 17kk ja kolmas 19kk iässä. Normaaleja ja ketteriäkin ovat kaikki nyt 6-15-vuotiaina! Minä en kyllä koskaan ollut asiasta huolissani, luotin heidän oppivan, minusta ei tuntunut että heissä olisi ollut mitään vialla. Ykkönen ja kolmonen oppivat varhain puhumaan, kakkonen normitahtiin.
Meillä siis se fysioterapeutti ei nimenomaan ollut huolisssaan kun lapsen vv- taidot oli normaalit.. sai kontaktia, otti kontaktia, reagoi, seurasi tarkkaan, vierasti jne.