Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö 13 ja 14 vuotiaat yksin yöksi?

Vierailija
16.01.2016 |

Uskaltaisitko jättää 13 ja 14 vuotiaat kahdestaan yksin kotiin illaksi ja yöksi ja lähtisit itse istumaan iltaa ravintolaan?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin ei yötöiden takia 10 vuotiasta oteta. raja on 3lk. lopetanko työt.. kaikille ei riitä päivätöitä

Vierailija
22/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo vaan, jos jotain sattuu sillä välin (tarvitsevat esim. ambulanssin tai poliisit paikalle) niin voivat nykyään tehdä lasu-ilmon.

Nim. Been there

Miksi alapeukku? Tiedän tapauksen, jossa 14v oli ollut yksin kotona kun sattui pieni tulipalo, jonka poika oli ehtinyt sammuttaa palokunnan paikalle saapuessa. Siitä tulikin sitten lasuilmo, koska palokunta oli huolissaan kun poika oli jätetty yksinään kotiin yöksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Itse hoidin kahta alle 5-vuotiasta jo 13-vuotiaana yötä myöten. Pikkuveljeni taas ei vielä 15-vuotiaana uskaltanut olla yötä yksin.. ja ei mitään lasuja tehdä jos ei ole nuori kännissä tai toilaillut muuten.

Vierailija
24/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmasti, peruskoulun käyneen kanssa harkitsisin. MInusta vastuutonta, entä jos jotain sattuu?

Ei peruskoulu riitä, kyllä pumpulissa pitää vähintään noin kaksvitoseks asti pitää, kaikenlainen itsenäisyyden opettelu ennen sitä on kauheen vastuutonta :(

Vierailija
25/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, millaisia lapset luonteeltaan ovat. Minä olin 15-vuotiaana puolitoista viikkoa yksin kotona, kun vanhemmat lähtivät ansaitulle häämatkalleen (20 vuotta myöhässä... :D). Enemmän ne vanhemmat minua ikävöi, kuin minä niitä. Nautin täysin siemauksin, kun sai leikkiä "omaa kotia" ja olla kaikessa rauhassa.

Vierailija
26/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja veljeni ollaan oltu kahdestaan kotona 13 ja 17 ikäisinä muutaman yön putkeen keskellä viikkoakin. 15-vuotuaana olen ollut yksin kotona viikon putkeen kesällä, koska en kesätöideni vuoksi voinut lähteä mihinkään.

En ole koskaan tuntenut itseäni hylätyksi.

Muistampa yhden vapun, kun minun ja kaverin vanhemmat lähti samaan paikkaan juhlimaan, mutta me kaverukset emme osanneet päättää kumman luona olisimme, joten olimme sitten molemmat yksin kotona, ja ikää oli 10 v.

Lapsista se on kiinni, meillä on joskus ollut pakko jäädä kotiin ja joskus olemme halunneet jäädä yksin kotiin.

Vierailija
27/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempamme jättivät minut ja siskoni tuon ikäisinä usein koko viikonlopuksi. Ei olisi ehkä kannattanut. Järjestimme bileitä, hölmöilimme ja jouduimme itse selviämään seurauksista, joten aikuistuimme liian aikaisin. Ei koskaan mitään vakavaa sattunut, mutta olen aikuisena joutunut käymään terapiassa läpi nuoruuden toilailuja ja salattua kaunaani vanhempiani kohtaan, kun he eivät huolehtineet meistä ja asettaneet rajoja.

Pelkkä illan poissaolo on varmaan ok, jos tulet kotiin melko ajoissa ja toimintakuntoisena. Lasten kanssa kannattaa asiasta jutella.

Vierailija
28/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan!! Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Vierailija
29/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin jo tuon ikäisenä kaikki ma-pe välit yksin. Ihan hyvin pärjäsin.

Eli miksi ei uskaltaisi??

Vierailija
30/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiot tulla kännissä kotiin, älä jätä lapsia yksin. Tai jos olet lasten nähden ollut kännissä, älä jätä. 

Lapset pelkäävät jo äitinsä puolesta, ettei äiti vaan joisi liikaa.  Jos olet ryypynsekanen äiti, jää kotiin.

Vierailija
31/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi.

Olen ollut yksinhuoltaja, menokenkää vipatti monta kertaa, mutta en jättänyt. Tosin nuorin tyttäreni oli aika pelokaskin. 

Älä jätä. Tuon ikäisiä voi oikeasti pelottaa tai voi tulla riitaa tai nahistelua. Ja ikävä.  

Riitaa ja nahistelua voi kyllä tulla, mutta jos tuon ikäiselle tulee muutamassa tunnissa ikävä, olisin kyllä huolissani. Miten voi olla päivän aikana erossa äidistä 8-10 tuntia? Tuleeko ikävä?

Vierailija
32/32 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illaksi voi jättää tietenkin, mutta en kyllä,jättäisi yöksi.

Eli jos menet ulos kavereiden kanssa, niin onko pakko olla koko yö?

Meillä yksi lapsi ja nyt 14 v. On tosi omatoiminen ja reipas, mutta koko yötä ei halua olla yksin meidän talossa.

Ja tuon ikäiset voi kyllä,keksiä ihan mitä vaan , jos kavereita kutsuvat kotiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi