Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verokortti ja palkkahässäkkä

Pihalla
14.01.2016 |

Tervehdys te ystävällisesti auttavat ja lohduttavat palstalaiset, pyytäisin nöyrimmin apua teiltä.
Eli tilanne on tämä että sain tänään palkan, josta oli otettu 60 % veroa. Syy siihen: 2015 minulla oli muutosverokortti, joka KUULEMMA menee umpeen 31.12.2015, jolloin uusi verokortti vuodelta 2016 olisi pitänyt toimittaa työnantajalle jo aikaisemmin. Yritin lukea vero.fi yms yms, mutta missään ei ainakaan selkeästi ilmaistu että muutosverokortit eivät olisi voimassa seuraavan vuoden tammikuussa, niinkuin minusta asia on aina ollut näin?? Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia? Soitan huomenna verottajalle ja tiedustelen asiaa, mutta ajattelin vain näin hädän hetkellä hieman avautua, jos tuurilla olisi kohtalontovereita.

Tässä päivän mittaan pohdittuna tulin kyllä tulokseen, että tämä asia ei voi vain olla näin, koska minulla on ennenkin ollut muutosverokortteja. Saatan tietysti olla väärässä, joka on melko ikävä tammikuun rahatilannetta ajatellen. Veikkaan että looginen selitys tälle olisi se että työsopimustani muutettiin vuoden vaihteessa ja tämä oli ensimmäinen palkka uudella sopimuksella ja siksi tapahtunu joku hässäkkä. Ja meillä on ulkoistettu palkanlaskenta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosverokortin viimeinen voimasaolopäivä tosiaan on tuo 31.12. Ikävä kyllä. Normaali verokortti sitten on voimassa 1.2 alkaen aina seuraavaan verokorttiin, jonka palkanlaskentaan toimitat.

Vierailija
2/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutosverokortin viimeinen voimasaolopäivä tosiaan on tuo 31.12. Ikävä kyllä. Normaali verokortti sitten on voimassa 1.2 alkaen aina seuraavaan verokorttiin, jonka palkanlaskentaan toimitat.

Ahaa, tämäpä melko ikävää.. Miksiköhän tästä ei ole missään selkeämpiä ohjeita tai ilmoitusta? Tiedän kyllä että jokaisen pitää omat asiat hoitaa ja selvittää ja jokaista ei voi holhota. Mutta tästä kun olen keskustellut ihmisille, niin kukaan ei ole ollut tällaisesta tietoinen. Miten minun olisi siis pitäny tilanteessa toimia, jotta olisi välttynyt tältä 60 % verolta? Heti vuoden alusta tulostaa jostain verokortti, koska ne toimitetaan postitse ihmisille vasta 14.1. mennessä?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, saat sitten veronpalautusta joulukuussa.

Vierailija
4/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa käytetään 31.12. voimassa ollutta verokorttia mikäli ei ole uutta muutosverokorttia tammikuusta alkaen. Eli ei kuulu mennä tuota 60 %

Vierailija
5/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin muutosverokorttikin toimii tammikuun ajan. Ja niin se toimii kaikilla muillakin. Nähtävästi työnantajasi on vaihtunut.

Vierailija
6/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä  on ongelma? Hae nyt uusi verokortti, jossa on huomioitu tammikuun palkka ja maksamasi vero, jolloin loppuvuodeksi tulee hieman pienempi veroprosentti kuin alunperin olit ajatellut.

Vierailija
7/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooh, saat sitten veronpalautusta joulukuussa.

Vuonna 2017.

Vierailija
8/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä  on ongelma? Hae nyt uusi verokortti, jossa on huomioitu tammikuun palkka ja maksamasi vero, jolloin loppuvuodeksi tulee hieman pienempi veroprosentti kuin alunperin olit ajatellut.

No mikäköhän on ongelma.. Se että jos palkasta lähtee 60%, niin ei meinaa rahat riittää menoihin ja menee säästöjäkin.. Ja tein jo noin miten "hienosti" neuvoit.

Vierailija
9/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Mä uusin verokortin lokakuussa. Onko mulla nyt sama juttu? Uutta tämän vuoden korttia en ole vielä toimittanut, kun aina aiemmin se on tullut käyttöön vasta helmikuun palkassa. Eihän tää nyt voi mennä noin? Paniikki.

Vierailija
10/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin muutosverokorttikin toimii tammikuun ajan. Ja niin se toimii kaikilla muillakin. Nähtävästi työnantajasi on vaihtunut.

No niin minunkin mielestä pitäisi olla tammikuun ajan voimassa. Ja eräällä tuttavallani oli myös muutosverokortti vuonna 2015 ja hänelle tuli palkka aivan normaalisti.

Työnantaja ei ole vaihtunut, mutta työsopimukseni uusittiin, koska olin ennen tuntipalkalla ja tammikuun alusta asti kk-palkalla. Tosin ennen oli palkanlaskenta firman sisällä, nykyään ulkoistettu.

AP

Vierailija
11/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Mä uusin verokortin lokakuussa. Onko mulla nyt sama juttu? Uutta tämän vuoden korttia en ole vielä toimittanut, kun aina aiemmin se on tullut käyttöön vasta helmikuun palkassa. Eihän tää nyt voi mennä noin? Paniikki.

Kaiken järjen mukaan minulla on vain käynny joku moka palkanlaskennassa. Sillä niinkuin äsken vastailinkin, niin tuttavani kellä myös ollut muutosverokortti, niin sai palkkansa aivan normaalisti.

AP

Vierailija
12/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän homma menee, jos käytössä on ollut muutosverokortti ja vaihtoehto B, eli yksi vuosituloraja? Itsekin olen autuaasti unohtanut koko asian. Tuleeko työnanantajalle siis toimittaa uusi verokortti vain tammikuuta varten kun sopparini loppuu 31.1 (joka on myös palkkapäivä, eli vielä ehtisi)?

Vierailija
13/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken järjen mukaan minulla on vain käynny joku moka palkanlaskennassa. Sillä niinkuin äsken vastailinkin, niin tuttavani kellä myös ollut muutosverokortti, niin sai palkkansa aivan normaalisti.

AP

Meillä kuukausipalkat lasketaan ihan eri paikassa kuin tuntipalkat. Eli et ole toimittanut uutta verokorttia uuteen palkanlaskentaan.

Vierailija
14/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän homma menee, jos käytössä on ollut muutosverokortti ja vaihtoehto B, eli yksi vuosituloraja? Itsekin olen autuaasti unohtanut koko asian. Tuleeko työnanantajalle siis toimittaa uusi verokortti vain tammikuuta varten kun sopparini loppuu 31.1 (joka on myös palkkapäivä, eli vielä ehtisi)?

Ei tarvitse.

Vierailija
15/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai muutosverokortti on voimassa koko tammikuun. Ihan kaikilla. Ja muutenkin tosi törppöä ottaa sitä.60% kun se ei normituloiselle ole lähimainkaan oikea.

Ota aloittaja yhteys palkanlaskentaan ja vaadi loput palkat heti.

Vierailija
16/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun palkasta vero pitäisi mennä joulukuussa voimassa olleen verokortin prosentin mukaisesti, vaikka on hakenut vuoden aikana muutosverokortin. Esimerkki verottajan sivulta: "

Samuli päättää tehdä uuden verokortin heti marraskuun palkanmaksun jälkeen. Uusi perusprosentti vuositulorajallisessa verokortissa on 32 % ja lisäprosentti 37 %. Työnantaja pidättää Samulin koko joulukuun palkasta 32 % veroa uuden verokortin mukaisesti. Samulin palkasta pidätetyn veron määrä on koko vuodelta  4 410 euroa (15 % x 23000 euroa + 32 % x 3 000 euroa). Samulin palkkatulojen perusteella koko vuodelle laskettu verontarve on 4 405 euroa eli tämän verran Samulin olisi pitänyt maksaa veroja palkkatulojensa perusteella. Samulin palkasta on pidätetty riittävästi veroa eikä hänen tarvitse maksaa jäännösveroa tämän vuoden verotuksessa.

Loppuvuoden verokortin mukaisesti Samulin palkasta menisi tammikuussakin 32 % veroa. Mutta Samuli tekee jälleen uuden verokortin, joka on voimassa tammikuun alusta. Helmikuun alusta voimaan tuleva verokortti jää tarpeettomaksi ja Samuli voi käyttää uutta verokorttiaan koko loppuvuoden."

Vierailija
17/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Meillä kuukausipalkat lasketaan ihan eri paikassa kuin tuntipalkat. Eli et ole toimittanut uutta verokorttia uuteen palkanlaskentaan.

Noh.. silloin talousosasto ei ole toimittanut verokorttia oikeaan paikkaan sinne meidän ulkoistettuun palkanlaskentaan. Kaikki muut hoituu omassa firmassa paitsi palkanlaskenta..

Vierailija
18/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kyllä nyt on palkanlaskija mokannut. Meillä jos tapahtuu virheitä (ja niitä kyllä tapahtuu toisinaan, valitettavasti), niin nämä kyllä pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Eli pyydä palkanlaskijaa tekemään korjauslaskelma ja maksamaan erotus pikaisesti. 

T: toinen palkanlaskija

Vierailija
19/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki verokortit ovat voimassa 1.2.-31.12. Tammikuu menee aina edellisen vuoden prosentilla. Joku on nyt mokannut.

Vierailija
20/25 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että tammikuun 2016 käytössä oleva veroprosentti on se sama alkuperäinen, jonka sait ennen muutosverokorttia automaattisesti. Mutta saiko uusi palkanlaskenta koskaan tietoonsa sitä alkuperäistä veroprosenttia?

Heidän kannaltaan olet toimittanut vain viime vuoden osalta vain 1.9.2015  - 31.12.2015 ajalla voimassa olevan muutosverokortin.