Kokemuksia partiosta harrastuksena?
Ekaluokkalaisen tytön kanssa on selvitelty erilaisia harrastusmahdollisuuksia lähiympäristöstä. Partio on tällä hetkellä vahvimpana vaihtoehtona, mutta mieleläni kuulisin kokemuksia entisiltä partiolaisilta, tai vanhemmilta joiden lapset harrastaa/ovat harrastaneet partiota. Itse en tunne ketään sellaisia joilta voisin kysyä.
Kommentit (33)
Partio on täysin ev.lut. uskonnon piiloaivopesua. Johtajista jatkuva pula ja jos joku raukkaparka erehtyy lupautumaan johonkin pestiin, uuvutetaan hänet pidemmän päälle täysin tossa hommassa. Lisäksi partio johtotasolla on ahnetta kuin mikä! Hirveät summat säästössä rahastoissa ja silti maksuja joka suuntaan vuoden mittaan.
Tekopyhää toimintaa.
Kuulostaa pääosin hyvältä ja tervehenkiseltä harrastukselta. Huolittaiskohan minut vielä partioon? Olen kohta 60-v puoliaikainen eläkeläinen/työssäkäyvä joka kaipaa uutta harrastusta lisääntyneeseen vapaa-aikaan. Roolikseni ottaisin tukitoimintojen kuten myyjäisten järjestämisessä avustaminen. Voisin vaikkapa tehdä leivonnaisia myytäviksi, itse ostamistani aineksista enkä haluaisi mitään provikkaa. Kaikenlaista muutakin hyödyllistä voisin tehdä. Leireillä voisin olla töissä myös mutta silloin olisi kyllä vaatimus sisämajoituksesta, teltassa en halua asua. Olisiko minunlaiselleni käyttöä vai onko tukihenkilöiden oltava partiolaisten isiä ja äitejä?
Vierailija kirjoitti:
Se mitä partio on riippuu huimasti lippukunnasta ja erityisesti ryhmän vetäjistä, vaikka "virallinen" ohjelma toki on kaikilla sama. Voi olla 100% erittäin ohjeistettua sisällä askartelua tai 100% päämäärätöntä metsässä remuamista, yleensä jotain näiden väliltä.
Juuri näin se pitkälti menee. Ja paljon riippuu vetäjien taidoista toimia erilaisten nuorten kanssa siten, että harrastus on mielekästä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pääosin hyvältä ja tervehenkiseltä harrastukselta. Huolittaiskohan minut vielä partioon? Olen kohta 60-v puoliaikainen eläkeläinen/työssäkäyvä joka kaipaa uutta harrastusta lisääntyneeseen vapaa-aikaan. Roolikseni ottaisin tukitoimintojen kuten myyjäisten järjestämisessä avustaminen. Voisin vaikkapa tehdä leivonnaisia myytäviksi, itse ostamistani aineksista enkä haluaisi mitään provikkaa. Kaikenlaista muutakin hyödyllistä voisin tehdä. Leireillä voisin olla töissä myös mutta silloin olisi kyllä vaatimus sisämajoituksesta, teltassa en halua asua. Olisiko minunlaiselleni käyttöä vai onko tukihenkilöiden oltava partiolaisten isiä ja äitejä?
Huolitaan sinut. Itse olen 69v ja ollut partiossa 30vuotta. Enää en vedä viikkotoimintaa vaan menen sinne missä tarvitaa. Leirille muonitukseen, mökkien siivoukseen ym. Sisämajoitus onnistuu myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolitaan sinut. Itse olen 69v ja ollut partiossa 30vuotta. Enää en vedä viikkotoimintaa vaan menen sinne missä tarvitaa. Leirille muonitukseen, mökkien siivoukseen ym. Sisämajoitus onnistuu myös.
Me ollaan lapsen kanssa lähtemässä perhepartiotoimintaan ja olen suurin piirtein samanikäinen kuin sinä aloittaessasi. Saa nähdä olenko minäkin 30 vuoden kuluttua vielä partiossa mukana. :D
Olin itse partiossa nuorena 7v-14v 2000 luvun alussa. Ala-asteella oli vielä kivaa, mutta yläasteikäisenä meno meni villiksi. Tyttöjä (niitä 12-14v) pyydettiin leireillä olevien vanhempien poikien telttoihin nukkumaan (pojat 16-20v). Ei siitä silloin kukaan puhunut, naispuoliset vetäjät katsoivat pahalla mutta eivät puuttuneet. Traumat jäi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne huolitaan yleensä ihan kaikki halukkaat, koska vapaaehtoisista tekijöistä on pulaa. Meidän lähilippukunnassa toimii myös aikuispartiolaisryhmä, jossa siis aikuiset järjestää toimintaa myös itselleen eikä aina vain lapsille.
Itse olin partiossa n. 8-20v iässä ja hyviä muistoja jäi! Tottakai se riippuu tosi paljon siitä, millaiset johtajat ja lapset ryhmään sattuu, millainen toimintakulttuuri lippukunnassa on jne., että millaiseksi kokemus muodostuu. En mahtanut itsekään kummoinen ryhmänvetäjä olla kun 14-vuotiaana aloin ekaa porukkaa kaverin kanssa vetää, mutta muutama niistäkin lapsista silti jäi pidempiaikaisiksi harrastajiksi... Mahtavia muistoja erityisesti nuoruusajalta kun omalla porukalla tehtiin retkiä ja isoilla leireillä tutustuttiin muitten lippukuntien porukkaan. Partiossa oppii(/voi oppia) monenlaista hyödyllistä, retkeily- ja selviytymistaitoja, kaveritaitoja, ensiaputaitoja, luonnon ja ympäristön tuntemusta ja kunnioitusta, vastuunkantoa.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse partiossa nuorena 7v-14v 2000 luvun alussa. Ala-asteella oli vielä kivaa, mutta yläasteikäisenä meno meni villiksi. Tyttöjä (niitä 12-14v) pyydettiin leireillä olevien vanhempien poikien telttoihin nukkumaan (pojat 16-20v). Ei siitä silloin kukaan puhunut, naispuoliset vetäjät katsoivat pahalla mutta eivät puuttuneet. Traumat jäi.
Tosi kurjaa ettei tuollaiseen puututtu :( mun kokemus teinivuosilta on, että niillä leireillä tosiaan esiintyi kaikenlaista vispilänkauppaa, ja itsekin seurustelin jonkun aikaa leirillä tavatun pojan kanssa. Mutta ei nyt sentään mitään tuommoista, meillä pojat oli enemmän sitä kilttipoika-tyyppiä. Ja tytöt kilttityttö. Tehtiin kaikkea tosi jännää kuten käytiin keskellä yötä salaa uimassa ja kokeiltiin mitä kaikkea voi paistaa nuotiolla, kun luokkakaverit oli sillä välin jossain alkoholinhuuruisissa kotibileissä.
Oi mäkin olisin kiinnostunut aikuisten "höntsäpartiosta", löytyyköhän meiltä päin jotain porukkaa? En ole yhtään mitään eräjormaillut kyllä aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä partio on riippuu huimasti lippukunnasta ja erityisesti ryhmän vetäjistä, vaikka "virallinen" ohjelma toki on kaikilla sama. Voi olla 100% erittäin ohjeistettua sisällä askartelua tai 100% päämäärätöntä metsässä remuamista, yleensä jotain näiden väliltä.
Juuri näin se pitkälti menee. Ja paljon riippuu vetäjien taidoista toimia erilaisten nuorten kanssa siten, että harrastus on mielekästä kaikille.
Kyllä. Päävastuun kantavalla vetäjällä suuri merkitys. Täälläkin paikallisessa lippu kunnassa oli ennen erä henkinen vetäjä, ja porukka viihtyi. Sitten kuvioihin tuli sisällä viihtyvä käpylehmän väkertäjä, ja kaikki eivät enää viihtyneetkään...
Vierailija kirjoitti:
Partio on täysin ev.lut. uskonnon piiloaivopesua. Johtajista jatkuva pula ja jos joku raukkaparka erehtyy lupautumaan johonkin pestiin, uuvutetaan hänet pidemmän päälle täysin tossa hommassa. Lisäksi partio johtotasolla on ahnetta kuin mikä! Hirveät summat säästössä rahastoissa ja silti maksuja joka suuntaan vuoden mittaan.
Tekopyhää toimintaa.
Tämä meilläkin tökki. Onko jossain ateistista partiota missä ei ole yhtään mitään korkeamman johdatus-aspektia tai muutakaan satuilua ja taustalla ei häärää mikään seurakunta?
En ole mitään uskonnollisuutta huomannut. Mun lapsen ryhmässä oli niin kirkkoon kuulumattomia kuin yksi muslimikin.