Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 27 enkä ole koskaan käynyt papakokeessa - pitäisikö?

Vierailija
14.01.2016 |

Papan ohjeistus tuntuu jotenkin niin epäselvältä... Säännöllisen seksielämän aloittamisen jälkeen pitäisi ilmeisesti käydä parin vuoden kuluessa papassa, mutta mitä seksillä edes tarkoitetaan? Pelkkää yhdyntää? Suuseksiä? Yhdyntää ilman kondomia?

Olen harrastanut seksiä kahden eri ihmisen kanssa (1 mies, ei yhdyntää, pelkkää suuseksiä puolin ja toisin) ja 1 nainen (tässäkään ei yllättäen mitään yhdyntöjä ollut :D). Viimeisimmästä kerrasta on tosin jo melkein 5 vuotta, joten kovinkaan säännöllliseksi tai aktiiviseksi seksielämää ei voi kuvata. Onko mitään järkeä lähteä gynelle ronkittavaksi, jos mitään muuta syytä kuin papakokeen otto ei ole?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papakoe ei ole sukupuolitautitesti. Google on ystäväsi.

Vierailija
2/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynnyt. Ikä 38v. Jos kuolen syöpään, sitten kuolen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papakoe ei ole sukupuolitautitesti. Google on ystäväsi.

Onko joku väittänyt sitä sukupuolitestiksi? Luepa uudelleen aloitus ja yritä oivaltaa.

Vierailija
4/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan tuossa tilanteessa viitsisi käydä ja maksaa yksityisestä gynekologista. Enhän käy korvalääkärillä korvianikaan säännöllisesti syynäyttämättä, tai gastroskopiassa varmistamassa että ruokatorvi ja mahalaukku ovat kunnossa. 

Papilloomavirus voi kyllä tarttua muunkinlaisessa seksissä kuin yhdynnässä, eikä yhdynnässäkään kondomi anna ehdotonta suojaa. Ja se voi tarttua muuallekin kuin sukupuolielimiin. Ehkäpä sinun tapauksessa kannattaisi käydä pikemmin kurkkutautien erikoislääkärillä varmistamassa, ettet ole saanut kurkkuun HPV-tartuntaa. Suositus kun perustuu virheelliseen oletukseen, että aikuisen naisen "seksi" tarkoittaa heteroyhdyntää.

Vierailija
5/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää nelosta asiallisesta vastauksesta! :)

Vierailija
6/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Olet harrastanut seksiä joten sulla on täydet mahdollisuudet että sulla on hp-virus ja vaikka syövän esiaste, jos se ei kiinnosta, niin sehän on oma asiasi.

Vierailija
7/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seulontaan tulee kutsu kun tietyn iän ylittää. esim Espoossa 30v, Helsingissä 25v. 

Vierailija
8/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on seulonta kohdunkaulansyövän toteamiseksi. Menet tai et mene, oma valintahan tuo on, täysin vapaaehtoista. Itse käyn joka toinen vuosi.

Vierailija
9/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan käynyt, olen samanikäinen. Mulla yksi seksikumppani. En tiedä, kai siellä pitäisi käydä, tietäisi ainakin että kaikki on ok. Mitään vaivoja minulla ei kyllä ole ollut.

Vierailija
10/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttekö sitten ihan gynekologilla säännöllisesti

Vierailija
11/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan terveyskeskuslääkärikin ottaa papanäytteitä. Kyllä se kannattaa testata, siihen ei montaa minuuttia mene kun se sen näytteen ottaa.

Vierailija
12/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hp-viruksen voi saada ilman seksiäkin. Tietysti riski kasvaa, jos on paljon kumppaneita ja suojaamatonta seksiä. Myös tupakointi ja ylipaino lisäävät kohdunkaulansyövän riskiä. Kyllä mä kävisin papassa, vaikkei seksielämä kovin aktiivista olisikaan. Eipä tarvitse miettiä, onko vai eikö ole solumuutoksia. Kun käy säännöllisesti, solumuutokset huomataan todennäköisemmin aikaisemmin, ja hoito on helpompaa.

Vierailija
13/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä turhia. Luonnonvalinta korjaa tyhmimmät populaatiosta.

Vierailija
14/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne syöpähoidotkaan kivoja oo!!!

Menkää nyt hyvät naiset sinne papaan säännöllisesti.

Vierailija
15/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös 27, mutta ei mulle mitään kutsuja ole tullut... en oo siis käynyt. Pitäisikö jos miehiä on ollut useita?

Vierailija
16/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö oikeesti kaikki niissä jo ennen kutsujen saapumista?

Vierailija
17/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole koskaan käynyt, olen samanikäinen. Mulla yksi seksikumppani. En tiedä, kai siellä pitäisi käydä, tietäisi ainakin että kaikki on ok. Mitään vaivoja minulla ei kyllä ole ollut.

Sepä se, kun kohdunkaulan syöpä aiheuttaa oireita vasta sitten kun on liian myöhäistä. Multa operoitiin solumuutos 26-vuotiaana, eikä siis ollut mitään oireita. Olisi voinut kehittyä syöväksi asti, jos olisin mennyt vasta 30-vuotiaana seulontapapaan.

Vierailija
18/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seulontaan tulee kutsu kun tietyn iän ylittää. esim Espoossa 30v, Helsingissä 25v. 

Ja se kutsuhan ei tarkoita, että sinne pitäisi mennä. Esim. minä sain kutsun joukkoseulantaan kun olin 32v, soitin ja kerroin, etten pääse ja sillä selvä.

Vierailija
19/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti menet ja heti!

Syövät havaitaan esiaste-vaiheessa ja ne on hyvin hoidettavissa, siellä myös voi kasvaa mitä vain endoa, myoomia (jne. en edes tiedä kaikkea),  joista olisi hyvä tietää jo ennen kuin ne aiheuttaa oireita ja vaivoja. 

Myös se kopelointi on vaan hyvästä, ethän sä muuten tiiä vaikka sun vittu olis päin vittua.

Vierailija
20/21 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aloittanut seksielämän 16-vuotiaana kannattaisi mennä, etenkin jos useita kumppaneita. Jos taas 23-25v iässä niin menee viimeistään 30v seulontaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän