Hesarin säästöjuttu ruuasta tänään
Joko täällä on keskusteltu Hesarin jutusta, jossa toimittaja eli kuukauden 70 euron viikon ruokabudjetilla? Millä hakusanoilla se keskustelu löytyy? Tai voiko joku linkata sen?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
mikä oli tuon työpaikkalounaan hinta? se oli siis laskettu mukaan?
Eiköhän nuo yleensä ole sitä lounassetelin hintaa eli noin 9 euroa. Jos on työnantajan tukema ruokailu, usein itselle maksettavaksi jää noin 6 euroa.
minusta työpaikkalounas ei ole erityisen halpa kuitenkaan, aikamoiset eväät saa 6 eurolla
toki varmasti pelkkä päivittäinen soijalattekin mukaan kahvilasta vie budjetista paljon
70 € viikossa ruokaan yhdelle hengelle on älyttömän paljon! Itse tulen toimeen säännölisesti 70 € kuukaudessa. Ja olihan tällä palstalla yksi mies, joka ajatteli pärjätä 8 €:lla 2 viikossa.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin äsken kaupassa, 2 päivän ruuat 20€.
2 pussia leipää, 4 maitoa (yksi riisipuuroon), mehukeitto, piimä, hk-blöö ja soppajuureksia, 4 jugurttia, näkkileipä ja turhuutena 2 -30% laskiaispullaa ja iltalehti.
Jugurtit purkeissa koska tonkkaan jää aina pohjalle osa ja menee hukkaan eikä mies ja lapsi syö samanmakuista.
Tuolla tahdilla ei 70€ riitä 3:lle mitenkään, eikä ruuan laadulla voi kehuskella.
Maanantaina kävin ed kerran kaupassa ja ostin samat leivät, 2 maitoa, jauhelihaa, tomaattimurskaa, possunfileen, levitettä, juuston ja 2 tuoremehua - 3 pvän ruokaan meni 35€ (ja osa tarvittavista aineista oli jo kotona)
Viikonlopulle jäisi tuon mukaan enää 15€ rahaa mikä ei riitä mitenkään vaikka ottaisin lihan pakkasesta...
Eipä tossa pahemmin ruokaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 pussia leipää, 4 maitoa (yksi riisipuuroon), mehukeitto, piimä, hk-blöö ja soppajuureksia, 4 jugurttia, näkkileipä ja turhuutena 2 -30% laskiaispullaa ja iltalehti.
Jugurtit purkeissa koska tonkkaan jää aina pohjalle osa ja menee hukkaan eikä mies ja lapsi syö samanmakuista.
Tuolla tahdilla ei 70€ riitä 3:lle mitenkään, eikä ruuan laadulla voi kehuskella.
Maanantaina kävin ed kerran kaupassa ja ostin samat leivät, 2 maitoa, jauhelihaa, tomaattimurskaa, possunfileen, levitettä, juuston ja 2 tuoremehua - 3 pvän ruokaan meni 35€ (ja osa tarvittavista aineista oli jo kotona)
Viikonlopulle jäisi tuon mukaan enää 15€ rahaa mikä ei riitä mitenkään vaikka ottaisin lihan pakkasesta...
Varsinkaan mitään järkevää. Sokerijogurtteja, mehukeittoja, mehuja, laskiaispullia, jauhomakkaraa... Noilla rahoilla saisi jo jotain täyttävää ja terveellistä. Leivät voi leipoa itse tai ostaa tehtaanmyymälästä (jos on lähellä/matkan varrella) pilkkahintaan.
jännä ettei kirjoittaja syönyt linssi ja papuruokia eikä soijaproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
minusta työpaikkalounas ei ole erityisen halpa kuitenkaan, aikamoiset eväät saa 6 eurolla
toki varmasti pelkkä päivittäinen soijalattekin mukaan kahvilasta vie budjetista paljon
Saa toki, mutta kuka oikeasti alkaa tehdä yhtä monipuolisia eväitä kuin se duunipaikkaruoka? Useimmilla ainakin meidän työpaikalla eväät on tyyliä voileipää, jogurttia, hedelmä. Sitten taas ruokalassa saa vetää salaattipöydästä kasviksia niin paljon kuin maha vetää, leipää saa ottaa rajattomasti, pääruoasta saa hyvin proteiinia.
Itse säästän sillä että en syö varsinaista ruokaa muuten kuin työpaikkaruokailussa. Siellä vedän vatsan täyteen ihan huolella. Sitten ainoa päivän muu syöminen on että siinä klo 20 aikaan syön jotain muroja ja hedelmää tai jogurtin ja hedelmän. Välipaloja en syö enkä aamupalaa, en kaipaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava juttu. Itse syön monipuolisesti ja terveellisesti 150-200 euron kuukausittaisella ruokabudjetilla, eikä tee edes tiukkaa. En koe pihisteleväni. Tietty jos joka päivä syö lounaan ulkona ja tapana on istua ravintoloissa vapaa-ajallakin useamman kerran viikossa tai harrastaa paljon noutoruokaa (epäilen että näin on, kun ruoanlaittoon sai menemään niin tuskaisen pitkän ajan jutun mukaan...), niin tuo budjetti tuntuu kamalalta kiristelyltä.
Saisko listää mitä sä syöt? Ammattiurheilijan energiakulutus? toi 200€ kuulostaa aivan älyttömältä summalta.
Noh, mulla menee varmaan 500 euroa kuussa ruokakauppaan. Toki joskus tarjoan ruokaa vieraille ja myönnän, että jonkin verran menee roskiinkin. nimimerkillä yksinasuva nainen 42v.
Vierailija kirjoitti:
jännä ettei kirjoittaja syönyt linssi ja papuruokia eikä soijaproteiinia.
Kaikkien ruuansulatus ei kiitä linsseistä ja pavuista ja soijaproteiinin vaikutuksista elimistölle on aika ristiriitaista tutkimustietoa.
Itsellä menee viikon ruokiin maks 30 €. Jos on pesuaineita tai muuta sellaista ostettavaa saattaa silloin tällöin nousta 40€. En millään tavalla mieti, mitä ostan. Ostan juuri sitä mitä haluan ja vaikka olisi kalliimpaa. Ikinä ei ole tarvinnut jättää jotain ruokaa ostamatta hinnan takia. En tajua, miten joku saa 70€ viikossa kulumaan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä - vain 1 lämmin ateria per päivä. Jos olisi 2 ateriaa/pvä rahanmeno olisi ihan toista... onneksi on pakkasessa vielä muutama purkki kasvissosekeittoja valmiina lounaita varten:)
Soijaproteiinin vaikutuksesta elimistöön ei ole yhtään ristiriitaista tietoa, se ei vaikuta merkittävällä tavoin estrogeenin kaltaisesti, mikä on ihan selvästi todettu. Vatsa ei sen sijaan kaikilla papuja ja linssejä kestä, eikä totukaan, se on totta.
Minua kasviproteiinilähteet pierettävät, mutta en välitä. Ei siihen kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkaan mitään järkevää. Sokerijogurtteja, mehukeittoja, mehuja, laskiaispullia, jauhomakkaraa... Noilla rahoilla saisi jo jotain täyttävää ja terveellistä. Leivät voi leipoa itse tai ostaa tehtaanmyymälästä (jos on lähellä/matkan varrella) pilkkahintaan.
Jotainhan tuon miehen ja lapsen pitää aamupalaksi saada munakkaan lisäksi kun puuro ja leipä ei pidä nälkää. Itse inhoan sokerijugurtteja ja teen marjoista, piimästä ja mehukeitosta smoothien. Pullat/kakut yleensä leivotaan aina itse, nyt näin että oli -30% joten törsäsin. Makkarakeitto on ainoa ruoka missä käytetään jauhomakkaraa, pakkasessa olisi ollut tuoremakkaroita mutta ei kuulemma ole hyvää makkarakeitossa. Yli 2 viikon aasialaisen ruokavalion jälkeen makkarakeitto maistuu hyvältä:) Leipää leivon usein, mutta nyt ei ollut aikaa joten ostin. Focacciaa olen kyllä ehtinyt leipomaan jo kerran tälläviikolla. Tehtaanmyymälöitä ei ole 50km säteellä joten rahallista hyötyä ei saa.
Meillä syödään perusterveellistä ja kasvispainoitteista ruokaa, nyt vain sattui tuo makkarakeitto tälle viikolle eikä ostettu mitään kasviksia kun niitä oli jääkaapissa. Muutenhan tuossa oli jauhelihaa ja possua joista saa ihan syötävää. Viikonlopulle sulatan vasikan paistia ja teen kunnon hapankaaligulassin....
Minuta tuo 70€/viikko kuulostaa ruhtinaalliselta, ai mitä kaikkea ihanaa ostaisinkaan, jos olisi noin suuri budjetti...
T. Opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Minuta tuo 70€/viikko kuulostaa ruhtinaalliselta, ai mitä kaikkea ihanaa ostaisinkaan, jos olisi noin suuri budjetti...
T. Opiskelija
Aivan samaa tässä mietin :D
T:opiskelija, "tuloja" ~400€/kk, eipä siitä paljoa vuokran/sähkön/veden jälkeen jää :)
Itsellä ovat Lidl ja Alepa lähellä, ja selviän kevyesti 250 eurolla. Ajattelinkin kokeilla nyt 200 euron kuukausibudjettia. Karkkia ja leivoksia en syö, koska en tykkää makeasta. Varastoon ostin jokin aika sitten kotimaisia juureksia (niin 0,60 e /kg) ja kesäisin kerään kymmeniä litroja marjoja . Teen lähes kaikki ruuat itse, mm. näkkileivät, kotijuuston yms. Säästän tuhansia euroja vuoteessa ja sijoitan ne nuoren opiskeluun.