Hesarissa: "Aikuiset pois koulun penkiltä"
Mitä toi käytännössä tarkoittaa? Mulla ei ole lukuoikeuksia hesariin, niin näin vain otsikon.
Kommentit (27)
Mulla on vähän kaksijakoinen mieliala tästä. Olen keski-ikäinen nainen, ja olen kyllä nähnyt tuttavapiirissäni ikäisilläni naisilla mielestäni aika turhaa ammatinvaihtelua, sellaista jota minusta huonossa taloustilanteessa olevan valtion ei tarvitsisi tukea. Yksikin aloitti it-alalla jossa minäkin olen, sitten kyllästyi ja halusi kampaajaksi (haluan tehdä käsillä työtä!), sitten kampaajan työhön ei vissiin ollut silmää kumminkaan ja tuli asiakasvalituksia ja potkut, lähti lukemaan suuhygienistiksi. Epäilen onko sekään viimeinen ammatti, kun tyyppi itsekin puhuu että "elämässä pitää kokea paljon, myös ammattien suhteen". Ja ei siinä mitään vikaa muuten, mutta mua ei huvita että mun verorahoja käytetään tällaisten koulutusshoppailijoiden vaihtelunhalun tyydyttämiseen, samaan aikaan kun esim. vanhustenhoidossa olisi tarvetta sillekin rahalle.
Toisaalta on myös ihmisiä joiden ihan oikeasti olisi pakottava tarve vaihtaa aikuisena ammattia, ja tämä muutos todennäköisesti heidän asemastaan hyvin vaikean ,varsinkin jos on sinkku eikä ole puolisoa joka elättäisi opintojen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän massamaahanmuuton jonkun maksaa.
Kyse on ehkä pikemminkin siitä, että kohta nämä lapsukaiset täyttävät oppilaitokset niin pitää saada omat kansalaiset pois tukkimasta koulupaikkoja. Ehkä pakolaisille määrätään joku oma erityiskoulutustuki...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän kaksijakoinen mieliala tästä. Olen keski-ikäinen nainen, ja olen kyllä nähnyt tuttavapiirissäni ikäisilläni naisilla mielestäni aika turhaa ammatinvaihtelua, sellaista jota minusta huonossa taloustilanteessa olevan valtion ei tarvitsisi tukea. Yksikin aloitti it-alalla jossa minäkin olen, sitten kyllästyi ja halusi kampaajaksi (haluan tehdä käsillä työtä!), sitten kampaajan työhön ei vissiin ollut silmää kumminkaan ja tuli asiakasvalituksia ja potkut, lähti lukemaan suuhygienistiksi. Epäilen onko sekään viimeinen ammatti, kun tyyppi itsekin puhuu että "elämässä pitää kokea paljon, myös ammattien suhteen". Ja ei siinä mitään vikaa muuten, mutta mua ei huvita että mun verorahoja käytetään tällaisten koulutusshoppailijoiden vaihtelunhalun tyydyttämiseen, samaan aikaan kun esim. vanhustenhoidossa olisi tarvetta sillekin rahalle.
Toisaalta on myös ihmisiä joiden ihan oikeasti olisi pakottava tarve vaihtaa aikuisena ammattia, ja tämä muutos todennäköisesti heidän asemastaan hyvin vaikean ,varsinkin jos on sinkku eikä ole puolisoa joka elättäisi opintojen ajan.
Tuttavasi ei ole voinut kouluttautua ainakaan puheena ollen aikuiskoulutustuen avulla. Sitä saa nimittäin max 19 kuukautta koko elämänsä aikana. Tuttavasi ei siis liity tähän keskusteluun mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisopiskelutuen vähennys ja lopulta poisto ala hallitus
Näin. Eli alan vaihtaminen paremmin työllistävälle alalle hankaloituu. Työnantajat sitten kitisevät työvoimapulaa.
Eipä silti, sitä mieltä olen ollutkin, että työnantajat voisivat enemmän ottaa vastuuta työvoimansa kouluttamisesta, sen sijaan että olettavat että verovaroin maksettu koulutusjärjestelmä tuottaa heille yllin kyllin juuri sitä mitä haluavat.
Harvaa teknistä tai lailla säädeltyä alaa lukuunottamattahan ei ole mitään merkitystä mitä ihminen on opiskellut. Valmistumisen jälkeen katsotaan kokemusta, persoonaa ja kykyjä. Suomessa monilla on vaan automaatiokytkin "mennä opiskelemaan" jos työ on tylsää, ei pärjää tai ei löydä töitä. Mikään noista harvemmin muuttuu.
Ne on ne samat tyypit edelleen työelämässä hyvillä liksoilla yksi tutkinto takataskussaan ja samat nyhveröt odottamassa "omaa juttuaan" viiden tutkinnon kera kymmenen vuoden päästäkin.
Esim. hoitoala on yksi todella iso ala, jossa työllisyystilanne on toistaiseksi ollut kohtalaisen hyvä, ja jolla pitää olla ihan virallisesti tutkinto. Opetusalalla ei ole ihan niin tiukkaa, mutta kyllä sielläkin mieluummin virallisesti pätevä palkataan, jos vain on saatavilla.
Ja vaikka tutkintoa ei useimmilla aloilla oikeasti tarvittaisi, kummasti työnantajat sellaista ilmoituksissaan toivovat.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy nyt Mies29+1v:lle joka ei ole tehnyt koskaan töitä, pelkästään vaihtanut opintoalaa?
Ei yhtään mitään, ainakaan tämän uudistuksen tiimoilta. Aikuiskoulutustukea kun ei saa ilman työkokemusta.
Aika idioottimainen päästös tuokin hallitukselta. Ihmisten halukkuutta kouluttautua uusille aloille jos mitä pitäisi tukea, kun lasketaan, että kolmannes nykytyöpaikoista katoaa seuraavien 20 vuoden aikana! Jos ihmiset eivät kouluttaudu jo töissä ollessaan (tästä koulutustuesta tuossa siis puhutaan), he kouluttautuvat vasta työttömäksi jouduttuaan, ollessaan ansiosidonnaisella. Jälkimmäinen vaihtoehto ei ole sen halvempaa, mutta hidastaa alanvaihtoa.
We don't need no education