Miten kehtaan pyytää babysitteria siivoamaan?
Meillä käy pari kertaa viikossa lastenhoitaja, joka mm. ruokkii lapset. Minä laitan aina ruoat valmiiksi niin, ettei hänen tarvitse alkaa kokkailla, vaan lämmittää vaan mikrossa ja syödä. Meillä koti on aina kunnossa, kun hän tulee, ja haluaisin että samanlaista olisi myös, kun tulemme kotiin. Hän kuitenkin jättää tiskit altaaseen tai tiskipöydälle, likaisen paistinpannun hellalle, yms.
Tosi typerä juttu, mutta en tiedä, miten kehtaan pyytää häntä siivoamaan. Minusta on itsestäänselvää, että jäljet korjataan, varsinkin kun kyse ei ole siitä, etteikö hänellä lasten nukkumaan mentyä olisi aikaa. Kehtaisitteko sanoa asiasta ja miten? Kyseessä yli parikymppinen henkilö, eli periaatteessa ihan aikuinen.
Kommentit (50)
Mun mielestä ei ole babysitterin homma paistella pihvejä. Sovi tiskaamisesta samoin kuin olet sopinut paistamisesta. Mitä lapset touhuavat, kun hoitaja kokkaa ja tiskaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma joillakin nyt on? Kyllä lastenhoitajaa voi vaatia siivoamaan jälkensä. Jos ajatellaan noin niin eihän lastenhoitajan pitäisi laittaa vaippaakaan roskiin, riittää että vaihtaa sen ja jättää paskavaipan lattialle
Ongelmahan nyt siis on se, että ap ulisee täällä asioista joita lastenhoitaja ei tee pyytämättä. Tottakai lastenhoitajaa voi pyytää tekemään oikeastaan ihan mitä vaan; täyttämään ja tyhjentämään pesukonetta, pyykkäämään, viikkaamaan, silittämään, vaihtamaan petivaatteita, ulkoiluttamaan lemmikkejä, siivoamaan.. Tällöin vaan pitäisi osata olla aikuinen ja avata se oma pikku suu heti lastenhoitajan kanssa sopimusta tehdessä (tai miksei jälkikäteenkin, jos jotain ilmenee kuten tässä tapauksessa) ja kertoa, mitä hänen työtehtäviinsä kuuluu.
Tein itse nuorempana paljon lastenhoitokeikkaa ja ihan joka kohteessa tehtiin asiat vähän eri tavalla. Oli paikkoja, joissa työnantaja pyysi tekemään enemmän hommaa luppoaikana ja sitten niitä, joissa ei ihan oikeasti tarvinnut kuin ilmaantua paikalle ja tuijottaa telkkaria, kun lapset leikkivät omissa huoneissaan. En koskaan tehnyt (ainakaan kysymättä) mitään, mistä ei oltu erikseen sovittu, sillä luotin siihen, että perheet osasivat avata suunsa jos toivoivat jotain tiettyä tehtävän. Oli nimittäin niitäkin vanhempia, jotka olivat todella tarkkoja siitä, että asiat piti tehdä juuri tietyllä tavalla. Olen mm. ottanut huudot vastaan siitä, että pyyhin ruokailun jälkeen pöydän ja tiskipöydän keittiön (pöydän pelkäsivät menneen pilalle kostealla rätillä pyyhkimisestä, ja tiskipöytä pitäisi pyyhkiä "juuri tietyllä tavalla" ettei jäisi kuivausjälkiä), ja siitä, että täytin astianpesukoneen (kuulemma väärin, kuuntelin useammalla hoitokerralla raivoamista siitä, miten perheen äiti oli joutunut purkamaan tiskit koneesta ja täyttämään sen uudelleen).
Asiat ei ole aina ihan niin yksinkertaisia.
No eikö se ole itsestään selvää että vahtimisen lisäksi ruuat kokataan, paikat siivotaan ja isännän kalu imetään, jos sitä pyydetää. Kuuluu lapsenvahdin toimenkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pannu pitää pestä, jos ruuat lämmitetään mikrossa?
Jos paistaa vaikka pihviä. Ei maistu erityisen hyvältä mikrossa laitettuna.
ap
Laittaako lastenhoitaja siis kuitenkin myös ruokaa? Aloitusviesti: "Minä laitan aina ruoat valmiiksi niin, ettei hänen tarvitse alkaa kokkailla, vaan lämmittää vaan mikrossa ja syödä."
En tiedä, mitä mössöjä teillä syödään, mutta meillä syödään kunnon ruokaa. Pihvin paistamisessa on työtä aika lailla saman verran kuin mikron napin painamisessa, tosin tietysti hän joutui painamaan sitä nappiakin, kun lisukkeet (etukäteen valmistamani) piti lämmittää.
Mietin kyllä, ovatko ihmiset täällä ihan tosissaan, vai oikeasti noin vieraantuneita todellisuudesta...
Ap
No mitä ihmettä? Ensin kerrot, että lastenhoitaja ei tee ruokaa, koska sinä teet kaiken valmiiksi (lämmittää vain mikrossa) ja myöhemmin kerrot, että se lastenhoitaja kuitenkin kokkailee jotain pihvejä ja kun tätä ihmetellään niin alat vittuilemaan.
Eli: kokkaako se lastenhoitaja vai ei?
Jos kokkaa niin tietenkin korjaa omat jälkensä pois ja jos ei kokkaa niin ei tietenkään ala sinun sotkujasi siivoamaan.
20v on käytännössä vielä teini eikä osaa ajatella omilla aivoilla. Kaikki on ohjeistettava erikseen.
T. Neljästä au pairista kokemusta
Toivottavasti olet valmis maksamaan baysitterille sen mukaan, että hänen toimenkuvansa ei ole pelkkää lastenvahtia.
Vierailija kirjoitti:
20v on käytännössä vielä teini eikä osaa ajatella omilla aivoilla. Kaikki on ohjeistettava erikseen.
T. Neljästä au pairista kokemusta
Kuulostaa aika huolestuttavalta. Ei noin ollut 80-90 luvulla. Mikä nykynuorison oikein tyhmentää? Internetkö?
Viikon päästä ap kysyy täällä, miten pyytää baysitteriä korvaamaan pilatun paistinpannun.
Millainen sopimus teillä on? Lukeeko siinä erikseen lastenhoidon lisäksi että siivous tai päivän aikana tulleiden lasten/omien jälkien siivous? Jos ei lue niin et voi vaatia häneltä yhtään mitään. Fiksu tietysti laittaisi ne likaiset astiat koneeseen jos kone on tyhjennetty jo valmiiksi mutta ehkä hän ei tätä tee jos olette jo "pakottaneet" hänet tekemään ylimääräisiä töitä kuten paistamaan pihvin vaikka mainitsit alussa että hän vain lämmittäö valmiin ruoan mikrrossa.
Itse olin muutama vuosi sitten perheessä hoitamassa kahta lasta. Se että en ollut tarkka työsopimuksen kanssa niin sain kyllä kärsiä pirusti. Mm.1. perheen äiti sanoi että vastuulleni kuuluu lastenhoidon lisäksi lasten pyykkihuolto joka tarkoittaa sitä että hän pari kertaa viikossa laittaa aamulla lasten vaatteita pesukoneeseen ja kun pesukone on valmis niin minä vain laitan ne kuivumaan. Totuus oli se että kone oli päällä joka ikinen aamu, vähintään joka toinen päivä koneessa oli vanhempien vaatteet ja lisäksi minun piti silittää KAIKKI lasten vaatteet kun ne olivat kuivia. Työsopimukseen oli kirjoitettu "lasten pyykkihuolto". 2. Perheen äiti sanoi että vastuulleni kuuluu lisäksi lasten ruokahuolto joka tarkoittaa sitä että hän on tehnyt joka päivä ruoan valmiiksi jonka minä vain mikrossa lämmitän, vain silloin tällöin minun pitäisi itse valmistaa joku nopea helppo ruoka. Totuus oli se että valmiatin ruoan JOKA PÄIVÄ. Aamuisin äiti kertoi minulle minkä ruoan valmistan ja vain harvoin kyseessä oli nopeasti valmistettava ruoka ja ruokaa tehtiin niin iso määrä että koko heidän perheensä söi sitä vielä illalla. Työsopimuksessa luki "lasten ruokahuolto". Esimerkkejä olisi useita lisää. Kaikki nämä askareet minun kuului tehdä silloin kun lapset (2v.ja3v.) nukkuivat joten yhtäkään taukoa minulle ei koko päivänä tullut. Lisäksi vanhemmat tulivat päivittäin 15-30min myöhässä (tästä kyllä korvaus maksettiin) ja minä siis myöhästyin usein omilta menoiltani. Tietenkään he eivät ikinä ilmoittaneet olevansa myöhässä.
Tarvitsin työpaikan todella kipeästi ja sen vuoksi hampaat irvessä pysyin heidän palveluksessaan vuoden. Jossain vaiheessa tätä vuotta yritin kyllä asiasta mainita mutta ilmeisesti en uskaltanut mainita asiasta tarpeeksi kovaa. Pyysin myös lähes vuoden siellä oltuani pientä palkankorotusta kun työ ei ihan vastannut sitä mistä oltiin puhuttu, palkankorotusta en saanut.
Älkää siis kuvitelko että lastenhoitajat ovat jotain hemmetin piikoja, he tekevät tärkeää työtä: pitävät huolta sinun lapsistasi!
Tuttavani on kodinkonehuoltoja tekevä henkilö. Hän on sanonut, että koskaan - siis koskaan- ei saa laittaa astioita koneeseen huuhtelematta niitä ensin. Näin tietenkin väitetään kodinkoneliikkeissä, ettei huuhtelua tarvita, mutta väite ei siis pidä paikkaansa. Kone tukkeutuu helpommin, jos lykkää töhnäiset astiat koneeseen. Meillä huuhdotaan aina astioista irtolika pois, sitten koneeseen.