Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kehtaan pyytää babysitteria siivoamaan?

Vierailija
14.01.2016 |

Meillä käy pari kertaa viikossa lastenhoitaja, joka mm. ruokkii lapset. Minä laitan aina ruoat valmiiksi niin, ettei hänen tarvitse alkaa kokkailla, vaan lämmittää vaan mikrossa ja syödä. Meillä koti on aina kunnossa, kun hän tulee, ja haluaisin että samanlaista olisi myös, kun tulemme kotiin. Hän kuitenkin jättää tiskit altaaseen tai tiskipöydälle, likaisen paistinpannun hellalle, yms.

Tosi typerä juttu, mutta en tiedä, miten kehtaan pyytää häntä siivoamaan. Minusta on itsestäänselvää, että jäljet korjataan, varsinkin kun kyse ei ole siitä, etteikö hänellä lasten nukkumaan mentyä olisi aikaa. Kehtaisitteko sanoa asiasta ja miten? Kyseessä yli parikymppinen henkilö, eli periaatteessa ihan aikuinen.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse nuorena paljon keikkaa lastenhoitajana. Mulle ainakin oli itsestaanselvää, että laitettiin lasten kanssa ja astiat koneeseen ja tiskasin sen puurokattilan. Ennen lasten nukkumaanmenoa tai vanhempien tuloa, siivottiin myös leikit pois.

Eri asia jos olisin joutunut imuroimaan ym, nuo ei tietenkään kuulunut työkuvaan. En kyllä ikinä olis viittiny jättää pöytää ja leluja hujan hajan.

Vierailija
22/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, otsikkoni oli kenties harhaanjohtava, mutta ettekö lukeneet viestiäni? En odota, että hän alkaisi imuroida, pyyhkiä pölyjä tai puunata vessaa, mutta kyllä minusta on ihan peruskäytöstä laittaa astiat pesukoneeseen ja pestä se pannu ruoan jälkeen. Mitä ihmettä?

Ap

Miksi se pannu pitää pestä, jos ruuat lämmitetään mikrossa?

Jos paistaa vaikka pihviä. Ei maistu erityisen hyvältä mikrossa laitettuna.

ap

Eli hoitaja tekee jo ekstrahommia kokkaamalla lapsille.

Voihan jeesus taas. Missä arkijärki? Minusta olisi ihan hirveän noloa esiintyä avuttomana tollona, joka ei saa edes omaa lautasta tiskikoneeseen. Lastenhoitajalta on täysin kohtuullista odottaa, jos ei kasvatusta, niin ainakin   esimerkkiä lapsille, miten normaalisti toimitaan päivän askareissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kyllä, ovatko ihmiset täällä ihan tosissaan, vai oikeasti noin vieraantuneita todellisuudesta...

Ap

Kyllä minäkin välillä mietin miksi ihmisten on niin vaikea ottaa asioita puheeksi. Ongelmasi ei oikeasti ole "pitäisikö lastenhoitajan siivota/järjestellä x määrä asioita", vaan "miten puhuisin asiasta x lastenhoitajan kanssa. Itse olen ns. vieraassa kodisssa hyvin kaino laittamaan astioita tiskikoneeseen, koska en ole varma saako kaikkia astioita pestä koneessa tai miten kone on tapana täyttää. Ei sekään ole kivaa että laittaa astiat koneeseen ja perässä tulee isäntäväki joka järjestelee likaiset kupit ja kipot haluamallaan tavalla. Te olette ilmeisesti ihan aikuisia ihmisiä molemmat ja jos sinulle on ok että hoitaja laittaa tiskit koneeseen omalla tyylillään ja pesee paistinpannun omalla tyylillään (esim. yksi kaverini on sitä mieltä että paistinpannusta ei tarvitse pestä ulkoreunoja joka käytön jälkeen ja itse kuuraan pohjaa myöten, joten ihan turha antaa pannupesua kaverin tehtäväksi, kun en tykkää lopputuloksesta), niin ota asia puheeksi. Ei se ole niin vaikeata.

Vierailija
24/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin:

"Hei kuule, voisit(te)ko (vaikka lasten kanssa yhdessä) laittaa astiat ruokailun jälkeen astianpesukoneeseen? Kiitos."

Vierailija
25/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaan määrittelisit heti ennen homman alkamista mitä sinä oletat siihen lastenvahtihommaan kuuluvan. Oli lastenvahti kasvatettu miten vaan niin minusta työnantajan kuuluu määritellä työ niin auki ettei mitään jää epäselväksi. Vika siis ei ole lastenvahdissa.

Vierailija
26/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut vuoden yhdessä perheessä "lastenhoitajana". Hoidin lapset, petasin aamuisin pedit, ruokin, tein ruuat (itse keksin jääkaapin antimista, valmiiksi ei mitään sanottu), laitoin tiskit, pyöritin ja tyhjensin tiskikonetta, laitoin pyykkejä kuivumaan (äiti jätti koneeseen lähtiessään), viikkasin pyykit, imuroin usein, siivosin lasten leikit.. Palkka oli 10€/h. Nuorena en tajunnut/viitsinyt asiasta mitään sanoa, ja tein mitä pyydettiin. Kiitosta en silti koskaan saanut.

Vierailija
27/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaan määrittelisit heti ennen homman alkamista mitä sinä oletat siihen lastenvahtihommaan kuuluvan. Oli lastenvahti kasvatettu miten vaan niin minusta työnantajan kuuluu määritellä työ niin auki ettei mitään jää epäselväksi. Vika siis ei ole lastenvahdissa.

Astioiden korjaaminen tiskikoneeseen aterian jälkeen ei ole varsinaista työtä, vaan normaalia elämää. Muita esimerkkejä on esim. vessan huuhtelunapin painallus käynnin jälkeen, takin ja pipon asettaminen naulakkoon, sen sijaan, että antaisi niiden pudota siihen lattialle, tai juomalasin sirpaleiden lakaisu lattialta, jos on sattunut sen pudottamaan, ymv.

Vierailija
28/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astioiden korjaaminen tiskikoneeseen aterian jälkeen ei ole varsinaista työtä, vaan normaalia elämää. Muita esimerkkejä on esim. vessan huuhtelunapin painallus käynnin jälkeen, takin ja pipon asettaminen naulakkoon, sen sijaan, että antaisi niiden pudota siihen lattialle, tai juomalasin sirpaleiden lakaisu lattialta, jos on sattunut sen pudottamaan, ymv.

Lastenhoitaja korjaa jo astiat pöydältä tiskipöydälle/tiskialtaaseen. Kyllä työnantajan pitää osata määritellä, mitä hänen mielestään hänen maksamaansa tuntipalkkaan pitäisi sisältyä. 

Vierailija
29/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut vuoden yhdessä perheessä "lastenhoitajana". Hoidin lapset, petasin aamuisin pedit, ruokin, tein ruuat (itse keksin jääkaapin antimista, valmiiksi ei mitään sanottu), laitoin tiskit, pyöritin ja tyhjensin tiskikonetta, laitoin pyykkejä kuivumaan (äiti jätti koneeseen lähtiessään), viikkasin pyykit, imuroin usein, siivosin lasten leikit.. Palkka oli 10€/h. Nuorena en tajunnut/viitsinyt asiasta mitään sanoa, ja tein mitä pyydettiin. Kiitosta en silti koskaan saanut.

Mielestäni sinulla oli ihmisen aika normaali halu käyttää aikasi hyödyllisesti. Olen varma, että vaikka et tuolloin kiitosta saanut, olet myöhemmin elämässä pärjännyt loistavasti.

Et suostunut olemaan idiootti. Merete Mazzarellan yhdestä kirjasta opin, että idiootti.sana on alunperin kreikkaa ja merkitsee yhteisön kannalta hyödytöntä olentoa.  

Vierailija
30/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Laittaako lastenhoitaja siis kuitenkin myös ruokaa? Aloitusviesti: "Minä laitan aina ruoat valmiiksi niin, ettei hänen tarvitse alkaa kokkailla, vaan lämmittää vaan mikrossa ja syödä."

En tiedä, mitä mössöjä teillä syödään, mutta meillä syödään kunnon ruokaa. Pihvin paistamisessa on työtä aika lailla saman verran kuin mikron napin painamisessa, tosin tietysti hän joutui painamaan sitä nappiakin, kun lisukkeet (etukäteen valmistamani) piti lämmittää.

Mietin kyllä, ovatko ihmiset täällä ihan tosissaan, vai oikeasti noin vieraantuneita todellisuudesta...

Ap

Sä et nyt anna itsestäsi kovinkaan mukavaa kuvaa. Toivottavasti et kohtele babysitteriä samalla asenteella. Sitä paitsi jos lapset syövät pihviä ovat he jo varmaan tarpeeksi isoja laittaakseen itse ne astiansa tiskikoneeseen.

Vierailija
31/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Laittaako lastenhoitaja siis kuitenkin myös ruokaa? Aloitusviesti: "Minä laitan aina ruoat valmiiksi niin, ettei hänen tarvitse alkaa kokkailla, vaan lämmittää vaan mikrossa ja syödä."

En tiedä, mitä mössöjä teillä syödään, mutta meillä syödään kunnon ruokaa. Pihvin paistamisessa on työtä aika lailla saman verran kuin mikron napin painamisessa, tosin tietysti hän joutui painamaan sitä nappiakin, kun lisukkeet (etukäteen valmistamani) piti lämmittää.

Ap

Sä et nyt anna itsestäsi kovinkaan mukavaa kuvaa. Toivottavasti et kohtele babysitteriä samalla asenteella. Sitä paitsi jos lapset syövät pihviä ovat he jo varmaan tarpeeksi isoja laittaakseen itse ne astiansa tiskikoneeseen.

Joo. AP kertoo laittavansa AINA ruoat valmiiksi ja valittaa, kun ei lastenhoitaja tiskaa käyttämiään pannuja. Joku kysyy, laittaako lastenhoitaja siis kuitenkin ruokaa. AP vetää välittömästi terävän johtopäätöksen, että kysyjän perheessä syödään mössöjä eikä kunnon ruokaa kuten heillä ja että kysyjä on vieraantunut todellisuudesta. Mitä muuta ruokaa lastenhoitaja muuten kokkaa paitsi pihvejä, joka oli kuitenkin vain yksi esimerkki?

Vierailija
32/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämättömiä vastauksia täällä... Av:n kaikki skarpeimmat tyypit taas paikalla.

Luulisi jokaisen aikuisen ihmisen tosiaan tietävän, että astiat pestään käytön jälkeen.

Vierailija
33/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ap

Joo. AP kertoo laittavansa AINA ruoat valmiiksi ja valittaa, kun ei lastenhoitaja tiskaa käyttämiään pannuja. Joku kysyy, laittaako lastenhoitaja siis kuitenkin ruokaa. AP vetää välittömästi terävän johtopäätöksen, että kysyjän perheessä syödään mössöjä eikä kunnon ruokaa kuten heillä ja että kysyjä on vieraantunut todellisuudesta. Mitä muuta ruokaa lastenhoitaja muuten kokkaa paitsi pihvejä, joka oli kuitenkin vain yksi esimerkki?

No jos ruoasta 4/5 on laitettu valmiiksi ja lastenhoitajalle jää kokkaamiseksi se mikron napin painallus ja lihan paistaminen pannulla, en kutsuisi sitä varsinaisesti ruoan laittamiseksi. Käytän itse aikaa aterian suunnitteluun ja sen valmistamiseen. Pihvejä, olivat ne sitten koko- tai jauhelihaa, ei voi paistaa valmiiksi, samoin kuin ei vaikkapa paistettuja muniakaan. Mössöllä tarkoitin nyt jotain ruokaa, jossa proteiinipitoinenkin osa on jo valmiiksi kypsennetty muun seassa. Meilläkin syödään niitä, muttei joka päivä.

En tosiaan tullut sanoneeksi asiasta hoitajalle ennen työn alkua, koska minusta asia on itsestään selvä. Samoin hän jättää kaikki kamat juuri siihen, mihin ne ovat ennen nukkumaanmenoa sattuneet jäämään. Siitä hetkestä alkaen kun lapset ovat sängyssä, maksan hänelle siis vain siitä, että katsoo telkkaria meidän sohvalla - tietysti läsnäolo onkin pääasiallinen työtehtävä, mutta silti... Itseäni hävettäisi.

Ja joo, olen lassukka kun en tykkää sanoa asiasta, ja täällähän tulikin todistettua, että se voi olla yllättävänkin vaikeaa, koska kaikki nyt vaan eivät ilmeisesti ole sitä mieltä, että mikään muu kuin paikalle ilmestyminen ja siellä pysytteleminen kuuluisi lastenhoitajan työnkuvaan. Minusta asiasta on noloa puhua, koska se osoittaa, että hoitajaltamme mielestäni puuttuu arkielämän arvostelukykyä.

Mitä asenteeseeni tulee, kiitän hoitajaa jo siitä, että tulee ja hoitaa lapsia, sillä se on tietysti tärkeintä.

Ap

Vierailija
34/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama neuvo aloittajalle:

1) Koska hoitaja käy teillä vain pari kertaa viikossa, voinee lapset niinä päivinä syödä jotain "mössöä". Viikon muina viitenä päivänä te vanhemmat voitte paistaa niin hyviä pihvejä kuin haluatte. Näin lastenhoitajan vastuulle ei tosiaan jää ruuan valmistus, taikka siinä käytettyjen välineiden pesu.

2) Vieraan ihmisen kotona tiskikonetta on aika hankala mennä omin lupinensa täyttämään, koska jotkut ovat hyvin tarkkoja siitä, miten ja missä järjestyksessä se täytetään. Jokaisella taas on oma tyylinsä eikä vieras voi tietää isäntäväen tyyliä, saatika sitä, kuinka tarkkoja he tyylistään ovat.

Joten tyhjennä sinä tiskikone ennen hoitajan tuloa ja pyydä häntä laittamaan astiat syönnin jälkeen koneeseen. En alkaisi itsekään ilman lupaa toisten tiskaria täyttämään, vaan nostelisin likaiset astiat tiskipöydälle ja altaaseen. Monissa lapsiperheissä tämä on normaali tapa ihan omalla porukallakin. Varsinkin niissä perheissä, joissa on tarkkaa kuinka kone täytetään.

Tärkeintä on muistaa, että työnantajana sinä määrität työtehtävät ja perehdytät niihin. Tämä merkitsee sitä, että sinun tulee suoraan sanoa mitä haluat hoitajan tekevän ja neuvoa kuinka se tehdään. Se ei tee hoitajasta huolimatonta, että hän ei osaa lukea ajatuksiasi.

Vierailija
35/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, otsikkoni oli kenties harhaanjohtava, mutta ettekö lukeneet viestiäni? En odota, että hän alkaisi imuroida, pyyhkiä pölyjä tai puunata vessaa, mutta kyllä minusta on ihan peruskäytöstä laittaa astiat pesukoneeseen ja pestä se pannu ruoan jälkeen. Mitä ihmettä?

Ap

ap

Eli lastenhoitajan täytyy sitten kuitenkin alkaa kokkailla, vaikka aloituksessa toisin sanoitkin. Astiat voi laittaa suoraan tiskikoneeseen, mutta kyllä pannun peseminen kuuluu sinulle.

Vierailija
36/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä syödään mössöjä, muttei joka päivä - ilmeisesti vain niinä päivinä kun lastenhoitaja on laittamassa sitä kunnon ruokaa? Vaihda päivät niin, että itse teet ne kunnon ruuat alusta loppuun asti ja lastenhoitaja voi sitten vain lämmittää mössöt. Ei paistettuja munia ym. tarvitse juuri niinä hoitopäivinä syödä.

Lastenhoitaja jättää tavarat paikoilleen eikä siivoa - opeta ne lapset siivoamaan itse lelunsa leikin loputtua. Hehän ne varmasti ovat ympäri huushollia kannelleetkin eikä se lastenhoitaja.

Vierailija
38/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sanot hoitajalle: Hei, mun täytyykin näyttää, että miten tämä meidän astianpesukone täytetään. Ja sitten kerrot miten ne astiat kannattaa asetella, että tulee varmasti puhtaaksi. Muista sanoa, että pannua ei voi laittaa koneeseen, vaan se täytyy pestä käsin ja laittaa paikkaan X.

2. Opetat lapset viemään astiat syömisen jälkeen koneeseen. Ihan pienetkin lapset tykkää tuollaisesta. Sanot hoitajalle, että teillä opetellaan jälkien raivaamista, josko tukisi asiaa opettamalla myöskin.

3. Sanot suoraan, että voitko sitten tiskata ja laittaa koneeseen likaantuneet astia.

Vierailija
39/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minusta kuuluu sen lastenhoitajan raivata jäljet. Mutta kaikki eivät vaan aina tajua sanomatta. Se ei ole laiskuutta tms. Sitä ei vaan tajua, jos sitä ei ole ennen tehnyt. Joten toimi hellävaraisesti.

T: 38

Vierailija
40/50 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma joillakin nyt on? Kyllä lastenhoitajaa voi vaatia siivoamaan jälkensä. Jos ajatellaan noin niin eihän lastenhoitajan pitäisi laittaa vaippaakaan roskiin, riittää että vaihtaa sen ja jättää paskavaipan lattialle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi