Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo meni 5v lapseen tillitystä

Vierailija
13.01.2016 |

Paska olo... Meillä tuli 5vuotiaan kanssa riitaa pukeutumisesta päiväkodin valokuvaan. Hän halusi yhden tietyn mekon jota olin itsekin ajatellut, mutta jonka alle olisi mielestäni pitänyt pukea pitkähihainen koska sisätiloissa vetoisaa. Lapsi ei suostunut sovittamaan paitaa alle, josta alkoi hirveä vänkäys ja lopulta päätin että koko mekko sitten pois päältä ja yöpuku tilalle. Eihän nyt kukaan mekossa nuku. Tyttö ei sitten suostunut ottamaan mekkoa pois vaan meni ärsyttääkseen sängyn alle kun tietää että on vaikea saada hänet sieltä pois. Lopulta sain otteet kädestä ja vedin pois ja vein jäähypaikalle, joka todella harvoin käytössä kun yleensä ei mene asiat tuohon pisteeseen. No hän alkoi potkimaan/lyödä siinä minua jonka kielsin sanallisesti aika kovasti. Alkoi itkemään ja meni sellaiseksi hysteeriseksi kiljumishuudoksi, jolloin mulla repesi hermo ja huusin kyllä äitikin osaa huutaa ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ. Toinen säikähti mun huutoa niin että hyppäsi melkein ilmaan siitä lattialta. Yritin korjata tilanteen ja ottaa syliin ja sanoi että nyt rauhoitutaan molemmat, minä lopetan ja sinä lopetat. Pyysin myös anteeksi että säikäytin. Tyttö jatkoi yksin kiukuttelua vielä aikansa, lähinnä haukkui kuinka tyhmä äiti on ja muuta sellaista ja kieltäytyi edelleen riisumasta mekkoa tai tulemaan iltapalalle. Lopulta menin ja riisuin mitään sanomatta väkisin mekon ja puin univaatteet, rauhallisesti ja määrätietoisesti. Tyttö yritti lyödä aluksi mutta sitten hiukan rauhoittui ja tuli yhteistyöhalukkaammaksi. Iltapala meni ok ja nukutuskin. Halailtiin ja pussailtiin, mutta ennen nukahtamista sanoi että ei äiti koskaan ennen ole ollut noin raju ja että ei tykkää kun äiti on vihainen. Selitin että äiditkin tekevät virheitä ja en olisi saanut huutamalla säikäyttää ja että yritän että ei tapahdu uudelleen. Sanoin että hän voisi myös pyytää anteeksi että yritti suuttuneena satuttaa, johon reagoi niin että alkoi murisemaan ja näyttämään hampaita. En halunnut enää uutta kohtausta joten puhuin muista asioista ja nukahti pian. Huomenna on perheneuvola ja saan kasvatusasioissa apua, mutta kyselisin myös teiltä saman ikäisten äideiltä vertaistukea.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy aikuisena äläkä heittäydy lapseksi lapsen kanssa. Huutaminen ja holtittomuus aiheuttaa lapselle turvattomuutta ja pelkoa. Pysy johdonmukaisena sinä mitä kiellät ja mitä sallit. Eipä muuta lisättävää.

Vierailija
2/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon. Täällä samanlaista ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mekkoa et ainakaan anna pukea kuvaan. Lapsi ansaitsee rangaistuksen, jos ei edes anteeksi pyytänyt. Ja vaikka pyytäisikin.

Vierailija
4/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika kesyltä. Meillä huudetaan harva se päivä, eikä viisikkoni kyllä sitä säiky. Temperamenttisia ollaan, räjähdellään ja lepytään.

Vierailija
5/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että aika hyvin nyt oot jo tilanteen hoitanut, todella mallikkaasti! Koska ihmisiä me vaan ollaan ja joskus ne hermot vaan menee sille ei voi mitään ja se on ihan okei, mutta tapa jolla oot hoitanut jälki työn on just oikea. Itse en ehkä olis ollu noinkaan kärsivällinen, varsinkin jos en saa anteeksi pyytöä itselleni vaikka esimerkkiä siinäkin oot näyttäny.

Sanoisin että oot okeilla jäljillä, että älä ressaa!

Vierailija
6/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa..

Meillä ei ole oikein muuta mekkoa vaihtoehto olisi sitten perushousut ja paita. Mietin vaan onko liian ankara rangaistus olla ryhmän ainoita tyttöjä housuissa kun muut tälläytyneet mekkoihin..

Vierailija
7/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mekkoa et ainakaan anna pukea kuvaan. Lapsi ansaitsee rangaistuksen, jos ei edes anteeksi pyytänyt. Ja vaikka pyytäisikin.

Miten lapsi muuten ymmärtää menneensä liian pitkälle ja ettei moinen käytös vetele, vaan siitä seuraa rangaistus? Ei pelkkä puhe tehoa. Pelkät lässytykset unohtuvat välittömästi seuraavalla kerralla, eikä lapsi opi, että aikuista pitää totella.

Vierailija
8/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja huomiselle sanoisin vielä että ota kaksi vaate vaihtoehtoa, Se mekko pitkähihaisen kanssa ja joku toinen vaihtoehto ja aamulla annat valita jomman kumman ja piste.

Vierailija
9/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos laitatte neuletakin, boleron jne. mekon päälle? Näin puin lapsen pk:n joulujuhlaan. Tsemppiä ja voimia, kasvattajana olo on haasteellista. Muista pyytää ja antaa anteeksi lapsen lisäksi itseltäsi.

Vierailija
10/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa..

Meillä ei ole oikein muuta mekkoa vaihtoehto olisi sitten perushousut ja paita. Mietin vaan onko liian ankara rangaistus olla ryhmän ainoita tyttöjä housuissa kun muut tälläytyneet mekkoihin..

Minusta ei ole. Ei lapsi siitä loppuiäkseen traumatisoidu, vaan saa muistutuksen siitä, että äitiä pitää totella, ja äiti päättää. Ymmärrän kyllä, että mekko olisi nätti ja kiva, kun muillakin on. Toisaalta tässä voisi olla paikka oppitunnille myös siitä, ettei kaikkien tarvitse olla aina samanlaisia ja mennä lauman mukana.

Vierailija
11/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa neloselle...

Tyttöni on luonteeltaan herkkä, jästipäinen tosin varsinkin kotona. Hoitopaikassa hän pidättelee tunteiden näyttämistä ja on aika ujo ottamaan kontaktia niin aikuisiin kuin lapsiin. Itse olen räiskähtelevä, tytön isä hyvin hiljainen eikä ikinä korota ääntä.

Vierailija
12/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit jättänyt sen lapsen sinne sängyn alle ja mennyt itse tekemään jotain muuta. Lapsi olisi siinä kohtaa tajunnut, ettei temppuilu tuota toivottua tulosta. 

Vierailija
13/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lh kirjoitti:

Niin ja huomiselle sanoisin vielä että ota kaksi vaate vaihtoehtoa, Se mekko pitkähihaisen kanssa ja joku toinen vaihtoehto ja aamulla annat valita jomman kumman ja piste.

Miksi äidilleen kiukutellut lapsi, joka ei edes pyytänyt lyömistä ja raivoamista äidiltään anteeksi palkitaan näin? Lapsella ei missään nimessä ole mitään oikeutta valita vaatteitaan ITSE tällaisen räyhäämisen jälkeen. :o

Vierailija
14/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lh kirjoitti:

Sanoisin että aika hyvin nyt oot jo tilanteen hoitanut, todella mallikkaasti! Koska ihmisiä me vaan ollaan ja joskus ne hermot vaan menee sille ei voi mitään ja se on ihan okei, mutta tapa jolla oot hoitanut jälki työn on just oikea. Itse en ehkä olis ollu noinkaan kärsivällinen, varsinkin jos en saa anteeksi pyytöä itselleni vaikka esimerkkiä siinäkin oot näyttäny.

Sanoisin että oot okeilla jäljillä, että älä ressaa!

Tän on pakko olla provo..

Vierailija
15/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun silloin tällöin pukemaan tai pesemään hampaat 5-vuotiaalta väkisin, mikä tuntuu kamalalta. Mutta meidän lapsella on välillä hirveitä kiukkukohtauksia ja silloin esim. aamulla on vain pakko päästä jotenkin lähtemään. En yleensä ikinä huuda, mutta kyllä pitää käyttää voimaa kun tuon ikäiselle pukee toppahaalaria päälle ja toinen rimpuilee täysillä. Onneksi tätä tapahtuu hyvin harvoin.

Yhtenä aamuna 5-vuotias yritti jopa purra minua, mutta sitä ei ole tapahtunut koskaan aiemmin. Normaalisti ja kun asiat menee ok on maailman kiltein ja suloisin lapsi. Mutta kiukkukohtaukset on ihan kamalia, se vain huutaa ja huutaa. Yritän ajatella positiivisesti että ainakin uskaltaa kapinoida.

Vierailija
16/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa...

Olisikin sellainen bolero mutta tytöllä on hävettävän vähän vaatteita. Joitakin neuletakkeja tosin on mutta ne ikivanhoja. Taidan ottaa hänelle neuletakin ja mekon ja saa juuri ennen kuvausta riisua takin, tai jos menee vänkäämiseksi menee sitten perusvaatteissa mitkä on joka tapauksessa päällä päiväkotiin mennessä kun pakkasta paljon.

Ensimmäinen virheeni taisi olla että aloitimme liian myöhään miettimään vaatetusta kun takana pitkä päivä ja ehkä siitäkin johtuvaa kränkkää ilmassa.

Vierailija
17/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni rähinä ei haittaa, niin kauan kun kyseessä on poikkeus eikä sääntö.

Vierailija
18/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lh kirjoitti:

Miksi äidilleen kiukutellut lapsi, joka ei edes pyytänyt lyömistä ja raivoamista äidiltään anteeksi palkitaan näin? Lapsella ei missään nimessä ole mitään oikeutta valita vaatteitaan ITSE tällaisen räyhäämisen jälkeen. :o

Sehän olikin alunperin äidin valinta että mekko laitetaan pitkähihaisen kanssa. Jos lapsi haluaa mekon, se tehdään äidin ehdoilla tai sitten ei.

Vierailija
19/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Yritän tässä nyt olla tukena ja ymmärtää että joskus meillä kaikilla menee hermot, se on vaan inhimillistä. Se on tärkeämpää miten toimii sen jälkeen ja tässä äiti on toiminut oikein.

Vierailija
20/22 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa...

Olisikin sellainen bolero mutta tytöllä on hävettävän vähän vaatteita. Joitakin neuletakkeja tosin on mutta ne ikivanhoja. Taidan ottaa hänelle neuletakin ja mekon ja saa juuri ennen kuvausta riisua takin, tai jos menee vänkäämiseksi menee sitten perusvaatteissa mitkä on joka tapauksessa päällä päiväkotiin mennessä kun pakkasta paljon.

Ensimmäinen virheeni taisi olla että aloitimme liian myöhään miettimään vaatetusta kun takana pitkä päivä ja ehkä siitäkin johtuvaa kränkkää ilmassa.

Te olette niin lempeitä äitejä. :D Minä pistäisin lapselle kuvaan ne perusvaatteet, ja antaisin vaihtoehdoksi olla menemättä ollenkaan, jos ei kelpaa. Meillä rangaistukset on tuntuvat ja etenkin silloin, jos ei sovinnon hetkellä osaa pyytää anteeksi. En halua millään tasolla viestittää, että riehuminen, lyöminen ym. on hyväksyttävää toimintaa ja valta lapsella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi