Ovatko luovat ihmiset epäluotettavia?
Olen ollut tekevinäni semmoisen huomion, että ihmiset, jotka jatkuvasti tuntuvat keksivän kaikenlaista uutta ja luovaa ovat samalla taipuvaisia liioittelemaan, valehtelemaan ja ovat elämyshakuisia jossain määrin. Epäluovat ihmiset tuntuvat olevan paljon tylsempiä, mutta heistä tulee tunne että ovat tunnollisia. Luovuus voi ilmetä monin eri tavoin, mutta tietynlainen mielikuvitus ja ehkä huumorikin ovat mielestäni hyviä tuntomerkkejä. Luovat ja hauskat ihmiset, joilla on ns pilkettä silmäkulmassa ovat epäluotettavia. Voi olla että heillä on hyvä itsehillintä ja siten ovat tavallaan luotettaviakin, mutta heidän päässään pyörii epämääräisiä asioita, joita eivät tunnustaisi ikinä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätee ainakin minuun tämä teoriasi. Työskentelen luovalla alalla ja olen aina ollut sellainen että liiottelen kertomaani ja lisään totuuteen hieman ekstraa jotta siitä tulisi jännittävämpi. Ja teen tätä monesti ihan tiedostamatta. Ikäänkuin väritän totuutta.
Minulla on myös melko häilyvä moraali. Moni ei kuitenkaan ehkä tiedä tätä minusta sillä yritän elää kuin ns. normaali luotettava ihminen ja toimia oikein tilanteen mukaan. Mutta pelkään itseäni joskus kun tuntuu että mielikuvitus ottaa vallan.
Kiitos kun tunnustit, vahvistaa teoriaani. On varmaan mahdotonta olla täysin hillitty ja luova samaan aikaan, kun luovuuteen liittyy se, että mieleen juolahtaa vaikka mitä tuon tuosta. Hillittyä voi tietysti teeskennellä.
ap
Eli yksittäinen tapaus vahvistaa AP:n keksimän säännön? No, sekoitanpa pakkaa, eli olen erittäin luovaksi luokilteltavissa ihminen, ja työskentelen myös luovalla alalla. Minulla on siis varsin hyvä mielikuvitus jota hyödynnän sekä työni puolesta että siviilielämässänikin, mutta sillä ei ole kyllä mitään tekemistä luotettavuuteni kanssa. Päinvastoin, olen myös hyvin tunnollinen, pidän kiinni lupaamistani asioista, arvostan rehellisyyttä, ja minulla on myös aika korkeat moraaliset periaatteet, joiden mukaan pyrin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen luova ja päähän pälkähtää luovia ideoita, joita myös toteutan. Olen luovuutta vaativassa ammatissa ja tunnistan joidenkin kollegoiden liiottelevan tarinoitaan, mutta he ovat samalla myös tunnollisia ja luotettavia. Moraalittomiakaan he eivät ole, kuten en minäkään. Joten en allekirjoita teoriaa. Mitä luovaa teet?
Ehkä taisin hieman liitoitella (heh) tuota moraalittomuutta ja epäluotettavuutta. Mutta totuuden värittäminen on silti varmaan tyypillistä luoville. Ja kyllä sitä varmaan tulee joskus sanottua ja tehtyä tyhmyyksiä kun innostuu monista asioista, joita ei muille tule edes mieleen.
En tee mitään luovaa, mutta koen olevani luova. Keksin kaikkea uutta ja minulla on hyvä mielikuvitus. Voisin varmaan hyödyntää luovuuttani jollain tavalla, mutta en ole sitä tehnyt.
ap
No ensin pitäis määritellä sana luova ja sitten epäluotettava. Missä asteikon kohdassa ihminen muuttuu tarpeeksi luovaksi ollakseen luokiteltava luovaksi? Onko se sitten niin että on vain luotettavia tai epäluotettavia? Ja jokuhan voi olla luotettava yhdelle ja epäluotettava toiselle jne.
En pysty käsittelemään kysymystäsi...
Ap taitaa hakea vain vahvistusta omille käsityksilleen asioista eikä hyväksy eriäviä mielipiteitä. Ap, ei erityisen luovaa ajattelua ;)
Te jotka sanotte tuntevanne luovia ihmisiä jotka ovat hyvin luotettavia - mistä tiedätte todella? Hyvä totuudenmuuntelija osaa kyllä esittää luotettavaa mutta totuus on aina toinen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luova ja päähän pälkähtää luovia ideoita, joita myös toteutan. Olen luovuutta vaativassa ammatissa ja tunnistan joidenkin kollegoiden liiottelevan tarinoitaan, mutta he ovat samalla myös tunnollisia ja luotettavia. Moraalittomiakaan he eivät ole, kuten en minäkään. Joten en allekirjoita teoriaa. Mitä luovaa teet?
Ehkä taisin hieman liitoitella (heh) tuota moraalittomuutta ja epäluotettavuutta. Mutta totuuden värittäminen on silti varmaan tyypillistä luoville. Ja kyllä sitä varmaan tulee joskus sanottua ja tehtyä tyhmyyksiä kun innostuu monista asioista, joita ei muille tule edes mieleen.
En tee mitään luovaa, mutta koen olevani luova. Keksin kaikkea uutta ja minulla on hyvä mielikuvitus. Voisin varmaan hyödyntää luovuuttani jollain tavalla, mutta en ole sitä tehnyt.
ap
Taisit myös hieman liioitella luovuuttasi. Luovilla ihmisillä kun on yleensä myös valtava palo toteuttaa sitä luovuuttaan. Eikä luovan ihmisen tarvitse keksiä, miten hyödyntää luovuutta, kun se tulee ihan luonnostaan.
Täällä luova umpi rehellinen ja reilu. Itse saanut nenilleni useamman kerran ns. Ystäviltä. Ai niin ja uskon Karmaan! En halua pahaa muille, koska kyllähän se omaan nilkkaan tulisi. Muutama hyvä ystävä riittää.
Niin, tässä pitäisi määritellä mikä on tarpeeksi "luovan" ihmisen merkki. Joku tavallinen virastotyöntekijä, joka tekee harrastuspohjalta upeita käsitöitä voidaan pitää luovana, mutta voiko hänet listata merkittävän luovaksi? Neroutta lähentelevän luovaksi?
Ne luovat ihmiset, jotka tiedän varmasti luotettaviksi, olen tuntenut vähintään kymmenen vuotta ja olen ollut heidän kanssaan tekemisissä paljon. Kyllä siinä ajassa huomaa luotettavuuden, tunnollisuuden, korkean moraalin yms. Tunnen myös yhden vähemmän luotettavan henkilön, joka on luova. Mutta hänellä on ollut kotioloissa pahasti jotain vialla, minkä vuoksi ei osaa olla ajoissa paikalla yms. On kyllä oppinut vuosien varrella siinä suhteessa luotettavammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässä pitäisi määritellä mikä on tarpeeksi "luovan" ihmisen merkki. Joku tavallinen virastotyöntekijä, joka tekee harrastuspohjalta upeita käsitöitä voidaan pitää luovana, mutta voiko hänet listata merkittävän luovaksi? Neroutta lähentelevän luovaksi?
Ei luovuus tarkoita että on taiteilija. Luova ihminen voi olla vaikka hyvä sepittämään provoja av:lla. Kuka tahansa oppii esim soittamaan kitaraa kun tarpeeksi harjoittelee. Maailma on täynnä taitelijoita joilta puuttuu luovuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luovuus tarkoita että on taiteilija. Luova ihminen voi olla vaikka hyvä sepittämään provoja av:lla. Kuka tahansa oppii esim soittamaan kitaraa kun tarpeeksi harjoittelee. Maailma on täynnä taitelijoita joilta puuttuu luovuutta.
Tähän voisi sitten lisätä, että luova ihminen valehtelee, koska osaa sen niin hyvin ja se tulee hänelle luonnostaan. Hänen on pakko valehdella koska se on tapa ilmaista tätä luovuutta, intohimo. Eli valehteleva ihminen on luova, mutta luova ihminen ei välttämättä ole valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekevinäni semmoisen huomion, että ihmiset, jotka jatkuvasti tuntuvat keksivän kaikenlaista uutta ja luovaa ovat samalla taipuvaisia liioittelemaan, valehtelemaan ja ovat elämyshakuisia jossain määrin. Epäluovat ihmiset tuntuvat olevan paljon tylsempiä, mutta heistä tulee tunne että ovat tunnollisia. Luovuus voi ilmetä monin eri tavoin, mutta tietynlainen mielikuvitus ja ehkä huumorikin ovat mielestäni hyviä tuntomerkkejä. Luovat ja hauskat ihmiset, joilla on ns pilkettä silmäkulmassa ovat epäluotettavia. Voi olla että heillä on hyvä itsehillintä ja siten ovat tavallaan luotettaviakin, mutta heidän päässään pyörii epämääräisiä asioita, joita eivät tunnustaisi ikinä.
Riippuu vähän mitä meinaat luovalla. Sellaiset tekoluovat taiteilijat joita maailma on pullollaan ovat epäluotettavia mutta sanoisin että todellakin luovan ajatusmaailman omaavat ihmiset ovat rehellisiä, ehkä jopa rehellisempiä kuin muut ihmiset ja siksi myös eivät kovin tykättyjä. Rehellisyys ei todellisessa maailmassa ole tätä nykyä kovinkaan arvostettu luonteenpiirre. Ajatellaanpa vaikka ihan bloggaajia. Mitä satumaisemmat raamit blogissa, sitä suositumpi. Ketään ei oikeasti kiinnosta onko koko bloggaajakuvassa mitään todellista.
Savolainen :D