Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Papa-koeen tulos

Vierailija
13.01.2016 |

Auttakaa! Sain papa-tuloksen, eikä ihminen ymmärrä kuin panikoitua tällaisesta.

Epiteelisoluatypia
lieriöepiteeliatypia: AGC-NOS atypia endocervixsoluissa, merkitys epäselvä
lokalisaatio: Portio, cervix
monitumaisia jättisoluja lieriöepiteelissä. Piirteitä virusinfektiosta, mahdollisesti herpes.

Taustaa: minulla todettiin papillooma n. 5 vuotta sitten. Sen jälkeen muutaman kerran papassa lieviä solumuutoksia. Tätä näytettä edellinen näyte on 2014 kesältä. Siinä ei näkynyt mitään. Luulin olevani jo voiton puolella.

Tuo herpesepäily lyö ällikällä. Olen viimeksi ollut seks. kanssakäymisessä 5 vuotta sitten, juuri silloin, kun sain papillooman. Joten minulla ei voi olla herpes tai jos on, se on saatu yli 5 vuotta sitten. Ei kai sellainen näin kauan muhi ja vasta sitten puhkea?

Onko näyte ymmärrettävä niin, että siinä ei näy enää papilloomamuutoksia eli näyte on yhtä puhdas sen osalta kuin aiemminkin? Sen sijaan on joku uusi tautiepäily, ts. tämä herpes tai joku muu?
Vai onko asia vain epäselvästi sanottu, ja homma on nyt niin, että vaikka papillooma oli muutamasta näytteestä välistä pois, se on nyt palannut takaisin?

Auttakaa, joku viisas! Tilanne pelottaa niin, että heikottaa.

Onko nyt syytä olla todella paniikissa? Luonnollisesti soitan huomenna heti lääkäriin, sain vasta tänään lapun kotiin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus parikymppisenä lueväasteisia solumuutoksia. Tutkittiin kolposkopiassa ja hoidettiin loop-hoidolla. Olin aika paskana silloin kun kuulin papa tuloksen ja että mulle tehdään kiireellinen lähete naistentaudeille. Muutokset kuitenkin olivat parantuneet itsestään ja loop-hoidetut alueet olivat tervehtynyttä kudosta. Heroes on virus joka aktivoituu aina välillä ja voi olla taas vuosikaudet oireeton. Ihan niinkuin huuliherpeskin.

Vierailija
22/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pystyt olla noin kauan ilman seksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö julkisella vai yksityisellä? Mä olen aina käynyt yksityisellä ja sieltä lääkäri on soittanut tuloksista ja on saanut kysyä jos on kysyttävää (lieviä muutoksia ollut, otetaan uusinta vuoden välein). Jos olet käynyt julkisille niin tuollaisestako lapusta pitäisi itse sitten pähkäillä mitä merkkaa? :O

Joo, siis juuri näin! Kävin tavan terveyskeskuksessa ja kotiin tuli lappu täynnä pelottavaa munkkilatinaa eikä sitten muuta. Tämän kanssa täytyy nyt sitten elää. Onhan tämä niin umpibyrokraattista kuin vain olla voi. Huomenna ilman muuta kyllä soitan ja vaadin tulkintaa tälle lapulle, se on selvä. VAhingossakaan lappuhin ei ole laitettu kehotusta tehdä niin tai numeroa, mihin kannattaa soittaa. Ja verovaroistani maksan tämän "palvelun"!

Vierailija
24/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeän tunne on mahtava ehkäisyväline, vie jopa halut. Kun sain papillooma-diagnoosin, tunsin itseni totaaliseksi hooora-hoora-hooraksi. Ei siinä järkeä ole, mutta silti. Tunnen olevani likainen ja kelpaamaton. Hyvä kun itse itseäni joskus kuukauden välein jaksan ronkkia silmät kiinni ja irvistellen (miksi kerron tällaisia asioita itsetäni ihmisille netissä! :D)

Vierailija
25/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[Siksi tämä onkin niin kauheaa. Jos jossain lukisi perinteiseen tyyliin luokka 1 tai 2, niin en olisi niin paniikissa. Jossain netissä luki, että ne luokat kuuluivat vanhaan tapaan ilmaista diagnoosi ja nykyään käytetään jotain toista luokitusta. Oletan että ehkä siksi näissä omissa kupongeissani ei ole luokkaa? VAi onko tämä luokattoman huono tulos... ahhhahhhaa olipas hauska papajoukki

Totta, luokkia ei enää käytetä. Tilalla on nuo kirjainlyhenteet, joita on useita erilaisia ja joissa ei samalla lailla ole 1-2-3 kaavaa josta suoraan nähdä vakavuus.

Tässä on hyvä sivu solumuutosluokitusten tulkintaan, selitykseen ja hoitosuosituksiin: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=417FD1D…

Vierailija
26/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus parikymppisenä lueväasteisia solumuutoksia. Tutkittiin kolposkopiassa ja hoidettiin loop-hoidolla. Olin aika paskana silloin kun kuulin papa tuloksen ja että mulle tehdään kiireellinen lähete naistentaudeille. Muutokset kuitenkin olivat parantuneet itsestään ja loop-hoidetut alueet olivat tervehtynyttä kudosta. Heroes on virus joka aktivoituu aina välillä ja voi olla taas vuosikaudet oireeton. Ihan niinkuin huuliherpeskin.

Hei, tämähän kuulostaa loogiselta. Eli se on nyt sitten aktivoitunut minullakin. Sattumaa tai ei, niin siinä vaiheessa, kun sain ne kaksi puhdasta näytettä välillä, söin tajuttomasti valkosipulia. Sehän on tehokas luonnonaine ja antibiootti kaikenlaista vastaan, niin ainakin väitetään. sen papilloomaviruksen takia valkkaria söinkin. SItten lopetin, koska haisin yksinkertaisesti hirveältä. Sattumaa tai ei, niin aika jännä, että kun aloitin valkkarin, näytteet puhtaat, kun lopetin, niin sitten olikin taas jo solumuutos.

Vierailija
27/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[Siksi tämä onkin niin kauheaa. Jos jossain lukisi perinteiseen tyyliin luokka 1 tai 2, niin en olisi niin paniikissa. Jossain netissä luki, että ne luokat kuuluivat vanhaan tapaan ilmaista diagnoosi ja nykyään käytetään jotain toista luokitusta. Oletan että ehkä siksi näissä omissa kupongeissani ei ole luokkaa? VAi onko tämä luokattoman huono tulos... ahhhahhhaa olipas hauska papajoukki

Totta, luokkia ei enää käytetä. Tilalla on nuo kirjainlyhenteet, joita on useita erilaisia ja joissa ei samalla lailla ole 1-2-3 kaavaa josta suoraan nähdä vakavuus.

Tässä on hyvä sivu solumuutosluokitusten tulkintaan, selitykseen ja hoitosuosituksiin: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=417FD1D…

VAu, kiitos linkistä!

Vierailija
28/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeän tunne on mahtava ehkäisyväline, vie jopa halut. Kun sain papillooma-diagnoosin, tunsin itseni totaaliseksi hooora-hoora-hooraksi. Ei siinä järkeä ole, mutta silti. Tunnen olevani likainen ja kelpaamaton. Hyvä kun itse itseäni joskus kuukauden välein jaksan ronkkia silmät kiinni ja irvistellen (miksi kerron tällaisia asioita itsetäni ihmisille netissä! :D)

Mulle tuli kondylooma ja solumuutokset vaikka olin ollut vain kahden miehen kanssa enkä ikinä ilman kondomia, joten ei tartte olla hoora tuon saadakseen..

Vierailija
29/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin takaa käy ilmi että uusintanäyte 4-6 kk kuluttua. Jos silloin vielä sama atypia, sytologin harkinnasta (eli melko varmasti) kolposkopia.

Vierailija
30/31 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen viimeksi ollut seks. kanssakäymisessä 5 vuotta sitten"... sääliksi käy jo tuon vuoksi.

Tsemppiä!

Vierailija
31/31 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli tämä sama diagnoosi acg-nos lieriösoluissa, eli kohdunkaulan soluissa on muutoksia. Niitä seuraillaan, mutta eivät aina ilmeisesti näy papakokeessa. Minua pelottaa tämä epätietoisuus ja en saa asiaa mielestäni. Onko muita tämän saaneita ja miten asiat ovat menneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä