Menisittekö lääkäriin?
Viime perjantai-illasta lähtien vatsa ollut jonkun verran kipeänä (polttelee ja välillä kouristelee, tuntuu oudolta) ja lauantaina & sunnuntaina kipu oli pahimmillaan. Lauantaina vatsasta vihlaisi muutaman kerran todella lujaa, ja yhteensä tätä vihlomista kesti noin puoli minuuttia - minuutin.
Samaan aikaan ruokahalu on ollut ihan olematonta ja olen syönyt päivien aikana todella vähän.
Lauantaina mukaan tuli myös pahoinvointi, ja kerran olin jo vessassa kuivakakomassa pönttöön. Oksentanut en ole kuitenkaan kertaakaan. Röyhtäillyt olen myös todella paljon.
Vatsa on edelleen jonkin verran kipeä, mutta pahempaa on tuo pahoinvointi ja ruokahaluttomuus (ja röyhtäily). Vatsa näyttää jonkin verran turvonneelta, vaikka näillä syömisillä sen luulisi olevan juuri päinvastoin.
Kuukautisten alkamiseen on vielä viikko aikaa joten tuskin tämä siitäkään johtuu.
Olisitteko te jo menneet lääkäriin, vai odottelenko vielä kotona josko vatsapöpö(?) lähtisi pikkuhiljaa pois?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli viikon puklu olo, mutta ei muuta.
Tää pahoinvointi on jo vähän ärsyttävääkin, sillä työkaverit olettaa mun olevan raskaana kun kokoajan oksettaa :)
Söisin puolukoita! Oikeesti, kuulostaa tyhmältä mutta kokeile!!
En menisi näin nopeasti. Menen yleensä 2-4 vko oireiden alkamisesta, jos jatkuu. Yleensä tauti/vaiva mennyt itsestään ohi siihen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Söisin puolukoita! Oikeesti, kuulostaa tyhmältä mutta kokeile!!
Minkä takia? Tai siis mitä sellaista puolukoissa on, että ne jeesisi tällaisessa?
Vierailija kirjoitti:
En menisi näin nopeasti. Menen yleensä 2-4 vko oireiden alkamisesta, jos jatkuu. Yleensä tauti/vaiva mennyt itsestään ohi siihen mennessä.
2-4 viikkoa on aika pitkä aika kärvistellä.
Tämä tilanne vielä häiritsee työntekoakin jonkun verran. En ole yhtä tehokas kuin normaalisti kun keskittyminen menee välillä kivun sietämiseen.
Mulla auttaa aina jostain syystä ne. Varmaan se happamuus (tai sitten se on joku lumelääke-tyyppinen juttu). Viimeksi kun oli noro, sen jälkeen se oksetus ja kipuilu jatku pitkään. Sittem muistin puolukat pakkasesta. Napsin niitä aina mennessäni suuhun ja seuraavana päivänä oli jo paljon helpompi olla. Ja tää puolukka on toiminu mulla monta kertaa. Kokeile, jos ei toimi niin eikai siitä haittaakaan ole :) -3
Heh, itsellä oli ihan samanlaiset ensioireet raskaudessa :D Kannattanee tehdä varmuuden vuoksi testi.
Ei kyllä kuullosta vakavalta, joten en menisi lääkäriin noilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Heh, itsellä oli ihan samanlaiset ensioireet raskaudessa :D Kannattanee tehdä varmuuden vuoksi testi.
Mahdollisuus raskauteen kyllä on, mutta kuukautisten alkamiseen on vielä kuusi päivää. Ja tuolloin kun oireet alkoi, niin 10 päivää. Ei kai raskausoireet noin aikaisin vaan voi alkaa? Ovulaatiosta tuolloin kuitenkin vasta kuusi päivää. Aika mahdotonta mielestäni?
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa aina jostain syystä ne. Varmaan se happamuus (tai sitten se on joku lumelääke-tyyppinen juttu). Viimeksi kun oli noro, sen jälkeen se oksetus ja kipuilu jatku pitkään. Sittem muistin puolukat pakkasesta. Napsin niitä aina mennessäni suuhun ja seuraavana päivänä oli jo paljon helpompi olla. Ja tää puolukka on toiminu mulla monta kertaa. Kokeile, jos ei toimi niin eikai siitä haittaakaan ole :) -3
Inhoan puolukoita, mutta kai sitä pitää niitä kuitenkin kokeilla :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kuullosta vakavalta, joten en menisi lääkäriin noilla oireilla.
Mitään vakavaa en minäkään usko tämän olevan. Mutta kun kyseessä on näin ärsyttävä vaiva, niin olisin toivonut lääkärillä olevan jonkun kikkakolmosen oireiden pois saamiseksi :)
Missä kohdassa vatsaa kipu on? Närästääkö? Onko ollut kuumetta?
En menisi. Mulla on elämässä ollut erilaisia vatsavaivoja paljon, ja aina on itsekseen ohi menneet. Jotkut niistä tosin kestäneet kuukausia. Kerran oli paha närästys/röyhtäily/oksentelukausi, sitten on ollut useampia suolistovaivakausia jolloin on ollut suolet täynnä ilmaa, ripulia, kipuja.
Mulla oli just saman moinen vaiva. Monta päivää ihan järkky pahoinvointi, pelkäsin jo vahinkoraskautta. Sitten kävin ostamassa pitkävaikutteista närästyslääkettä ja auttoi.
Ostaisin sinuna apteekista ilman reseptiä paketin Somacia ja söisin sitä viikon. Kuulostaa nimittäin erittäin klassisilta refluksi/happovaivoilta mahalaukussa.
Vierailija kirjoitti:
Hurja ajatuskin noihin oireisiin nähden. Kuulostavat meinaan liiasta happoisuudesta johtuvilta närästys eli refluksioireilta. Siihen ei mitään happoista enää kannata lisäksi ottaa. Apteekista saa tehokkaita lääkkeitä vaivaan ilman reseptiäkin. Usein kannattaa syödä viikon kuuri vaikka tuota yllä mainittua Somacia, vaikka oireet menisi ohi päivässä-parissa, koska limakalvot voi olla ärtyneet edelleen ja jos syö lääkettä liian vähän aikaa, niin oireet palaa heti kun happosalpaajakuuri loppuu.
Näihin ylävatsavaivoihin on muutenkin hyvin saatavissa erityyppisiä lääkkeitä ilman reseptiä. Nopean mutta lyhytaikaisen helpotuksen tuo esim. Rennie, sitten nuo happosalpaajat kuten Somac auttavat vasta jonkin ajan päästä aloittamisesta mutta usein lopettavat koko vaivan kuurilla siihen niin ettei se palaa. Sitten on vielä vatsalaukkuun ja ruokatorven alaosaan suojakalvon muodostavaa Antepsinia saatavilla ilman reseptiä, sillähän voi jopa ihan lieviä vatsahaavoja ja ruokatorven tulehdustakin itsehoitaa.
Eläinten omistajille vielä vinkki että jos koiralla on närästystä (esim. öinen tyhjän mahan oksennus, mahan kurina, röyhtäily, ruohon pakonomainen ahminta) niin Antepsin sopii myös koirille - meille on eläinlääkäri sitä joskus määrännyt ja sen jälkeen olen närävaivoja itsehoitanutkin sillä.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohdassa vatsaa kipu on? Närästääkö? Onko ollut kuumetta?
Kipu on keskellä vatsaa/alavatsassa. Sappivaivoja on ollut aikaisemmin, mutta nyt ei ole siitä kyse.
Ennen tätä vatsakipuilua mulla oli flunssa, ja tuolloin närästi kyllä. Kuumettakin oli flunssan aikana mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurja ajatuskin noihin oireisiin nähden. Kuulostavat meinaan liiasta happoisuudesta johtuvilta närästys eli refluksioireilta. Siihen ei mitään happoista enää kannata lisäksi ottaa. Apteekista saa tehokkaita lääkkeitä vaivaan ilman reseptiäkin. Usein kannattaa syödä viikon kuuri vaikka tuota yllä mainittua Somacia, vaikka oireet menisi ohi päivässä-parissa, koska limakalvot voi olla ärtyneet edelleen ja jos syö lääkettä liian vähän aikaa, niin oireet palaa heti kun happosalpaajakuuri loppuu.
Näihin ylävatsavaivoihin on muutenkin hyvin saatavissa erityyppisiä lääkkeitä ilman reseptiä. Nopean mutta lyhytaikaisen helpotuksen tuo esim. Rennie, sitten nuo happosalpaajat kuten Somac auttavat vasta jonkin ajan päästä aloittamisesta mutta usein lopettavat koko vaivan kuurilla siihen niin ettei se palaa. Sitten on vielä vatsalaukkuun ja ruokatorven alaosaan suojakalvon muodostavaa Antepsinia saatavilla ilman reseptiä, sillähän voi jopa ihan lieviä vatsahaavoja ja ruokatorven tulehdustakin itsehoitaa.
Eläinten omistajille vielä vinkki että jos koiralla on närästystä (esim. öinen tyhjän mahan oksennus, mahan kurina, röyhtäily, ruohon pakonomainen ahminta) niin Antepsin sopii myös koirille - meille on eläinlääkäri sitä joskus määrännyt ja sen jälkeen olen närävaivoja itsehoitanutkin sillä.
Käyn huomenna hakemassa Somacia. Toivottavasti ärsyttävät oireet loppuvat sillä :)
Kiitos kaikille vastanneille!
Mulla oli viikon puklu olo, mutta ei muuta.