Jätättekö ravintolassa tippiä ja jos, niin kuinka paljon
Oltiin miehen kanssa viikonloppuna pitkästä aikaa kahdestaan syömässä illallista. Ei mikään super-hieno ravintola, ihan osuuskaupan parempi paikka, mutta ei mikään ketjuravintolakaan.
Syötiin hyvät ruuat viineillä ja otettiin kahvit lopuksi. Ihan normi-syöjiä ollaan eli ei vaadittu mitään erikoisannoksia tai muutakaan vastaavaa. Lasku oli jotain 160 eur. Mies maksoi kortilla ja lisäsi summaan tippiä. Tämän ravintolan korttikoneeseen siis näppäiltiin itse haluamansa extran määrä. Tarjoilija katseli tätä miehen olan yli ja ilme muuttui välittömästi happamaksi. Minä tietysti ensimmäisenä ajattelin, että jätetty tippi oli jotenkin tosi pieni. Tarjoilija ei enää katsonut kohti ja mutisi vaan illan jatkoja.
Kysyin heti lähdettyä, että miten vähän sä oikein jätit tippiä!? Tarkistettiin vielä kuitista, ettei kyseessä ollut vahingossa liian pieneksi näppäilty tippi. Tippi oli noin 12 euroa. (Eli jos summa olisi ollut vaikka 157,70 tippi oli 12,30 että tulee loppusummaksi tasasumma).
Tarjoilijan myrtyneestä ilmeestä ihmettelevänä kysynkin, miten paljon Suomessa on sitten tapana jättää tippiä? Ei toi ollut 10 % mutta uskoisin että tuollaisessa osuuskaupan ravintolassa tarjoilijat kuitenkin saavat palkkansa. Eihän Suomessa ole muutenkaan mitään pakkoa jättää yhtään mitään ravintolalaskun loppusumman päälle. Vai onko edellisestä ulkona syömisestä päässyt kulumaan liian pitkään?
Ja tosiaan puhutaan Suomesta, sen verran minäkin tiedän, että monissa maissa tilanne on toinen sekä juomarahan "pakollisuuden" (tai "vapaaehtoisuuden") että määrän suhteen.
Jatkossa siis ravintolassa paljon enemmän tippiä? Vai olisko parempi, että ei ollenkaan?
Kommentit (27)
Ehkä tarjoilijan ilme oli vain sinun liioitteluasi? ; )
Tippiä jätän aina kun ruoka ja palvelu on ollut hyvää, en muuten.
Juuri tuota 10 prosentin luokkaa jätetään, jos palvelu ja ruoka oli hyvä. Tai laitetaan just johonkin sopivaan tasasummaan. Huonoa palvelua tuo, että naamasta näkyy tyytymättömyys.
Minusta tuo oli Suomessa jo antelias tippi. Olettaisin tarjoilijan happaman ilmeen syyksi jotain muuta (ehkä sen, että hyvä tippi ei menekään suoraan hänelle, vaan se jaetaan isomman porukan kesken - näin monissa ravintoloissa toimitaan).
Suomessa ei kuulu antaa tippiä! Älkää nyt lähtekö mukaan tuohon hömppään, rahat menee suoraan ravintolan omistajalle, ei tarjoilijalle. Työehtosopimukset pitää siitä huolen...
Suomessa ei ole tippikulttuuria. Ravintolan työntekijät tienaa parmmin kuin esim minä itse. Se palvelumaksu on jo niissä annoksissa ja juomissa. Sikakallista on kunnon ravintolassa käynti. Meidän perheeltäkin menee 250 euroa, jos syödään kunnolla.
Suomessa ei ole tippikulttuuria, joten en tippaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kuulu antaa tippiä! Älkää nyt lähtekö mukaan tuohon hömppään, rahat menee suoraan ravintolan omistajalle, ei tarjoilijalle. Työehtosopimukset pitää siitä huolen...
Höpöhöpö. Tippi menee henkilökunnalle. Itse tippaan aina jos palvelu on hyvää.
Normisyöjiä ja lasku kahdelta 160 euroa, huh huh..Onneksi en asu Suomessa tai jos asuisin niin taitaisi jäädä ravintolat käymättä, jos noin paljon menee rahaa.
Itse jätän tippiä joka kerta niin, että jos lasku on esim. 23,20 niin saatan antaa 25 euroa eli pyöristän sopivaan summaan ylöspäin. En siis mitään hirveitä summia eikä niiden antaminen muutenkaan ole mikään must. Keski-Euroopassa asun. Täällä maksetaan usein käteisellä joten tippien antaminen käy sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Suomessa en tippaa myöskään taksissa, kampaamossa, hierojalla jne, vaikka ulkomailla olen tipannut näissä kaikissa. Ulkomailla tipit todella ovat suuri osa palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tippi menee henkilökunnalle. Itse tippaan aina jos palvelu on hyvää.
no ei mene. Ehkä jossain harmaatalous jyllää,ja tarjoilijat ottaa tipit taskuun. Työnantaja maksaa sitten palkkaa alle tessin. Semmoistahan se maailmalla on.
Pari lanttia jätän pöydälle. 10 % maksetaan maissa, joissa tarjoilija ei saa muuta palkkaa. Niissä on vielä halvemmat ravintolahinnat kuin meillä, joten tuo oli runsas tippi. Tuli itsellekin mieleen, että ehkä tuo raha ei mennyt tarjoilijalle? Siksi parempi antaa tipit käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Normisyöjiä ja lasku kahdelta 160 euroa, huh huh..Onneksi en asu Suomessa tai jos asuisin niin taitaisi jäädä ravintolat käymättä, jos noin paljon menee rahaa.
Itse jätän tippiä joka kerta niin, että jos lasku on esim. 23,20 niin saatan antaa 25 euroa eli pyöristän sopivaan summaan ylöspäin. En siis mitään hirveitä summia eikä niiden antaminen muutenkaan ole mikään must. Keski-Euroopassa asun. Täällä maksetaan usein käteisellä joten tippien antaminen käy sujuvasti.
Tuollainen 1.80 tippi on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos olet noin pihi, niin odota ja ota toki ne vaihtorahatkin.
10%. Asun Keski-Euroopassa. Käymme ravintoloissa, joissa lasku on jotain 60 euroa yhteensä kahdelta eli edullisissa tavispaikoissa. Eli 6 euroa ei ole paljon, mutta se mikä tapana täällä on antaa.
En tippaa jos maksan kortilla. Joskus harvoin käteisellä maksaessa saatan pyytää jättää vaihtorahat antamatta. Käyn paljon ravintoloissa (niissä, joissa loppulasku on sen 100 e/naama), eikä henkilökunta Suomessa ikinä ole osoittanut mitään kiittämättömyyttä tippaamattomuuden tai pienen tipin vuoksi.
Kolmasosan ruoan hinnasta, ei niin maukkaasta viidesosan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen 1.80 tippi on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos olet noin pihi, niin odota ja ota toki ne vaihtorahatkin.
En sanoisi noinkaan. Jos saa 10 asiakkaalta pari euroa, onhan se yhtenä työpäivänä 20 euroa, viitenä työpäivänä satasen ja kuukaudessa 400 euroa. Paljonko sitä tippiä pitäisi tulla, tonni kuussako?
Sitä paitsi niitä asiakkaita on varmaan paljon, paljon enemmän kuin 10 päivässä. Jo tuollaisilla pienillä tipeillä voidaan päästä mukavaan kuukausisummaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ihan normaali käytäntö tässä maassa, mutta sitähän sinä et Suomessa asuvana voi tietää :)
Vierailija kirjoitti:
Kolmasosan ruoan hinnasta, ei niin maukkaasta viidesosan.
Tarjoilija ei ole ruokaa tehnyt. Menisi nyt edes sille, joka ruuan on valmistanut, eikä sille, joka kantaa ruuan pöytään!
Tuo oli minusta sopiva määrä. Pyöristää lähimpään tasasummaan.