Opiskelija kysyy: Onko 4500e PK-seudulla oikeasti realistinen palkka??
En ole koskaan elämässäni tienannut yli 2000e. Jotenkin tuntuu oudolta, että pääkaupunkiseudulla maksetaan yli 4000e:n palkkoja. Onko se ihan yleistä?
Kommentit (17)
Riippuu koulutuksesta ja alasta. Jos olet siivoaja, kaupan kassa, kampaaja, hoitaja tms niin ei, et saa 4000€ kuussa mitenkään. Sama pari tonnia kuin muualla tiedossa.
Niin, riippuu alasta. Siivoojille ei _ihan_ makseta 4000€ palkkoja.
Ei ole. Opettaja tai sairaanhoitaja tienaa 10 vuoden jälkeen 3200. Käräjäoikeuden tuomari tuon 4500 samoilla työvuosilla. Nuoren poliisin palkka on 2700 ja kodinkonemyyjän 2500.
Osalle maksetaan - monille ei makseta. Sopivasta koulutuksesta on hyötyä ja sukulaisuudesta on vielä enemmän hyötyä.
Jos olet tradenomi ja kuvittelet tulevasi Helsinkiin tienaamaan niin et minään supervisor-manageri-keyaccountina tienaa juuri kolmea tonnia enempää. Vaikka se serkun kummin kaima kehuisi mitä.
Minulla on palkka 4500 € brutto. Riippuu alasta.
On se realistinen ja paljon suurempikin, jos olet kysytyn, kapean alan superammattilainen. Myös hyvät myyjät voivat määrätä oman palkkansa (tarkoittaa myyjää, joka myy kymmenillä miljoonilla/a).
No itse olen pääkaupunkiseudulla IT alalla palvelupäällikkönä vailla korkeakoulutusta, liksa 4900. Ja se on minun kokemuksellani vähän, pitäisi olla ainakin 5500. Mutta olen nainen enkä kehtaa pyytää enempää (tämä lienee kai naisten helmasynti). En usko että saisin yhtään vähempää vain siksi että työskentelisin vaikkapa Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen pääkaupunkiseudulla IT alalla palvelupäällikkönä vailla korkeakoulutusta, liksa 4900. Ja se on minun kokemuksellani vähän, pitäisi olla ainakin 5500.
You said it, vailla korkeakoulutusta. Paljonko korkeastikoulutettu samaa työtä tekevä kollega tienaa? Niimpä.
Pk-seudulla voi olla vastaavissa hommissa korkeampi palkkataso kuin maakunnissa, mutta yleensä näissä palkkakeskusteluissa kannattaa myös muistaa, että monet ns. korkeapalkkaiset työt ovat keskittyneet pk-seudulle. Esimerkiksi lähes kaikkien Suomen suuriempien yritysten pääkonttorit on pk-seudulla - tämän seurauksena sinne on keskittynyt myös maan merkittävimmät mainos-, konsultti-, yms. asiantuntijapalveluita tarjoavat yritykset. Näissä on myös korkea palkkataso.
Vastaavasti pk-seudulle syntyy kysynnän siivittämänä paljon palvelualan työpaikkoja ravintoiloihin, kuntosaleille jne. Näissä palkat eivät ole kovin suuria.
Tosiaan, riippuu alasta. Itsellä korkeakoulututkinto, jolla pääsee varmaan keskiverrosti 2500€/kk bruttoansioihin. Töitä hyvin vaihtelevasti. Pikkuveljellä korkeakoulututkinto alalta, jolla 4000€/kk on hyvinkin tavallinen kuukausiansio. Töitä tarjolla paljon suhteessa osaajiin. Puolisollani korkeakoulututkinto, jolla saatava palkka voi olla käytännössä mitä tahansa riippuen osaamisesta, persoonasta ja firman toimialasta. Töitä on tarjolla hyvin vähän verrattuna hakijoihin. Avoinna oleviin paikkoihin haetaan yli-ihmisiä, joita on luonnollisesti rajallinen määrä tarjolla.
Pääkaupunkiseudulla siis asustellaan kaikki. Toisen asteen tutkinnon tai akateemisen tutkinnon töistä ja niiden palkoista ei ole juurikaan kokemusta. Pk-seudun yleisessä työtilanteessa taitaa olla hyvää vuokratyöpaikkojen ja matalapalkkatöiden saatavuus ("onpahan jotain työtä"), muu ei sitten niin hääviä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen pääkaupunkiseudulla IT alalla palvelupäällikkönä vailla korkeakoulutusta, liksa 4900. Ja se on minun kokemuksellani vähän, pitäisi olla ainakin 5500.
You said it, vailla korkeakoulutusta. Paljonko korkeastikoulutettu samaa työtä tekevä kollega tienaa? Niimpä.
Ei kai ketään yksityisellä sektorilla kiinnosta onko tyypillä tutkintoa vai ei vaan se että saako hommansa hoidettua. Nimim. filosofian tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tradenomi ja kuvittelet tulevasi Helsinkiin tienaamaan niin et minään supervisor-manageri-keyaccountina tienaa juuri kolmea tonnia enempää. Vaikka se serkun kummin kaima kehuisi mitä.
Varmasti tienaa tuon - Turussakin aloittelevana tradenomina (liiket.) s-m-kna saa tuon.
Kiinnostava keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tienaa tuon - Turussakin aloittelevana tradenomina (liiket.) s-m-kna saa tuon.
Kiinnostava keskustelu.
Mieheni saa vastavalmistuneena yo-merkonomina 2700e/kk. Samassa firmassa tradenomit saavat varmasti reippaasti yli 3t..
Maksetaan muuallakin
Riippuu työstä.