G:Miten opetatte toimimaan lapsianne tappelu/riita tilanteessa ?
Tätä olen miettinyt jo jonkin aikaa...opetanko lasta (jos esim. toinen lapsi lyö häntä) että " ...jos toinen lyö niin lyö takaisin..." vai " ...kysy miksi löi ja lähde pois..." . Vinkkejä...
Asia ei ole vielä tullut vastaan, mutta toisen äidin kanssa keskustellessani asia jäi vaivaamaan mieltäni...
Kommentit (4)
ja kerro aikuiselle. Nyt kun esikoinen alkaa olla kouluikäinen on tämän toteuttaminen vielä jotenkin onnistunut, mutta jos isompaa kiusaamista tulee voi tulla eteen opettaa että lyö takaisin (tämä siksi että jos aikuiset eivät puutu tilanteisiin- valitettavan usein näin on ja kiusaaminen saa jatkua). Tätä en kyllä mitenkään opettaisi lapselle ennen kuin on oppinut empatiaa, muodostanut minäkäsityksen ja liikkuu yksin kavereitten kanssa ilman aikuista valvontaa. Ja siltikin tuo " lyö takaisin" sotii minun periaatteitani vastaan, joskus vaan epäilen että tämä idealismi ei aina käytännössä toimi.
Minunkin mielestäni itseänsä pitää kyllä oppia puolustamaan, mutta se on aina tehtävä sanoilla ja/tai muiden ihmisten avulla -ei ikinä koskaan lyömällä/tuuppimalla/antamalla fyysiesti takaisin.
On tietenkin ikävää, jos joku tulee oma lasta muksimaan. Tosin sellaisella " anna takaisin, jos ei puhe auta" -linjalla tuloksena harvoin on se, että tuo alkup. muksija lähtee pois. Päinvastoin hän tod.näk. vain muksii uudestaan takaisin. - Ja tällöin lopputuloksena on tappelu ja mahdollisesti kummallekin isommat vauriot.
Pienten kanssa muksimisesta ei ehkä niin isoja kolhuja tule. Kuitenkin jos jo pienenä oppii, että takaisin saa lyödä, samaa periaatetta soveltaa sitten isompanakin. Ja ei kyllä ole kiva katsella, kun teinit hakkaa toisiaan.
Jos ei aikuiset saa lyödä toisiaan, ei saa mielestäni kyllä lapsetkaan. Eli ohje kuulu täälläkin, että sano " ei" -> lähde pois -> kerro aikuiselle.
Niin, tuli vielä mieleen sellainen asia, että on kaksi eri asiaa pojilla, ovatko tappelemassa vai " nujuamassa" . Pojilla siis on taipumus leikkimieliseen painiskeluun yms. jossa ei ole tarkoitus satuttaa toista, ja se voi alkaa esim. niin että toinen poika töytäisee kevyesti toista olkapäähän tms. Tytöillä tuo nujuaminen on vähäisempää. Olen parhaillaan lukemassa Jari Sinkkosen kirjaa " Elämäni poikana" , jossa hän sivuaa asiaa, on kirjoittanut aiheesta jossain aikaisemmassa (1990) kirjassaan tarkemmin. En ole kirjaa vielä kokonaan lukenut mutta sen verran kuitenkin että tuon aiheen jo nappasin muistiin, näin naispuolisena kun ei aina kaikkia poikien metkuja oikein ymmärrä niin on ihan hyvä vähän lueskella. Itsekkin tulisi helposti heti kiellettyä tappelemasta edes tarkistamatta onko kyseessä leikki jota molemmat haluavat vapaaehtoisesti tehdä, vai oikeasta tappelemisesta...mutta kun tuon asian nyt tiedostan niin osaan tarkistaa tilanteen sitten tarvittaessa ja antaa nujutakkin jos osapuolet sitä leikillänsä haluavat tehdä. Mutta oikeassa riitatilenteessa on tietenkin asia sitten toinen.
Minä olen sanonut pojalle (3v8kk) että itse ei saa mennä lyömään muita, mutta jos joku tulee lyömään niin saa työntää pois, lisäksi olen kehottanut sanomaan tarhassa hoitajalle jos lyömistä tapahtuu. En siis ole kehottanut lyömään takaisin mutta kuitenkin jotenkin saisi puolustautua. Katsotaan miten sitten kun lapsi on vanhempi mutta toistaiseksi ainakin näin. Muistan, kun kouluikäisenä menin kertomaan äitille että joku löi pihalla, hän sanoi minulle että lyö takaisin. Saattaa olla että isommalle lapselle saatan sanoa näin sitten minäkin... Puolensa täytyy kuitenkin oppia pitämään ettei sen takia aleta kiusaamaan että sen voi tehdä helposti ilman että toinen puolustaa itseään... Vaikea asia tämä kyllä on pohdittavaksi.