AV-palstalla palstailee maailman älykkäimpiä ihmisiä
Vain n. 0,25 prosentilla maailman ihmisistä on ÄO yli 140.
Tänäänkin eräs palstalainen kertoi ÄO:nsa olevan 142 (ennen sitä hän kertoi miten lapsensa reagoi facebookin pelotteluvideoon), terveisiä hänelle!
Kommentit (52)
Minulla on asperger ja adhd.
Asijantuntijat kertoivat minulle että mensan todellinen testin tulos olisi jotain 155 pistettä sen 79 pisteen sijaan. En kykene keskittymään testiin tarpeeksi hyvin ja muutenkin testi tuntui tyhmältä ja vaikealta sanallisessa sekä matemaattisessa osuudessa.
Huonosti suunniteltu testi.
T: 11cm mies
Vierailija kirjoitti:
Minulla on asperger ja adhd.
Asijantuntijat kertoivat minulle että mensan todellinen testin tulos olisi jotain 155 pistettä sen 79 pisteen sijaan. En kykene keskittymään testiin tarpeeksi hyvin ja muutenkin testi tuntui tyhmältä ja vaikealta sanallisessa sekä matemaattisessa osuudessa.
Huonosti suunniteltu testi.
T: 11cm mies
Älykkyys osamäärätestit pitäisi säätää myös kehitysvammaisillekin. Nykyinen äö-testi pilkkaa heitä. Erilaisille neurologisista syistä painiville ihmisille helpoituksia siihen testiin.
Sehän on epäreilu suurimmalle osalle kansasta.
Joku mainitsikin sen huonoksi testiksi. Se ei mittaa todellista älyä ollenkaan.
Mensalaisia työskentelee mm. taksikuskeina ja myyjinä kaupoissa. Älykkyys ei välttämättä tarkoita menestystä työmarkkinoilla ja korkeaa tulotasoa, koska luonteella, taustalla ja ympäristöllä on merkitystä.
Yhdysvalloissa asuva tuttuni ilmoitti jossain vaiheessa, että hänen älykkyysosamääränsä on 180. Luku lähinnä (salaa) huvitti minua, vaikka kyseessä oli fiksu henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun siihen 0,25 prosenttiin.
:D Älykkään ihmisen ei tarvitse kertoa olevansa älykäs, muut huomaavat sen ilmankin.
Tämä olisi hauska mutta kun ei ole, vaan pelkästään omahyväisen ilkeä keskivertoisuuden ylistys. Moni älykäs kärsii, koska ei itsekään ymmärrä sopeutumisvaikeuksiensa syytä. Saati että muut ymmärtäisivät, että hömelö vaikutelma ei johtunutkaan tyhmyydestä vaan sen vastakohdasta.
Entä sitten ne, jotka älykkyyteen liittymättömistä syistä ovat joutuneet epäilemään ymmärrystään. Seurustelen lukihäiriöisen miehen kanssa, jolla on älyä paljon ja myös erityiskykyjä, jotka saattavat kytkeytyä häiriöön. mutta nuoruuden nöyryyykset ovat syöneet itsetunnon. Sinä ilkeilet nyt hänelle ja hänenkaltaisilleen suoraan. Onneksi hänen älynsä riittää siihen, ettei hän käytä aikaansa keskustelupalstoihin.
0,25 prosenttia Suomen väkiluvusta ei ole mitenkään olematon pääluku. Aika moni noista saattaa jopa olla addiktoitunut roikkumaan täällä.
Mikä sen kiinnostavampaa kuin muut ihmiset.
Minä olen määritellyt älykkyyden ja viisauden eron niin, että viisas tietää paljon asioita, mutta älykkään ei tarvitse tietää vaan hän osaa tarvittaessa etsiä tai päätellä kulloinkin tarvitsemansa tiedon.
En itse katso kuuluvan kumpaankaan ryhmään, päässäni ei pysy mikään tieto ja jos yritän jotakin päätellä niin yleensä päättelen väärin, jos taas etsin tarvittavan tiedon niin en ymmärrä sitä. Netissä tekemässäni Mensan testissä sain korkeat lukemat ymmärtämättä juuri mistään kuviosta tuon taivaallista. Joku arvelikin testin olevan houkutin oikeaan testiin jolloin Mensa saa hyvät rahat. Minä olen samaa mieltä.
Grandfarter kirjoitti:
Minä olen määritellyt älykkyyden ja viisauden eron niin, että viisas tietää paljon asioita, mutta älykkään ei tarvitse tietää vaan hän osaa tarvittaessa etsiä tai päätellä kulloinkin tarvitsemansa tiedon.
En itse katso kuuluvan kumpaankaan ryhmään, päässäni ei pysy mikään tieto ja jos yritän jotakin päätellä niin yleensä päättelen väärin, jos taas etsin tarvittavan tiedon niin en ymmärrä sitä. Netissä tekemässäni Mensan testissä sain korkeat lukemat ymmärtämättä juuri mistään kuviosta tuon taivaallista. Joku arvelikin testin olevan houkutin oikeaan testiin jolloin Mensa saa hyvät rahat. Minä olen samaa mieltä.
On se jännää jos nämä testit ovat jotenkin tarkka mittari. Minä joskus nuorempana sain yli 140 ja sitten tein uudestaan lähivuosina, niin oli pudonnut noin kymmenen pojoa. Onko tässä hölmistynyt ja vieläkö tässä rappeutuu lisää? Olenkohan edes 120 tietämillä enää seuraavan 10 vuoden päästä.
Oma älykkyysosamääräni on hieman yli 140, mutta en ole koskaan tehnyt siitä minkäänlaista numeroa. Edes lähimmät ystäväni eivät tiedä älykkyysosamäärääni, sillä en ole kokenut tätä tarpeelliseksi.
En kuulu Mensaan, sillä mielestäni järjestö jossa on joku tietty älykkyysosamäärä sisäänpääsyrajana, kuulostaa epämiellyttävältä elitistiklubilta.
0.25% eli 1/400. Jos siis palstalaiset edustaisivat 1:1 koko väestöä, niin joka neljässadas palstalainen olisi tuon 140+. Vauvalla ilmeisesti käy noin puoli miljoonaa käyttäjää viikottain, joten tuohon mahtuu reipas tuhat 140ÄO tyyppiä. Itse kyllä epäilen, ettei ihan 1:1 suhteeseen päästä vaan jotain profiloitumista on varmasti myös ÄOn suhteen havaittavissa eikä AV ehkä ole tälle 0.25% se kaikista vetovoimaisin nettifoorumi. Yhtäkaikki, lukijakuntaan varmasti kuuluu sekä mensalaisia että muita 140+ÄO tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, kyllähän tuo älykkyys oikein lävähtää silmille kun näitä juttuja lukee.
Mekaanisella ns. Mensa-älykkyydellä ei välttämättä ole tekemistä ihmisen mielipiteiden kanssa. Yksi "tyhmimmistä" ja huonoimmin argumentoivista tunnevammaisista on läväyttänyt Mensa-tasolla yli tämän 140 pojoa.
Olen siis nähnyt paperin, ei hänen itsensä raportoimaa ainoastaan.
Heh.. kenen mittarilla tyhmin? Jonkun idiootinko?
hehheh ..
Kyllä. Tekemäni mutu-tutkimuksen mukaan täällä on huomattavasti älykkäämpää, koulutetumpaa ja varakkaampaa sekä parempituloista väkeä kuin mitä kansalaiset ovat keskimäärin.
Se mensan nettitesti, taitaa olla niin, että siinä on ne helpoimmat päättelytehtävät kuitenkin. Lisäksi siinä pärjää, jos arvaa hyvin. Minä saan keskimäärin huonompia tuloksia kuin mitä muut tuntuvat saavan, joka kerta. Olen kuitenkin matemaattisesti aika lahjakas.
No tottakai! Kuinkas muuten tämähän keskustelupalstojen aatelia ;) näitä hengentuotoksiahan ihailevat kaikki jotka lukemaan kykenevät.
Oma öäni liikkuu siellä vasemman saappaan seutuvilla, joten ihanaa saada oppia ja sivistystä täältä älykkäiden ja viisaiden ihmisten palstalta. Tämä palsta on ollut avuksi moneen käytännön asiaan, iloksi synkkänäkin päivänä ja pelastanut monelta aviokriisiltä. Nöyrin Kiitokseni AV-laiset :)
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta ap, kun jatkat omien juttujes peukuttelua, niin kyllä se siitä se paha mieli pois saadaan :D.
Eihän täällä ole älykkyydestä tietoakaan. Pitäisi olla kisoja missä ratkaistaan funktionaaliyhtälöitä, ja pohdiskellaan fysikaalisia ongelmia, ja johdetaan differentiaaliyhtälöitä ja muita. Itse osaan johtaa esimerkiksi raketin, jousen, junan nopeuden, tuulivoiman ~v^3 yhtälön, ja tietysti osaan myös matriksimekaniikkaa ja Lagrangen + Hamiltonin mekaniikkaa. Sekä osaan myös ohjelmoida lukemattomilla eri kielillä, ja osaan myös jonkin verran staattista ohjelma-analyysia.
Höh, kyllä musta täällä on paljon sellaisia keskivertoälykkäitä ja sitten myös niitä huippuälykkäitä. Vastaavasti typeryksiä löytyy myös. Mutta onko tuo nyt ihme, että satoja tuhansia yksittäisiä kävijöitä keräävällä keskustelupalstalla älykkyyden kirjo on aika laaja? Yleensä ottaen täällä on kyllä mahdollista käydä älyllistä keskustelua useissakin ketjuissa. Tottakai likaviemäreitä mahtuu mukaan, mutta yleinen taso on paljon parempi kuin monella muulla foorumilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä ole älykkyydestä tietoakaan. Pitäisi olla kisoja missä ratkaistaan funktionaaliyhtälöitä, ja pohdiskellaan fysikaalisia ongelmia, ja johdetaan differentiaaliyhtälöitä ja muita. Itse osaan johtaa esimerkiksi raketin, jousen, junan nopeuden, tuulivoiman ~v^3 yhtälön, ja tietysti osaan myös matriksimekaniikkaa ja Lagrangen + Hamiltonin mekaniikkaa. Sekä osaan myös ohjelmoida lukemattomilla eri kielillä, ja osaan myös jonkin verran staattista ohjelma-analyysia.
Mutta oletko myös esim. sosiaalisesti älykäs? Musikaalisesti älykäs? Ei älykkyyttä voi rajata yhdelle kapealle sektorille.
Mensatestin (ei netti) mukaan olen äo 148. Tein testin pienessä sievässä.
Palstailen siksi, etten oikein oikeassa elämässä jaksa ihmisiä. Minulla on vain ne tietyt tärkeät kaverit, joiden kanssa koen mielekkääksi seurustella, mutta valtaosan ihmisistä kanssa nukahtaisin pystyyn yrittäessäni kuunnella heitä.
Parempi palstailla ja laittaa netti kiinni kun väsyttää kuin sanoa vaikka työkaverille että hänen asiansa eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mensatestin (ei netti) mukaan olen äo 148. Tein testin pienessä sievässä.
Palstailen siksi, etten oikein oikeassa elämässä jaksa ihmisiä. Minulla on vain ne tietyt tärkeät kaverit, joiden kanssa koen mielekkääksi seurustella, mutta valtaosan ihmisistä kanssa nukahtaisin pystyyn yrittäessäni kuunnella heitä.
Parempi palstailla ja laittaa netti kiinni kun väsyttää kuin sanoa vaikka työkaverille että hänen asiansa eivät kiinnosta.
Ja kyllä, älykkyys on ihan yliarvostettua. Ei tämä "nerous' ole niin harvinaista etteikö heitä päivittäin kulkisi kadullakin vastaan. Eri asia on se, millaisia ihmisiä he ova ja kuinka ovat elämässään pärjänneet.
Itse arvostan eniten muota kunnioittavaa käytöstä ja sitä että omiin lähtökohtiinsa ja lahjoihinsa nähden on tehnyt viisaita valintoja elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oletko myös esim. sosiaalisesti älykäs? Musikaalisesti älykäs? Ei älykkyyttä voi rajata yhdelle kapealle sektorille.
Ei sellaista voi laskea älykkyydeksi; se on niillä henkilöillä lähinnä elämänkoulu tai jokin huono koulutusala (esim. humanistiset tiedealat), jos pitää lähteä pätemään sosiaalisella älykkyydellä.
Te tyhmemmät olette vain kateellisia.