Olen huolissani mieheni tyttärestä
Lyhyestä virsi kaunis, olen kihloissa itseäni vanhemman miehen kanssa, jolla on 14-vuotias tytär aiemmasta liitostaan. Tytär on meillä joka toisen viikonlopun ja satunnaisesti muina aikoina ja hänen kanssaan meillä on hyvät ja lämpimät välit. Tytön äiti on kuitenkin laittanut tässä matkan varrella kapulan jos toisenkin rattaiden väliin ja hänen suhtautumisensa minuun on ollut äärimmäisen vihamielistä ja pahantahtoista. Minkäänlaisia kepulihommia hänen ja mieheni eroon ei ole kuitenkaan liittynyt, vaan olen tullut kuvioihin mukaan myöhemmin, joskin vain vuoden päästä heidän erostaan.
Olen aikuinen ihminen ja kestän kyllä tiettyyn rajaan asti sitä, että minun elämääni yritetään hankaloittaa, mutta nyt tämä touhu on alkanut tosissaan kääntyä päälaelleen. Olen ymmärtänyt, että mieheni exä on laihduttanut tässä kuluneen vuoden aikana 30 kiloa, tyttärensä puheista päätellen pussikeitolla, maitorahkalla ja light-sopilla. Itse työskentelen hyvinvointialalla ja exä on hyvin tietoinen tästä. Havaitsin nyt viikonloppuna, kun tyttö oli meillä, että jotain on tapahtunut, sillä ennen hyvin kelvanneet ruuat eivät oikein maistuneet (ja nyt puhutaan kuitenkin ihan tavallisesta, terveellisestä urheilevien, luomua ja puhdasta ruokaa suosivien ihmisten ruuasta), vaan pakko olisi ollut lähteä kauppaan ostamaan maitorahkaa ja raejuustoa ja kalorittomia mehukeittoja. Kauppareissun jälkeen kyselin, että mistäs nyt tuulee, kun hän ei ole meillä ikinä tuollaista ruokaa syönyt, hän kertoi äitinsä tehneen hänelle treeniohjelman.
Pelkään, että tästä on tullut nyt hänen äitinsä puolesta jokin uusi "lälläslää, minä olenkin tehnyt lapselleni treeniohjelman, jota hän noudattaa, etkä sinä senkin lehmä" -villitys. Nyt sitten tuo hyvin sopusuhtainen, paljon urheileva nuori naisenalku näännyttää itseään light-tuotteilla ja maitorahkalla. Minusta tuntuu, että olen nyt todella puun ja kuoren välissä, sillä järki ja ammattitaito huutavat, että puutu asiaan, mutta toisaalta tiedän, että asiat voivat mennä vieläkin hullummin, jos menen tähän asiaan väliin. Kertokaa, miten te ratkaisisitte tämän? :(
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Anna olla sillä se vaihe voi tyssätä lyhkäseen. Syöt hyvällä omalla tunnolla ja teet tytön herkkuruokaa ja olet niin kuin et huomaisikaa et mitä on meneillään. Äkkiä se tyttö syö samaa kuin sinäkin.
Toivotaan, että niin käy :) Huolettaa vaan se, että olen ymmärtänyt, että tämä on hänen äitinsä ruokavalio ainakin 90 prosenttisesti, nyt kun pussikeittodieettikuukaudet on ohi. Rahkaa, raejuustoa, light-mehukeittoja, light-limuja, ei rasvaa missään, ei hedelmiä, ei hiilareita... Ja kukapa tuohon pystyisi, jos viereisellä hyllyllä on ns. normaalia ruokaa tytärtä varten?
Vierailija kirjoitti:
No asia ei kuulu sulle pätkääkään!
Palstallakin ilmeisesti joku, joka ei pidä exänsä nykyisestä....
Miehen kannattaisi varmasti ottaa yhteyttä tytön valmentajaan. Jos kyseessä on tavoitteellinen urheiluharrastus, amatöörin tekemästä treeniohjelmasta on vain haittaa. Ja valmentaja varmasti on sellainen auktoriteetti jonka näkemystä tyttö kunnioittaa.
Mitä taas tulee rahkan ja raejuuston syömiseen, en näe siinä mitään pahaa. Suostuisikohan tyttö lisäämään ruokavalioonsa jotain muuta terveellistä, jos saisi pitää osia äidin ruokavaliosta? Helpottaisi tilannetta ainakin teillä ollessa, ja muuna aikana tyttö voi syödä koulussa, joten ei ole kiire rynnätä tekemään mitään harkitsematonta.
Anna olla sillä se vaihe voi tyssätä lyhkäseen. Syöt hyvällä omalla tunnolla ja teet tytön herkkuruokaa ja olet niin kuin et huomaisikaa et mitä on meneillään. Äkkiä se tyttö syö samaa kuin sinäkin.