Pikkutyttö tuli juttelemaan minulle kun olin töissä kaupassani
Pieni noin 4-5-vuotias tyttö tuli sisälle pieneen kauppaani (kauppakeskuksessa) ja katseli ihmeissään ympärilleen. Huomasin, että tytön äiti puhuu puhelimessa kaupan ulkopuolella joten en sen kummemmin asiaa ihmetellyt. Tyttö tutkiskeli kaupan tavaroita ja tuli sitten aika nopeaan siihen myyntitiskin luokse juttelemaan. Tytöllä oli sylissään pieni pehmoinen pupupehmolelu. Kertoi että tää pupu on todella ihanan pehmeä ja tosi ihana muutenkin. Aloin sitten siinä jutustelemaan tytön kanssa ja kysyin lisää tuosta pupusta. Tyttö sanoi, että sai pupun juuri äsken ja nyt on menossa yhteen paikkaan pariksi päiväksi. Siellä on kuulemma muitakin lapsia ja leluja ja sinne on kiva mennä kun niitä molempia löytyy. Ja oli saanut pupun itselleen unileluksi niin ei pelota niin paljoa.
Kysyin sitten, että onko se jokin sukulainen vai kaveri kenelle on menossa. Tyttö vastasi saman tien yhtään epäröimättä että ei ole kumpikaan, se on vaan sellainen paikka mihin hän menee kun äidin pitää saada omat asiat kuntoon. Oikeastaan heti tämän jälkeen äiti tuli kaupan ovelle sanomaan tytölleen että nyt lähdetään. Tuli jotenkin todella surullinen olo. Vaikka enhän minä voi tietää mistä on kyse. Tyttö oli vaan selvästi niin mielissään kun sai puhua minun kanssa. Ja se avoimuus tuosta asiasta yllätti kanssa. Toki lapsethan ovat tunnettuja "möläyttelystään", mutta silti tuntui jotenkin pahalta.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Tytön olemus oli hyvin lapsenomainen koko muun keskustelun ja kaupassa olon ajan. Kun sanoi että menee sinne paikkaan niin näytti ja kuulosti yhtäkkiä paljon vanhemmalta kuin oli. Se vaan tuli niin selkeästi ja yhtenäisenä lauseena poiketen siitä kun puhuimme esim. siitä pupusta. Ehkä juuri siksi tuntui pahalta keskustelun jälkeen.
Ap
Miksi alapeukut?
Minulle tuli mieleen, tuo ihana uusi pupu, eikä lasta niin pelottaisi, että kotona on tapahtunut jotakin ja on ollut niin kiire, ettei omaa unilelua ole mahdollista hakea lapsen kotoa esim. perheväkivalta, tulipalo tai muu onnettomuus tai väkivallanteko, itsari, mutta " äiti järjestelee asiat tuntoon kahdessa päivässä" ja tuo pari päivää tarvitaan vaikka tehtäisiin yhteistyötä viranomaisten kanssa. Ja näitä voi sattua kelle tahansa.
Olipa kiva että juttelit tytön kanssa! Mukavasti tehty.
Miksi kommentoijien täytyy nyt vähätellä ja pienennellä asiaa, joka on päivänselvä.
Ap, kiva kun nykyäänkin joku sentään liikuttuu tällaisesta. Kiva, että juttelit lapselle. Toivotaan, että hänelle käy hyvin. Tuollainen luonne on varmaan plussaa selviytymisessä.
Lohdutti, että lapselle oli hyvin selitetty ja oli saanut ihanan pupun avukseen. Syitä voi olla monia. Itselläni se oli esim. leikkaus. Ainoa mihin 4 vuotiaan olisi saanut oli lastenkoti. Onneksi sain siirrettyä leikkausta ja kaverini otti lomaa ja hoiti lapseni. Ero sekin oli, mutta ei siinä muuta voinut. En muista mitä kerroin lapselle leikkauksestani. Syy voi olla mikä vain. Ei lapsen elämä tai kohtalo ole välttämättä kamala.