Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1500e nettotuloilla pärjää ihan hyvin

Vierailija
10.01.2016 |

Tärkeintä mitoittaa menot tulojen mukaan niin voi elää aikasta kivaa elämää:)

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 1500e ei riittäisi yksin elävälle? En jaksa lukea koko keskustelua, mutta jos ei saa tuota summaa riittämään niin voi syyttää itseään.

Niinpä. Olen itse opiskelija ja mulle jää asumiskulujen jälkeen käteen n. 300 e/kk, kun opintotuki ja kesätyöpalkka jaetaan koko vuodelle. Hyödynnän opiskelija-statuksella saatavia alennuksia n. 20-30 e/kk edestä (halvan asunnon lisäksi). Pärjään mielestäni hyvin, koska ei ne tulot vaan ne menot: Harrastukseni on halpoja tai ilmaisia, käyn harvoin missään maksullisissa tapahtumissa tai kahviloissa tms., hyödynnän kirppiksiä ja hyviä alennusmyyntejä, teen melkein aina omat eväät yliopistolle koska 2,60 euron opiskelijalounas on kallis... En kieltäytyisi lisärahasta jos sellaista tarjottaisiin, mutta jos totta puhutaan, en kaipaa mitään enempää.

Sinulla ei ole asuntovelkaa ja oletettavasti hyvätyloinen työpaikka tiedossa valmistuttuasi. Tuo 2,60 euron lounas on niin halpa että et saa kaupasta mitään tuohon hintaan eli melkoisen iso etu. Normaalisti lounas on jossain 7-10 euron välissä mikä on pienipalkkaiselle sekin liikaa.

Moni asuu vuokralla koko ikänsä. Opiskelen alalle, jolla huippupalkat jää haaveeksi... Vastavalmistunut voi odottaa saavansa n. 2 000 - 2 500 €/kk bruttona, jos pääsee oman alan töihin. Siis jos. Se kun on iso kysymysmerkki.

Missä oikein elät, jos et löydä kaupasta mitään lounasaineita 2,60 eurolla? Perunat ja makaronit on melkein ilmaisia, 20 sentillä niitä saa vetää vaikka napansa täyteen. Halpaa proteiinia saa esim. kuivatuista pavuista, herneistä, tarjousjauhelihasta, broilerin koipi-reisistä, kokonaisesta kirjolohesta (jota myydään toistuvasti tarjouksessa hintaan 3,99 €/kg)... Punaisen hintalapun maidot säilyy viikkokaupalla, kun niistä tekee kotona viiliä. 2 kilon pussi juureksia maksaa Prismassa 0,98 €, ja isoista marketeista löytyy paljon muitakin alle 1,50 €/kg maksavia kasviksia. Myös idättämällä saa superhalpoja kasviksia pöytään vähällä vaivalla. Kun viitsii nähdä vähän vaivaa ja ostaa sitä mikä on milloinkin halpaa, 2,60 eurolla saa yhden lounaan sijasta koko päivän ruuat.

Vierailija
62/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 jatkaa: Unohdin proteiinin lähteiden kohdalla kananmunat. 10 munan kenno maksaa tarjouksessa euron, joten halpaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viestejäni (61 ja 62) on miinustettu?

Menkää nyt ihmeessä katsomaan, millaisia opiskelijalounaat on. Ainakin täällä missä asun perunaa ja riisiä saa ottaa vapaasti, mutta arvokkaamman proteiinin määrä on tarkkaan rajattu: esim. lihapullia saa ottaa korkeintaan 6 kpl tai pakasteseipaloja yhden. Salaattia saa ottaa yhdelle pienelle lautaselle ja tarjolla on kaalia, porkkanaa, omenaa ja muuta mikä maksaa kaupassa alle 1 €/kg. Jos joukossa on jotain vähänkin kalliimpaa, määrä on tarkkaan rajattu (esim. 1 pieni pala vesimelonia / ruokailija) tai se on ripoteltuna halpojen ainesten keskelle niin ettei sitä voi ottaa paljon. Leipäpöydästä löytyy halpaa vehnäleipää, ruisleipää ja näkkäriä, joista saa valita korkeintaan 2 siivua. Harvoin se ruoka on sellaista, että olisin valmis maksamaan siitä yhtään euroa enempää. Raaka-aineet ei ole sen arvoisia.

Vierailija
64/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, eipä se 2,6 euron opiskelijaruoka mikään halpa ole kun samalla hinnalla saa melkein kokonaisen makaronlaatikkovuoan tai kattilallisen keittoa. Mutta tässä taas näkyy, miten erilailla suhtaudumme rahaan. Toiselle se 2,6 e on "niin halpaa ettei sillä saa kaupasta mitään" ja toinen saa saman rahan riittämään vaikka mihin. Ehkä sen takia toiset voi elääkin sillä 1500 euron nettopalkalla ja toiset ei.

Vierailija
65/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa,minulla nuo nettotulot ja siitä miinus bensat, kun autolla joudun pakosta kulkemaan töissä. 6 lasta. Että pärjääkö tuolla? Ruokalaskun saa maksettua just minun palkalla ja nuo bensat. Siinä se. Miehen rahoista menee kaikki muut. Joku kuukausi menee ok, toisinaan laskuja on siirreltävä ja mietittävä, että mitä ruokaostoksista voisi vähentää. Mutta näillä mennään, työstä tykkään. Ja sossusta ei olla apua haettu, että ihan itse lapsemme elätämme.

Vierailija
66/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä tekisi 6 lasta jos tulot 1500 euroa kk. Pienillä tuloilla on tärkeää nimenomaan ennakoida. Sen takia minulla ei olekaan kasaa eläimiä, kuutta lasta, autoa (no miehellä kyllä on) eikä mitään kulutusluottoja, ainoastaan asuntolaina on ja kohta 100 000 euroa on maksettukin sitä jo. Olen tarkka rahasta, mietin ihan parin euron jututkin tarkkaan. Näin ne pienetkin tulot saa ihan hyvin riittämään!

Vierailija
67/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää kyllä, mutta eri asia onkin sitten se, onko tuo summa henkisesti riittävä. Minulle ei ole, siksi etsin muita paikkoja. Ja pärjäätkö eläkkeellä?

Onhan nytkin eläkeläisten pärjättävä. Peruseläkkeellä elää useat (n700 e suunilleen)

Vierailija
68/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuntisin itseni superikkaaks, jos saisin nettona 1 500 €.

Ei tarttis enää tölkkejä kerätä.

Vierailija
69/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 1800 e, 2 lasta, yhteishuoltajuus ex.n kanssa. Laina 800, yhtiövastike 450, ruoka 300, muihin laskuihin jää 250 e kuussa, joka on tosi vähän, plus yh lisä.

Koko ajan pitää olla jotain virityksiä, jotta tulee ylimääräistä rahaa, mutta jokainen lasku on maksatettu . Joka kk tulee joku lasku, koulukuvat, kotivakuutus, mitään muutahan ei tietenkään ole, sähkö ja joku esim sisustus on ihan kaukaa haaveissa vaan. Onneksi tuli aikanaan ostettua laadukkaat huonekalut, ei tarvi niitä vaihdella kuin 10 v välein.

Ex.n kanssa hyvät välit, laitetaan kaikki vaatehankinnat puoliksi.

Ja laina on kiinteä, siihen EI voi koskea, muuten olisin jo vuosia sitten laittanut lainan uusiksi.

Mutta rahattomana on helposti oppinut elämään.

Vierailija
70/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää kyllä, mutta eri asia onkin sitten se, onko tuo summa henkisesti riittävä. Minulle ei ole, siksi etsin muita paikkoja. Ja pärjäätkö eläkkeellä?

Onhan nytkin eläkeläisten pärjättävä. Peruseläkkeellä elää useat (n700 e suunilleen)

Ja monilla ei ole asuntoa eikä muuta omaisuutta tai isoja säästöjä. Turha väittää että Suomessa ei ole köyhiä. Todellisuudessa köyhiä on enemmän kuin halutaan myöntää.

Vierailija
71/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 1800 e, 2 lasta, yhteishuoltajuus ex.n kanssa. Laina 800, yhtiövastike 450, ruoka 300, muihin laskuihin jää 250 e kuussa, joka on tosi vähän, plus yh lisä.

Koko ajan pitää olla jotain virityksiä, jotta tulee ylimääräistä rahaa, mutta jokainen lasku on maksatettu . Joka kk tulee joku lasku, koulukuvat, kotivakuutus, mitään muutahan ei tietenkään ole, sähkö ja joku esim sisustus on ihan kaukaa haaveissa vaan. Onneksi tuli aikanaan ostettua laadukkaat huonekalut, ei tarvi niitä vaihdella kuin 10 v välein.

Ja laina on kiinteä, siihen EI voi koskea, muuten olisin jo vuosia sitten laittanut lainan uusiksi.

Asuntolainaan voi koskea. Kilpailuta. Tai myy asunto

Köyhyytesi on oma valinta. Ja väärin lasta kohtaan

Vierailija
72/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000€ netolla pärjällää nippa nappa joten kuten.

Vierailija
73/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lainaan on menty sopimaan kiinteä korko, niin lainaa ei voi muuttaa tai maksaa pois ilman lisäkustannuksia, tosin tuskin ne kustannukset mitään älyttömän suuria on verrattuan siihen mitä se laina nyt maksaa.

Vierailija
74/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lainaan on menty sopimaan kiinteä korko, niin lainaa ei voi muuttaa tai maksaa pois ilman lisäkustannuksia, tosin tuskin ne kustannukset mitään älyttömän suuria on verrattuan siihen mitä se laina nyt maksaa.

Ne kustannukset on pankista riippuen todennäköisesti n. 200€. Eli saa muutettua, mutta se maksaa. Itse oon lainaani käynyt monta kertaa venkslaamassa kun on tullut muutoksia. Olen ottanut lyhennysvapaata pari kertaa ja nyt viimeisimpänä kävin hakemassa räätälöidyn ratkaisun jossa maksan 500€/kk, josta korkoja menee tilanteen mukaan (3kk euribor) ja loput on lyhennystä. Sit joskus kymmenen vuoden päästä pitäis maksaa jäljellä oleva osuus pois, mutta on tarkoitus myydä kyseinen asunto ennen sitä, tai jos ei onnistu niin käyn taas sopimassa pankissa jotain. Kyllä ne ainakin tähän asti on kovasti halunneet tällaisen köyhänkin asiakkaansa säilyttää, pääasia että saavat rahansa tavalla tai toisella. :)

Vierailija
75/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ne korot tosiaan sit muuttuvat jos alat tekemään muutoksia! Eli jos sulla on vanha laina ja törkeen hyvät (pienet) korot siinä niin ei kannata tehdä muutoksia jos ei ole ihan pakko. Tosin en tiedä mikä mahtaa olla uusien lainojen (tai muutettujen) korkojen tilanne tällä hetkellä..

74

Vierailija
76/76 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pärjää, kun on pakko. Itse olen yksinelävä nainen, jäin työttömäksi syksyllä määrä-aikaisen työn loputtua, eikä uutta työtä ole löytynyt. Kävin pankissa neuvottelemassa lyhennysvapaan asuntolainaani. Pärjään kyllä, saan liitosta päivärahaa, joka on todella pieni. Olen tehnyt säästämisestä taidetta. Koko ajan peloittaa, jos en löydä töitä ennenkuin lyhennysvapaa loppuu, miten sitten maksan lainanlyhennykset ym. kulut. Olen yli 50-v. joten taitaa olla aika pienet mahdollisuudet työn saamiseen ilman suhteita. Välillä tuntuu että olisi parasta ajaa autolla sillalta alas.

Myyt asunnon, maksat lainan pois ja paat loput rahat käteisenä jemmaan. Sitten vaan soskusta asunto ja vuokratuet. Sanot, että pelasit rahat niin eivät voi sille mitään.