Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1500e nettotuloilla pärjää ihan hyvin

Vierailija
10.01.2016 |

Tärkeintä mitoittaa menot tulojen mukaan niin voi elää aikasta kivaa elämää:)

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan ehtii kysymään, niin lisätään nyt vielä, että käyttötilillä on aina vähintään parin tonnin puskuri yllättäviä menoja varten.

-6

Eihän tuo ole mitään. Jos joudut vaikka juurihoitoon niin lasku voi olla 600€ tai enemmän. Jos jäät työttömäksi niin on viikon karenssi ja senkin jälkeen menee helposti kuukausi ennen kuin saat rahaa.

Vierailija
22/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole velkaa ja pienet asumiskustannukset, niin ihme jos tuolla ei pärjää (yksi ihminen). Täytyy vaan vähän laskea miten ne tulot käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos säästät asuntoa varten noillakaan tuloilla ei ole todellakaan varaa matkustella. Vaikka autoa ei ole niin julkistenkaan käyttö ei ole ilmaista.

Sinähän sen tiedät. Mulla todellakin on varaa matkustella ja säästää asuntoa varten. Viikon matkan saa halvimmillaan 300-400 eurolla.

Julkisten käyttö ei ole ilmaista, mutta käytän niitä todella harvoin. Asun keskustassa, joten kaikki palvelut on kävelymatkan päässä ja työmatkakin on vain puolisen kilometriä.

Ja toiset 300-400 kuluvat itse kohteessa.

Vierailija
24/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1100 € tuloilla tässä on kyllä lapsen kanssa pärjättävä, että tuohan luulostais luksukselta, varsinkin yksin elävälle.

Vierailija
25/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuminen lainakuluineen on 400 € kk niin yksi ihminen pärjää joten kuten. Etelään ei sitten kyllä matkustella ja joskus väkisin eteen tuleva auton vaihtokin vaikka tyytyisit 3000€ käytettyyn autoon on iso taloudellinen haaste. Niin ja perheestä on turha sitten haaveilla näillä tuloilla kun hädin tuskin tulet toimeen itsekään. Jos jäät työttömäksi niin ansiosidonnainen on niin pieni että olet vaikeuksissa ja tiput suoraan virallisen köyhyysrajan alle.

Eikä noilla kunnollista eläkettäkään saa. Ei maksa vaivaa olla orjana.

Vierailija
26/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

selfmademan kirjoitti:

Paljon riippuu siitä, onko ns. perittyä rahaa vai joutuuko maksamaan asumisensa, opiskelunsa ja autonsa kokonaan itse.

Riippuu myös siitä minkähintainen asunto sinulle on annettu. Jokainenhan asuisi halvassa asunnossa, jos saisi itse valita.

Vierailija
27/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti pikkukaksion vuokra vie puolet tuosta ja pienenpään on vaikea ahtautua lasten kanssa.

Vierailija
28/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin kukaan ehtii kysymään, niin lisätään nyt vielä, että käyttötilillä on aina vähintään parin tonnin puskuri yllättäviä menoja varten.

-6

Eihän tuo ole mitään. Jos joudut vaikka juurihoitoon niin lasku voi olla 600€ tai enemmän. Jos jäät työttömäksi niin on viikon karenssi ja senkin jälkeen menee helposti kuukausi ennen kuin saat rahaa.

Niin ajattelet ettei parilla tonnilla makseta 600 euron juurihoitoa? Jos jään työttömäksi, tulen pärjäämään lopputililläni jakäyttötilin puskurillani kevyesti sen kuukauden (tai useammankin). Hätätilanteita varten on myös luottokortti.

Usko tai älä, pärjään näillä tuloilla ihan hyvin. Eläkkeelle en aio nykyisestä työstäni jäädä. Mulla on hyvä koulutus ja kun työkokemusta kertyy vielä vähän lisää näistä huonommin palkatuista hommistani, uskon pääseväni paremmille liksoille parin vuoden sisään. Aion nauttia elämästäni myös ennen sitä, tee sinä samoin. :)

Vierailija
29/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni:

Vuokra 895 e

Ruoka  500 e karkeasti

Vesilasku 20 e

Sähkö      50 e

Auto       350 e lyhennys

Auto        200 e bensa

Auto           50 e Huollot/öljyt/pyyhkijän nesteet yms.

Shoppailu, viihde 500 e  (sisältää matkustelua yms.)

Työruokailu 140 e 

Tuo on aika lähelle oma kulurakenteeni per/kk. Muutama kymppi jää kuukaudessa säästöön tai ei mitään.

Vierailija
30/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Heitämpä vettä myllyyn: 1500€ nettotuloilla saa rahaa säästöönkin. Olen itse opiskelija*, saan joiltakin kuukausilta siis myös opintotuen + asumislisän. Yhteensä saan n. 20te vuodessa - verot eli karkeasti n. 1500€ / kk. 

Menot on karkeasti seuraavanlaiset:  450 asuminen (sis. veden), 200 ruoka , 100 puhelin, sähkö, vakuutukset, netti yms, 200 muu (harrastukset, terveys, muu...)

Jäljelle jää siis varsinaista "käyttörahaa" 550€. Tästä säästöön menee useampi satanen kuukaudessa. Tästäkin kaikesta on supistamisen varaa.

Ennenkun vedät "onko sulla perhettä, onko sulla autoa" -korttia, niin voin jo kertoa että ei ole. Tarvitaan vain määrätietoisuutta. Kolmen kilometrin sisällä minulla on opiskelupaikkani, työpaikkani ja kaupat. Perhettä en perusta, ennenkun tiedän että minulla on taloudellisesti varaa turvata perheeni tulevaisuus. 

On täysin omaa tyhmyyttä elää yli omien varojen. Kädestä suuhun -periaate ei toimi yhtään pidemmällä aikavälillä. Pitää osata ennakoida. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa sinun virheistä?

Vierailija
31/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pärjää, mulla tulot 800/kk ja siitä vuokra vie suurimman osan. Rahaa riittää hyvin vaatteisiin ja viikon ulkomaan matkaan vuodessa. Se riittää mulle, talvisin haluan olla Suomen kylmyydessä ja sitten kesälomalla käyn jossain kaupunkilomalla, ruskettua en tykkää. En käytä rahaa alkoholiin, juhlimiseen, karkkeihin tai ulkona syömiseen koska mikään niistä ei kiinnosta. En myöskään harrasta muuta kuin lenkkeilyä, lemmikit kustantaa vuodessa noin 100 €.

Vierailija
32/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pärjää, kun on pakko. Itse olen yksinelävä nainen, jäin työttömäksi syksyllä määrä-aikaisen työn loputtua, eikä uutta työtä ole löytynyt. Kävin pankissa neuvottelemassa lyhennysvapaan asuntolainaani. Pärjään kyllä, saan liitosta päivärahaa, joka on todella pieni. Olen tehnyt säästämisestä taidetta. Koko ajan peloittaa, jos en löydä töitä ennenkuin lyhennysvapaa loppuu, miten sitten maksan lainanlyhennykset ym. kulut. Olen yli 50-v. joten taitaa olla aika pienet mahdollisuudet työn saamiseen ilman suhteita. Välillä tuntuu että olisi parasta ajaa autolla sillalta alas.

Vierailija
33/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pärjää, mulla tulot 800/kk ja siitä vuokra vie suurimman osan. Rahaa riittää hyvin vaatteisiin ja viikon ulkomaan matkaan vuodessa. Se riittää mulle, talvisin haluan olla Suomen kylmyydessä ja sitten kesälomalla käyn jossain kaupunkilomalla, ruskettua en tykkää. En käytä rahaa alkoholiin, juhlimiseen, karkkeihin tai ulkona syömiseen koska mikään niistä ei kiinnosta. En myöskään harrasta muuta kuin lenkkeilyä, lemmikit kustantaa vuodessa noin 100 €.

Niin no, edellinen leikkaus koiralle maksoi 700 euroa. 

Vierailija
34/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pärjää, kun on pakko. Itse olen yksinelävä nainen, jäin työttömäksi syksyllä määrä-aikaisen työn loputtua, eikä uutta työtä ole löytynyt. Kävin pankissa neuvottelemassa lyhennysvapaan asuntolainaani. Pärjään kyllä, saan liitosta päivärahaa, joka on todella pieni. Olen tehnyt säästämisestä taidetta. Koko ajan peloittaa, jos en löydä töitä ennenkuin lyhennysvapaa loppuu, miten sitten maksan lainanlyhennykset ym. kulut. Olen yli 50-v. joten taitaa olla aika pienet mahdollisuudet työn saamiseen ilman suhteita. Välillä tuntuu että olisi parasta ajaa autolla sillalta alas.

Paljonko saat päivärahaa? Suurin huolesi on menettää asuntosi, sen jälkeen voit rillutella yhteiskunnan piikkiin, jos yhteiskunta kääntää sinulle selkäsi. Älä vaivu vielä murheen alhoon.

Vierailija
35/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-6

Niin ajattelet ettei parilla tonnilla makseta 600 euron juurihoitoa? Jos jään työttömäksi, tulen pärjäämään lopputililläni jakäyttötilin puskurillani kevyesti sen kuukauden (tai useammankin). Hätätilanteita varten on myös luottokortti.

Usko tai älä, pärjään näillä tuloilla ihan hyvin. Eläkkeelle en aio nykyisestä työstäni jäädä. Mulla on hyvä koulutus ja kun työkokemusta kertyy vielä vähän lisää näistä huonommin palkatuista hommistani, uskon pääseväni paremmille liksoille parin vuoden sisään. Aion nauttia elämästäni myös ennen sitä, tee sinä samoin. :)

Ei kannata uskoa pääsevänsä. Omalla työpaikallanikin on hyvin koulutettuja jotka ovat yrittäneet päästä paremmille liksoille jo kaksi vuotta. Kuluta sitten vasta kun olet päässyt paremmille liksoille. Parilla tonnilla ei pitkään eletä ja mistä tiedät että työttömyys ei kestä enempää kuin pari kuukautta.Omistusasumisessa on se ikävä puoli että taloyhtiössä voi tulla ikkuna yms remontteja. Siis mikäli et osta asuntoa uudesta talosta.

Vierailija
36/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa voi hyvin ymmärtää, miksi niin monilla on maksuhäiriömerkintää ja talousongelmia. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vierailija
37/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa jo yhdelle ihmiselle riittävästi rahaa, jos osaa käyttää rahat oikein ja valita asuinpaikan sitten, että kaikki rahat eivät mene asumiseen.

.

Kun olimme mieheni kanssa opiskelijoita, saimme kumpikin opintotukea 470€/kk eli yhteensä tulomme olivat n. 940€/kk. Tuosta vuokraan meni noin 600€/kk ja ihan hyvin pärjättiin ilman lainaa tai töissä käyntiä. Siihen verrattuna tuo 1500€ olisi tuntunut silloin hulppealta summalta. :)

.

Pointtina siis lähinnä se, että elämä on valintoja jne.

Vierailija
38/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata uskoa pääsevänsä. Omalla työpaikallanikin on hyvin koulutettuja jotka ovat yrittäneet päästä paremmille liksoille jo kaksi vuotta. Kuluta sitten vasta kun olet päässyt paremmille liksoille.

Sinähän olet positiivinen olento. Uskon pääseväni parempaan työhön ennemmin tai myöhemmin, enkä aio jättää elämää elämättä sitä odotellessakaan. Elämä on nyt. Kulutan ja säästän nyt, en sitten kun olen päässyt paremmille liksoille.

Vierailija
39/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää kyllä, mutta eri asia onkin sitten se, onko tuo summa henkisesti riittävä. Minulle ei ole, siksi etsin muita paikkoja. Ja pärjäätkö eläkkeellä?

Olen eri vastaaja, mutta minä saan todennäköisesti tulevaisuudessa enemmän eläkettä kuin nyt palkkaa osa-aikatyöstäni.

Vierailija
40/76 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää lastenkin kanssa. Tiukkaa on, mut ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Jos en pysty enempää tienaamaan, niin sillä on pärjättävä. Ei kenenkään kuulu aikuista elättää ja itsehän olen lapset halunnut. Luonnollisesti kaikilla meillä ei ole uusimpia iPhoneja, mutta järkevillä valinnoilla elellään ihan mukavaa elämää.