1500e nettotuloilla pärjää ihan hyvin
Tärkeintä mitoittaa menot tulojen mukaan niin voi elää aikasta kivaa elämää:)
Kommentit (76)
Opiskelija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Heitämpä vettä myllyyn: 1500€ nettotuloilla saa rahaa säästöönkin. Olen itse opiskelija*, saan joiltakin kuukausilta siis myös opintotuen + asumislisän. Yhteensä saan n. 20te vuodessa - verot eli karkeasti n. 1500€ / kk.
Menot on karkeasti seuraavanlaiset: 450 asuminen (sis. veden), 200 ruoka , 100 puhelin, sähkö, vakuutukset, netti yms, 200 muu (harrastukset, terveys, muu...)
Jäljelle jää siis varsinaista "käyttörahaa" 550€. Tästä säästöön menee useampi satanen kuukaudessa. Tästäkin kaikesta on supistamisen varaa.
Ennenkun vedät "onko sulla perhettä, onko sulla autoa" -korttia, niin voin jo kertoa että ei ole. Tarvitaan vain määrätietoisuutta. Kolmen kilometrin sisällä minulla on opiskelupaikkani, työpaikkani ja kaupat. Perhettä en perusta, ennenkun tiedän että minulla on taloudellisesti varaa turvata perheeni tulevaisuus.
On täysin omaa tyhmyyttä elää yli omien varojen. Kädestä suuhun -periaate ei toimi yhtään pidemmällä aikavälillä. Pitää osata ennakoida. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa sinun virheistä?
Puhelin 100 euroa?
Vierailija kirjoitti:
No ehkä jos mies maksaa kaikki asumis-ja ruokakulut. Ei tuolla kyllä muuten pärjää.
Yksin asujana mun on pakko elää 1500 netolla.
Espoo
Mikä ihmeen normaalin, hyvän elämän määre ulkomaanmatkustelu on?! Saastuttavaa ja turhaa, itsekästä toimintaa.
Itselläni tulot 1600€/kk ja hyvin pärjää! Säästöönkin saisin hyvin laitettua useamman satasen, ellei olisi taipuvaisuutta turhaan shoppailuun ja heräteostoksiin..
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen normaalin, hyvän elämän määre ulkomaanmatkustelu on?! Saastuttavaa ja turhaa, itsekästä toimintaa.
Ei se ole hyvän elämän määre, mutta kivaa ja maailmankuvaa avartavaa. Näkee uusia paikkoja, tutustuu uusiin ihmisiin ja kulttuureihin, saa nauttia auringosta ja lämmöstä... Käytän vähät ylimääräiset rahani mieluiten matkusteluun. Sinä voit tehdä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pärjää, mulla tulot 800/kk ja siitä vuokra vie suurimman osan. Rahaa riittää hyvin vaatteisiin ja viikon ulkomaan matkaan vuodessa. Se riittää mulle, talvisin haluan olla Suomen kylmyydessä ja sitten kesälomalla käyn jossain kaupunkilomalla, ruskettua en tykkää. En käytä rahaa alkoholiin, juhlimiseen, karkkeihin tai ulkona syömiseen koska mikään niistä ei kiinnosta. En myöskään harrasta muuta kuin lenkkeilyä, lemmikit kustantaa vuodessa noin 100 €.
Niin no, edellinen leikkaus koiralle maksoi 700 euroa.
Onko pakko hankkia joku koiran kaltainen lemmikki, jonka hoito maksaa maltaita? Mulla on 2 marsua ja vaikka tienaan reilusti yli oman tarpeen, mulle ei tulisi mieleenkään maksaa niille mitään kalliita leikkauksia jos sellainen tilanne tulisi eteen. Jos marsu sairastuu vakavasti, se päästetään piikille. Sen jälkeen mietitään, tuleeko sen "tilalle" toinen marsu, joku muu lemmikki vai ei mitään.
Mulla nettopalkka noin 1500€/kk
Menot kuukaudessa:
Asuntolaina 450€ (puoliso maksaa vastikkeen, koska asunto mun nimissä)
Salimaksu 64€
Netti 15€ (puoliksi puolison kanssa, 29,90€)
Puhelin 24,90€
Vesi n. 10€ (puoliso maksaa toisen puolen. Mittari, jonka mukaan puolen vuoden välein maksu)
Vakuutus 16,66€ (200€ vuodessa)
Ruoka 150€ (puoliso laittaa toisen 150€)
Pyöristettynä menot kuukaudessa 850€
Säästöön laitan noin 200€, loput 450€ käytän enemmän ja vähemmän vaatteisiin ja ravintolaruokaan. Hyvin pärjää.
Mulla nettopalkka 1900€/kk, mieheni palkka paljon suurempi. Hyvin eletään kahden hengen palkalla; pystytään lyhentämään asuntolainaa, maksamaan kahden lapsen päivähoitomaksut ym. Jos jäisin yksinhuoltajaksi, niin en pärjäisi tai tekisi ainakin todella tiukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa voi hyvin ymmärtää, miksi niin monilla on maksuhäiriömerkintää ja talousongelmia. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
'
Minäkin ihmettelen. Mulla jää käyttörahaa asumis- ja työkulujen jälkeen kuukaudesta vaihdellen alle tonni. Kun tuosta ottaa vielä kiinteät laskut pois, jäljelle jää 500-800/kk. Minulla ei mene sitä rahaa mihinkään, vaan ihan kaiken käytän itse. Ruokaan käytän alle 200 kk. Vaatteita en osta kuin tarpeeseen, sitten kunnollista. Viimeksi ostin joulukuun alussa kengät, sitä ennen taitaa mennä kesään. En polta, en käytä alkoholia ja herkutellen hillitysti. Enkä ostele mitään sisustustuotteita tai vaihtele verhoja vaihtamisen ilosta, vaan käytän kaiken loppuun. Ihmisistä on tullut kauhean tuhlaavaisia ja ihan turhuuksia pidetään välttämättämönä.
Yksi ihminen todellakin pärjää ap:n mainitsemalla summalla ihan loistavasti edes ilman kummoista suunnittelua. Kun ei koko ajan ole ostamassa jotain ja elää perusjärkevästi, hyvinhän se riittää.
Omat nettotuloni on alle 1 100 e/kk ja pärjään hyvin vaikka lapsia on jo 4. Mieheni kun on lääkäri joka tienaa nettona yli 5 000 e/kk.
Miten 1500e ei riittäisi yksin elävälle? En jaksa lukea koko keskustelua, mutta jos ei saa tuota summaa riittämään niin voi syyttää itseään.
1600€ käteen per kk, 500-1000€ säästöön :D vuokra ja muut pakolliset laskut max 400€. Miehen kanssa kaksin, kaksi kissaa on, työmatkat kävellen vaikkei lyhyt matka olekaan. Säästetyt rahat kattamaan tulevaisuuden asuntoa, perheenlisäyksen varalta vakaampaa taloutta tukemaan, pahan päivän varalle ym. Matkailu hoidetaan samoista rahoista.
Että kyllä pärjää, perhana, se nyt vaan riippuu elämäntilanteesta ja valinnoista. Toki meilläkin tulee olemaan taloudellisesti hankalaa, kun lapsia ja muuta rahaa vievää ilmaantuu, mutta sen takia nyt on aika säästää kun vielä voi.
Ihmiset aina valehtelee ja kehuu itseään. Niin tässäkin: olen niin hyvä ja erinomainen, tuloni ovat niin ja niin pienet silti käyn viikottain edestakas Kuussa... Vallan kätevä ja kekseliäs olen tehkää muut perässä! Olen yli-ihminen ja valehtelen niin, että korvat heiluu! (:
Vierailija kirjoitti:
Miten 1500e ei riittäisi yksin elävälle? En jaksa lukea koko keskustelua, mutta jos ei saa tuota summaa riittämään niin voi syyttää itseään.
Niinpä. Olen itse opiskelija ja mulle jää asumiskulujen jälkeen käteen n. 300 e/kk, kun opintotuki ja kesätyöpalkka jaetaan koko vuodelle. Hyödynnän opiskelija-statuksella saatavia alennuksia n. 20-30 e/kk edestä (halvan asunnon lisäksi). Pärjään mielestäni hyvin, koska ei ne tulot vaan ne menot: Harrastukseni on halpoja tai ilmaisia, käyn harvoin missään maksullisissa tapahtumissa tai kahviloissa tms., hyödynnän kirppiksiä ja hyviä alennusmyyntejä, teen melkein aina omat eväät yliopistolle koska 2,60 euron opiskelijalounas on kallis... En kieltäytyisi lisärahasta jos sellaista tarjottaisiin, mutta jos totta puhutaan, en kaipaa mitään enempää.
Entäs veronpalautuksenne, ootteko nyt ilmottaneet ne näissä laskelmissanne yhteiskunnan nuukat tukipylväät?
Vierailija kirjoitti:
Entäs veronpalautuksenne, ootteko nyt ilmottaneet ne näissä laskelmissanne yhteiskunnan nuukat tukipylväät?
Veronpalautukset on laitettu säästöpossuun. Oletko itse muuten ajatellut että kun pakkolait tulevat voimaan ja lomarajat poistuvat yms. nettotulosi putoavat vuodessa 1500 euron netto kk tuloilla noin 1000 eurolla?
No miten kuvittelette että työttömät elää? Käteen jää yksinäisellä ihmisellä se n. 500€/kk. Miksi sitten ei kolminkertaisilla tuloilla eläisi? No joutuu maksamaan asumisensa kai kokonaan itse, mutta silti, yksiö maksaa suurimmassa osassa maata vain muutaman satasen. Vuokran hinnalla maksaa jo asuntolainaa jos on suht edullinen vastike.
Mulla nettotulot 1400e, miehen tt-korvaus 650e?, lapsilisä 95e. Hienosti pärjätään, rahaa jää kuukausittain säästöön. Tähän syynä yksinkertaisesti se, että asumme pienellä paikkakunnalla ja asuminen on halpaa. Tiedän että pk-seudulla en tulisi omistamaan edes yksiötä asuntolainamme summalla. Mielestäni on siis vähän epäreilua sanoa että jollain nettotuloilla kyse olisi puhtaasti tyhmyydestä jollei pärjää, kun asumismenot haukkaavat pakolla osan niistä nettotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olen itse opiskelija ja mulle jää asumiskulujen jälkeen käteen n. 300 e/kk, kun opintotuki ja kesätyöpalkka jaetaan koko vuodelle. Hyödynnän opiskelija-statuksella saatavia alennuksia n. 20-30 e/kk edestä (halvan asunnon lisäksi). Pärjään mielestäni hyvin, koska ei ne tulot vaan ne menot: Harrastukseni on halpoja tai ilmaisia, käyn harvoin missään maksullisissa tapahtumissa tai kahviloissa tms., hyödynnän kirppiksiä ja hyviä alennusmyyntejä, teen melkein aina omat eväät yliopistolle koska 2,60 euron opiskelijalounas on kallis... En kieltäytyisi lisärahasta jos sellaista tarjottaisiin, mutta jos totta puhutaan, en kaipaa mitään enempää.
Sinulla ei ole asuntovelkaa ja oletettavasti hyvätyloinen työpaikka tiedossa valmistuttuasi. Tuo 2,60 euron lounas on niin halpa että et saa kaupasta mitään tuohon hintaan eli melkoisen iso etu. Normaalisti lounas on jossain 7-10 euron välissä mikä on pienipalkkaiselle sekin liikaa.
Miksei pärjäisi. Ei ole omaa kokemusta, sillä minulla ei ole koskaan ollut 1 500 euron nettotuloja. Suurilta tuloilta kuulostavat. :)