Ärsyttää siskoni "täydellisyys"
Kyllä, olen kateellinen ja lapsellinen, mutta nyt vain tekee mieli valittaa.
Ja vaikka valitan näin, rakastan sisartani ja hän on aivan ihana.
Kävin tänään sisareni luona syömässä ja paikalla olivat myös vanhempamme. Muuta en voi sanoa kuin, että alkoi taas ärsyttää se täydellisyys, joka vallitsi siellä. Koti oli täydellisen siisti ja sisustus asiaan kuuluvasti todella kaunis. Sisko itse oli todella huoliteltu ja kauniisti pukeutunut, samoin hänen naisystävänsä ja naisystävän poika (3v). Oli uutta televisiota ja sohvaa. Isäni mielestä minun ehdottamasti pitäisi ottaa mallia sisustukseen ja pukeutumiseen siskoltani. Tämä mielipide kerrottiin myös äänekkäästi.
Ruokaa oli laitettu ja hyvää oli. Kaikki vegaanista ja mitään alkoholia ei tarjoiltu, alkoholitonta viiniä tosin oli. Ja "voi että kun olette niin terveellisiä ja nykyaikaisia" -hössötystä äidiltämme ihan rasittavuuteen asti.
Sitten juteltiinkin opiskelu kuvioista ja sisko iloisena kertoi pian loppuvista yliopisto-opinnoista ja kuinka on niin ihanaa. Taas tässä vaiheessa oli isäni aika sanoa, että "eikö sinun *nimeni* pitäisi ottaa tuosta siskosta mallia". Itse olen ammattikoulun käynyt ja teen pienipalkkaista duunarityötä, jollaista etenkään isäni ei juuri arvosta.
Kertoivat myös kuinka ovat kihlautuneet naisystävänsä kanssa ja voi sitä hehkuttamisen määrää vanhempieni puolesta. Unohtamatta tietenkin vihjailevaa "eikö sinunkin *nimeni* olisi aika jo löytää joku" -puhetta minulle.
Lähtiessä minua vain ärsytti. Siskoni on aina ollut menestyvä ja tasapainoinen, kun taas minä edellisten vastakohta. Kivahan se on, että siskolla on asiat todella kivasti ja hyvin, mutta ärsyttää silti. Siskoni on aina tuntunut olevan ykkönen vanhemmillemme, etenkin nyt aikuisiällä. Onko muitakin sisarustensa varjossa olevia, tai muuten vain sisaruksistaan/vanhemmistaan ärsyyntyneitä?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ärtynyt väärälle taholle, vanhempasi tuossa sinulle pahan mielen aiheuttavat vertailemalla teitä sisaruksia koko ajan ja mollaamalla sinua.
Tiedän, että vanhempieni vika tämä ärtymys on, mutta silti se kohdistuu siskooni. En tiedä miksi, mutta niin asia vain on.
Ap
No hyvä, että tiedät, että siskosi on tuossa syytön osapuoli. Joku tuossa sanoikin: älä mene siskolle yhtä aikaa vanhempiesi kanssa. Vanhemmilla käydessä kannattaa valita ajankohta, jolloin siskosi ei ole siellä. Jos vanhemmat ihmettelevät asiaa, voit aivan hyvin sanoakin sen suoraan: "en minä viitsi, kun jos XX on siellä, te vertailette meitä koko ajan ja mitätöitte aina minun tekemisiäni".
Voisit ottaa siskosi kanssa joskus asian esille ja kertoa, että sinusta vanhempiesi käytös on epäreilua, etkä siksi halua olla paikalla yhtä aikaa. Että ymmärrät, ettei se ole siskon vika ja hän on sinulle rakas. Jos siskosi on todella noin ihana kuin mitä kuvailet, hän ymmärtää mitä sanot ja tukee sinua jatkossa, jos vanhemmat alkavat taas mollata sinua.
Vanhempanne eivät varmaan edes tajua, miten väärin he toimivat. He ehkä kuvittelevat, että kilpailuttamalla teitä kahta he vain kannustavat sinua parempaan. Mutta asiahan on täysin päinvastoin: tuo masentaa ja on tehokas keino pilata sisarusten välit.
Tsemppiä, pidä puolesi, mutta muista, ettei siskosi ole sinun kilpalijasi, oikeasti.
2Tämä oli jotenkin kovin ihana viesti! Kiitos kovasti tsempeistä!
Nyt tajuan tämän ketjun vastausten myötä, että minun on ihan oikeasti keskusteltava vanhempieni, sekä siskoni kanssa tästä suosimis-asiasta! Erikseen totta kai.
Ap
Kiva! Joo, ilman muuta erikseen, koska vanhempasi tuskin itse edes tajuavat toimivansa väärin, ja ensireaktio voi olla semmoinen vähättelevä, että "mitä ihmettä sinä nyt oikein kuvittelet...". Ajan myötä voivat kumminkin oppia, jos osaat esittää asian siten, että kerrot siitä, miltä vertailu SINUSTA tuntuu, eli pahalta.
2
Naisystävä SISKOLLA?? Ei oo kyllä mikään täydellisyys sitten :DD
Arvaan, että tämä on jonkun aivovammaisen tekemä trolli? Menikö oikein?
Eihän sisko voi mitenkään olla täydellinen, hänhän on mennyt mukaan uusperhekuvioihin, ja sehän on palstan mukaan pahin wt-rikkomus heti kiitos-hupparin jälkeen!
Siis nyt en ihan ymmärrä. Mitä täydellistä on siskossa, joka on lesbo? Kyllä sä kuule voitat helposti, jos oot normaali ihminen. Turha kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Myös mulla on täydellinen sisko. Se on vieläpä pikkusisko, joka on vanhempiemme mukaan saanut "kaikki suvun hyvät geenit" (on lahjakas taiteissa ja tieteissä, pitkä ja luonnostaan hoikka, hauska, todella menestyvä, tasapainoinen jne jne jne) , kun taas minä "olen sellainen koekappale jolle on osuneet kaikki arveluttavat piirteet suvussa" (olen lyhyempi, verrattuna paksumpi, on hahmotushäiriötä, mielenterveyden ongelmia, en ole lahjakas missään jne). :(
Sisko on minua viisi vuotta nuorempi ja nyt jo ns. saanut elämässään kaiken, josta minä voin vain haaveilla. Kok suku ihastelee, miten sisko on niin taitava ja hyvä ja pääsee ihan minne ihan ikinä tahtoo. Onhan se totta, että sisko loistaa kaikessa ja on saanut päänsä pidettä kasassa ja tyynenä. Mäkin opiskelen yliopistossa ja ihan tavoiteajassa oon menossa mutta sekin kyseenalaistetaan koko ajan ("tuskinpa koskaan valmistut" ja "töitähän ei laiskurit saa vaikka miten olisi tohtorinna").
Tosi ahdistavaa, kun kaikkialta taas tulee mulle sitä viestiä, että miten voi samojen vanhempien tyttäristä tulla niin erilaiset, mikä mussa on mennyt niin pahasti vikaan etten vanhempana siskona ole osannut olla nuoremmalle hyvänä mallina. No niin, enpä tiedä. Jos vaan tietäisinkin...Eipä se ole siskon vika että mä oon tämmöinen paska, mut tiiän ap hyvin miltä susta tuntuu. Meitä Aina Kakkosia riittää :/
Ei tässä muuta voi sanoa, kuin tsemppiä ja jaksamista!
Ap
Kun vanhempanne imartelevat niin innokkaasti siskoasi kaikessa mahdollisessa, niin minulle tulee tunne, että he yrittävät sillä tavalla peittää sitä, että heidän on oikeasti vaikea hyväksyä, että siskollasi on NAISystävä. Sinä olet normaali eli sinulle voi heitellä millaisia huomautuksia tahansa, he siis kuvittelevat. Kunnioitusta minä kyllä vaatisin vanhemmilta. Siskosi ei siis muodosta ns. normaalia perhettä ja anna sitä kautta vanhemmillenne lapsenlapsia. Sinulla sen sijaan on siihen mahdollisuus.
Minulla samanlaista. Kaikki siskoni ovat yliopisto koulutettuja ja hyväpalkkaisissa töissä. Elämä mallillaan. Vanhempamme ovat ihan ammattikoulun käyneitä, mutta selvästikin arvostavat suuresti muita lapsiaan, paitsi minua.
Itse olen käynyt ammattikoulun, minulla on työpaikka, jossa viihdyn ja ala on sellainen, josta tykkään kyllä. Asun pienessä, mukavassa mummonmökissä vuokralla.
Olen koko suvun halveksima ja saan usein kuulla vihjailevasti, kuinka minua ei arvosteta ja olen ikäänkuin alempi arvoinen.
"Voi kun se Anna-Riikkakin käy paljon ulkomailla reissussa, mutta onhan hänellä varaa kun niin hyvässä ammatissa on! Olisi varmaan kuule sinullekin mukavaa päästä reissuun, mutta eihän sitä tuollaisella koulutuksella mihinkään mennä!"
"Ovat kuule Anna-Riikka miehensä kanssa ostaneet ihan uuden auton ja muuttaneet uuteen taloon. Maksoi muutes todella paljon se talokin! Kyllä se sinunkin kuule kannattaisi ostaa talo, vaan ethän sinä pysty kun palkka ei ole läheskään Anna-Riikan palkan tasoa!"
Näitä esimerkkejä on lukuisia. Aina kun satun menemään kyläilemään vanhempieni luokse tai he käyvät luonani, niin saan aina kuulla hehkutusta jostain siskostani tai niistä kaikista.
Minua ei kiinnosta upouudet autot ja uudet talot. Mulla on auto, eikä edes mikään vanha koppero. Mutta vanhempani näköjään arvostavat vain, kun kaikki on luksusta ja mahdollisimman kallista.
Vanhempiani myös selvästi harmittaa se, kun olen "pelkkä" ammattikoulun käyny "luuseri". Ovat monesti ihmetelleet, miksi en ole opiskellut pidemmälle ja miksi en ole akateeminen. Miksi miksi ja miksi! No ehkä siksi, kun ei yksinkertaisesti kiinnosta. Ei ole koskaan kiinnostanut. Ammattikoulu on ollut minulle aina itsestäänselvä asia, että sinne haluan. En ole niin motivoitunut, että haluaisin opiskella kovin montaa vuotta.
Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun vanhempanne imartelevat niin innokkaasti siskoasi kaikessa mahdollisessa, niin minulle tulee tunne, että he yrittävät sillä tavalla peittää sitä, että heidän on oikeasti vaikea hyväksyä, että siskollasi on NAISystävä. Sinä olet normaali eli sinulle voi heitellä millaisia huomautuksia tahansa, he siis kuvittelevat. Kunnioitusta minä kyllä vaatisin vanhemmilta. Siskosi ei siis muodosta ns. normaalia perhettä ja anna sitä kautta vanhemmillenne lapsenlapsia. Sinulla sen sijaan on siihen mahdollisuus.
Tämä kommentti oli samaan aikaan ihan kamala ja kiva. Siskoni naisystävä ei ole ollut vanhemmilleni koskaan mikään ongelma. Hän on myös ollut sisareni tyttöystävä jo teininä, eli vanhempieni olisi vähintäänkin pitänyt tottua asiaan. (Jos joku ihmettelee naisystävän lasta, olivat siskoni ja hänen naisystävänsä erossa muutaman vuoden, kunnes palasivat yhteen. Lapsi syntyi siinä välissä)
Vierailija kirjoitti:
Minulla samanlaista. Kaikki siskoni ovat yliopisto koulutettuja ja hyväpalkkaisissa töissä. Elämä mallillaan. Vanhempamme ovat ihan ammattikoulun käyneitä, mutta selvästikin arvostavat suuresti muita lapsiaan, paitsi minua.
Itse olen käynyt ammattikoulun, minulla on työpaikka, jossa viihdyn ja ala on sellainen, josta tykkään kyllä. Asun pienessä, mukavassa mummonmökissä vuokralla.
Olen koko suvun halveksima ja saan usein kuulla vihjailevasti, kuinka minua ei arvosteta ja olen ikäänkuin alempi arvoinen.
"Voi kun se Anna-Riikkakin käy paljon ulkomailla reissussa, mutta onhan hänellä varaa kun niin hyvässä ammatissa on! Olisi varmaan kuule sinullekin mukavaa päästä reissuun, mutta eihän sitä tuollaisella koulutuksella mihinkään mennä!"
"Ovat kuule Anna-Riikka miehensä kanssa ostaneet ihan uuden auton ja muuttaneet uuteen taloon. Maksoi muutes todella paljon se talokin! Kyllä se sinunkin kuule kannattaisi ostaa talo, vaan ethän sinä pysty kun palkka ei ole läheskään Anna-Riikan palkan tasoa!"
Näitä esimerkkejä on lukuisia. Aina kun satun menemään kyläilemään vanhempieni luokse tai he käyvät luonani, niin saan aina kuulla hehkutusta jostain siskostani tai niistä kaikista.
Minua ei kiinnosta upouudet autot ja uudet talot. Mulla on auto, eikä edes mikään vanha koppero. Mutta vanhempani näköjään arvostavat vain, kun kaikki on luksusta ja mahdollisimman kallista.
Vanhempiani myös selvästi harmittaa se, kun olen "pelkkä" ammattikoulun käyny "luuseri". Ovat monesti ihmetelleet, miksi en ole opiskellut pidemmälle ja miksi en ole akateeminen. Miksi miksi ja miksi! No ehkä siksi, kun ei yksinkertaisesti kiinnosta. Ei ole koskaan kiinnostanut. Ammattikoulu on ollut minulle aina itsestäänselvä asia, että sinne haluan. En ole niin motivoitunut, että haluaisin opiskella kovin montaa vuotta.
Hohhoijaa.
Voi kuinka paljon Voikkaan samaistua tähän viestiisi! Minulla (onneksi) tulee vihjailevia kommentteja vain vanhemmilta, eikä koko suvulta. Tsemppiä sinulle suvun jaksamisen kanssa!
Ap
todella ikävää vanhemmiltasi toimia noin :( ei sisaruksiakaan tarvitse niin kovasti vertailla - ja eihän heidän tarvitsekaan olla samanlaisia! ihmiset ovat tyytyväisiä erilaisiin tilanteisiin ja tapoihin elää.
en usko, että olet yhtään siskoasi huonompi millään tavalla!
Uskooks joku tälläsiä trolleja!!!?!!???
Vierailija kirjoitti:
Sisko itse oli todella huoliteltu ja kauniisti pukeutunut, samoin hänen naisystävänsä ja naisystävän poika (3v).
Tarkoitit varmaankin miesystävää?
*sitten heräsin ja huomasin kaiken olleen unta* :D