Vierailija

Kyllä, olen kateellinen ja lapsellinen, mutta nyt vain tekee mieli valittaa.
Ja vaikka valitan näin, rakastan sisartani ja hän on aivan ihana.

Kävin tänään sisareni luona syömässä ja paikalla olivat myös vanhempamme. Muuta en voi sanoa kuin, että alkoi taas ärsyttää se täydellisyys, joka vallitsi siellä. Koti oli täydellisen siisti ja sisustus asiaan kuuluvasti todella kaunis. Sisko itse oli todella huoliteltu ja kauniisti pukeutunut, samoin hänen naisystävänsä ja naisystävän poika (3v). Oli uutta televisiota ja sohvaa. Isäni mielestä minun ehdottamasti pitäisi ottaa mallia sisustukseen ja pukeutumiseen siskoltani. Tämä mielipide kerrottiin myös äänekkäästi.

Ruokaa oli laitettu ja hyvää oli. Kaikki vegaanista ja mitään alkoholia ei tarjoiltu, alkoholitonta viiniä tosin oli. Ja "voi että kun olette niin terveellisiä ja nykyaikaisia" -hössötystä äidiltämme ihan rasittavuuteen asti.

Sitten juteltiinkin opiskelu kuvioista ja sisko iloisena kertoi pian loppuvista yliopisto-opinnoista ja kuinka on niin ihanaa. Taas tässä vaiheessa oli isäni aika sanoa, että "eikö sinun *nimeni* pitäisi ottaa tuosta siskosta mallia". Itse olen ammattikoulun käynyt ja teen pienipalkkaista duunarityötä, jollaista etenkään isäni ei juuri arvosta.

Kertoivat myös kuinka ovat kihlautuneet naisystävänsä kanssa ja voi sitä hehkuttamisen määrää vanhempieni puolesta. Unohtamatta tietenkin vihjailevaa "eikö sinunkin *nimeni* olisi aika jo löytää joku" -puhetta minulle.

Lähtiessä minua vain ärsytti. Siskoni on aina ollut menestyvä ja tasapainoinen, kun taas minä edellisten vastakohta. Kivahan se on, että siskolla on asiat todella kivasti ja hyvin, mutta ärsyttää silti. Siskoni on aina tuntunut olevan ykkönen vanhemmillemme, etenkin nyt aikuisiällä. Onko muitakin sisarustensa varjossa olevia, tai muuten vain sisaruksistaan/vanhemmistaan ärsyyntyneitä?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Olet ärtynyt väärälle taholle, vanhempasi tuossa sinulle pahan mielen aiheuttavat vertailemalla teitä sisaruksia koko ajan ja mollaamalla sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Moni kakku päältä kaunis mutta sisältä mätä. Siskosi on lesbo ilman biologista lasta. Sinulla on mahdollisuus oikeaan onneen.

Vierailija

On...

Tosin päinvastainen asetelma siinä mielessä, että minulla on monta tutkintoa ja seuraan kutsumustani. Veljeni on perusduunari, kuten muutkin perheessäni. Minun valintojani paheksutaan. Veljeni elää oikein, kun seuraa suvun kaavaa. Juo kaljaa ja katsoo penkkiurheilua. Omista meditaatio- ja tanssiharrastuksistani en puhu.

Vierailija

Turhaan sä siskoasi syyllistät siitä, että vanhempasi ovat mulkvistejä. Onko ne koko sun lapsuutesi ajan suosineet tuolla lailla siskoasi ja morkanneet sua? Älä enää vieraile siskolla niin, että vanhempasi ovat paikalla!

Vierailija

Mummuni arvostaa poikiaan enemmän kuin äitiäni. Tämä näkyy äidissä huonona itseluottamuksena ja miellyttämishaluna mummua kohtaan. Asia on aiheuttanut kitkaa, koska äitini olettaa minun käyttäytyvän samoin häntä kohtaan. Itse en kumminkaan suostu ylikäveltäväksi.

Vierailija

No jaa, itse viihtyisin vähän huithapelimman rahvaan kanssa kuin siskosi kaltaisen. Muista, että vanhempasi ovat eri sukupolvea: heille ylellisyys on ollut erikoista, eikä mikään elämänvalinta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet ärtynyt väärälle taholle, vanhempasi tuossa sinulle pahan mielen aiheuttavat vertailemalla teitä sisaruksia koko ajan ja mollaamalla sinua.

Tiedän, että vanhempieni vika tämä ärtymys on, mutta silti se kohdistuu siskooni. En tiedä miksi, mutta niin asia vain on.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On...

Tosin päinvastainen asetelma siinä mielessä, että minulla on monta tutkintoa ja seuraan kutsumustani. Veljeni on perusduunari, kuten muutkin perheessäni. Minun valintojani paheksutaan. Veljeni elää oikein, kun seuraa suvun kaavaa. Juo kaljaa ja katsoo penkkiurheilua. Omista meditaatio- ja tanssiharrastuksistani en puhu.

Lisäksi veli on todella kateellinen minulle rahasta ja matkustelusta. Syyttää minua, kun muutin pois kotipaikkakunnalta enkä ole perheen alkoholi- ja narsismikuvioissa mukana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Turhaan sä siskoasi syyllistät siitä, että vanhempasi ovat mulkvistejä. Onko ne koko sun lapsuutesi ajan suosineet tuolla lailla siskoasi ja morkanneet sua? Älä enää vieraile siskolla niin, että vanhempasi ovat paikalla!

Ollessamme lapsia saimme tasavertaista kohtelua, mutta teini-iässä ollessamme alkoi tuo siskoni ylistäminen.

Ap

Vierailija

Ikävää tässähän on se, että vanhempasi huono käytös alkaa tehdä eroa teihin sisaruksiin. Komppaisin samaa, mitä aikasemmin, ei vierailuja vanhempiesi kanssa yhtä aikaa. Itse en menisi enää. Juttele siskollesi tästä.Miksi verrata ?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että vanhempieni vika tämä ärtymys on, mutta silti se kohdistuu siskooni. En tiedä miksi, mutta niin asia vain on.

Ap

No hyvä, että tiedät, että siskosi on tuossa syytön osapuoli. Joku tuossa sanoikin: älä mene siskolle yhtä aikaa vanhempiesi kanssa. Vanhemmilla käydessä kannattaa valita ajankohta, jolloin siskosi ei ole siellä. Jos vanhemmat ihmettelevät asiaa, voit aivan hyvin sanoakin sen suoraan: "en minä viitsi, kun jos XX on siellä, te vertailette meitä koko ajan ja mitätöitte aina minun tekemisiäni".
Voisit ottaa siskosi kanssa joskus asian esille ja kertoa, että sinusta vanhempiesi käytös on epäreilua, etkä siksi halua olla paikalla yhtä aikaa. Että ymmärrät, ettei se ole siskon vika ja hän on sinulle rakas. Jos siskosi on todella noin ihana kuin mitä kuvailet, hän ymmärtää mitä sanot ja tukee sinua jatkossa, jos vanhemmat alkavat taas mollata sinua.
Vanhempanne eivät varmaan edes tajua, miten väärin he toimivat. He ehkä kuvittelevat, että kilpailuttamalla teitä kahta he vain kannustavat sinua parempaan. Mutta asiahan on täysin päinvastoin: tuo masentaa ja on tehokas keino pilata sisarusten välit.
Tsemppiä, pidä puolesi, mutta muista, ettei siskosi ole sinun kilpalijasi, oikeasti.
2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jaa, itse viihtyisin vähän huithapelimman rahvaan kanssa kuin siskosi kaltaisen. Muista, että vanhempasi ovat eri sukupolvea: heille ylellisyys on ollut erikoista, eikä mikään elämänvalinta.

Molemmat vanhemmistani ovat kasvaneet varakkaissa perheissä, joissa kaikilla on ollut akateeminen koulutus. Tätä odotetuin minulta ja siskoltani myös, mutta valitessasi eri polun tein heidän silmissään typerästi ja huonon valinnan. Vanhemmilleni siis tietyt ylellisyydet ovat olleet itsestäänselvyys aina ja kaikki muu, kuin varakkuus on ihmisen typeryyttä heidän mukaansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko ne koko sun lapsuutesi ajan suosineet tuolla lailla siskoasi ja morkanneet sua?

Toinen kävi yliopiston ja toinen amiksen. Toinen osaa sisustaa ja toinen ei. Miten tämä mitenkään liittyy vanhempien toisen lapsen suosimiseen? Nyt luetunymmärtäminen toiseen ja silmä toiseen käteen.

Vierailija

Meillä muuten on saman tasoinen koulutus ja työ siskon kanssa, mutta erona se että minä elän terveellisesti (kasvispainotteinen terveellinen ruokavalio, harrastan liikuntaa, ympäristöasiat kiinnostaa ja liikun kaikki lyhyet alle 5km matkat jalan/pyörällä) ja siskoni ei. Vanhempien mielestä minä olen se outolintu hihhuli ja sisko elää kuten kunnon suomalaisen kuuluu...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne koko sun lapsuutesi ajan suosineet tuolla lailla siskoasi ja morkanneet sua?

Toinen kävi yliopiston ja toinen amiksen. Toinen osaa sisustaa ja toinen ei. Miten tämä mitenkään liittyy vanhempien toisen lapsen suosimiseen? Nyt luetunymmärtäminen toiseen ja silmä toiseen käteen.

Lapsia ei verrata tuolla lailla morkkaavalla tavalla IKINÄ. Tuo on suosimista, ei neutraalia kehumista.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, jos sinusta on ihan ok kommentoida ap:n vanhempien tyylillä.
Totta kai saa kehua tyttären saavutuksia, mutta samaan hengenvetoon EI suosita häntä ja paineta toista kantapäällä maanmutaan kuten ap:n vanhemmat tekevät. Että voi voi, mikset sä ole kuten XX.
2, ohiksena

Vierailija

Myös mulla on täydellinen sisko. Se on vieläpä pikkusisko, joka on vanhempiemme mukaan saanut "kaikki suvun hyvät geenit" (on lahjakas taiteissa ja tieteissä, pitkä ja luonnostaan hoikka, hauska, todella menestyvä, tasapainoinen jne jne jne) , kun taas minä "olen sellainen koekappale jolle on osuneet kaikki arveluttavat piirteet suvussa" (olen lyhyempi, verrattuna paksumpi, on hahmotushäiriötä, mielenterveyden ongelmia, en ole lahjakas missään jne). :(
Sisko on minua viisi vuotta nuorempi ja nyt jo ns. saanut elämässään kaiken, josta minä voin vain haaveilla. Kok suku ihastelee, miten sisko on niin taitava ja hyvä ja pääsee ihan minne ihan ikinä tahtoo. Onhan se totta, että sisko loistaa kaikessa ja on saanut päänsä pidettä kasassa ja tyynenä. Mäkin opiskelen yliopistossa ja ihan tavoiteajassa oon menossa mutta sekin kyseenalaistetaan koko ajan ("tuskinpa koskaan valmistut" ja "töitähän ei laiskurit saa vaikka miten olisi tohtorinna").
Tosi ahdistavaa, kun kaikkialta taas tulee mulle sitä viestiä, että miten voi samojen vanhempien tyttäristä tulla niin erilaiset, mikä mussa on mennyt niin pahasti vikaan etten vanhempana siskona ole osannut olla nuoremmalle hyvänä mallina. No niin, enpä tiedä. Jos vaan tietäisinkin...

Eipä se ole siskon vika että mä oon tämmöinen paska, mut tiiän ap hyvin miltä susta tuntuu. Meitä Aina Kakkosia riittää :/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

No hyvä, että tiedät, että siskosi on tuossa syytön osapuoli. Joku tuossa sanoikin: älä mene siskolle yhtä aikaa vanhempiesi kanssa. Vanhemmilla käydessä kannattaa valita ajankohta, jolloin siskosi ei ole siellä. Jos vanhemmat ihmettelevät asiaa, voit aivan hyvin sanoakin sen suoraan: "en minä viitsi, kun jos XX on siellä, te vertailette meitä koko ajan ja mitätöitte aina minun tekemisiäni".
Voisit ottaa siskosi kanssa joskus asian esille ja kertoa, että sinusta vanhempiesi käytös on epäreilua, etkä siksi halua olla paikalla yhtä aikaa. Että ymmärrät, ettei se ole siskon vika ja hän on sinulle rakas. Jos siskosi on todella noin ihana kuin mitä kuvailet, hän ymmärtää mitä sanot ja tukee sinua jatkossa, jos vanhemmat alkavat taas mollata sinua.
Vanhempanne eivät varmaan edes tajua, miten väärin he toimivat. He ehkä kuvittelevat, että kilpailuttamalla teitä kahta he vain kannustavat sinua parempaan. Mutta asiahan on täysin päinvastoin: tuo masentaa ja on tehokas keino pilata sisarusten välit.
Tsemppiä, pidä puolesi, mutta muista, ettei siskosi ole sinun kilpalijasi, oikeasti.
2

Tämä oli jotenkin kovin ihana viesti! Kiitos kovasti tsempeistä!

Nyt tajuan tämän ketjun vastausten myötä, että minun on ihan oikeasti keskusteltava vanhempieni, sekä siskoni kanssa tästä suosimis-asiasta! Erikseen totta kai.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Myös mulla on täydellinen sisko. Se on vieläpä pikkusisko, joka on vanhempiemme mukaan saanut "kaikki suvun hyvät geenit" (on lahjakas taiteissa ja tieteissä, pitkä ja luonnostaan hoikka, hauska, todella menestyvä, tasapainoinen jne jne jne) , kun taas minä "olen sellainen koekappale jolle on osuneet kaikki arveluttavat piirteet suvussa" (olen lyhyempi, verrattuna paksumpi, on hahmotushäiriötä, mielenterveyden ongelmia, en ole lahjakas missään jne). :(
Sisko on minua viisi vuotta nuorempi ja nyt jo ns. saanut elämässään kaiken, josta minä voin vain haaveilla. Kok suku ihastelee, miten sisko on niin taitava ja hyvä ja pääsee ihan minne ihan ikinä tahtoo. Onhan se totta, että sisko loistaa kaikessa ja on saanut päänsä pidettä kasassa ja tyynenä. Mäkin opiskelen yliopistossa ja ihan tavoiteajassa oon menossa mutta sekin kyseenalaistetaan koko ajan ("tuskinpa koskaan valmistut" ja "töitähän ei laiskurit saa vaikka miten olisi tohtorinna").
Tosi ahdistavaa, kun kaikkialta taas tulee mulle sitä viestiä, että miten voi samojen vanhempien tyttäristä tulla niin erilaiset, mikä mussa on mennyt niin pahasti vikaan etten vanhempana siskona ole osannut olla nuoremmalle hyvänä mallina. No niin, enpä tiedä. Jos vaan tietäisinkin...

Eipä se ole siskon vika että mä oon tämmöinen paska, mut tiiän ap hyvin miltä susta tuntuu. Meitä Aina Kakkosia riittää :/

Surullista, että itsekin uskot tuohon vanhempiesi/sukusi tulkintaan. Todellisuudessa noin tuskin on ollenkaan, mutta jos pienestä pitäen saa kuunnella tuollaista aivopesua, niin johan se nyt vaikuttaa itsetuntoon ja siä kautta myös elämänvalintoihin ja siihen, millä rohkeudella itseään kehittää ja tarttuu mahdollisuuksiin.
Huokaus, kunpa me äidit itse osaisimme olla omien lastemme kohdalla tasapuolisia.
2

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat