Milloin velvollisuudesta on tullut sankariteko?
Viittaan siis mm. tähän uutiseen ja lukuisiin muihin vastaavanlaisiin http://yle.fi/uutiset/mies_sammui_vahissa_vaatteissa_tulipalopakkaseen_… .
Facebookissakin aina säännöllisesti ihmiset hehkuttavat, kuinka ovat auttaneet jonkun mummon bussiin tms. Mielestäni jotenkin kiusallista, kun siis no, totta helkutissa kuuluu auttaa. Niin ainakin minulle on kotona opetettu. On olemassa velvollisuuksia, jotka tehdään velvollisuuden vuoksi, eikä sen vuoksi, että niistä saadaan joku sädekehä pään päälle.
Kommentit (48)
Asun mieluummin maassa jossa heitä jotka auttavat ylistetään ja kunnioitetaan, sen sijaan kuin maassa jota te haluatte, jossa tämä käytös on ilmeisesti väärin.
Kehtaavatkin pitää hyvää asiaa hyvänä, ovat olevinaan niin hyviä ihmisiä, niin hienoja, nuo... kurjat... toistenauttajat!
Janten laiksi tätä taidettiin kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Asun mieluummin maassa jossa heitä jotka auttavat ylistetään ja kunnioitetaan, sen sijaan kuin maassa jota te haluatte, jossa tämä käytös on ilmeisesti väärin.
Kehtaavatkin pitää hyvää asiaa hyvänä, ovat olevinaan niin hyviä ihmisiä, niin hienoja, nuo... kurjat... toistenauttajat!
Nuo kuuluu ihan kansalaisvelvollisuuteen auttaa. Meille kaikille opetetaan jo koulussa ensiaputaitoja että jokainen osaa soittaa 112 ja antaa edes jotain ensiapua. Ei sitä kuulukaan hehkuttaa missään vai hehkutatko sinäkin somessa että lajittelin roskat, olen hyvä ihminen?
Miten toi kuva näyttää minusta ainakin jotenkin muokatulta? Oli tai ei, niin se kyllä on mauton.
Minusta pelastaja on kyllä kehunsa ansainnut. Minusta olisi upeaa olla vastuussa jonkun hengen pelastamisesta ja tunnustus siitä olisi mielestäni ihan paikallaan.
Oli velvollisuus tai ei, se on silti kunnioituksen ja kiittämisen arvoinen teko.
Itseasiassa mitä helvetin väliä sillä edes on että se on velvollisuus? Se että se on semmoiseksi määrätty on ainoastaan tekosyy rangaista niitä jotka eivät suostuisi muuten auttamaan.
Ja jos joku "hehkuttaa sillä somessa" niin antaa hehkuttaa, on sentään tehnyt jotain hyvää. Hän oikeastaan ansaitseekin hehkuttaa.
Muistan samantapaisen tapauksen omasta lähipiiristä. Näin kaverini jakaneen erään henkilön Facebook-päivityksen, jossa tämä kaverinkaveri kehuskeli auttaneensa pyörätuolilla liikkuneen kynnyksen yli. Mukana kauhea määrä itsensä ylistämistä ja muiden moralisointia, kun "kukaan muu ei auttanut mutta mä autoin, vitsit kun ihmiset on niin itsekkäitä!!11". Mikä tässä on hauskaa? Tuo henkilö on entinen kiusaajani :D haukkui, kiusasi, mustamaalasi ja ties mitä vuosien ajan, ja nyt kiillottaa sädekehäänsä jossain Facebookissa. Tuntuu, että koviten tällaisista auttamis-tapauksista huomiota janoavat ovat niitä tosielämän kusipäisempiä henkilöitä.
Ja ennenkuin kukaan tulee minua haukkumaan (olemmehan av:lla), työskentelen opiskelun ohella parissakin vapaaehtoisduunissa ja pyrin jokapäiväisessä käytöksessä auttamaan ja huomioimaan muita. Mielestäni tällainen käytös on vain normaalia eikä mitään mediahuomion arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Muistan samantapaisen tapauksen omasta lähipiiristä. Näin kaverini jakaneen erään henkilön Facebook-päivityksen, jossa tämä kaverinkaveri kehuskeli auttaneensa pyörätuolilla liikkuneen kynnyksen yli. Mukana kauhea määrä itsensä ylistämistä ja muiden moralisointia, kun "kukaan muu ei auttanut mutta mä autoin, vitsit kun ihmiset on niin itsekkäitä!!11". Mikä tässä on hauskaa? Tuo henkilö on entinen kiusaajani :D haukkui, kiusasi, mustamaalasi ja ties mitä vuosien ajan, ja nyt kiillottaa sädekehäänsä jossain Facebookissa. Tuntuu, että koviten tällaisista auttamis-tapauksista huomiota janoavat ovat niitä tosielämän kusipäisempiä henkilöitä.
Ja ennenkuin kukaan tulee minua haukkumaan (olemmehan av:lla), työskentelen opiskelun ohella parissakin vapaaehtoisduunissa ja pyrin jokapäiväisessä käytöksessä auttamaan ja huomioimaan muita. Mielestäni tällainen käytös on vain normaalia eikä mitään mediahuomion arvoista.
Ollaanpas sitä olevinaan taas niin nöyriä ja niin viisaita ja ethän SINÄ tietenkään tee niitä vääryyksiä mitä muut tekevät. Ja olet vielä itse niin hyvä että sinulla on ihan vapaahehtoistöitä ja olet niiiiiin huomaavainenkin.
Tekopyhä idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Minä ylistän ja kunnioitan ihmisiä, jotka auttavat pyteettömästi, tekevät sellaista mitä ei välttämättä edes tarvitsisi tehdä ollakseen hyvä ihminen. Esim. niitä vapaaehtoisia, jotka vierailevat vanhainkodeissa ulkoiluttamassa mummoja. Sen sijaan, jos kadulla auttaa kaatunutta, suorittaa vaan velvollisuuttaan. Jos sitä haluaa somessa mainostaa, tulee mieleen, että haluaa teostaan jonkun palkinnon... ettei nyt ihan hyvää hyvyyttään toista auttanutkaan.
ap
No se on vähän eri asia jos systemaattisesti tekee vapaaehtoistyötä esim. jossain järjestössä. Itse olen vertaistukiohjaaja ja pidän siitä ääntä. Siihen on kaks syytä: 1.) että tietoisuus kasvaisi 2.) voin antaa kasvot ongelmalle, jonka parissa työtä teen ja sitä myötä vähentää yleistä stigmatisaatiota. Haluan auttaa muita koska itseäni on autettu. En ole yhtään sen parempi kuin muut, maksan vain velkaani takaisin.
Se taas, että auttaa kadulle sammunutta tai kaatunutta mummoa on kansalaisvelvollisuus. Se on mitä pitää jokaikisen tehdä ja jos ei tee on epäempaattinen, itsekäs ihminen ja jossain tilanteissa ehkä myös lainrikkoja (niin kuin tuossa esim. Ylen uutisen tapahtumassa, siis jos ei olisi autettu).