Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin velvollisuudesta on tullut sankariteko?

Vierailija
10.01.2016 |

Viittaan siis mm. tähän uutiseen ja lukuisiin muihin vastaavanlaisiin http://yle.fi/uutiset/mies_sammui_vahissa_vaatteissa_tulipalopakkaseen_… .
Facebookissakin aina säännöllisesti ihmiset hehkuttavat, kuinka ovat auttaneet jonkun mummon bussiin tms. Mielestäni jotenkin kiusallista, kun siis no, totta helkutissa kuuluu auttaa. Niin ainakin minulle on kotona opetettu. On olemassa velvollisuuksia, jotka tehdään velvollisuuden vuoksi, eikä sen vuoksi, että niistä saadaan joku sädekehä pään päälle.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kummastusta herättää myös pirinistien ja muiden elämämkoululaisten nosto gloriaan kun ovat onnistuneet elämään muutaman kuukauden ns. normaalia elämää (ilman aineita, hakkaamatta lapsiaan...), tekemättä rikoksia ym. Lähipiiri voi tietenkin näitä elämässään epäonnistuneita kehua yms., mutta että oikein pitää juttuja rustata näistä, ei voi käsittää.

Vierailija
2/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Olen ihminen, joka syynää ojassa nuokkuvien alkkarienkin tilanteen. Jos jonkun henki joskus pelastuu "ansiostani", olen jo kaukana poissa, kun mitaleja aletaan jakaa. Eikä edes marttyyrioloa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aloituksen jutussakin pitänyt oikein ottaa kuva siitä kadulla makaavasta juoposta, mitä vittua.

Vierailija
4/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa aloituksen jutussakin pitänyt oikein ottaa kuva siitä kadulla makaavasta juoposta, mitä vittua.

Jep ja sitten jaettu facessa, että kattokaa, kun tässä nyt pelastetaan tätäkin raukkaa. 

Vierailija
5/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää kans tämä. Että ihan kun ihmisiä autetaan sen takia että voidaan sitä hehkuttaa somessa.

Koomista oli myös kerran erään hoitajan yksityiskohtainen selostus Facebookissa, kuinka hän (vapaa-ajalla kylläkin) oli auttanut jotain sairaskohtauksen saanutta laittamalla hänet kylkiasentoon ja soittamalla häkeen. Ja 500 tykkäystä ja olet hieno ihminen-kommentteja.

Vierailija
6/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä itsensäylentäjät ovat yleensä nuorehkoja kaupunkilaisia. Maalla kyllä osataan vieläkin auttaa pyyteettä.

Vierailija
7/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee..." Kun täytyy näppäillä kännyä ja ottaa selfie.

Vierailija
8/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, pienemmässäkin mittakaavassa.

Esimerkiksi mun sisko vietti nuoruusvuodet juoden, hankeen sammuen ja vahinkoraskauksien kanssa puljaten. Äiti on rahaa syytänyt ja paaponut.

Sitten tyttö vanhemmiten viisastui ja kouluttautui ja on työelämässä.

Ja kaikki sukulaiset on ihan lääpällään, kun "on niin fiksu tyttö". 

Pikkasen viduddaa, kun itse on elänyt normielämää, maksanut laskut, käynyt koulut ja ilman mitään teiniangstiviiltelykapinaa.

Niin se on, että kitisevä sarana saa kaiken rasvan.

Vierailija
9/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kans ymmärrä. Auttaminen on mulle ainakin luontaista. Kerran yks mun ikänen tyttö päivitteli facebookiin tyyliin "tulipa hyvä fiilis kun sain avata söpölle vanhalle mummolle kaupan oven äske" :D siihe oli sitte kommentoitu kaikenmaailman ylistykset tälle supersankarille

N19

Vierailija
10/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Olen ihminen, joka syynää ojassa nuokkuvien alkkarienkin tilanteen. Jos jonkun henki joskus pelastuu "ansiostani", olen jo kaukana poissa, kun mitaleja aletaan jakaa. Eikä edes marttyyrioloa :D

Siis mitä? Mitä sinä sillä alushousujen tarkastamisella haet? Vaihdatko puhtaat jos sammunut tai sairaskohtauksen saanut on vaikka paskonut siinä rytäkässä housuun? Huh, tommosesta sankaruudesta en oo ennen kuullutkaan.

Vierailija
11/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin harvinaista lähimmäisenrakkaus suurimmalle osalle ihmisistä, että se pitää raportoida somessa tai kirjottaa siitä lehtiartikkeli...

Vierailija
12/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että hehkutetaan.Totuus kuitenkin on että jopa julkisilla paikoilla vilkkaana aikana on joskus ollut vaikea saada ketään auttamaan sairaustapauksissa.

Itse en kyllä hehkuttaisi tosin omaa toimintaani somessa :D

Vierailija
13/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttamista ei ole tapahtunut jos se ei lue somessa.

Vierailija
14/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuon YLE-jutun tapahtuma ole todellakin ollut velvollisuus, siis ihan laissa määritelty velvollisuus. Että voisi tulla jotain seuraamuksia, jos tuollaiseen tilanteeseen ei puututa, vaikka sen selvästi näkisi. 

Vierailija
15/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se oo kenenkään velvollisuus auttaa jokainen pitäkööt huolen itestä kukaan muu ei pidä ketään muuta ei kiinnosta miettikää tätä ku ens kerran sammutte kännissä hankeen

Vierailija
16/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se oo kenenkään velvollisuus auttaa jokainen pitäkööt huolen itestä kukaan muu ei pidä ketään muuta ei kiinnosta miettikää tätä ku ens kerran sammutte kännissä hankeen

Oletko sinä maannut sammuneena hangessa, kun oikeinkirjoitusta on opetettu? Muuhun lässytykseesi en vaivaudu ottamaan kantaa.

Vierailija
17/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvää päivää. Kävelin eilen Tampereen keskustasta Kalevan kaupunginosaan ja näin useammankin vähäpukeisen äärikänniläisen, joita tutut ja tuntemattomat avustivat sisätiloihin tai taksiin. Ei taida olla paljon uutisia tällä hetkellä jos tuo kelpaa Ylelle.

Vierailija
18/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuhun en mielipiteessäsi viitsi puuttua, mutta jos nyt opettelisit edes käyttämään oikeaa muotoa. Siis " jokainen pitäköÖN huolen itsestäÄN".

Huoh! huonolle provolle.

Vierailija
19/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää kans tämä. Että ihan kun ihmisiä autetaan sen takia että voidaan sitä hehkuttaa somessa.

Koomista oli myös kerran erään hoitajan yksityiskohtainen selostus Facebookissa, kuinka hän (vapaa-ajalla kylläkin) oli auttanut jotain sairaskohtauksen saanutta laittamalla hänet kylkiasentoon ja soittamalla häkeen. Ja 500 tykkäystä ja olet hieno ihminen-kommentteja.

Muistatteko noin 10v sitten tuli tv-sarja Tahdon asia. Siinä lapset lauloivat "saatanan hieno ihminen, saatanan hieno ihminen...!" :D

Vierailija
20/48 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle kielipoliisille pitäisi saada hommattua jonkinlainen porttari koko palstalle, se olisi oikea uroteko moderaattoreilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän