Iltapalanne tänään?
Mulla vaalean leivän päällä tahinia ja yrttimarinoituja valkosipulinkynsiä, juomana kirsikkamehu.
Kynnet muistin kun joku kyseli mitä niillä voi tehdä...
Kommentit (60)
Suomalaiset syövät hirveästi -paloja. Siinä varmaan syy lihavuuteen ja muihin kansantauteihin. Vain lapset tarvitsevat välipaloja, terve aikuinen syö aamiaisen, lounaan ja päivällisen (tai illallisen). Suomalainen aamupala on niin törkeän pienimuotoinen puuroineen ja ruisleipineen, että ei ihme kun pitää joka välissä tankata. Aamiaisen pitäisi olla päivän tärkein ateria, mutta meillä se on aivan liian hiilihydraattipitoinen ja aivan liian vähärasvainen (rasvaton).
Vaikea edes uskoa, että joku ei tietäisi mitä iltapalalla tarkoitetaan, mutta selitän nyt mikäli joku ei oikeasti ymmärrä.
Meillä syödään nykyään lounas noin klo 11 (lapset koulussa ja aikuiset töissä), päivällinen siinä noin kuuden maissa ja iltapala sitten vielä ennen nukkumaanmenoa. Nukkumaan mennään klo 10 - 10.30, koska aikainen herätys meillä kaikilla.
Ja kyllä toki tiedän, että on toisenlaisia ruokarytmejä olemassa. Olen asunut Espanjassa elämästäni yhden vuoden, ja ruokarytmi oli tietysti silloin toinen. Mutta nyt on nyt ja nyt eletään näin. Eikä me olla varmaankaan vähemmistönä täällä Suomessa.
Toivottavasti tietämättömät nyt viisastuivat tämän asian suhteen, että on tämmöisiäkin ruokarytmejä. Sovitaan että tähän ketjuun voivat vastata ne jotka syövät sitä iltapalaa, ja ne jotka haluavat syödä päivällistä niin myöhään että eivät iltapalaa tarvitse, voivat sitten vaikka olla puuttumatta koko ketjuun.
Voi vittu taas tätä vatipäätä täällä kommentoimassa. Iltapala neva höööd!
Mulla on ILTAPALANA hunajamelonipaljoja maustamattomassa jugurtissa sekä teetä. Yleensä syön leipää tms mutta ei oo oikeen nälkä.
Juuri söimme poronkäristystä, muusia, salaattia ja puolukkaa.
Ilta - yöpalaksi mustikka-puolukka-omenapiirakkaa.
Laittelin ukolle pari ruikkaria makkaralla ja otan itse samankaiset. Pari kaljaa ja sidukkaa. Lapset jo nukkumassa. Mennään kohta saunaan.
Ihan vain sivusta kerron, että kun siirryin kolmeen ateriaan eli aamiaiseen, lounaaseen ja päivälliseen ja jätin välipalat pois, alkoi painokin pudota.
Siloin kun söi väli- ja iltapaloja, tuli otettua vähän sitä sun tätä kaapista ja jääkaapista. Nyt kolmella kunnon aterialla kaikki menee paljon paremmin, ruuansulatus toimii, eikä välinälkää ole.
Ja kun tätäkin keskustelua seuraa, nii iltapalalla syödään karkkeja, sipsejä, lettuja jne ihan kamalaa!
Kookosöljyssä paistettua banaania vaniljaskyrin kanssa, päälle kookoshiutaleita. Nam!
Fetasalaattia, pari lihapullaa, valkosipulipatonkia ja gin tonicia. Jäi päivällinen välistä kun nukuin pitkät päikkärit töiden jälkeen
Jukurttia, mysliä ja rooibos teetä. Tenaville vielä lisäksi hapankorput leikkeleellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sivusta kerron, että kun siirryin kolmeen ateriaan eli aamiaiseen, lounaaseen ja päivälliseen ja jätin välipalat pois, alkoi painokin pudota.
Siloin kun söi väli- ja iltapaloja, tuli otettua vähän sitä sun tätä kaapista ja jääkaapista. Nyt kolmella kunnon aterialla kaikki menee paljon paremmin, ruuansulatus toimii, eikä välinälkää ole.
Ja kun tätäkin keskustelua seuraa, nii iltapalalla syödään karkkeja, sipsejä, lettuja jne ihan kamalaa!
No jaa. Meillä syödään siis kolme kertaa päivässä (minä), neljä kertaa päivässä (mies) ja viisi kertaa päivässä (lapset). Olemme kaikki enintään normaalipainoisia, laiheliineiksikin meitä joku on väittänyt. Itse syön lounaan, päivällisen ja sen kamalan iltapalan - en saa unta nälkäisenä. Toisaalta aamuisin en voi syödä mitään, herään niin aikaisin ja käyn lenkillä, siis juon vain kahvin. Mies ja lapset syövät aamupalan, tosin esikoinen näyttää tulleen minuun aamusyömisten suhteen, eli ei meinaa maistua. Lounas päivällä. Lapset syövät jotain pientä kun tulevat koulusta, minä pärjään kahvilla tai teellä siihen päivälliseen asti.
Mun ei ole koskaan tarvinnut pudottaa painoa eikä tässä oikein olisi varmaan varaakaan pudottaa (163 cm 53 kg).
Kanasalaattia, nachopaistosta, irtokarkkeja, sipsejä ja dippiä, juustorenkaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Meillä syödään siis kolme kertaa päivässä (minä), neljä kertaa päivässä (mies) ja viisi kertaa päivässä (lapset). Olemme kaikki enintään normaalipainoisia, laiheliineiksikin meitä joku on väittänyt. Itse syön lounaan, päivällisen ja sen kamalan iltapalan - en saa unta nälkäisenä. Toisaalta aamuisin en voi syödä mitään, herään niin aikaisin ja käyn lenkillä, siis juon vain kahvin. Mies ja lapset syövät aamupalan, tosin esikoinen näyttää tulleen minuun aamusyömisten suhteen, eli ei meinaa maistua. Lounas päivällä. Lapset syövät jotain pientä kun tulevat koulusta, minä pärjään kahvilla tai teellä siihen päivälliseen asti.
Mun ei ole koskaan tarvinnut pudottaa painoa eikä tässä oikein olisi varmaan varaakaan pudottaa (163 cm 53 kg).
Ja aloittaja siis olen.
Vuohenjuustoleipiä, ovat juuri uunissa
Suomalaisten aikuisten välipalat on aina jotain pullaa, piirakkaa, leipää monella täytteellä, munkkia, lettua.. tai sitten rahkaa jollain mukaterveellisellä lisukkeella. Iltapalat leipää monella täytteellä, hedelmää, jugurttia, vanukasta, sipsiä, karkkia. Sitten ihmetellään kun ollaan lihavia. Mistähän mahtais johtua ja sitten samat tottumukset siirretään lapsille.
Yhdistetty iltapala ja päivällinen: Omatekoista pitaleipää ja kaupan kebabia ja salaattia täytteenä. Karkkia jälkkäriksi.
Kyse ei ollut siitä että onko terveellistä syödä iltapala vaiko ei, vaan siitä, että jotkut väittää OLEVANSA TIETÄMÄTTÖMIÄ SEN SUHTEEN MIKÄ ILTAPALA ON.
Mikä johtuu joko käsittämättömästä tyhmyydestä, tai siitä, että haluaa vaikuttaa paremmalta ihmiseltä hienoine myöhäisine päivällisineen.
Tonnikala"salaattia", eli puoli purkkia tonnikalaa, puoli purkkia (100g) raejuustoa, tomaattia, kurkkua ja ripaus muatapippuria. Hyvää! Jälkkäriksi olutta
Hapankorppua kinkulla ja juustolla, sekä teetä. Haukkasin myös jotain vahvaa, haisevaa juustoa.
Keitetty muna, 5 oliivia, 3 siivua ylikypsää kinkkua, minikurkkuja pikku kourallinen. Pari isoa kuppia kahvia maidolla.