Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen käyttäminen yöllä vessassa - milloinhan tavasta uskaltaa luopua?

Vierailija
09.01.2016 |

Me ollaan ehkä noin vuoden käytetty lasta (nyt vähän yli nelivuotias) vessassa siihen aikaan, kun itse menemme nukkumaan. Mistähän sen mahtaa tietää, koska tavasta voi luopua? KOkemuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Mulla on 6v poika, jota en ole IKINÄ herättänyt yöllä vessaan (??). Pienempänä herätti mut, jos oli hätä, "Äiti mua pissattaa", kolmevuotiaasta eteenpäin on käynyt itse ja sitten menee takaisin nukkumaan. En ole koskaan kuullukaan teidän tavastanne.

Johtuu varmasti siitä, että sun ei ole tarvinnut käyttää. Mun on. Että häh vaan.

Ap

No anteeksi nyt vaan, mutta aloituksessasi et sanallakaan mainitse, että lasta tarvitsee käyttää yöllä vessassa, lisäksi sanoit, ettei edes herää siihen? Unissaanko se lapsi pönttöön pissii?

Miten vaan, minusta tapasi on omituinen, mutta omapa on perheesi. Henk. koht. en riemastuisi, jos mut raahattais kesken unien vessaan, noin niinkun vertauskuvana.

- se 6v:n äiti

Siis kuvittelitko sä, että se lapsen käyttäminen yöllä vessassa on mulle joku harrastus tai jotenkin muuten kiva juttu? Ei tullut ollenkaan mieleen, että jos en käytä, lapsi pissaa sänkyynsä. Okei. Mielenkiintoista. Joo, ei oikeastaan herää, juttelee usein pöntöllä unissaan ja pissii. Riittääkö tämä selvitykseksi?

Joo, varmasti kuulostaa omituiselta tavalta, jos ei tule ajatelleeksi, että lapsi pissaa muuten sänkyyn. Olisko tämä asia nyt sun kanssa loppuun käsitelty?

Ap

Oleksä ihan peruspessimisti, vai siksi vaan äkäinen, kun kukaan muu ei tee niinkuin sinä?

-se 6v:n äiti :)

Vierailija
22/47 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ei osaa nykyään kommentoida fiksusti. Itse ymmärrän täysin, kun yli 4v lapsi joka pussailee öisin, meillä vaippa käytössä, mutta erityisesti kyläreissuilla itkun kanssa laittaa vaippaa, kun selvästi jo häpeää, kun muilla samanikäisillä ei ole. Olen miettinyt samaa, että pitäisikö käyttää vessassa, meillä lapsi tulee usein jossain vaiheessa viereen jolloin olisi hyvä hetki käyttää, mutta en aina itse herää kun lapsi kömpii viereen. Alle 6-vuotiaan yöpissailusta ei tarvitse olla huolissaan, mutta ymmärrän, että se mietityttää silti. Ja sama täällä jos lapsi on pissannut ja on iho ihan pissassa niin ollaan huuhtastu, monesti lasta itseäänkin harmittaa kun herää kaikki märkänä. Lämmin suihku ja lempeä juttelu auttaa pääsemään harmituksesta. Meillä tulee välillä vaipan läpi. Tsemppiä aloittajalla. Ja vastaajat... Olette kyllä aika törky porukkaa suurin osa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa illalla vähemmän juomista, jos pissaa niin paljon yöllä ettei vaipatkaan pidä. Aamuun ja päivään painottakaa juominen ja illalla enää hieman ruoan kanssa. Päivän viimeinen ateriakin voisi olla hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, niin että pissahätäkin ehtisi vielä tulla siinä illalla.

Vierailija
24/47 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osaa itse käydä vessassa. Lopettakaa tuo.

Vierailija
25/47 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin tuota herättelyä jonkin aikaa, mutta en muista lapsen silloista ikää.

Se lapsi on nyt yli 20-vuotias aikuinen eikä hänestä tullut yökastelijaa.

Teimme niin, että juuri ennen kuin menimme nukkumaan, vein potan lapsen sängyn viereen, sytytin yövalon, nostin lapsen potalle, pissa tuli, ja nostin lapsen takaisin sänkyyn. Hän jatkoi unia saman tien.

Muistan, ettei sitä tarvinnut tehdä kovin pitkään, kun välillä kokeiltiin, osaako herätä itse vai kastuuko sänky.

Ja kyllä joku tuttavaperhee sitä ihmetteli, mutta meillä se jostain syystä toimi.

Ap:n kannattaa varmaan puhua asiasta neuvolan kanssa.

Vierailija
26/47 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi itse alkoi herätä yöllä vessaan n.5,5v, tätä ennen ei herännyt joten käytimme yövaippaa. Lapsi aina nukkunut hyvin ja pitkät yöunet melkein 12h joten ei vaan herännyt yöllä pissaan/ vahinkoja ilman vaippaa. Sitten yhtäkkiä alkoi vaan heräämään ja menemään itse vessaan/potalle eli rakko kypsyi. On täysin normaalia, että lapsi siinä vasta n.5-6v tulee yökuivaksi. Ei kannata ottaa paineita normaaleista asioista. Lapset kehittyvät omalla tahdillaan myös yökasteluasioissa.

Vierailija
27/47 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olis koskaan moista tapaa aloittanutkaan. Yövaippa käytössä kunnes se jää pitemmän ajan kuivaksi. Johan lapsikin häiriintyy kun ei saa pitkiä unipätkiä.

Vierailija
28/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei enää halunnut pitää yövaippaa ja siitä tuli sitä paitsi läpikin.

Ap

No jos pissaa noin paljon yöllä, niin silloinhan juotatte lasta liikaa ennen nukkumaan menoa. Eli juomat pois ja tilalle ihan pieni vesihuikka ennen nukkumaan menoa jos lapsella jano. Iltapala ei saa olla liian lähellä nukkumaanmenoa, tuntia aiemmin mielellään. Ja hankitte sen pissa piipparin ja pissasuojan sänkyyn, niin lapsi saa opetella heräämään itse omaan hätäänsä. Epäluonnollista tuollainen yöherättely, kannattaa nyt kysyä neuvolasta lisätietoa jos asia vielä askarruttaa.

Vierailija
29/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutteleppa ap uroterapeutin kanssa niin kuulet häneltä miten huono juttu tuo käytäntösi on. Ja neuvola osaa kertoa mitä haittaa on herättämisestä kesken unien.

Älä kysy täällä jos et halua kuulla mielipiteitä tai ohjeita.

Vierailija
30/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti herätätte nukkuvan lapsen?! Toivottavasti et ole tosissasi.

Sinulla voi olla vaikea saada vastauksia niiltä, jotka ovat lasta vessaan vieneet, kun vaikuttaa aika kummalliselta tavalta. Miksi ihmeessä veisi? Kyllä tuon ikäinen ja yleensä kuivaksi oppinut nuorempikin lapsi herää itse yöllä vessahätään. Enpä muista, että omat lapseni olisivat koskaan sänkyään kastelleet. Ehkä olen unohtanut jonkun kerran, mutta ei sitä ainakaan usein sattunut.

Tarkennus: lapseni eivät (koskaan) pissanneet yöllä sänkyyn, vaikka en yhtään kertaa erikseen käyttänyt vessassa muuten kuin ennen nukkumaanmenoa.  Sama koskaan suluissa siksi, että ehkä joku vahinko joskus sattui.

Sängyn kastuminen muutaman kerran on varmasti pienempi haitta kuin jokailtainen vessareissu kesken unien.

Vierailija
31/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaisi tutustua tähän ohjeeseen: https://yokastelu.fi/wp-content/uploads/2020/06/opas_FI_VEDOS3.pdf

Vierailija
32/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuohon ole mitään ikää, joillain hormonitoiminta vähentää virtsan määrää riittävästi jo 3-vuotiaana, joillain ei kouluikäisenäkään, osa herää pissahädän tunteeseen jo taaperona, osa ei vielä koululaisenakaan. Vain kokeilemalla tiedät missä vaiheessa oma lapsi on menossa. Meillä molemmat lapset ovat pissanneet öisin aina (myös minulla oli aikanaan yökastelua kouluikään asti) ja 6-7v oppivat ajoissa heräämään vessaan hälytinhoidon ja lääkehoidon yhdistelmällä. Siihen asti oli vaipat (ja usein sen lisäksi kastunut sänky). Jossain vaiheessa kokeiltiin tuota herättelyäkin mutta meidän lapsi kärsi siitä liikaa ja pissat tuli silti aamuyöstä. Edelleen heräävät joka yö käymään vessassa, toinen jo 12v.

Vierailija
33/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti herätätte nukkuvan lapsen?! Toivottavasti et ole tosissasi.

Sinulla voi olla vaikea saada vastauksia niiltä, jotka ovat lasta vessaan vieneet, kun vaikuttaa aika kummalliselta tavalta. Miksi ihmeessä veisi? Kyllä tuon ikäinen ja yleensä kuivaksi oppinut nuorempikin lapsi herää itse yöllä vessahätään. Enpä muista, että omat lapseni olisivat koskaan sänkyään kastelleet. Ehkä olen unohtanut jonkun kerran, mutta ei sitä ainakaan usein sattunut.

Tarkennus: lapseni eivät (koskaan) pissanneet yöllä sänkyyn, vaikka en yhtään kertaa erikseen käyttänyt vessassa muuten kuin ennen nukkumaanmenoa.  Sama koskaan suluissa siksi, että ehkä joku vahinko joskus sattui.

Sängyn kastuminen muutaman kerran on varmasti pienempi haitta kuin jokailtainen vessareissu kesken unien.

Minäkin ajattelen että herättely ei ole mikään ensisijainen keino, mutta kokemattomammat eivät tunnu ymmärtävän niitä mahdollisia vaihtoehtoja. Jos mitkään vaipat ei pidä, ja iltapissatukselle vaihtoehtona on herääminen lätäkössä (pesut, lakananvaihdot jne) joka ikinen yö, niin pissalle puoliunessa ohjaaminen vanhempien nukkumaan mennessä voi olla paras vaihtoehto. Minun lapseni eivät heränneet siinäkään vaiheessa kun sänky lainehti, ja sit oli pakarat ja reidet virtsan polttamalla ihottumalla, mistä lapsi kärsi taatusti enemmän kuin vessakäynnistä. Tosi ei meillä herätelty pissalle kuin lyhyt kokeilu, koska se ei auttanut (pissat tuli kuitenkin aamuyöstä) ja haittasi lasta. Tiedän että jotkut lapset voi käyttää pissalla niinkin että tuskin sitä huomaavat unenpöpperössä eivätkä herää kunnolla.

Vierailija
34/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset ei osaa nykyään kommentoida fiksusti. Itse ymmärrän täysin, kun yli 4v lapsi joka pussailee öisin, meillä vaippa käytössä, mutta erityisesti kyläreissuilla itkun kanssa laittaa vaippaa, kun selvästi jo häpeää, kun muilla samanikäisillä ei ole. Olen miettinyt samaa, että pitäisikö käyttää vessassa, meillä lapsi tulee usein jossain vaiheessa viereen jolloin olisi hyvä hetki käyttää, mutta en aina itse herää kun lapsi kömpii viereen. Alle 6-vuotiaan yöpissailusta ei tarvitse olla huolissaan, mutta ymmärrän, että se mietityttää silti. Ja sama täällä jos lapsi on pissannut ja on iho ihan pissassa niin ollaan huuhtastu, monesti lasta itseäänkin harmittaa kun herää kaikki märkänä. Lämmin suihku ja lempeä juttelu auttaa pääsemään harmituksesta. Meillä tulee välillä vaipan läpi. Tsemppiä aloittajalla. Ja vastaajat... Olette kyllä aika törky porukkaa suurin osa.

Siis kaivoit jostain esille 6 vuotta vanhan aloituksen, ja vastasit siihen kuin se olisi nyt kirjoitettu. Miksi ihmeessä?

Vierailija
35/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ainakin käytetään 3,5 v vessassa vaan ennen kuin laitetaan nukkumaan. Ei heräile öisin, poika oppi pois vaipasta 2 v, yövaippa oli pari kuukautta sen lisäksi ja sen jälkeen ei ole vahinkoja tullut. Herää harvoin vessaan öisin kun käy ennen nukkumaanmenoa. Tietysti joku voi oppia vaikka vuodenkin myöhemmin ja on yhtä normaali. Toi herättely nyt ei kuulosta ihan normaalilta. Jos lapsella tulee vahinkoja öisin ilman tuota herättelyä niin neuvolasta saa jonkun ikäiset jo jotain lääkitystä sellaiseen. Siskollani oli lapsena, toimi.

Vierailija
36/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta heti

Vierailija
37/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mulla juuri 3v täyttäneet kaksoset, ei herätetä yöllä vessaan. Oppivat päiväkuiviksi 2-vuotiaana ja kun huomasin että vaipat oli öiden jäljiltä kuivia niin jätin ne pois. Pari vahinkoa joskus tullut toisella kaksosella, ei sen kummempaa. Kun treenaa näitä öitä, niin on hyvä olla sängyssä tavallinen lakana, sen päälle se pissalakana joka suojaa patjaa, sitten tavallinen lakana. Näin jos vahinko tulee yöllä, niin nappaa sen ekan lakanan ja suojalakanan pois, ja jäljellä jää tavallinen lakana alle. Nopeeta eikä tule mitään lakanavaihtorumbaa yöllä. Lapsen voi pyyhkäistä wet wipeseilla yöllä ja aamulla käydä suihkussa. Ei tästä niin ongelmallista tarvitse tehdä. 

Toinen lapsistamme sairastui ja sai sairaalassa niin paljon nesteitä että palattiin yövaippoihin osastojaksoilla, ensiksi heräili yöllä käymään potalla (ihan itse) mutta sitten oli niin lääkepöllyissä ettei herännyt enää. Muuten kotona ollaan ilman vaippaa. 

Vierailija
38/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei enää halunnut pitää yövaippaa ja siitä tuli sitä paitsi läpikin.

Ap

Mitä annat hänelle illalliseksi? Pelkää nestettäkö? Nitä mydään kaiken kokisin vuoteisin alus lakana joka estää virtsan menemisien tai ulosten sijauspatjalle tai pelkälle patjalle! Se on helppo pestä ja hetkessä kuivuu. Hyvin varustetut tavaratalot ,lasten liikeet kuin isot Prisma ,City market niitä myyvät.Etsi netistä lähin liike mistä ostat.Itse olet tehnyt numeron hänelle yö pisamisesta. Voi olla pysykistä touhuis lapselle?Miksi et asiasta rehellisesti puhu neuvola?

Vierailija
39/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, että onko äitihullulla noinkin pieni lapsi, mutta tämähän olikin vanha ketju.

Vierailija
40/47 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mulla juuri 3v täyttäneet kaksoset, ei herätetä yöllä vessaan. Oppivat päiväkuiviksi 2-vuotiaana ja kun huomasin että vaipat oli öiden jäljiltä kuivia niin jätin ne pois. Pari vahinkoa joskus tullut toisella kaksosella, ei sen kummempaa. Kun treenaa näitä öitä, niin on hyvä olla sängyssä tavallinen lakana, sen päälle se pissalakana joka suojaa patjaa, sitten tavallinen lakana. Näin jos vahinko tulee yöllä, niin nappaa sen ekan lakanan ja suojalakanan pois, ja jäljellä jää tavallinen lakana alle. Nopeeta eikä tule mitään lakanavaihtorumbaa yöllä. Lapsen voi pyyhkäistä wet wipeseilla yöllä ja aamulla käydä suihkussa. Ei tästä niin ongelmallista tarvitse tehdä. 

Toinen lapsistamme sairastui ja sai sairaalassa niin paljon nesteitä että palattiin yövaippoihin osastojaksoilla, ensiksi heräili yöllä käymään potalla (ihan itse) mutta sitten oli niin lääkepöllyissä ettei herännyt enää. Muuten kotona ollaan ilman vaippaa. 

Ihana, "mun lasten vaipat oli itsestään kuivua jo 3-vuotiaana, ei tästä tartte niin vaikeaa tehdä". Voi kun ihmisten ymmärrys on rajallinen. Mitäs sit kun sitä pissaa tulee joka yö niin että mitkään vaipat ja viritelmät ei pidä ja tätä olet jumpannut lapsen kanssa esim. 6kk - 2v ajan? Tiesitkö, että yökastelun katsotaan voivan aiheuttavan siinä määrin kohonnutta hoivan tarvetta että 5v+ se oikeuttaa vammaistukeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän