Lapsen käyttäminen yöllä vessassa - milloinhan tavasta uskaltaa luopua?
Me ollaan ehkä noin vuoden käytetty lasta (nyt vähän yli nelivuotias) vessassa siihen aikaan, kun itse menemme nukkumaan. Mistähän sen mahtaa tietää, koska tavasta voi luopua? KOkemuksia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mulla juuri 3v täyttäneet kaksoset, ei herätetä yöllä vessaan. Oppivat päiväkuiviksi 2-vuotiaana ja kun huomasin että vaipat oli öiden jäljiltä kuivia niin jätin ne pois. Pari vahinkoa joskus tullut toisella kaksosella, ei sen kummempaa. Kun treenaa näitä öitä, niin on hyvä olla sängyssä tavallinen lakana, sen päälle se pissalakana joka suojaa patjaa, sitten tavallinen lakana. Näin jos vahinko tulee yöllä, niin nappaa sen ekan lakanan ja suojalakanan pois, ja jäljellä jää tavallinen lakana alle. Nopeeta eikä tule mitään lakanavaihtorumbaa yöllä. Lapsen voi pyyhkäistä wet wipeseilla yöllä ja aamulla käydä suihkussa. Ei tästä niin ongelmallista tarvitse tehdä.
Toinen lapsistamme sairastui ja sai sairaalassa niin paljon nesteitä että palattiin yövaippoihin osastojaksoilla, ensiksi heräili yöllä käymään potalla (ihan itse) mutta sitten oli niin lääkepöllyissä ettei herännyt enää. Muuten kotona ollaan ilman vaippaa.
Ihana, "mun lasten vaipat oli itsestään kuivua jo 3-vuotiaana, ei tästä tartte niin vaikeaa tehdä". Voi kun ihmisten ymmärrys on rajallinen. Mitäs sit kun sitä pissaa tulee joka yö niin että mitkään vaipat ja viritelmät ei pidä ja tätä olet jumpannut lapsen kanssa esim. 6kk - 2v ajan? Tiesitkö, että yökastelun katsotaan voivan aiheuttavan siinä määrin kohonnutta hoivan tarvetta että 5v+ se oikeuttaa vammaistukeen?
Anteeksi että en kirjoittanut tarpeeksi dramaattisesti. Mutta voin toki selkeyttää niin ei tule fiilis että ymmärrykseni olisi rajallinen. Meillä meni puoli vuotta harjoitella päiväkuiviksi kaksosten kanssa. He ovat yksilöinä todella erilaisia, eli heille ei toimineet samat potta-tavat. Harjoittelu oli siis pahimmillaan todella raskasta ja turhauttavaa. Toinen oppi toista nopeammin ja toista harmitti kun ei olisi halunnut jättää vaippoja yhtään pois. Tämä joka ei tahtonut vaipoista pois, taas oli yökuiva nopeammin. Ei olisi halunnut jättää yövaippoja pois mutta sekin tehtiin!
Kun vihdoin siis meidän vaipparuljanssi oli loppu niin toinen kaksosista sairastui syöpään ja palattiin vaippoihin aluksi kokonaan. Toinen kaksosista joutui isovanhemmille hoitoon siksi aikaa kun olimme sairaalassa ja hänellä tuli taantuma eikä suostunut käymään potalla missään muualla tai kenenkään muun kanssa kun mun kanssa. Joten hän palasi myös takaisin vaippoihin.
Nyt tästä sairauden alusta on 3kk ja ollaan saatu treenattua pärjäämään ilman vaippoja, syöpäsairas tosin käyttää osastojaksoilla näitä edelleen nesteytyksen takia.
Niin joo, tiedän kyllä ettei se ihan helppoa ole, mutta vastasinkin siihen että meillä ei herätelty ketään kesken yötä vessaan vaan odotettiin sitä että pissoja ei tule öisin vaippaan.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa illalla vähemmän juomista, jos pissaa niin paljon yöllä ettei vaipatkaan pidä. Aamuun ja päivään painottakaa juominen ja illalla enää hieman ruoan kanssa. Päivän viimeinen ateriakin voisi olla hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, niin että pissahätäkin ehtisi vielä tulla siinä illalla.
Tämä toimi meillä hyvin.
Päiväkodissa pihtasivat juomisten kanssa. Lapsilla oli sitten illalla kovasti jano ja varsinkin nuoremmalla alkoi tulemaan pissavahinkoja öisin. Vanhempi osasi paremmin mennä vessaan.
Asia korjaantui sillä että puhuttiin ongelmasta pk:ssa. He alkoivat tarjoamaan enemmän juomista päivän aikana ja ongelma poistui.
Jos kuitenkin lapsi pissaa yöllä runsaasti vaikka vaikka ei olisi juonut illalla liikaa, kannattaa ongelmasta mainita lääkärille. Normaalisti nukkuessa virtsaneritys on niin vähäistä että pitäisi pärjätä aamuun asti ilman vessakäyntejä.
Tuommoinen joka öinen vessarumba kuulostaa hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mulla juuri 3v täyttäneet kaksoset, ei herätetä yöllä vessaan. Oppivat päiväkuiviksi 2-vuotiaana ja kun huomasin että vaipat oli öiden jäljiltä kuivia niin jätin ne pois. Pari vahinkoa joskus tullut toisella kaksosella, ei sen kummempaa. Kun treenaa näitä öitä, niin on hyvä olla sängyssä tavallinen lakana, sen päälle se pissalakana joka suojaa patjaa, sitten tavallinen lakana. Näin jos vahinko tulee yöllä, niin nappaa sen ekan lakanan ja suojalakanan pois, ja jäljellä jää tavallinen lakana alle. Nopeeta eikä tule mitään lakanavaihtorumbaa yöllä. Lapsen voi pyyhkäistä wet wipeseilla yöllä ja aamulla käydä suihkussa. Ei tästä niin ongelmallista tarvitse tehdä.
Toinen lapsistamme sairastui ja sai sairaalassa niin paljon nesteitä että palattiin yövaippoihin osastojaksoilla, ensiksi heräili yöllä käymään potalla (ihan itse) mutta sitten oli niin lääkepöllyissä ettei herännyt enää. Muuten kotona ollaan ilman vaippaa.
Ihana, "mun lasten vaipat oli itsestään kuivua jo 3-vuotiaana, ei tästä tartte niin vaikeaa tehdä". Voi kun ihmisten ymmärrys on rajallinen. Mitäs sit kun sitä pissaa tulee joka yö niin että mitkään vaipat ja viritelmät ei pidä ja tätä olet jumpannut lapsen kanssa esim. 6kk - 2v ajan? Tiesitkö, että yökastelun katsotaan voivan aiheuttavan siinä määrin kohonnutta hoivan tarvetta että 5v+ se oikeuttaa vammaistukeen?
Anteeksi että en kirjoittanut tarpeeksi dramaattisesti. Mutta voin toki selkeyttää niin ei tule fiilis että ymmärrykseni olisi rajallinen. Meillä meni puoli vuotta harjoitella päiväkuiviksi kaksosten kanssa. He ovat yksilöinä todella erilaisia, eli heille ei toimineet samat potta-tavat. Harjoittelu oli siis pahimmillaan todella raskasta ja turhauttavaa. Toinen oppi toista nopeammin ja toista harmitti kun ei olisi halunnut jättää vaippoja yhtään pois. Tämä joka ei tahtonut vaipoista pois, taas oli yökuiva nopeammin. Ei olisi halunnut jättää yövaippoja pois mutta sekin tehtiin!
Kun vihdoin siis meidän vaipparuljanssi oli loppu niin toinen kaksosista sairastui syöpään ja palattiin vaippoihin aluksi kokonaan. Toinen kaksosista joutui isovanhemmille hoitoon siksi aikaa kun olimme sairaalassa ja hänellä tuli taantuma eikä suostunut käymään potalla missään muualla tai kenenkään muun kanssa kun mun kanssa. Joten hän palasi myös takaisin vaippoihin.
Nyt tästä sairauden alusta on 3kk ja ollaan saatu treenattua pärjäämään ilman vaippoja, syöpäsairas tosin käyttää osastojaksoilla näitä edelleen nesteytyksen takia.
Niin joo, tiedän kyllä ettei se ihan helppoa ole, mutta vastasinkin siihen että meillä ei herätelty ketään kesken yötä vessaan vaan odotettiin sitä että pissoja ei tule öisin vaippaan.
Vastasit "ei tästä niin ongelmallista tarvitse tehdä" puhuessasi ongelmasta josta sinulle ei viestisi perusteella ole mitään kokemusta tai ymmärrystä (yökastelu, johon vaipat ei riitä avuksi). Se oli tosi vähättelevää. Yökuivaksi ei opita tai opeteta mikäli lapsi ei ole hormonaalisesti kypsä ja vaipat on laiha lohtu jos ne ei pidä.
Tsempit joka tapauksessa!
Ap on vain ottanut tavaksi herättää lapsen kesken unien vessan. Ei voi edes kuvitella lapsensa oppivan yökuivaksi, kun ei anna siihen edes tilaisuutta. Patjalle voi laittaa jonkun suojan ja vaikka paksun pyyhkeen, niin ei kastu koko sänky. Kokeile ja hämmästy!
Ongelma voi olla se, että lapsi on tottunut jo heräämään vessaan, joten siitä poisoppisessa voi mennä jonkun aikaa.
Meillä 12v erityislapsi jolle lääkäri suositteli herättämään yöllä pissalle. Lapsi hyötynyt tästä erittäin paljon monella tapaa, hän kun itse ei halua vaippaa enää käyttää eikä kastella sänkyä. Lääkäri sanoi ettei todellakaan hidasta kuivaksi opettelua vaan päin vastoin lapsi saattaa usein kehomuistista alkaa itsekin heräämään siihen samaan kellon aikaan ja käymään vessassa.
Meillä mennään vähän aiemmin nukkumaan, sillä huomioin sen, että uni katkeaa kerran yössä vessassa käymiseen. Toimii hyvin, lapsi tyytyväinen!
Jos vuoden jo toimittu noin, niin rakko varmaan opetettu tuohon. Ei siitä ehkä noin vaan pysty luopumaan. Toivoa vaan, että lapsi oppii itse heräämään vessaan.
Ei saa herättää kesken unien koskaan, ettei rem ja unirytmi mene sekaisin. Vaikka aikuinen kuvittelisi ettei herää. Lapsen pitää antaa nukkua aina rauhassa. Joillakin lapsilla on vaippa, silloin kun ei kuumenna. Kastelu on yleensä hormonaalista, joillakin voi kestää 6-7 vuotiaaksi saakka ja menee aikanaan ohi. Patjoihin saa suojuksia ja pestäviä osia.