Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Me ollaan ehkä noin vuoden käytetty lasta (nyt vähän yli nelivuotias) vessassa siihen aikaan, kun itse menemme nukkumaan. Mistähän sen mahtaa tietää, koska tavasta voi luopua? KOkemuksia?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Siis herätätte lapsen vessaan? En oikeasti ole moista kuullut! En ikinä ole tehnyt noin! Yhtenäinen uni on kyllä ihmiselle tärkeätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ehkä noin vuoden käytetty lasta (nyt vähän yli nelivuotias) vessassa siihen aikaan, kun itse menemme nukkumaan. Mistähän sen mahtaa tietää, koska tavasta voi luopua? KOkemuksia?

Tuollaista tapaa ei ollenkaan suositella. Lapsi herää ITSE vessahätään kun on kypsä siihen. Siihen asti yövaippa käyttöön. Herättäminen vaansotkee lapsen luontaista heräämistä kun on hätä.

Vierailija

Sitten kun hän oppii itse heräämään hätään tai hormonit toimii niin että virtsan eritys vähenee yöksi. Mutta luulen, että tuo metodi ei auta lasta vaikka pitää sängyn kuivana. Uni on tärkeä ja lapsi ei opi heräämään, jos hänet ns. herätetään väärään aikaan. Itse yökastelijan äitinä sain kuulla, että tuo yöllä summamutikassa herättäminen on pahinta yökastelun hoitoa.

Vierailija

Ei se kyllä varsinaisesti herää siihen vessassakäyntiin. Käytetään vessassa siksi, että pissa ei tulisi sänkyyn. Jos kuitenkin saisin vastauksia sellaisilta, jotka ovat lasta vessaan vieneet.

Ap

Vierailija

Häh? Mulla on 6v poika, jota en ole IKINÄ herättänyt yöllä vessaan (??). Pienempänä herätti mut, jos oli hätä, "Äiti mua pissattaa", kolmevuotiaasta eteenpäin on käynyt itse ja sitten menee takaisin nukkumaan. En ole koskaan kuullukaan teidän tavastanne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Häh? Mulla on 6v poika, jota en ole IKINÄ herättänyt yöllä vessaan (??). Pienempänä herätti mut, jos oli hätä, "Äiti mua pissattaa", kolmevuotiaasta eteenpäin on käynyt itse ja sitten menee takaisin nukkumaan. En ole koskaan kuullukaan teidän tavastanne.

Johtuu varmasti siitä, että sun ei ole tarvinnut käyttää. Mun on. Että häh vaan.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Johtuu varmasti siitä, että sun ei ole tarvinnut käyttää. Mun on. Että häh vaan.

Ap

No ei olisi teidänkään tarvinnut. Aivan turhaan olette häirinneet lapsen unta.

Vierailija

Melkoisia vastauksia täällä saa, ihan perseestä ootte suurin osa vastaajista!!

Meillä on nelivuotiaan kanssa yökastelua, ja me teimme juuri niin, että kun vauva heräsi yöllä syömään, herätin samalla pojan käymään vessassa. Jostain syystä ei tajunnut itse herätä vaan pissi sänkyyn.

Kauankohan me oltaisiin tuota tehty.... en muista sitä aikaa, mut sen muistan että sitten aloimme lopetella sitä kun sänkyyn vahingot alkoi loppumaan.

Eli siis vaikka käytettiin kerran yössä pissillä, niin saattoi silti pissasta sänkyyn, mut se väheni ja kun oli melkein loppunut (että vaikka kerran kahdessa viikossa kävi vahinko) ja alkoi itse heräilee vessaan ni lopetimme.

Ajattelin tuolloin kyllä että kauankohan tätä nyt meinattiin opetella.... mut nyt poika täyttää kohta 6, eikä ole varmaan liki vuoteen vahinkoa käynyt. Että meillä päästiin kyllä helpolla mun mielestä, kun joillain on vuosia ja jokaöistä noi sänkyyn kusemiset..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli parempi antaa lapsen kastella sänkynsä ja käyttää keskellä yötä suihkussa ja vaihtaa lakanat? TÄmä ei häiritse lapsen unta ollenkaan?

Ap

Vierailija

No luovutte nyt heti siitä. Tulevan yökastelijan saatte tuolla tavalla, ja lapsi on sentään jo 4-vuotias :/ Kokeilkaa ensin ilman vaippaa, sänkyyn vaikka joku suoja jos se ressaa. Jos ilmenee että lapsella on jo yökastelu ongelma (epäilen että on, jos on tottunut heräämään ilman pissahätää vessaan kesken unien), niin hetkeksi yövaippa käyttöön ja voitte vaikka lääkäriltä tms. kysellä vinkkejä jos pissailu on jokaöistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Melkoisia vastauksia täällä saa, ihan perseestä ootte suurin osa vastaajista!!

Meillä on nelivuotiaan kanssa yökastelua, ja me teimme juuri niin, että kun vauva heräsi yöllä syömään, herätin samalla pojan käymään vessassa. Jostain syystä ei tajunnut itse herätä vaan pissi sänkyyn.

Kauankohan me oltaisiin tuota tehty.... en muista sitä aikaa, mut sen muistan että sitten aloimme lopetella sitä kun sänkyyn vahingot alkoi loppumaan.

Eli siis vaikka käytettiin kerran yössä pissillä, niin saattoi silti pissasta sänkyyn, mut se väheni ja kun oli melkein loppunut (että vaikka kerran kahdessa viikossa kävi vahinko) ja alkoi itse heräilee vessaan ni lopetimme.

Ajattelin tuolloin kyllä että kauankohan tätä nyt meinattiin opetella.... mut nyt poika täyttää kohta 6, eikä ole varmaan liki vuoteen vahinkoa käynyt. Että meillä päästiin kyllä helpolla mun mielestä, kun joillain on vuosia ja jokaöistä noi sänkyyn kusemiset..

Meillä ei tällä systeemillä tule vahinkoja kuin tosi harvoin, mutta en uskalla riskeerata ja lopettaa ihan vielä. Ehkä pitää odottaa sinne lähemmäs viiteen vuoteen. Lapsi oli vauvanakin semmoinen, että pissasi paljon yöllä.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No luovutte nyt heti siitä. Tulevan yökastelijan saatte tuolla tavalla, ja lapsi on sentään jo 4-vuotias :/ Kokeilkaa ensin ilman vaippaa, sänkyyn vaikka joku suoja jos se ressaa. Jos ilmenee että lapsella on jo yökastelu ongelma (epäilen että on, jos on tottunut heräämään ilman pissahätää vessaan kesken unien), niin hetkeksi yövaippa käyttöön ja voitte vaikka lääkäriltä tms. kysellä vinkkejä jos pissailu on jokaöistä.

Mä en edes jaksa vastata tämmöiseen. Annat neuvoja tuntematta tilannetta. Neuvolan kanta on se, että tässä iässä ei ole kyse varsinaisesta yökastelusta. Ja totta kai meillä on suoja sängyssä!

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli parempi antaa lapsen kastella sänkynsä ja käyttää keskellä yötä suihkussa ja vaihtaa lakanat? TÄmä ei häiritse lapsen unta ollenkaan?

Ap

Oletko provo vai onko noin järjettömiä vanhempia oikeasti? Aluksi testaatte normaalisti yön, että onko lapsella yökasteluongelmaa. Sitten jos lapsi pissaa sänkyyn monena yönä, niin otatte yövaipan käyttöön ja alatte etsiä apua yökasteluihin joltain joka ymmärtääkin asiasta jotain. Eihän lapsi opi ikinä heräämään pissahätään itse, jos te summanmutikassa herättelette lasta kesken unien. Tosi hölmöä. Ei se lapsi siihen hajoa, jos muutamat pissat pääsee sänkyyn. Ostakaa vaikka sängynsuojus lakanan alle. Niin ja lasta ei todellakaan viedä keskellä yötä suihkuun jos pissaa sänkyyn. Vaan vaihdetaan vaatteet ja otetaan esim. omaan sänkyyn nukkumaan hetkeksi. Sitten jos ongelma alkaa toistumaan, niin se yövaippa käyttöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Oletko provo vai onko noin järjettömiä vanhempia oikeasti? Aluksi testaatte normaalisti yön, että onko lapsella yökasteluongelmaa. Sitten jos lapsi pissaa sänkyyn monena yönä, niin otatte yövaipan käyttöön ja alatte etsiä apua yökasteluihin joltain joka ymmärtääkin asiasta jotain. Eihän lapsi opi ikinä heräämään pissahätään itse, jos te summanmutikassa herättelette lasta kesken unien. Tosi hölmöä. Ei se lapsi siihen hajoa, jos muutamat pissat pääsee sänkyyn. Ostakaa vaikka sängynsuojus lakanan alle. Niin ja lasta ei todellakaan viedä keskellä yötä suihkuun jos pissaa sänkyyn. Vaan vaihdetaan vaatteet ja otetaan esim. omaan sänkyyn nukkumaan hetkeksi. Sitten jos ongelma alkaa toistumaan, niin se yövaippa käyttöön.

Oletko provo vai onko noin järjettömiä ihmisiä oikeasti olemassa? Olen jo puhunut asiasta neuvolassa, ja th on sanonut, että tässä iässä ei vielä katsota, että kyse on yökastelusta.

-

Vaippa ollaan jätetty pois, koska siitä tuli läpi ja lapsi inhosi sitä todella paljon. Olemme alkaneet käyttää lasta vessassa syystä. Ja en todellakaan laita pissaista lasta sänkyyn. Lopeta huonojen neuvojen antaminen, kiitos, en aio niitä noudattaa.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

No anteeksi nyt vaan, mutta aloituksessasi et sanallakaan mainitse, että lasta tarvitsee käyttää yöllä vessassa, lisäksi sanoit, ettei edes herää siihen? Unissaanko se lapsi pönttöön pissii?

Miten vaan, minusta tapasi on omituinen, mutta omapa on perheesi. Henk. koht. en riemastuisi, jos mut raahattais kesken unien vessaan, noin niinkun vertauskuvana.

- se 6v:n äiti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

No anteeksi nyt vaan, mutta aloituksessasi et sanallakaan mainitse, että lasta tarvitsee käyttää yöllä vessassa, lisäksi sanoit, ettei edes herää siihen? Unissaanko se lapsi pönttöön pissii?

Miten vaan, minusta tapasi on omituinen, mutta omapa on perheesi. Henk. koht. en riemastuisi, jos mut raahattais kesken unien vessaan, noin niinkun vertauskuvana.

- se 6v:n äiti

Siis kuvittelitko sä, että se lapsen käyttäminen yöllä vessassa on mulle joku harrastus tai jotenkin muuten kiva juttu? Ei tullut ollenkaan mieleen, että jos en käytä, lapsi pissaa sänkyynsä. Okei. Mielenkiintoista. Joo, ei oikeastaan herää, juttelee usein pöntöllä unissaan ja pissii. Riittääkö tämä selvitykseksi?

Joo, varmasti kuulostaa omituiselta tavalta, jos ei tule ajatelleeksi, että lapsi pissaa muuten sänkyyn. Olisko tämä asia nyt sun kanssa loppuun käsitelty?

Ap

Vierailija

Hienoa, että suhtaudut avoimesti ja ennakkoluulottomasti muiden vastauksiin. 

Meillä ei koskaan lapset sanelleet sitä, käyttävätkö yöllä vaippaa vain eivät. Tarve saneli. Vaippojakin on erimallisia. Lisäksi taitaa yökasteluvaippojakin olla omiansa? Minä itse "opetin" lapseni olemaan pidättämättä. Pysäytin autonkin vaikka tienlaitaan, että päästiin puskapissalle mahdollismman nopeasti sen sijaan, että olisin pyytänyt pidätteleen vähän aikaa. Jippii, miten tyhmä olinkaan. Kesti paljon pidempään opetella vanhempana pidättelemään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä varsinaisesti herää siihen vessassakäyntiin. Käytetään vessassa siksi, että pissa ei tulisi sänkyyn. Jos kuitenkin saisin vastauksia sellaisilta, jotka ovat lasta vessaan vieneet.

Ap

Ehkä vaikea saada niitä vastauksia, kun moista puuhaa ei kukaan tee. Yli 50 vuoden lastenhoitokokemuksella en ole asiasta kuullutkaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat