Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kierukan asentamista ja synnytystä verrata toisiinsa?

Vierailija
08.01.2016 |

Onko tuntemukset samantyyppisiä? Jotkuthan sanoo, että kierukan laitto oli synnytystä pahempi :'D Mietin vaan kun mulle kuparikierukan asennus oli lastenleikkiä, mutta siltikään en tulevaisuudessa aio uskaltautua synnyttämään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu kierukka ja otettu pois. Kumpikaan ei tuntuneet yhtään miltään. Odotin edes pientä nipistystä. Synnytykset on sattuneet. En voi uskoa, että jollain kierukan laitto olisi yhtä kivuliasta kuin synnytys.

Vierailija
2/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierukan asennus kyllä sattui kovastikin, mutta jotenkin oletin sen olevan paljon pahempi ja lähinnä odotin milloin se pahin kipu tulisi, mutta koko homma olikin jo ohi. Ja itsekin uskon synnytyksen olevan ainakin 10x kivuliaampi, siksi en synnytäkkään :D Kiinnostaa vaan kuulla kokemuksia teiltä jotka olette kokeneet molemmat!

-ap

Vierailija
4/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle synnytys oli helppo juttu, olin niin sekasessa lääkepöhnässä ettei enää muistakaan mitään, en tiedä tunsinko kipuja, en varmaan. Kierukan laitosta tosin ei kokemusta.

Vierailija
5/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, kestääkö kierukanlaitto jopa vuorokausia?

Vierailija
6/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnyttää epiduraalilla niin voikin olla noin, että kierukan laitossa on tuntenut enemmän kipuja. Mulla oli täysin kivuton synnytys epiduraalin vuoksi, alussa nyt ehti rajuja suppareita tulla mutta noin muuten...

mutta jos kokisit molemmat luomuna ja sitten vertailisit niin voi kuule vastaus lienee selvä...... :D 

Vierailija
7/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä voi verrata. Kierukan laittamisen kipu on hyvin lyhytaikainen nippaus, se voi olla kyllä kovakin mutta jos se kestää tyyliin sekunteja erityisen kovana, niin ei se mitenkään ole verrattavissa tuntikausia jatkuviin synnytyskipuihin. Kipu on muutenkin ihan erilaista, synnytyksessä suurimman osan aikaa on sellaista tylppää, uuvuttavaa, kouristelevaa kipua, ei sellaista viiltävää kuin kierukan laitossa. 

Toisaalta en minä kumpaakaan ole kovin pahana pitänyt. 2 lasta on tullut ilman kivunlievitystä synnytettyä, ja hyvin minä sen kivun olen kestänyt, kun tietää että sillä on tarkoitus ja se loppuu kun lapsi syntyy. IHan eri olisi jos vaikka nyt yhtäkkiä alkaisi yhtä kova vatsakipu, sehän olisi helvetillistä koska mukana olisi pelko että nyt on jotain vakavaa vialla, joku vakava sairaus. Mutta kun tietää että se liittyy synnytykseen ja kouristeluilla ja supisteluilla on tarkoitus, sen jaksoi hyvin.

Vierailija
8/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä yhtä kierukkaa vuorokautta asenneta. Yksi supistuskin kestää pitempään mitä kierukan laitto. Itse olen ottanut pari särkylääkettä ennen kierukan asennusta tai poistoa ja hyvin ne ovat tepsineet.

Vierailija
9/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, kestääkö kierukanlaitto jopa vuorokausia?

Jotkut ihmiset ovat sanoneet kierukan laiton olleen kivuliaampaa kuin heidän oma synnytyksensä. Mistä minä tiedän, enhän ole synnyttänyt enkä synnytä??! Täysin mielenkiinnosta kyselen, sillä ihmettelen kuulemaani itsekin :D ja pituudesta tässä ei nyt puhuta vaan kivun voimakkuudesta. 

Vierailija
10/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä voi verrata. Kierukan laittamisen kipu on hyvin lyhytaikainen nippaus, se voi olla kyllä kovakin mutta jos se kestää tyyliin sekunteja erityisen kovana, niin ei se mitenkään ole verrattavissa tuntikausia jatkuviin synnytyskipuihin. Kipu on muutenkin ihan erilaista, synnytyksessä suurimman osan aikaa on sellaista tylppää, uuvuttavaa, kouristelevaa kipua, ei sellaista viiltävää kuin kierukan laitossa. 

Toisaalta en minä kumpaakaan ole kovin pahana pitänyt. 2 lasta on tullut ilman kivunlievitystä synnytettyä, ja hyvin minä sen kivun olen kestänyt, kun tietää että sillä on tarkoitus ja se loppuu kun lapsi syntyy. IHan eri olisi jos vaikka nyt yhtäkkiä alkaisi yhtä kova vatsakipu, sehän olisi helvetillistä koska mukana olisi pelko että nyt on jotain vakavaa vialla, joku vakava sairaus. Mutta kun tietää että se liittyy synnytykseen ja kouristeluilla ja supisteluilla on tarkoitus, sen jaksoi hyvin.

Kiitos hyvästä vastauksesta! Tämä avasi asiaa aika kivasti. :)

-ap

Vierailija
11/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin kipu on ihan siedettävissä. Kierukka ei yleensä satu juuri lainkaan, pieni nipistys. Synnyttäminen sattuu, tietenkin kun tehdään tietä vauvalle. Mutta tuonkin kivun kestää. Ongelma on, että nykyään synnytetään aika vanhana, siksi liitokset on aika luutuneita ja homma sattuu ja kestää. Nykyään saa kivunlievitystä kuitenkin, hyvin tehokastakin kun vaan vaatii. Suurimmalle osalle synnyttäneistä ei jää traumoja synnytyksestä, ne kammot jää jos jotain menee pieleen. Ensimmäisen lapsen synnytin epiduraalin avulla, ennen puudutusta synnytys oli pitkä ja kivulias. Kivut unohtui äkkiä. Seuraava putkahti vajaan 2 v jälkeen ilman kipulääkitystä, muutaman kerran kerkesin ilokaasua hörpätä kun oli jo maailmassa. Synnytyskivut unohtui kun laitokselta lähti. Kierukoita mulla on ollut useampia, niiden laittamista en kyllä ole juuri tuntenutkaan. Taitaa olla vähän kuin hammaslääkärin kanssa: jos kammoaa, pelkkä ajatuskin porauksesta sattuu.

Vierailija
12/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan halua synnyttää ikinä, kun hormonikierukan laitto sattui niin kamalasti. Itse odotin pientä nippaisua ja ae kipu oli niin kauhea, että pyörryin ja oksensin.

Vierailija
13/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi verrata, toinen ei satu ja toinen sattuu ihan helvetisti. Juuri ja juuri siedettävissä oleva kipu.

Vierailija
14/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei voi verrata toisiinsa millään tasolla.

p.s. kierukkaa varten en ikinä suostuis kokemaan synnytyskipuja. Vauvaa varten ihan milloin vaan, kunhan taas tärppäis...

Vierailija
15/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta kierukasta, mutta synnytyskivuista puhuttaessa itselleni tuli yllätyksenä se, että vauvan tultua ulos edessä oli vielä kivulias jälkeisten "synnyttäminen". Se vasta kipeää teki, johtuiko sitten siitä, että ilokaasu ei enää vaikuttanut ja olin kuvitellut kipujen loppuvan viimeiseen ponnistukseen. Että tuohonkin kannattaa varautua, jos synnyttäminen joskus ajankohtaista :) Vauva tietysti korvaa synnytyskivut ja ne tosiaan kestää, kun tietää, että niille on jokin selitys, kuten joku jo edellä mainitsikin.

Vierailija
16/23 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 2 lasta täysin luomuna ilman kivunlievitystä ja meinannut pyörtyä kahteen kertaan kivusta kierukka vaihdettaessa. Kierukan kanssa meni myös buranaa enemmän kuin viitsin kertoa.

Tiedän olevani erikoistapaus tässä kierukka-asiassa, useimpia ei kuulemma juuri satu.

Omasta mielestäni synnytyskipu oli kestettävissä ottamalla siitä henkinen yliote mutta kierukanvaihto on ollut kuin sähköisku sisäelimiin. Yksityisellä kävin ja olen varma, että vika ei ollut lääkärissä.

Vierailija
17/23 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivun kokeminen on hyvin yksilöllistä eikä kannata vähätellä kenenkään kokemusta kummassakaan asiassa.

Kierukan laitto on vaikuttaa myös se onko synnyttämätön. Silloin se on paljon kivuliaampaa kuin kohdulle joka on käynyt synnytyksen läpi.

Itselleni (synnyttämätön) kipu oli äärimmäiden voimakas vielä tunteja asennuksen jälkeen. Olin myös viereisessä huoneessa lepäämässä kun naiselle ä, jolla oli pieni vauva mukana, asennettiin kierukka ja hän huusi kyllä kovaa kivusta.

Vierailija
18/23 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä voi verrata sellaisia, että supistelee vuorokauden, ponnistat ja paskot ja saat tikkejä alapäähän. Tai että nipistää minuutin mahasta.

Vierailija
19/23 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin tänään. Kuparikierukka siis. Onneksi en ollut lukenut laiton sattumisesta paljon mitään, tuli yllätyksenä. Hyvä niin. Otin noin tuntia ennen ibuprofenia 800mg ja vielä puoli tuntia ennen 400mg. Kohdun mittaaminen ja taittaminen sattui todella paljon. Se oli sellaista viiltävää kipua mitä en ole ikinä ennen tuntenut. Meinasi taju lähteä ja oksetti. Käsistä pakeni veri. Sattui siis todella todella paljon. Siinä tilanteessa kun ei voi muutakuin kestää kipu. Itse asentaminen paikoilleen ei ollut niin paha, pienempi nipistys vain. Jälkeen kivut niinkuin pahoissa menkkakipuissa, mutta siinä hetkessä ne tuntuivat jotenkin pieneltä verrattuna laittoon.. laiton jälkeen otin vielä 800mg särkylääkettä. Vähän on kouristellut ja kivut lähinnä pysyneet niissä mitä olen ennen pitänyt pahoina menkkakipuina. Sattumisesta huolimatta tuntuu hyvältä, sanoivat vielä, että kestin hyvin, mulle kun ei ole ennemmin tehty edes gynekologista tutkimusta. Ikää 20 vuotta.

Vierailija
20/23 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, nyt perun koko asennus ajan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi