Kuinka moni suomalainen tietää?
Jos kaikilta suomalaisilta kysyttäisiin, mikä on Kroatian pääkaupunki, niin kuinkahan moni osaisi vastata? Itse kysyin kerran eräältä henkilöltä Kroatian pääkaupunkia, koska olin nähnyt sinne sijoittuvan televisio-ohjelman. Hän ei tiennyt, ja sanoi, ettei ole niin innostunut maantieteestä, että tietäisi kaikkien maiden pääkaupungit. Mielestäni kyllä ainakaan kenenkään suomalaisen ei välttämättä tarvitsisi olla mikään maantiedefriikki, että tietäisi tämän, koska Kroatia on kuitenkin suhteellisen lähellä Suomea ja kyllähän jokainen väistämättä tietää jotain, vaikkei olisi niin kiinnostunutkaan. Tämä henkilö oli kyllä todellinen urheilufriikki, joten olisi voinut tietää sen jos siellä olisi järjestetty jotkin urheilukilpailut.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä pääkaupunkeja olen opetellut se oli Jugoslavia ja Sarajevo.
Eikö sitten opeteltu myös Jugoslavian osia ja niiden pääkaupunkeja?
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten? Kroatia kuitenkin itsenäistyi jo vuonna 1991.
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut kovin hyvin oppia, sillä Jugoslavian pääkaupunki oli kyllä Belgrad.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Osaatko sinä kertoa Portugalin maakunnat? Jotkut Jugoslavian osaset oli silloin ihan yhtä oleellisia.
Kyllä mä näistä uusista maista osaan sanoa sen mistä ne on itsenäistyneet, mutta ei jollain kaupungin nimellä ole merkitystä ellei sielläpäin matkaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut kovin hyvin oppia, sillä Jugoslavian pääkaupunki oli kyllä Belgrad.
:) Hetken mietin googlaanko vielä ennenkuin painan lähetä.
Mutta siinäpä se nähdään, 80-luvulla niitä koulussa päntättiin ja 35 vuotta myöhemmin tietoa olis tarvinnut näinkin tärkeässä asiassa kuin av:n keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Osaatko sinä kertoa Portugalin maakunnat? Jotkut Jugoslavian osaset oli silloin ihan yhtä oleellisia.
Kyllä mä näistä uusista maista osaan sanoa sen mistä ne on itsenäistyneet, mutta ei jollain kaupungin nimellä ole merkitystä ellei sielläpäin matkaile.
Eikö sitten myöskään opeteltu Neuvostoliiton osien pääkaupunkeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taideta tietää (eikä siitä tunneta huonoa itsetuntoa) muissakaan maissa Suomen pääkaupunkia, joten...
Ai eikö? Eikö esim. Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä? -.-
Ehkä noissa, mutta nuokin ovat maailmanlaajuisesti tunnetumpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taideta tietää (eikä siitä tunneta huonoa itsetuntoa) muissakaan maissa Suomen pääkaupunkia, joten...
Ai eikö? Eikö esim. Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä? -.-
No tuskin ne Kroatiassa on koskaan kuulleetkaan jostain Helsingistä, tokko Suomestakaan.
Ai jostain? Ei Kroatiakaan mikään iso maa ole, itse asiassa Suomea pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jugoslavia oli ennen hajoamistaan liittotasavalta, eli useiden valtioiden muodostama liitto. Portugali ei sitä ole tai ole ollut. Espanjan alueella on ollut useita kuningaskuntia, ja Kataloniahan haluaa itsenäisyyttä. Kyllä mä muistaakseni koulussa opiskelin Neuvostoliiton tasavallat ja pääkaupungit aikoinaan, samoin ainakin Länsi-Saksan osavaltiot opeteltiin. Ja vaikkapa Etelä- Afrikan osaset, nythän ne toki on toiset.
Kuinka moni ulkolainen tietää missä on suomi? Euroopassa joo yleensä mutta menkäähän Afrikaan, etelä Amerikkaan, Aasiaan taikka lähi-itään niin ei moni tiedä. Meidän piti lukiossa opetella kaikki maat ja niiden pääkaupungit koetta varten mutta sellaiset asut unohtuu mitä ei tarvitse tietää tai mitä ei ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zagreb
Tiesitkö vai googletitko? :)
Googletin
Ei näitä saa myöntää! Seuraavalla kerralla väität kyllä sitten kiven kovaan, että en Googlettanut, en varastanut, en myöhästynyt, en tiedä asiasta mitään....haluan asianajajan, en valehdellut, en huomannut, en tiennyt, olisin tehnyt...mutta, jos olisin tiennyt....niin jne. jne. jne.
Noh, annetaan tällä kertaa anteeksi, mutta muista nyt sitten tulevaisuudessa!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ulkolainen tietää missä on suomi? Euroopassa joo yleensä mutta menkäähän Afrikaan, etelä Amerikkaan, Aasiaan taikka lähi-itään niin ei moni tiedä. Meidän piti lukiossa opetella kaikki maat ja niiden pääkaupungit koetta varten mutta sellaiset asut unohtuu mitä ei tarvitse tietää tai mitä ei ajattele.
Entä kuinka moni tietää missä on Kroatia?
Toki jokaisen naisen pitää Kroatia tietää, sillä sieltä on tosi komeita miehiä...
Oikeasti, kyllä Euroopan maat nyt ainakin tulisi tietää, ja muistakin maista edes mantereen tarkkuudella, vaikkei kartalle ei kaikkia Afrikan maita osaisi sijoittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zagreb
Tiesitkö vai googletitko? :)
Googletin
Ei näitä saa myöntää! Seuraavalla kerralla väität kyllä sitten kiven kovaan, että en Googlettanut, en varastanut, en myöhästynyt, en tiedä asiasta mitään....haluan asianajajan, en valehdellut, en huomannut, en tiennyt, olisin tehnyt...mutta, jos olisin tiennyt....niin jne. jne. jne. Aloittajahan oletti suurimman osan suomalaisista tietävän googlettamattakin.
Noh, annetaan tällä kertaa anteeksi, mutta muista nyt sitten tulevaisuudessa!
Sen tiesin, että Dubrovnik on nykyään siellä, kun lapsena olen siellä käynyt. Tulkintakysymys kai olenko käynyt Kroatiassa, kun sitä ei silloin ollut.