Ei ole töitä :(
Turhauttaa. Valmistuin hiljattain ammattiin, jolla pitäisi kuulemma työllistyä hyvin. Avoimia paikkoja onkin paljon. Hakemuksia oon laittanut kaikkiin mahdollisiin lähiseudun oman alan paikkoihin, ja myös avoimia hakemuksia. Pariin haastatteluun olen päässyt, mutta eipä vain töitä irtoa. Yksi syy on varmasti se, että cv:ssä on paljon aukkoja, työkokemusta omalta alalta ja muutenkin on hyvin vähän. Tähänkö se sit tökkää? Olen tässä vuosien mittaan hakenut myös muita kuin oman alan töitä, mutta eipä vaan löydy.
Kommentit (15)
mulla taas on niin paljon töitä kun jaksaa vaan tehdä
Juu, ihan varmasti olisikin voinut miettiä niitä omia valintoja. Mut se on myöhäistä nyt.
Eihän sillä ole niin paljon merkitystä miten paljon paikkoja on, vaan enemmän sillä miten moni niistä paikoista kilpailee. Minusta jo haastatteluun pääseminen on hyvä merkki, kun nykyään hakijoita voi olla satoja samaan paikkaan.
Miten paljon aukkoja saa olla CV:ssä? Onko 5 kk paljon?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Sehän on hieno tilanne, kun on töitä tehtävänä,
Jos on pidempi aukko niin laita vaikka että olit hommissa jossain rantabaarissa Australiassa. Ei yksikään työnantaja kaipaa työtodistusta semmoisesta. Toimii.
Onko ne aukot jotenkin järkevästi selitettävissä? Minkälaiseen elämäntilanteeseen ne osui ja miksi niitä on? Työtön vai jotain muuta?
Mikä ala? Saatko keikkoja? Ota niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varmaan siks että työttömien palstavalaiden mielestä on kaikkien työssäkäyvien vika kun palstavalailla ei ole töitä
tosin eivät jaksaisi töitä koskaan edes eivätkä osaisi mitään, kun eivät ole jaksaneet käydä kouluja
ja toisaalta palstavalashan ei lähde paskaduuneihin eikä palkka saa olla alle 3000 euroa kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaan antaa alapeukun myös silloin, jos joku kertoo traumaattisesta synnytyksestään ja toinen kokee tarpeelliseksi sanoa, että itsehän juoksin maratonin seuraavana päivänä. Tai jos joku valittaa rahattomuuttaan ja toinen tulee kertomaan, että just saatiin perintö.
Jos työkokemusta on vähän ja olet jo päässyt haastatteluun, niin kuulostaahan se aika hyvältä.
Älä kirjoita CV:tä sillä tavalla että aukko näkyy selvästi. Kehitä myös hyvä (ja todenmukainen) selitys aukoille haastattelua varten tai jollain tavalla osaksi hakemusta.
Jos työkokemusta on vähän, mieti onko sulla jotain vähänkään sopivaa kokemusta harrastuksista tai muista vapaa-ajan jutuista ja lisää se CV:hen.
Tai sitten mieti miten voisit saada jotain lisäarvoa osaamiseesi ja CV:hen, eli onko ala sellainen, jossa voisi tehdä vapaa-ehtoistyötä tai mahdollisesti toimia harjoittelussa (ulkomailla?). Liittyykö alaan joku taito, vaikkapa kielitaito tai joku muu, jota voisit omatoimisesti opiskella jollain kurssilla? Joko joku lyhyt kurssi tai sitten vähän pidempi, johon liittyisi joku harjoitustyö -- sellaisen voisi laitta tavallaan CV:ssä kahteen kohtaan, sekä koulutukseen että sen harjoitustyön osalta työkokemukseen.
Kun haet jotain työpaikkaa varten, tee kotiläksyt hyvin, eli hanki tietoa yrityksestä. Koita hahmottaa sen perusteella minkälaista työntekijää he etsivät ja minkälaista osaamista painottavat. Käytä näitä tietoja hakemuksessasi, tee siitä enemmän täsmähakemus juuri tuohon yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihan varmasti olisikin voinut miettiä niitä omia valintoja. Mut se on myöhäistä nyt.
Suomi on nykyään niin karmaisevassa työttömyystilanteessa, että niitä aukkoja alkaa kohta tulemaan yhdelle jos toisellekkin henkilölle ja harva se päivä, ellei ole jo nykyään tulossa.
Jos töihin pääsy on niistä kiinni, niin iso varoitus: sillä alkaa kohta olemaan yhteiskunnan kannalta aika katastrofaaliset seuraukset. Tässä kohta pudotaan syöksykierteessä niin syvään kuiluun, että miten sieltä enää ylös noustaan. Alkaa vain enemmän ja enemmän tuolloin jäämään porukkaa työelämän ulkopuolelle, yhteiskunnan maksettavien tukien määrä kasvaa, valtion kustannukset nousevat, työelämässä jäljelle jääville tulee entistä enemmän pidempiä työpäiviä, lomat vähenvät. Joillekkin aloille saattaa ihan oikeasti tulla sitten jo se paljon puhuttu työvoimapula, joka johtuu siitä, että ihmisiä ei oteta töihin. Työn tuottavuus putoaa dramaattisesti ja valtio velkaantuu entistä enemmän lisää. Täydellinen katastrofi ja Suomi-laivan lopullinen uppoaminen syvyyksiin on silloin edessä.
Tästä olen monelle ihmiselle yrittänyt puhua jo vuosikausia, mutta juuri kukaan ei ole asiaa kuuleviin korviinsa ottanut. Havahtuvatko vasta sitten, kun upotaan jo kovaa vauhtia.
Ehkä lopulta sitten käy niin, että työnantajien on pakko pudottaa vaatimustasoa, kun alkaa työllisten määrä niin vähiin putoamaan.
Aukkoja on yhteensä kolmen vuoden ajalta, ei yhteen menoon kuitenkaan. Työttömyydestä johtuvia aukot. Muun ajan elämästäni olen ollut joko opiskelijana, töissä tai työkkärin harjoitteluissa ym. Mutta oikeita töitä on tullut tehtyä hävettävän vähän. Ikää on yli 30.
Joo, hyvä kun olen päässyt haastatteluihin asti. Mutta melko varmasti aina, jos on yksikin toinen hakija, jolla on enemmän työkokemusta, minä en tule valituksi työhön. Ihan loogistahan se on. Tottakai työnantaja haluaa sellaisen työntekijän, jolla on mahdollisimman paljon kokemusta.
Olen hakeutumassa vapaaehtoistöihin, jotka tavallaan liittyvät alaani (kyseessä siis sosiaaliala), että tulisi nyt työttömyyden aikana tehtyä edes jotain.
Ap
Ei töitä riitä kaikille, minkäs sille mahtaa. Jos cv:ssä on aukkoja, niin sitä on kyllä hankala selittää työnantajalle ja toisaalta olis sitten voinut itsekin miettiä mitä seuraa, kun tekee valintoja omassa elämässään