Millainen on vahva ihminen tai persoona?
Usein sanotaan näin, mitä se teidän mieslestänne tarkoittaa? Millaista ihmistä kuvailisit näin?
Kommentit (28)
Vastenmielinen oman edun tavoittelija, joka jyrää muut alleen.
Mutta jos sanotaan, että jollakin on vahva persoonallisuus, niin hän on yleensä jotenkin pelottava eli merkitys on negatiivinen. Sellainen päällepäsmäri.
Vahvaksi persoonaksi luonnehtivat itseään usein veemäiset ja epäkohteliaat jyrät.
Oikeasti vahva ihminen tietää mistä pitää ja mitä itse elämässään haluaa, mutta osaa ottaa muut huomioon eikä tarvitse toisten tallomista tai mitätöimistä oman egonsa pönkittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Usein sanotaan näin, mitä se teidän mieslestänne tarkoittaa? Millaista ihmistä kuvailisit näin?
Löytää selviytymistavat elämän vastoinkäymisiin. Uskaltaa olla heikko, mutta nousee jaloilleen. Tietää kuka on ja kulkee omaa tietänsä.
negatiivisessa merkityksessä vahva persoona on itsekäs oman edun tavoittelija joka haluaa hallita muita, joka ei osaa tuntea tarpeeksi empatiaa. Jos miehen äiti on vahva persoona, sisaruksista ja apesta puhumattakaan, saatat olla vaikeuksissa ellet suostu sanomaan hyvästejä itsellesi ja omalle persoonallesi ja elämällesi.
Mulle on lempi opettajani sanonut noin. Olin hakemassa jotain esseetä häneltä ja hän sanoi että käytä sitä henkistä vahvuutta joka sulla on "käytä sitä voimaa joka sulla on sisällä ja sitä henkistä vahvuutta mikä siellä on. Älä sulje sitä pois koska sulla on ihan mielettömät voimavarat siellä." Oli historian essee. Tämä opettaja tiesi perhetaustaani ja tiesi isän alkoholismista, äidin kuolemasta ja väkivallasta jota jouduin käymään. Minusta tuntui että lukion 1 ja 2 luokan hän trstasi jatkuvasti minua. Sitten vasta lukion lopulla alkoi puhumaan minulle ja kun on rankkaa niin koitan muistaa nuo asiat mitä hän minulle sanoi.
Toinen opettaja kerran tuli mulle sanomaan että kadehtii sitä henkistö vahvuutta jota minussa näki erään tapahtuman yhteydessä.
Eli sanoisin että henkisesti vahva ihminen pääsee omin avuin ylös ja pystyy taistelemaan kaiken läpi, vaikka kaatuukin, niin pyrkii heti ylös eikä jää vaan makaamaan. Henkiseen vahvuuteen kuuluu kova tahto päästä ylös ja eteenpäin, tavallaan semmonen palava halu näyttää itselleen että kato, kyllä sä pystyt.
Minua on sanottu vahvaksi ihmiseksi.
En ole mitenkään agressiivinen. Olen kuulemma myös melko kiltti muita kohtaan. Ihmiset eivät ole minulle välineitä.
Ei minua kuitenkaan helposti nujerreta, koska toivottomat ongelmat kaipaavat omintakeisia ratkaisuja. Olen kokenut ja kestänyt paljon kolhuja.
En olisi kuitenkaan määritellyt itseäni vahvaksi. Olen kuullut sen siis muilta.
Yleisesti tarkoitetaan oikein vaikeaa tapausta luonteensa puolesta. Sellaista joka "tietää" kaikki asiat parhaiten, joka ei vahvana persoonana voi antaa periksi mistään ja jokainen asia on arvovaltakysymys.
Oikeasti vahvat persoonat mukautuu sitten tämmöiseen luonnesairaaseen ja persoonalisuushäiriöiseen, koska aidosti vahvalle persoonalle on melko pitkälle sama miten asiat menee pienemmissä jutuissa. Isot asiat on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on lempi opettajani sanonut noin. Olin hakemassa jotain esseetä häneltä ja hän sanoi että käytä sitä henkistä vahvuutta joka sulla on "käytä sitä voimaa joka sulla on sisällä ja sitä henkistä vahvuutta mikä siellä on. Älä sulje sitä pois koska sulla on ihan mielettömät voimavarat siellä." Oli historian essee. Tämä opettaja tiesi perhetaustaani ja tiesi isän alkoholismista, äidin kuolemasta ja väkivallasta jota jouduin käymään. Minusta tuntui että lukion 1 ja 2 luokan hän trstasi jatkuvasti minua. Sitten vasta lukion lopulla alkoi puhumaan minulle ja kun on rankkaa niin koitan muistaa nuo asiat mitä hän minulle sanoi.
Toinen opettaja kerran tuli mulle sanomaan että kadehtii sitä henkistö vahvuutta jota minussa näki erään tapahtuman yhteydessä.
Eli sanoisin että henkisesti vahva ihminen pääsee omin avuin ylös ja pystyy taistelemaan kaiken läpi, vaikka kaatuukin, niin pyrkii heti ylös eikä jää vaan makaamaan. Henkiseen vahvuuteen kuuluu kova tahto päästä ylös ja eteenpäin, tavallaan semmonen palava halu näyttää itselleen että kato, kyllä sä pystyt.
Anteeksi paljon kaikki virheet, autossa koitan kirjoittaa kännykällä.
vahva? kirjoitti:
Minua on sanottu vahvaksi ihmiseksi.
En ole mitenkään agressiivinen. Olen kuulemma myös melko kiltti muita kohtaan. Ihmiset eivät ole minulle välineitä.
Ei minua kuitenkaan helposti nujerreta, koska toivottomat ongelmat kaipaavat omintakeisia ratkaisuja. Olen kokenut ja kestänyt paljon kolhuja.
En olisi kuitenkaan määritellyt itseäni vahvaksi. Olen kuullut sen siis muilta.
Olet ilmeisesti vaikea ihminen, koska juuri vaikeita ihmisiä luonnehditaan vahvoiksi" Vahva persoona" on peiteilmaus mulkulle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni semmoinen, joka ei hirveästi välitä siitä, mitä muut ajattelevat hänestä. Ja semmoinen, joka ei anna työnnellä tai ohjailla itseään vaan päättää itse. Eikä murru pienistä vaan on sitkeä.
Mä oon just tämmönen, mutta myös tosi herkkä ja tunteellinen. Herkkyys ei poissulje sitä että voi olla henkisesti myös vahva. Koen sen herkkyyden myös vahvuudeksi.
Mä sanoisin että ihminen joka tuntee ja hyväksyy itsensä täysin ja kykenee tarkastelemaan omaa toimintaansa objektiivisesti.
Siis tuo on se perusta, josta lähtee se vahvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni semmoinen, joka ei hirveästi välitä siitä, mitä muut ajattelevat hänestä. Ja semmoinen, joka ei anna työnnellä tai ohjailla itseään vaan päättää itse. Eikä murru pienistä vaan on sitkeä.
Mä oon just tämmönen, mutta myös tosi herkkä ja tunteellinen. Herkkyys ei poissulje sitä että voi olla henkisesti myös vahva. Koen sen herkkyyden myös vahvuudeksi.
Herkkyys ja rohkeus näyttää se on juurikin osoitus vahvuudesta. Varsinkin nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vahvaksi persoonaksi luonnehtivat itseään usein veemäiset ja epäkohteliaat jyrät.
Oikeasti vahva ihminen tietää mistä pitää ja mitä itse elämässään haluaa, mutta osaa ottaa muut huomioon eikä tarvitse toisten tallomista tai mitätöimistä oman egonsa pönkittämiseksi.
Oletko siis sitä mieltä, että oikeasti vahva ihminen ei koskaan sano olevansa vahva ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka kuvittelee olevansa vahva persoona luonnehtii vahvan persoonan tuntomerkit väärin. Tämmöiselle juuri tuo "työnnellä" ja "ohjailla" on niitä punaisia vaatteita mihin ei suostuta koska nähdään asia väärin arvovaltakysymyksinä tai että on pompotettavana ja tämän takia ovat himskatin vaikeita ja ryhmätyökyvyttömiä joita oikeasti vahvat persoonat joutuvat kohtelemaan silkkihansikkain että työt jotenkin sujuisivat.
Usein vahvalla ihmisellä ja vahvalla persoonalla tarkoitetaan kahta eri asiaa. Kirjoittajat puhuvat jommasta kummasta, mutta eivät erottele asiaa mitenkään. Vahvalla ihmisellä tarkoitetaan tavallisesti sellaista henkilöä, jota nro 1 kuvaili. Vahvalla persoonalla taas tarkoitetaan muista erottuvaa persoonallisuutta, sellaista, joka muistetaan. Moni näkyy liittävän siihen negatiivisia asenteita, mutta miksi, se on toisen keskustelun paikka. Ehkä heidän tuntemansa vahvat persoonallisuudet ovat käyttäytyneet heidän kuvailemillaan tavoilla.
Vahva ihminen:
- ei alista tai kiusaa muita
- ymmärtää oman arvonsa, joten ei saa tossun alle
- ei anna manipuloida itseään
- tekee muita kunnioittaen omat valintansa omasta elämästään vaikka arvostaakin muita
- selviää elämän haasteista
Jotkut sekoittavat vahvan ihmisen näemmä heikkoitsetuntoiseen tyyppiin, joka naamioi heikon itsetuntonsa vahvuudeksi...
Itsepäisyys ja egoistisuuskaan ei kuulu mielestäni pelkästään vahvan ihmisen kuvaukseen.
Toki ihminen on paljon muutakin kuvaillessa... mutta jos pelkkää vahvaa ihmistä kysytään, niin ei siihen kuulu mikään negatiivinen ja ei kai persoonaankaan.
Itsepäinen, omahyväinen jne on sellaisia negatiivisia kuvaavia sanoja joillekin, jotka ovat myös vahvoja...
...mielestäni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi paljon kaikki virheet, autossa koitan kirjoittaa kännykällä.
Ethän vaan aja ://
Kysymyksesi on vähän ristiriitainen, koska vahva ihminen ja vahva persoona(llisuus) ovat ihan eri asioita. Siksi varmaan vastauksetkin ovat ristiriitaisia.