Millainen on vahva ihminen tai persoona?
Usein sanotaan näin, mitä se teidän mieslestänne tarkoittaa? Millaista ihmistä kuvailisit näin?
Kommentit (28)
On ainakin kolme tapaa, joilla ihmiset käyttävät käsitettä vahva ihminen / vahva persoona.
1. Yksi on psykologien, mutta myös monien maallikoiden, käyttämä merkitys, ja tässä on kyse erityisesti 'vahva persoona' -käsitteestä. Eli jos henkilö pysyy temperamenttipiirteiltään, reagointitavaltaan, sosiaaliselta tyyliltään samanlaisena tilanteiden ja seuran vaihtuessa, voidaan puhua vahvasta persoonasta. Tämän vastakohtana heikko persoona muuttuu olosuhteiden ja ympärillä olevien ihmisten ja vaikutteiden myötä herkästi ollen jatkuvassa muutostilassa. Tällä tavoin määriteltynä vahva ja heikko persoona molemmat sisältävät hyviä ja huonoja puolia; jako ja määritelmät ovat neutraalit.
Huomasin Big Brother -realitysarjaa aikoinani seuratessani, että BB-osallistujien silmissä "vahva persoona" oli miltei suurin kohteliaisuus, jolla ihmistä voi luonnehtia. "Olen 'oma itseni'"; "Olen täysin samanlainen täällä talossa kuin kotonani"; "Olen 'vahva persoona', olen aina oma itseni, ja se ärsyttää monia!"; "Hän on ihan samanlainen talossa kuin talon ulkopuolellakin". Nämä lauseet toistuivat osallistujien ja kannattajien suussa runsaasti tuotantokaudesta toiseen.
– Olen itse 'heikko persoona': tutussa seurassa olen rohkea ja spontaani, BB-talossa (jos sinne joskus eksyisin) olisin sulkeutunut ja varovainen.
2, Toinen tapa, jolla 'vahvasta persoonasta' puhutaan, on dominoivuuden asteeseen viittaaminen. Dominoivuus eli hallitsevuus on yksi universaaleista temperamenttipiirteistä. Sen vastakohta on alistuvuus. Ihmistä, joka on luontaiselta temperamentiltaan dominoiva, voidaan luonnehtia vahvaksi persoonaksi, minusta ihan ymmärrettävästi. Hallitsevuus ja alistuvuus ovat niin ikään neutraaleja ominaisuuksia lähtökohtaisesti; molemmissa on hyvät ja huonot puolensa ja potentiaalinsa.
3. Kolmas tapa, jolla puhutaan 'vahvasta persoonasta / ihmisestä' on jonkinlaiseen ideaaliin viittaaminen. Tässä merkityksessä vahva ihminen on sopivasti muut huomioiva, puolensa pitävä, hyväitsetuntoinen, sosiaalisesti oikeudenmukainen, mutta oman tilansa ottava jne...
Hitler oli vahva persoona. Vahva ihminen on jotain muuta.
Terapiassa huomasin itse ajattelevani tosiaan väärin noista termeistä. Nimitin vahvamielipiteistä ja voimakasta persoonaa vahvaksi ja terapeutti huomautti ettei hänestä kuvaamassani ihmisessä vahvuutta ollut, minussa kuulemma enemmän. Hämmennyin kyllä aika lailla. Mutta hänestä vahvuus on juuri sisäistä sorttia, kuinka hyvin ihminen on sinut itsensä kanssa ja miten elämän yllättävät kolahdukset vaikuttavat. Vahva kuulemma taipuu muttei taitu. Ehkä näin mutten toivo kaikille kokemuksia joissa tuon saisi itsestään selville.
Vahvalla persoonalla tarkoitetaan käytännössä yleensä voimakastahtoista henkilöä, joka tuo itseään paljon esiin. Vahva persoona ei ole sama kuin oikeasti vahva ihminen, jolla minä ymmärrän henkisesti tasapainoista ja kypsää ihmistä - sellaisella taas ei välttämättä toteudu sen enempää voimakastahtoisuus kuin itsensä esiintuominenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hitler oli kaikin tavoin vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitler oli kaikin tavoin vahva.
Hitlerillä oli hyvä ja lempeä ääni. Oli kasvissyöjä. Tykkäsi eläimistä. Osasi rakastaa ja menikin viime hetkillä naimisiin naisen kanssa jota rakasti, ja joka rakasti Aadolfia.
Vahva on hän, joka tunnustaa heikkoutensa. Niin itselleen kuin muiden edessä. Siihen ei moni pysty.