Tämä kylmyys on jotain hirveää
Olen sisätiloissa. Minulla on esim. kolmet sukat jalassa. Tavalliset ja kahdet villasukat. Silti varpaat ovat lähes tunnottomat jääkalikat. :( öisin täytyy pitää pipoa päässä.
Kommentit (65)
Minäkään en ymmärrä tätä valitusta. Mun mielestä talvella kuuluukin olla kylmä. Lisäksi nyt ulkona on todella kaunista kun puutkin on huurteisia. Vähän sais lunta tulla vielä lisää. Se on pukeutumiskysymys nää pakkaset kuulkaa. Tarpeeks vaa päälle ja pihalle - kyllä virkistää! Ja sitten on ihanaa tulla kotiin lämpimään :)
Munkin mies on tollanen vinkuiita että valittaa näistä pakkasista kokoajan, oisko siinä totuuden siemen että kesänlapset ei siedä pakkasta ja talvella syntyneet tykkää. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, mitä tälle kansalle on tapahtunut.
Netti on tapahtunut. Kaikki pienetkin valitukset on kuulutettava nettiin.
Siitä olen eri mieltä, että sää on vain pukeutumiskysymys. Ihmiset kokevat lämpötilat eri tavoin. Minusta se ei ole asia, josta pitäisi kinastella tai haukkua toinen huonokuntoiseksi, jos kylmettyy nopeasti, tai läskiksi, jos ei kestä hellettä.
Mutta näitä haukkujia ei oikein pääse netissä karkuun.
Mua on aina ärsyttänyt tapa, jolla pakkasista ja talvikeleistä uutisoidaan. Ihan kuin lumi, kylmyys, pakkanen ja jää olisivat jotain, jota kaikki suomalaiset ovat kauan ja hartaasti odottaneet. "Vihdoin päästään nauttimaan pakkaskeleistä!" "Kylmä rintama saavuttaa vihdoin Suomen" "Kauan odotetut pakkaset..." ARGHHH. Mä en ainakaan ole toivonut yhtäkään miinusastetta tai lumihiutaletta.
Työkaveri veti tänään herneet nenään, kun vitsillä sanoin jotain että "nautitaan nyt kun tää on niin harvinaista herkkua". Ajattelin, että hän tajuaa tilanteen, koska noin hän puhuu aivan tosissaan mulle kesällä kun kärsin helteistä. Mutta ottikin vittuiluna ja lähti ovet paukkuen :D
En siis vittuillut, mä oikeasti nautin pakkasesta ja kärsin helteestä. Mutta vain helteestä nautiskelijat voivat ilmeisesti puhua noin.
Vierailija kirjoitti:
Näillä nykyisillä talvikamppeilla nämä tosiaan on hirveitä pakkasia. Mutta 60 ja 70 luvuilla pelattiin Rovaniemellä illat pitkät jääkiekkoa yli 30 asteen pakkasissa. Koulumatkat käveltiin huopatossuissa, karvalakki päässä ja karvarukkaset kädessä. Sarkatakki ja housut, alla kunnon villapaita ja villahousut. Ei tuntunut pakkanen missään. Eikä osattu hirvitellä, kun ei paremmasta tietty. Toisaslta kun viikko tolkulla oli yli 30 pakkasta, niin tottuhan siihen. Kovin pakkanen minun koulutiellä oli -45. Pyörällä menin kun en viitsinyt kävellä, hiki vaan valu pitkin selkää kun pyörän rasvat oli niin jäykkinä.
Näillä nykyajan goretex kengillä, pipoilla ja hanskoilla ei pakkasessa tee mitään. Ekaluokkalaista ei hirviä pistää kävelemään viiden kilsan koulumatkaa, lasun siitä tekisivät naapurit ja opettajat.
Jaa. Äitini joka on myös Rovaniemeltä on taas kertonut että kovilla pakkasilla oltiin paljon sisällä, kun oli ikävä leikkiä ulkona kylmässä hirveän paksuissa vaatteissa. Ja kuinka piti hypätä lumihankeen kun isoja rekkoja ajoi Rovaniemen isommilla teillä eikä jalkakäytäviä ollut. Toki siellä eli, ihmiset hiihti jne mutta kyllä se kylmyys hankaluuksiakin toi. Eikä se lastenhoito ennen ehkä aina niin ihanaa ollut, jo 3-vuotiaat saatettiin pistää kauppa-asioille yksinja kilsa tai ylikin matkaa.
Aah ihana kylmyys ja hiljaisuus ulkona. Ei olise humalaiset tai kilju kauhukakarat. Ei tarvitse köyhäpaskojen paskan näköisiä autojakaan katsella ja saastuttamista. Ihana raikasta ja puhdasta. Muuttakaa te toki vaikka neekereiden maihin. Saisi olla aina -30 mahtavuutta. Paskat vaatteet teillä ja rapakunto, jos pieni pakkanen saa tullaista vammaisuutta aikaan. Haulikko peräaukkoon ja laukaus tuollaisille. Suomi Finland Pure Snow White Zombie Power!
Julkisilla liikkujan näkökulma pakkasiin:
A) Pukeudu niin että tarkenet ulkona = paistut matkalla
B) Pukeudu niin ettet ihan kiehu matkalla = palelet ulkona
Ja se joka riisuu paistumista välttääkseen takkinsa klo 8 aamuruuhkassa töpätäydessä bussissa johon kaikki halukkaat ei välttämättä edes mahdu kyytiin on kyllä melko veijari. Bonuksena ne tilanteet kun junat tai bussit ei kulje tai jää välille sään takia.
Oma auto vaihtoehto kaikille? Joo, siitähän se riemu repeäisi jos kaikki jotka kulkee pk-seudulla täihin siirtyisi käyttämään omia autoja...
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri veti tänään herneet nenään, kun vitsillä sanoin jotain että "nautitaan nyt kun tää on niin harvinaista herkkua". Ajattelin, että hän tajuaa tilanteen, koska noin hän puhuu aivan tosissaan mulle kesällä kun kärsin helteistä. Mutta ottikin vittuiluna ja lähti ovet paukkuen :D
En siis vittuillut, mä oikeasti nautin pakkasesta ja kärsin helteestä. Mutta vain helteestä nautiskelijat voivat ilmeisesti puhua noin.
Oot mun idoli! Tota rupeen hokeen kaikille hellevammaisille joiden "nauttimista" harvinaisesta herkusta saa kuulla aina kun on elämän tukalimmat päivät. Ha!
Vierailija kirjoitti:
Ja se joka riisuu paistumista välttääkseen takkinsa klo 8 aamuruuhkassa töpätäydessä bussissa johon kaikki halukkaat ei välttämättä edes mahdu kyytiin on kyllä melko veijari. Bonuksena ne tilanteet kun junat tai bussit ei kulje tai jää välille sään takia.
Oma auto vaihtoehto kaikille? Joo, siitähän se riemu repeäisi jos kaikki jotka kulkee pk-seudulla täihin siirtyisi käyttämään omia autoja...
Mitäs jos kaupunkijupit käyttäisivät omia jalkojaan? Aivan naurettavaa, ettei voi kävellä paria kilometriä päivittäin. Siitä saisi kaiken tarvittavan hyötyliikunnan, sen sijaan että lähtee sitten illalla revittelemään persereikää paskanhajuiselle ja kusentunkkaiselle punttisalille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, mitä tälle kansalle on tapahtunut.
Netti on tapahtunut. Kaikki pienetkin valitukset on kuulutettava nettiin.
Siitä olen eri mieltä, että sää on vain pukeutumiskysymys. Ihmiset kokevat lämpötilat eri tavoin. Minusta se ei ole asia, josta pitäisi kinastella tai haukkua toinen huonokuntoiseksi, jos kylmettyy nopeasti, tai läskiksi, jos ei kestä hellettä.
Mutta näitä haukkujia ei oikein pääse netissä karkuun.
Tää on muuten varmasti totta. Kai sitä ennenkin joku kirosana pääsi suusta kun pakkasta oli se 35 ja välillä otti päähän kovaakin. Mutta ei siitä syntynyt samanlaista valitusvellontaa, kun sitä ei lietsottu samoin kuin nyt. Netissä jokainen saa voivotella ja aina kuoroon liittyy muitakin. Lisäksi medialla oli kunnianhimoa ja yritystä kirjoittaa oikeista uutisista eikä tehdä tavallisista vuodenaikojen vaihtelusta tappohelteitä tai hirmupakkasia. Tääkin mun mielestä lisää sitä valittamisen ilmapiiriä: kun oikein lehdessäkin lukee että tämä on jotain ihan poikkeuksellisen kamalaa, niin onhan sen oltava.
Mä pidän pakkasesta. Joo, kyllähän se aina vähän pistelee (en kuitenkaan esim. toppa- ja villahousuja käytä, eli oma syy) mutta oikeasti ihmettelen välillä etenkin nuoria teinejä ihmisiä näillä keleillä! Joku viikko sitten (ehkä -11-15) kuljeskeltiin nilkat melkein paljaana kaupungilla ja muutenkin jossain "talvi" consseissa (paskat ne mitkään talvikengät on) kuljeskellaan näissä pakkasissa. Itse kävin tänää ensitöikseni palkan tultua ostamassa kunnon järeät, ei-niin-kauniit saatika naiselliset mutta oikeasti lämpimät, vuoratut kengät. Eli ihan välikommenttina vaan, että kyllä osittain on pukeutumiskysymys, vaikken väitäkään, että täällä pakkasesta valittajat eivät osaisi pukeutua. Aina vaan jaksa näitä trendejä ihmetellä kun niihin kadulla törmään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sisätiloissa. Minulla on esim. kolmet sukat jalassa. Tavalliset ja kahdet villasukat. Silti varpaat ovat lähes tunnottomat jääkalikat. :( öisin täytyy pitää pipoa päässä.
Ota ne kylmät puuvillasukat sieltä välistä pois, niin alkaa varpaatkin lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kaupunkijupit käyttäisivät omia jalkojaan? Aivan naurettavaa, ettei voi kävellä paria kilometriä päivittäin. Siitä saisi kaiken tarvittavan hyötyliikunnan, sen sijaan että lähtee sitten illalla revittelemään persereikää paskanhajuiselle ja kusentunkkaiselle punttisalille.
Tällä kaupunkijupilla työmatka on 26 km. Hiukn liikaa veisi aik painella to matka jalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peittoa korville ja horrostellaan talviunilla, kuin karhut pesässä.
Talviuni tai etelään on järkevät keinot kestää talvi. Ärsyttää kun ei ole mahdollisuutta kumpaankaan. Lottoan ja jos natsaa niin häivyn aina talvisin. Paljon mahdollista että lähtisin kokonaan johonkin vapaampaan maahan.
Lopetapa valehtelu. 80-luvulla ei käyty etelässä ja kestettiin oikein hyvin.
Mikä valehtelu? Kasarin lopulla ajoin ajokortin että muistan sen ajan. Näissä talvissa on aina ärsyttänyt eniten kovat pakkaset. Jo lapsena vitutti kun kovilla pakkasilla oli pakko luistella. Tuulinen paikka niin tuntuu se miinus 20 helvetin kylmälle. Aikuisena en mene kovalla pakkasella ulos kuin pakosta.
Tiedän olevani mukavuuden haluinen. Ainakin olen sitä rehellisesti. Jos vain voisin valita niin kaikki olisi mukavaa ja nautinnollista.
Turussa asuvana on tottunut lauhoihin talvikeleihin. Jos joutuisin asumaan Lapin kylmyydessä, tappaisin itseni.
Vierailija kirjoitti:
Turussa asuvana on tottunut lauhoihin talvikeleihin. Jos joutuisin asumaan Lapin kylmyydessä, tappaisin itseni.
Täällä yksi pohjoisen asukki joka asui vuoden turussa. Oli kyllä mielyttävän leuto talvi. Siinä leutoudessa pääsi pari kertaa liukkaus yllättämään. Asvaltilla kun on yhtäkkiä näkymätöntä jäätä on todella yllättävää. Toinen mistä pohjoisen asukkina tykkäsin oli se kun kesällä tuli yöllä pimeää. Aivan parasta.
Turku on kyllä kaunis kaupunki. Ne vanhat kivitalot varsinkin miellyttää silmää. Porukat turussa oli enemmän sisään lämpeneviä mihin olen tottunut. Kyllä sielläkin juttuseuraa sai mutta jotenkin varautuneempia ei sillain avoimia mitä itse.
Inarissa on -37 joten elkää valittako jos teillä sielä etelä suomessa on -20 :D
Niin... Mulla näytti mittari tänä aamuna -29 astetta ja asun etelä-Suomessa.
Älkää liikkuko autolla jos mahd. Ja jos liikutte, pukeutukaa sen mukaan että todella tarkenette ojan vieressä jos auto jättää! Tuo ap:n sisätilalämpö ei kuulosta kyllä aivan normaalilta.. meillä on 19 astetta sisällä, lattialämmitys, jalkoihin tulee ihana lämpö kivilaatasta..