Kaikki pelaa -systeemi on perseestä!
Mitä mieltä te urheilijalasten vanhemmat olette tästä ”kaikki pelaa” -systeemistä?
Meillä on kolme urheilevaa lasta, kaikki futaavat ja pelaavat kiekkoa.
Jokainen kuuluu joukkueensa parhaimmistoon - olemme urheilullinen perhe, molempien vanhempien suvussa on menestyneitä urheilijoita.
Nyt olemme joutuneet taistelemaan kahden vanhimman pojan kanssa (10 ja 12) jatkosta: molemmat ovat kurkkuaan myöten täynnä tätä ”kaikki pelaa” hommaa.
He haluavat lopettaa kokonaan, jos ei tilanne muutu.
Molemmat pojat kokevat harjoitukset ja pelit äärimmäisen tylsiksi kun pitää harjoitella huonompien kanssa, esim. syöttöharkkoja ei voi vetää kunnolla kun toinen ei osaa ottaa syöttöä vastaan, eikä myöskään palauttaa sitä.
Harjoituspelit menevät pipariksi kun jotkut pelaajat eivät osaa/jaksa juosta kunnolla, eivät osaa/halua syöttää, eivätkä osaa käsitellä palloa/kiekkoa.
Sama ongelma sekä futiksessa että kiekossa: huonommat pelaajat vetävät nämä paremmat mukanaan alas. Emme ole ainoita vanhempia, joilla on tämä ongelma: asiasta ovat valittaneet kutakuinkin kaikkien parhaimpien pelaajien vanhemmat.
Mutta valmentajat on niin syötetty täyteen tätä ”kaikki pelaa” paskaa, ettei muutosta ole luvassa.
Nyt sitten poikamme ovat yhdessä päättäneet lopettaa futiksen ja kiekkoilun, koska eivät koe kehittyvänsä. Molemmat ovat kokeilleet sählyä - missä ei siis ylläpidetä tätä ”kaikki pelaa” systeemiä, ja molemmat pääsivät saman tien parhaimpaan joukkueeseen, molemmat jopa vuotta vanhemman ikäluokan joukkueeseen.
Pojat tulivat ekoista sählyharkoista kotiin hikisinä ja naamat punaisina ja ilosta loistaen: ”Äiti, oli mahtavat harkat, siis niin kivat! Mä oon ihan poikki! Mahtavaa!”
Nämä lapsemme ihmettelevät sitä MIKSI HEIKOMMAT AINA OVAT ENSISIJALLA? Miksi ei koskaan mennä parhaimpien ehdoilla - miksi parhaimmille pelaajille ei suoda mahdollisuutta kehittyä?
Futis ja kiekko menettää paljon hyviä pelaajia kun roikkuvat kiinni tässä ”kaikki pelaa” ideologiassa. Se on aivan jotain natsikommaritouhua.
Onko kukaan muu huomannut tällaista ongelmaa?
Miten tästä pääsisi joukkueessa eroon?
Olemme ottaneet asian esille vanhempainilloissa - tuloksetta.
Futiksessa on 38 poikaa, joista n. 7 on hyviä pelaajia.
Kiekossa on kaikkiaan 36 poikaa, joista n. 8 on hyviä pelaajia.
Meillä hyvien pelaajien vanhemmilla ei siis ole sananvaltaa kun asioista äänestetään. Niin kävi nytkin: heikkojen pelaajien vanhemmat äänestivät tasoryhmiä vastaan.
Ja hyvät pelaajat jäivät taas jalkoihin.
Pahoittelen ylipitkää postausta, mutta nyt huolestuttaa hyvien puolesta.
Miksi hyvät pelaajat eivät ansaitse kannustusta?
Kommentit (63)
Footballer's wife vastaa:
Ei meillä aloiteta tasojoukkueita 10v iässä - kunpa aloitettisikin!
Ja te, jotka olette sitä mieltä että meillä on asenneongelma: taidatte itse olla niitten heikkojen palaajien vanhempia, joiden mielestä kaikki hyvät pitää dissata niin että oma mussukka pääsee pelaamaan potkupalloa ja kaatuilemaan jäälle.
Näissä kommenteissa näkyy hyvin, miksi suomalaiset ovat ja tulevat pysymään korkeintaan keskivertokansana: hyviä ja taitavia ei saa auttaa, ei tukea eikä varsinkaan ohjata eteenpäin, vaan hyvät ja taitavat pitää haudata keskinkertaisuuden vyöryn alle.
Meillä tulee tasojoukkueet vasta sitten kun vanhemmat sen vanhempainillassa päättävät.
Muilla saman seuran joukkueilla on jo tasot - mutta ei meillä, koska meidän joukkueet on täynnä keskinkertaisia nysveröitä, joiden keskinkertaiset vanhemmat iloiten seuraavat kun poika potkii palloa minne sattuu ja luistelee nilkoilla.
Miksi ihmeessä on niin vaikeaa hyväksyä etä taitavien lasten vanhemmat voivat - ja saavat olla huolisaan lastensa kehityksestä ja innostuksesta?
Minkälainen pikkusielu ajattelee, että jos lapsi on hyvä, hän ei saa vaatia tasokkaampaa ja haastavampaa harjoittelua ja peliä?
Minä olen taitavien ja menestyvien urheilupoikien äit - ja ylpeä sitä.
Mutta en suostu katsomaan sivusta kun heikot keskinkertaisuudet jyrääävät lapseni.
Mutta nähtävästi keskinkertaisten ja heikkojen vanhemmat ovat suloisesti samaa mieltä siitä, että hyvät ja taitavat kuuluu jurätä maan rakoon.
Jestas, te olette säälittäviä.
Ja tulette aina, kuten myös lapsenne, pysymään korkeintaan keskinkertaisina.
En ymmärrä lainkaan sitä, miksi joukkueurheilua tuetaan kuntien toimesta niin paljon esim. jäähalleja rakentamalla ja urheiluseuroja tukemalla. Koko touhulla ei ole mitään tekemistä terveyden edistämisen kanssa, vaan 90%:sti tuetaan lähinnä kakaroistaan suuria haaveita elättävien vanhempien unelmia.
Parivuotta vanhempien porukkaan reenaamaan vaan ja ongelma ratkaistu.
Jos ei onnistu niin ehkä ne kultamussukat ei olekaan niin hyviä kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ottakaa ne lapset pois sählystä, sähly pilaa lahjakkaat urheilijat, se on niin helppoa eikä vaadi mitään.
Mitäh? :D
Aloitusviestin sävy oli sellainen että omakin viestini kaipasi humoristista loppukaneettia ;) tämä on kyllä oikeastikin kuultu erään mm-tason junnuvalmentajan suusta (yksilölajin valkku kyseessä).
Musiikkivanhemmat muuten kustantaa lapsilleen yksilöopetusta siitä huolimatta että lapsi soittaa orkesterissa. Milloin urheiluvanhemmat Suomessa omaksuvat saman kulttuurin?
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä aloiteta tasojoukkueita 10v iässä - kunpa aloitettisikin!Ja te, jotka olette sitä mieltä että meillä on asenneongelma: taidatte itse olla niitten heikkojen palaajien vanhempia, joiden mielestä kaikki hyvät pitää dissata niin että oma mussukka pääsee pelaamaan potkupalloa ja kaatuilemaan jäälle.
Näissä kommenteissa näkyy hyvin, miksi suomalaiset ovat ja tulevat pysymään korkeintaan keskivertokansana: hyviä ja taitavia ei saa auttaa, ei tukea eikä varsinkaan ohjata eteenpäin, vaan hyvät ja taitavat pitää haudata keskinkertaisuuden vyöryn alle.Meillä tulee tasojoukkueet vasta sitten kun vanhemmat sen vanhempainillassa päättävät.
Muilla saman seuran joukkueilla on jo tasot - mutta ei meillä, koska meidän joukkueet on täynnä keskinkertaisia nysveröitä, joiden keskinkertaiset vanhemmat iloiten seuraavat kun poika potkii palloa minne sattuu ja luistelee nilkoilla.Miksi ihmeessä on niin vaikeaa hyväksyä etä taitavien lasten vanhemmat voivat - ja saavat olla huolisaan lastensa kehityksestä ja innostuksesta?
Minkälainen pikkusielu ajattelee, että jos lapsi on hyvä, hän ei saa vaatia tasokkaampaa ja haastavampaa harjoittelua ja peliä?Minä olen taitavien ja menestyvien urheilupoikien äit - ja ylpeä sitä.
Mutta en suostu katsomaan sivusta kun heikot keskinkertaisuudet jyrääävät lapseni.
Mutta nähtävästi keskinkertaisten ja heikkojen vanhemmat ovat suloisesti samaa mieltä siitä, että hyvät ja taitavat kuuluu jurätä maan rakoon.
Minä olen samaa mieltä. Kannatan myös Porvoon Palloseuraa vaikka mikä tulisi.
Mielenkiintoista puhetta sählyä harrastavien lasten äidiltä.
Footballers wife tässä:
Olen kuullut tuon sählyhommelin: että se olisi lapselle huono.
Siksi en olekaan aikaisemmin poikia siihen lajiin päästänyt, muuta kuin joskus kavereitten kanssa.
Nyt pojat itse halusivat mennä, ja koska nauttivat siitä, en ole vielä kieltänyt - ovat vasta muutamassa harkassa käyneet.
Mutta olisi mielenkiintoista tietää MIKSI sählyllä on sellainen maine?
Mitä sinä on sellaista, joka tekee sen huonoksi? Meneekö siinä jokin ruuminosa rikki, polvi tms?
Jos joku tietää, kuulisin mielelläni aiheesta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä aloiteta tasojoukkueita 10v iässä - kunpa aloitettisikin!Ja te, jotka olette sitä mieltä että meillä on asenneongelma: taidatte itse olla niitten heikkojen palaajien vanhempia, joiden mielestä kaikki hyvät pitää dissata niin että oma mussukka pääsee pelaamaan potkupalloa ja kaatuilemaan jäälle.
Näissä kommenteissa näkyy hyvin, miksi suomalaiset ovat ja tulevat pysymään korkeintaan keskivertokansana: hyviä ja taitavia ei saa auttaa, ei tukea eikä varsinkaan ohjata eteenpäin, vaan hyvät ja taitavat pitää haudata keskinkertaisuuden vyöryn alle.Meillä tulee tasojoukkueet vasta sitten kun vanhemmat sen vanhempainillassa päättävät.
Muilla saman seuran joukkueilla on jo tasot - mutta ei meillä, koska meidän joukkueet on täynnä keskinkertaisia nysveröitä, joiden keskinkertaiset vanhemmat iloiten seuraavat kun poika potkii palloa minne sattuu ja luistelee nilkoilla.Miksi ihmeessä on niin vaikeaa hyväksyä etä taitavien lasten vanhemmat voivat - ja saavat olla huolisaan lastensa kehityksestä ja innostuksesta?
Minkälainen pikkusielu ajattelee, että jos lapsi on hyvä, hän ei saa vaatia tasokkaampaa ja haastavampaa harjoittelua ja peliä?Minä olen taitavien ja menestyvien urheilupoikien äit - ja ylpeä sitä.
Ihan vinkkinä: jos sinä lapsirukka yrität esiintyä täällä aikuisena, niin se vaan on melko hullunkurisen kuuloista. Kuulostat toki jonkinlaiselta aikuiselta: heikkolahjaiselta sellaiselta. Että ei varmaan se mihin tällä aloituksella pyrit.
Mika sulla on kun et ole koulussa? Oletko kipeä vai lintsaat?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa joukkueita löytyy. Jos olet sitä mieltä, että poikasi ovat niin ylivertaisia urheilussa, niin ole hyvä ja vie heidät tasoiseensa seuraan ja ole myös valmis maksamaan siitä.
On aivan selvää, että vaikkapa Tohmajärvellä tai Valtimossa ei saada välttämättä kasaan yhtä tasokasta joukkuetta kuin vaikka Tampereella tai Helsingissä, ihan jo johtuen väestön määrästä. Joukkueita kyllä löytyy tästä maasta, siitä se ei ole kiinni, mutta jos poikasi sattuvat olemaan oman kylän parhaita, niin asia valitettavasti on niin, eikä heille sieltä saada sen kummempaa vastusta vaikka kuinka siunailtaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Footballers wife tässä:
S
Mitä sinä on sellaista, joka tekee sen huonoksi? Meneekö siinä jokin ruuminosa rikki, polvi tms?
Jos joku tietää, kuulisin mielelläni aiheesta lisää.
Koska se on niin helppoa ja kuka vaan osaa pelata sitä. Lahjakkaamman pelaajan ei tarvitse vaatia itseltään menestyäkseen ko lajissa.
Tavallaan se on perseestä, mutta minusta junioriurheilussa kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa. Luulisi, että jos nassikat on niin lahjakkaita, että pitäisi aina olla pelaamassa niin kävisivät omatoimisesti lätkimässä sitä kiekkoa ulkojäillä tai potkimassa palloa jossain kentällä. Kai ne nämä lahjakkaimmat yksilöt saa keskenään hyviä pelejä aikaan. Kyllä ne huonommat sitten aikanaan karsitaan niistä joukkueista pois.
Itseäni vituttaa nämä "superurheilijat joiden pitää aina voittaa, ja jos menee huonosti niin itse pitää pelata jatkuvasti vaikka ei saa vittujakaan aikaan, sitten syytellään muita siitä häviöstä kun itse siellä on koohottanut menemään hampaat irvessä saamatta mitään aikaan. Ei ne joukkuepelit ole mitään yksilöjen lajeja, yksilö tietysti voi auttaa joukkuetta, mutta jos olet perseestä revitty kusipää, joka ajattelee, että ilman häntä ei voi pärjätä niin kannattaa varmaan vaihtaa lajia jos ei satu olemaan maalivahti.
Terveisin Naispelko22
Jos sun lapset olis oikeasti noin hyviä, ne olis jo aluejoukkueissa ja siirtyneet parempiin seuroihin. Nyt taitavat olla ihan tasoistensa seurassa, ymmärrän, että sinulla on tietysti vaaleanpunaiset silmälasit asian suhteen.
Jos vanhempi haluaa todella lapsensa edistyvän, niin silloin muutetaan sieltä hikiältä helsinkiin tai kuskataan joka ilta 2-3h. Tämä on ihan normaalia niissä perheissä, joissa ei jäädä syyttelemään muita. Kas, me keskinkertaiset maksamme sen joukkueen pystyssä pysymisen ja olemme vallan tyytyväisiä keskinkertaiseen eloomme :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisi mielenkiintoista tietää MIKSI sählyllä on sellainen maine?
Sählyä ei ole koskaan harrastanut yksikään ihminen vakavissaan. Sählyä joskus edes ajanvietteenä harrastaneet muistelevat hukattuja nuoruusvuosiaan eivätkä halua myöntää sitä edes itselleen. Sähly on jo kymmenettä vuotta putkeen äänestetty maailman hauskimmaksi vitsiksi. Sähly alunperin kehitettiin ajanvietoksi niille lapsille joille makeisten syönti ja balettitanssijoiden asujen kritisointi on liian fyysistä ja miehekästä touhua. Sählyä voidaan käyttää myös sukupuolileikkauksen korvikkeena jos poikalapsella todetaan olevan valmiiksi riittävän surkastuneet sukupuolielimet.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt oikeasti, kun et selvästikään tiedä yhtään, mistä provoat. MISSÄÄN seurassa yksittäinen joukkue ei tee tasoryhmiä vaan se seura muodostaa ne tasoryhmät/ ikäluokka. Eli siitä vaan sinen seuran "paremman" joukkueen try outteihin, katso kuinka pitkälle sun tulevan ammattilaisen taidot riittävät:) Ja tuu please, tänne sit kertomaan, miten kävi, jooko!
Vierailija kirjoitti:
Noloooooo! :D
Eikö kaikki pelaa-systeemi lopu juuri siihen kahteentoista vuoteen? Tai ainakin niille main.
Mitä taas tulee lahjakkuuteen ja muuhun, moni huippukiekkoilija on aloittanut vasta yli kymmenen vuotiaana. Ihmiset kuvittelee että siinä vaiheessa peli on jo menetetty. Jalkapallo taas ei vaadi juuri muuta kuin juoksukyvyn ja hienon tukan.
Ap:n lapset saattavat olla täysi-ikäisinä ammattilaisia tai sitten ovat jääneet yläasteen aikaiseen lahjakkuuteen aikuisina. Kukaan ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Footballers wife tässä:
S
Jos joku tietää, kuulisin mielelläni aiheesta lisää.Koska se on niin helppoa ja kuka vaan osaa pelata sitä. Lahjakkaamman pelaajan ei tarvitse vaatia itseltään menestyäkseen ko lajissa.
Jalkapallohan on kuuluisa vaikeudestaan eikä palloa osaa potkia kuka tahansa?
Aika pienet "huippujoukkueet" ap olisi tekemässä jos toiseen lajiin löytyis 7 ja toiseen 8 pelaajaa kun vaan hyvät kelpasi. Sais siinä luistella ja juosta peleissä kun ei edes aloitukseen sais täyttä joukkuetta...
Tän kirjoittajan lapsi muuten sekä pelaa tasojoukkueessa (parempi) että vanhempien kanssa ja käy toisessa lajissa harrasteryhmässä kerran viikossa. Eli molemmista puolista on kokemusta, saman lapsen osalta vieläpä.